Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع ویروس کرونا در کشور موجب شد تا توجه کمتری به مناطق زلزله‌زده خوی شود و مشکلات مردم این مناطق همچنان بر قوت خود باقی بماند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ اوایل اسفند ماه سال جاری بود که زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر بخش «قطور زرآباد» از توابع شهرستان خوی در آذربایجان غربی را لرزاند که در اثر این زمین لرزه ۴۳ روستا آسیب‌ دیدند و منازل بسیاری خسارت دیدند؛ این زلزله خسارت جانی در بر نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

با وجود سرما و صعب‌البور بودن بعضی از روستا‌ها، نیرو‌های امدادی و جهادی بسیج دانشجویی، خود را در ساعات اولیه به این مناطق رسانده و برای کمک به مردم تقسیم شدند؛ یک تیم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه هم برای درمان کسانی که در این زلزله آسیب دیده بود، اعزام شد.   گروه‌ها در اولین اقدام خود به توزیع چادر و اقلام غذایی بین افراد زلزله زده پرداختند. بر اساس ارزیابی صورت گرفته توسط بنیاد مسکن، ۴۰۰۰ واحد شامل۳۷۰۰ واحد روستایی و ۳۰۰ واحد در شهر قطور نیاز به بازسازی دارند . ۱۳۰۰ واحد مسکونی نیز نیاز به تعمیرات دارد. ۳۷۰۰ واحد تاسیسات دامی و ۲۱۰ واحد تجاری و آموزشی و فرهنگی هم نیاز به بازسازی دارند.
سالار قلی‌زاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو می‌گوید: کار مردم روستا‌های خوی بیشتر دامداری است که با وقوع چندین زمین لرزه، تعدادی از احشام آن‌ها از بین رفتند. مردم این مناطق خسارت‌های زیادی بابت زلزله دیده اند. با شیوع کرونا در کشور، زلزله در روستا‌های خوی نادیده گرفته شده، به طوری که تقریبا کمک‌های مردمی و مسئولین کم شد.   قلی زاده می‌افزاید: در روز‌های اول برای پخش چادر، توزیع ناعادلانه‌ای صورت گرفت، حتی در برخی مناطق شاهد قاچاق چادر بودیم؛ البته توانستیم به موقع جلوی این کار را بگیریم. برای اینکه بتوانیم مدیریت خوبی در توزیع چادر و دیگر اقلام داشته باشیم مناطق را بلوک بندی و برای هر منطقه، نماینده‌ای انتخاب کردیم. بر اساس شناسنامه‌ای که تحویل می‌دادند به سرپرست خانوار‌ها چادر تحویل می‌دادیم.   بیشتر بخوانید: مناطق زلزله‌زده آذربایجان غربی، اولویت اصلی دانشجویان جهادی در ایام نوروز ۹۹  ایستگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مناطق زلزله‌زده خوی راه‌اندازی می‌شود
در این راستا قرارگاه پشتیبانی با عنوان ستاد هماهنگی کمک‌های مردمی، تشکیل شد تا کمک‌هایی که از سوی شهر‌های مختلفاصفهان و کرمانشاه و آذربایجان غربی برای این مناطق ارسال می‌شود را، براساس نیاز مناطق، به دست آن‌ها برسانند. حتی برای توزیع عادلانه اقلام بین مردم، شورایی متشکل از بزرگان روستا تشکیل شد. مردم مناطق زلزله زده نیازمند مواد خوراکی هستند. البته بعضی از خانواده ها هم که جمعیت زیادی دارند یک چادر برای آن‌ها اکتفا نمی‌کند.

بعد از شیوع کرونا در کشور، اقلامی ارسالی مردم به طور کامل ضد عفونی و بعد تحویل داده می‌شود. حتی برای پیشگیری از این بیماری، این گروه جهادی محل اقامت جهادگران و محوطه‌ای که اقلام نگاه داری می‌شود را، چندین بار ضد عفونی کرده اند. هرچند  کمبود ماسک و دستکش هم از مشکلات مناطق زلزله زده و دانشجویان جهادی این مناطق نیز هست.   
این دانشجوی جهادی می گوید: شیوع ویروس کرونا در کشور موجب شد تا توجه کمتری به مناطق زلزله زده خوی شود و همچنان مشکلات مردم این مناطق بر قوت خود باقی بماند.   به گفته قلی‌زاده؛ از سوی مردم شهرستان خوی ۵ هزار پک جمع آوری شده است، اما این اقلام معلوم نیست چه وقت بین مردم زلزله زده توزیع خواهد شد. روز گذشته هم از سوی بانک انصار بسته های کامل اقلام برای مردم این مناطق ارسال شد که این بسته ها را  بین مردم توزیع کردیم.
بعد از گذشت ۲۰ روز از اولین زلزله شهرستان خوی، همچنان پس لرزه‌های این زمین لرزه ادامه دارد و دانشجویان جهادگر دانشگاه آزاد خوی این امر را تکلیف خود می‌دانند که فعالیت‌های جهادی را همچنان در ایام نوروز در این مناطق ادامه دهند. به گفته قلی زاده مشکلات مردم قطور فقط بحث زلزله نیست؛ در این منطقه برخی از مردمان کشور‌های همسایه و هم مرز به صورت قاچاق برای رفتن به ترکیه وارد کشور و این منطقه می شوند که مشکلاتی را هم برای مردم ایجاد کرده اند و متاسفانه کسی هم نظارتی بر این موضوع ندارد.

اما در ادامه پیگیری‌های انجام شده، با آیدین رحمانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی به گفتگو نشستیم. او با اشاره به زلزله شهرستان خوی می‌گوید: در این زمین‌لرزه بیش از ۶ هزار و ۱۳۰ واحد مسکونی دچار حادثه شدند که نیازمند تعمیر و بازسازی هستند.  
رحمانی با ابراز تاسف از اینکه با تخریب ساختمان‌های مسکونی شرایط سختی را در آن منطقه به وجود آمده، می‌افزاید: اقداماتی برای اسکان اولیه صورت گرفته و از سوی دیگر تعداد پنج هزار بسته غذایی و بهداشتی در این مناطق توزیع شد. این در حالی است که اقلام بهداشتی ضروری از جمله ماسک، مواد ضدعفونی و دستکش باید همچنان در بین هموطنان زلزله زده توزیع شود.
وی با اشاره به اینکه اماکن و معابر پرتردد شهر‌ها و روستا‌های استان ضدعفونی می‌شود، می‌گوید: ضدعفونی و گندزدایی معابر و اماکن پرتردد شهری و روستایی آذربایجان‌غربی نیز در دستور کار قرار دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مناطق زلزله زده خوی گروهای ج کرونا ویروس مناطق زلزله زده آذربایجان غربی مردم این مناطق کرونا در کشور شهرستان خوی زمین لرزه روستا ها قلی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۳۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام ملایی هزاروندی بعد از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: در راستای توسعه، تبیین اهمیت مهارت آموزی و توانمند سازی روستاییان و عشایر استان در سال گذشته تعداد چهار هزار و۲۸۸ نفر آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند.

وی افزود: این آموزش‌ها در قالب ۷۵۰ هزار و ۹۹ نفر ساعت در حرفه‌هایی از قبیل پرورش زنبورعسل، پرورش قارچ خوراکی، پرورش گیاهان دارویی، زعفران کاری، سرمه دوزی، خیاطی، قالیبافی و… بوده است.

ملایی هزاروندی، اجرای دوره‌های آموزشی مهارت در روستاهای خوزستان را بر مبنای نیاز بازار کار و با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه برشمرد و اظهار کرد: آموزش و ارتقای مهارت روستاییان از عوامل مهم در تقویت و پایداری توسعه روستایی است.

وی با اشاره به اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در آموزش به روستاییان، عشایر و مناطق محروم گفت: اثربخشی و تأثیرگذاری بیشتر آموزش‌های مهارتی، کمک به توسعه اقتصادی، عدالت آموزشی در مناطق روستایی، توانمندسازی زنان روستا، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های خانوار و در نهایت ماندگاری ساکنان در روستاها از اهداف اجرای آموزش مهارتی در این مناطق است.

ملایی هزاروندی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در روستاها نیازمند توسعه و تقویت است، تاکید کرد: ارتقای مهارت‌های شغلی و مهارتی در بین روستاییان و عشایر نقش مهمی را برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها دارد و از این رو دهیاران روستاها می‌توانند در نقش روایتگران و تبیین این حوزه ظاهر شوند و فنی حرفه‌ای را در تحقق اهداف یاری کنند.

کد خبر 6090281

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • ۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد
  • تامین و توزیع اقلام ضروری امدادی در سراسر استان سمنان
  • گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات
  • خدمات رسانی ۱۱۱ تیم عملیاتی هلال احمر به سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا