Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:54:19 GMT

کشت بیدمشک در ۴۵ هکتار از اراضی آذربایجان‌غربی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۹۳۵۲۹

کشت بیدمشک در ۴۵ هکتار از اراضی آذربایجان‌غربی

عزیز امانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کشت بیدمشک در کنار باغ‌ها و مزارع، اظهار داشت: بیشترین سطح زیرکشت بید مشک در استان در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یک‌هزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه یک سوم شکوفه‌های تولیدی بیدمشک توسط واحدهای تبدیلی جذب و فرآوری می‌شود؛ اضافه کرد: نزدیک به یک سوم دیگر آن نیز در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود و بقیه نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی، شیرینی و دسر در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.

وی افزود: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه ‌بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.

«امانی» با اشاره به خواص مهم دارویی درخت بیدمشک گفت: عرق بیدمشک در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم‌کرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب‌های گرم نافع است.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان پنج واحد عرق‌گیری گیاهان دارویی از جمله بیدمشک وجود دارد، گفت: سالانه از این واحدها بیش از یک و نیم میلیون تن عرق گیاهان دارویی استحصال و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

تهیه عرق بیدمشک در آغازین روزهای بهار یکی از سنت‌های قدیمی خانواده‌های آذربایجان‌غربی به ویژه شهرستان ارومیه است.

بیدمشک نخستین شکوفه‌ای است که در اواخر اسفند ماه و روزهای قبل از بهار در ارومیه نمایان می‌شود و تقریبا از محصولات کم‌هزینه و پردرآمد کشاورزی محسوب می‌شود.

حداکثر زمان چیدن گل تا گرفتن عرق بیدمشک ۷۲ ساعت می‌باشد که پس از عبور از این زمان از کیفیت عرق کاسته می‌شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ارومیه وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ارومیه عرق بیدمشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۳۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه با موضوع ترویج الگوی کشت محصولات زراعی و باغی   در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان غربی  برگزار شد.

شرکت کنندگان در این مراسم با  اصول تغذیه، مبارزه با آفات، بیماری ها وعلفهای هرز در محصولات سیب درختی و کلزا آشنا شدند.

 مددکاران ترویجی بعنوان عاملین شبکه ترویج در روستاها نقش مهمی در  انتقال دانش فنی و سیاستهای بخش کشاورزی به بهره برداران دارند.

دیگر خبرها

  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شورا‌های در رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم
  • غرق شدن ۲ جوان در رودخانه نازلوچای ارومیه
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه
  • دستگیری ۴ نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه
  • گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه