Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@23:31:24 GMT

عدنان الزرفی نخست وزیر جدید عراق کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۹۸۹۷۷

عدنان الزرفی نخست وزیر جدید عراق کیست؟

این سیاستمدار عراقی در سه مقطع استاندار نجف شده (سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵) و در جریان اعتراض های اخیر خیابانی به عنوان یکی از چهره های ذی نفوذ در این اعتراضات معرفی شد. 

نام کامل او «عدنان عبدخضیر عباس مطر الزرفی» متولد اول ژانویه ۱۹۶۶ و از اهالی نجف است که از سوابق سیاسی او عضویت در حزب «الدعوه اسلامی» عراق ذکر شده و دارای تابعیت دوگانه عراقی - آمریکایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او یکی از نامزدهای مطرح در کمیته هفت نفره فراکسیون های شیعه بود، اما هنوز به طور قطع و یقین مشخص نیست که اکثریت فراکسیون های شیعه با تکلیف او موافق هستند یا خیر.

«جریان حکمت ملی» به رهبر «سید عمار حکیم» دیروز انصراف خود را از تکلیف نامزد نخست وزیری اعلام کرد و «ائتلاف دولت قانون» (نوری المالکی) نیز شکست و انحلال کمیته هفت نفره را به دنبال عدم توافق بر سر معرفی یک نامزد توافقی اعلام کرد.

برخی از اعضای «فراکسیون النصر» نیز امروز به رسانه های عراقی گفته اند که انتخاب الزرفی به عنوان نخست وزیر دولت انتقالی از طرف این ائتلاف صورت نگرفته است.

پیشتر ائتلاف النصر از شروط نخست وزیر جدید را «میهن پرستی»، «بی طرفی» و «پاکدستی» در اداره کشور عنوان کرده بود.

این ائتلاف پارلمانی وظیفه اصلی دولت انتقالی را بسترسازی برای انتخابات زودهنگام حداکثر تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (اواخر سال میلادی جاری) با مشارکت و کمک گرفتن از سازمان ملل، انحصار سلاح در دست دولت و بازخواست قضایی عوامل کشتارتظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی عنوان کرده است.

برخی از گروه های مقاومت اسلامی عراق از جمله «عصائب اهل الحق» (قیس الخزعلی) که وابسته به «فراکسیون الفتح» (هادی العامری) است، دیشب به شدت با انتخاب الزرفی به عنوان نخست وزیر جدید مخالفت کرده و این چهره را مخالف گروه های مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی معرفی کرده بودند.

در عین حال «ائتلاف سائرون» (مقتدا صدر) بعد از ناکامی کمیته هفت نفره، اختیار تعیین و معرفی نخست وزیر جدید را به برهم صالح رییس جمهوری واگذار کرد. 

بخشی از بیوگرافی الزرفی به شرح زیر است:

نام کامل

عدنان عبد خضیر عباس مطر الزرفی متولد نجف
تحصیلات:
 لیسانس فقه از دانشگاه کوفه
 فوق لیسانس: فقه دانشگاه کوفه
فوق لیسانس: امنیت و برنامه ریزی استراتژیک، دانشگاه بغداد. 
 دکتری: مرحله پژوهش، فقه دانشگاه کوفه

 جهت گیری سیاسی:
 وابستگی با حزب اسلامی الدعوه در سال ۱۹۸۳
 حبس و حبس ابد در زندان ابوغریب ، ۱۹۹۸-۱۹۹۱
 فرار از زندان ابوغریب ۲۲/۲/۱۹۹۱
 شرکت در قیام مردمی شیعیان در نجف ۱/۳/۱۹۹۱
در طی قیام مردمی سه بار مجروح شد. 

تأسیس جنبش الوفا عراق ۲۰۰۴
 مهاجرت: از سال ۱۹۹۱-۱۹۹۴ در اردوگاه رفحاء در عربستان سعودی

 مهاجرت: از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۳ در ایالات متحده آمریکا

سمت ها:

عضو هیات بازسازی عراق ۲۰۰۳-۲۰۰۴
 استاندار نجف: ۲۰۰۴-۲۰۰۵
 عضو شورای استانی نجف و رئیس تشکل الوفاء نجف ۲۰۰۶
 دستیار معاون امور اطلاعات وزارت کشور ۲۰۰۶-۲۰۰۹
 استاندار نجف اشرف ۲۰۰۹-۲۰۱۳
 استاندار نجف اشرف ۲۰۱۳-۲۰۱۵

در انتخابات اردیبهشت ماه ۹۸ به عنوان یکی از نمایندگان استان نجف از ائتلاف انتخاباتی النصر به پارلمان عراق راه یافته است.

برچسب‌ها عصائب اهل الحق مقاومت اسلامی عراق سازمان ملل متحد شیعه هادی العامری ایالات متحده آمریکا ائتلاف النصر عراق پروندهٔ خبری گره کور تشکیل دولت عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عصائب اهل الحق مقاومت اسلامی عراق سازمان ملل متحد شیعه هادی العامری ایالات متحده آمریکا ائتلاف النصر عراق عراق عراق عراق عربستان ایالات متحده آمریکا عراق عراق عصائب اهل الحق مقاومت اسلامی عراق سازمان ملل متحد شیعه هادی العامری ایالات متحده آمریکا ائتلاف النصر عراق نخست وزیر جدید استاندار نجف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۸۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاندیداهای شورای ائتلاف در حوزه انتخابیه قائم‌شهر معرفی شد

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی مازندران گفت: با اجماع شورا دو نفر در لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی جای گرفتند. - اخبار استانها -

بهرام احمدی سخنگوی شورای ائتلاف انقلاب اسلامی مازندران در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: کار بزرگ مردم  اصل مشارکت، و دقت در نوع انتخاب خواهد بود که امیدواریم شاهد حضور بالای مردم حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ و جویبار در صحنه انتخابات مجلس شورای اسلامی باشیم.

وی افزود: اطلاعیه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در خصوص معرفی نامزدهای مورد حمایت در مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و  سیمرغ  منتشر شده و شورای ائتلاف در راستای عمل به فرامین رهبری معظم انقلاب در باب افزایش مشارکت و همینطور افزایش آگاهی عمومی جهت انتخاب اصلح، همچون مرحله اول انتخابات، با برگزاری جلسات متعدد و تخصصی، بررسی سوابق و مواضع  و برنامه های نامزدهای محترم راه یافته به مرحله دوم ضمن احترام به همه ی نامزدها و حامیان و تشکل‌های قانونی فعال در عرصه انتخابات، دو کاندیدا مورد حمایت خود را معرفی کرده است.

احمدی بیان کرد: نظر به مراتب شایستگی تخصصی و علمی،  آشنایی با قوه مقننه و وظایف و تکالیف نمایندگی مجلس شورای اسلامی، همسویی و همراهی در مسیر پیشرفت ایران عزیز اسلامی آقای کمال علیپور خنکداری و آقای مصطفی معلمی به عنوان نامزدهای مورد حمایت شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به مردم شریف حوزه انتخابیه معرفی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دکتر شهریاری: امروز تمام کفر در مقابل تمام اسلام ایستاده است
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره جنگ غزه
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره جنگ غزه در دیدار مقام آمریکایی
  • دهقان: دارایی جمهوری اسلامی ایران در عراق بلوکه نشده است
  • چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای عملیات «محدود» در رفح
  • فهرست کامل کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات منتشر شد
  • لیست نهایی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر شد
  • کاندیداهای شورای ائتلاف در حوزه انتخابیه قائم‌شهر معرفی شد
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اعتراض برخی از اعضای رزما به ائتلاف با امنا