Web Analytics Made Easy - Statcounter

دستگیری قربان اوغلو از شرکای پسر اردوغان و تهدیدات توییتری او پیش از زندانی شدن، نشان دهنده این است که حواشی پرونده گولن به این زودی ترکیه را رها نمی‌کند. ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دستگیری یکی از بزرگ ترین سرمایه داران ترکیه، توجه رسانه های این کشور را به سوی خود جلب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او نه تنها یکی از 10 ثروتمند بزرگ ترکیه، بلکه یکی از 500 ثروتمند بزرگ جهان است که در سالیان اخیر، با پسر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و با برادر و خویشاوندان او، شراکت تجاری و همکاری مالی داشته است.

دستگیری قربان اوغلو از شرکای پسر اردوغان و تهدیدات توییتری او پیش از زندانی شدن، نشان دهنده این است که حواشی پرونده گولن به این زودی ترکیه را رها نمی کند.

روزنامه جمهوریت ترکیه امروز در گزارش مفصلی به اهمیت ابعاد مختلف فعالیت های مالی این سرمایه دار آذربایجانی تبار پرداخته و دیگر روزنامه ها  و رسانه ها نیز هر کدام به نوعی، به اهمیت این بمب خبری اشاره کرده اند.

قربان اوغلو کیست؟

مبارز منسیمف قربان اوغلو یا قربان اوغلی، اصالتا اهل جمهوری آذربایجان است. اما سودای تجارت های کلان جهانی و فعالیت در حوزه صنایع دریانوردی، پای او را به ترکیه باز کرد و بخش اعظم ثروت و سرمایه خود را از باکو و اروپا به آنکارا، استانبول، ازمیر، مرسین و آنتالیا منتقل کرد.

قربان اوغلو در چندین حوزه مهم به کار تجارت و کارآفرینی مشغول است اما بیش از هر حوزه و بخش دیگری به صنایع دریایی علاقه دارد.

به همین خاطر شرکت پالمالی Palmali Holding را تاسیس کرده که در حال حاضر به یکی از بزرگترین شرکت های دریانوردی جهان تبدیل شده است. پالمالی بر روی دریا هر کاری انجام می دهد، از حمل و نقل سوخت و کالا گرفته تا اجاره کشتی های مسافربری، برگزاری تورهای دریایی بزرگ، شیلات و ارائه خدمات اجاره نفتکش های کوچک و بزرگ و انواع و اقسام قایق ها و لنج های لوکس.

تنها یک مورد از سرمایه گذاری های او در شهر توریستی بودروم ترکیه از این قرار است: او در سال 2011 میلادی یک اسکله و بندر توریستی کوچک را از جفی کامی به مبلغ 42 میلیون دلار خریداری کرد و در شرکت دریای یالی کاوا، 100 میلیون دلار، سرمایه گذاری کرد.

در سال 2014 میلادی نام او به عنوان یکی از 10 ثروتمند بزرگ ترکیه ذکر شد و در سال 2015 میلادی هم در گزارش مجله فوربس از او به عنوان یکی از 500 ثروتمند بزرگ جهان یاد شد.

از تابعیت ترکیه تا شراکت با خانواده اردوغان

قربان اوغلو در سال 2007 میلادی به عنوان شهروند ترکیه، تابعیت این کشور را به دست آورد. او اصالتاً از یک خانواده نظامی آمده و همواره به کانون های قدرت نزدیک بوده است.

قربان اوغلو در شرکت عظیم خود، با بلال اردوغان پسر ارشد رئیس جمهور ترکیه، مصطفی اردوغان برادر رئیس جمهور و خانواده پدر زن برادر رئیس جمهور، شراکت و همکاری کرده است.

بلال اردوغان پسر رئیس جمهور، در سایه همکاری با قربان اوغلو، در سالیان گذشته ثروت کلانی به دست آورده و همراه با دایی های خود، چند کشتی، هتل و رستوران خریده است.

البته دیگر خانواده های قدرتمند حزب عدالت و توسعه هم در این میان بی نصیب نمانده اند و بسیاری از آنان برای قربان اوغلو کار می کنند.

یکی تانکر سوخت خریده و برای او محموله جا به جا می کند و دیگری کشتی و قایق در اختیار او گذاشته و یا در پروژه های بزرگ مناقصه عمرانی، با تئوری گرفتن مناقصه از من، سرمایه و ماشین آلات از تو، میلیون ها لیره بر ثروت خود افزوده است.

همچنین تولگای آغار فرزند مهمت آغار رئیس پلیس سابق و وزیر کشور سابق ترکیه و چهره امنیتی مرموز این کشور شریک قربان اوغلو بود اما بعد از آن که تولگای به عنوان نماینده به پارلمان رفت، از سر مصلحت رابطه خود را قطع یا آن را از انظار عمومی پنهان کردند.

اتهام چیست؟

دادستان کل دادگاه جمهوری به اکیپ های پلیس مدیریت مالی استانبول دستور داد تا قربان اوغلو را دستگیر و پس از بازجویی اولیه به دادگاه ببرند. کسی فکر نمی کرد این اقدام، چیزی فراتر از یک بازجویی ساده و تشریفاتی باشد. اما قاضی دستور داد قربان اوغلو به اتهام عضویت در گروه تروریستی فتح الله گولن، روانه زندان شود.

تحقیقات پرونده قربان اوغلو در چند حوزه او را در مظان اتهام قرار داده و گفته می شود او در ساماندهی منابع مالی سازمان مخوف گولن نقش مهمی داشته و روابط پنهانی ویژه ای با خود فتح الله داشته است.

قربان اوغلو چه می گوید؟

واقعیت این است که قربان اوغلو غافلگیر نشده و به خوبی می دانست که دیگ او را بر آتش گذاشته اند و در حال به جوش آمدن است و عن قریب دستگیر خواهد شد.

به همین خاطر دو روز پیش از دستگیری خود، با انتشار چند پیام توییتری کوبنده و تهدیدآمیز، به این شکل از خود دفاع کرده بود: بعضی ها میخواهند مرا به حمایت از تروریسم، عضویت در گروه گولن و  خیانت و جاسوسی متهم کنند. لطفاً به جای این لجن پراکنی ها، در مورد گذشته مالی خودتان اطلاع رسانی کنید و بگویید که فرزندانتان در دانشگاه های عالی کدام کشورها تحصیل می کنند.

می خواهید با دادن پول، بی عدالتی و حقوق زدایی را تحمیل کنید. برخی از کارمندان و نیروهای سابق من، همچون مزدوران خودفروش از سوی قضات و دولتمردان خریداری شده اند. بوی پول به دماغشان خورده و برایشان نه شرف مانده و نه ناموس. کسانی که تا دیروز به دنبال خواجه گولن می دویدند، حالا می خواهند مرا متهم کنند. من اصلاً نمی خواهم به عاقبت و فرجام شما بیاندیشم.

سخنان ثروتمند بزرگ آذربایجانی تبار یعنی قربان اوغلو، نشان دهنده این است که او دل پری از رویکرد دستگاه قضائی ترکیه و حزب حاکم این کشور به شبکه گولن دارد.

در مورد اهمیت دستگیری این ثروتمند، باید هم به این مساله توجه کرد که اگر به عنوان محکوم نهایی معرفی شود، ثروت بیکران او توسط دولت، مصادره خواهد شد و هم این که روابط او با بستگان رئیس جمهور و خانواده های مقتدر حزب عدالت و توسعه از سوی مخالفین، برای مدتی مدید، به عنوان ابزار فشار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

R1396/P/S8,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ترکیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه ثروتمند بزرگ رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۹۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد

 "ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.


پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه ،کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.

روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.

ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.

مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، برخلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.


با این حال، برنز مدعی است که ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.


رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست.


برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.


او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران "تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد."

برنز با ادعای این که ایران پیشتر، در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را ازسرگرفته باشد.


ادعای برنز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و بکارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران تنها ماهیتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903349

دیگر خبرها

  • واکنش کرملین به اتهام دخالت روسیه در سوءقصد به جان زلنسکی
  • دستگیری یک گروه در هند به اتهام جذب نیرو برای روسیه
  • ترکیه 3 رزمایش بزرگ نظامی برگزار می کند
  • بازدید رئیس رسانه ملی از طرح سامانه گرمسیری مهران
  • ببینید | افشاگری بزرگ نصرالله رادش؛ممنوع‌التصویری تا اتهام مصرف کوکایین!
  • (عکس‌) ملاقات قهرمان مردان آهنین با رئیس جمهور
  • گزارش وزیر ورزش از اقدامات و افتخارآفرینی ورزش کشور به رئیس جمهور
  • یک سرباز آمریکایی در روسیه به اتهام دزدی بازداشت شد
  • بانکی پور سند روابط جنسی مردان ترکیه با زنان پُرشمار را منتشر کرد | عدد یاد شده به چه معناست؟ +لینک منبع
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد