Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@09:38:21 GMT

پس‌انداز به روش ژاپنی‌ها را امتحان کنید

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۰۰۷۳۴

پس‌انداز به روش ژاپنی‌ها را امتحان کنید

در فلسفه پس‌انداز ژاپنی (کاکیبو) تبدیل حقوق ماهانه به پول نقد, تمایل افراد به صرفه‌جویی را به طرز معناداری افزایش می‌دهد.

به گزارش پول نیوز، پس‌انداز کار سختی است. در واقع کار بسیار بسیار سختی است. همه تلاش خود را می‌کنید ولی آخر ماه می‌بینید که پس‌انداز زیادی نداشته‌اید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است پس‌انداز به روش ژاپنی‌ها را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با گسترش نیوز همراه باشید.
فامیکو چیبا در کتاب پرفروشی به نام  «هنر ژاپنی پس‌انداز» از روش یا در واقع فلسفه پس‌انداز کردن در فرهنگ ژاپن سخن می‌گوید. در ژاپن به این فرهنگ و هنر کاکیبو می‌گویند. در ادامه بعضی از مهم‌ترین عناصر این فلسفه آورده می‌شود.
اول: به‌جای پس‌انداز روی خرج کردن تمرکز کن
چیبما می‌گوید که بیشتر ما باید طرز فکر خود درباره بودجه‌بندی را تغییر دهیم. اگر می‌خواهیم خوب پس‌انداز کنیم باید خوب خرج کنیم و بالعکس. به‌هرحال کار می‌کنیم که از اشیا و امور مختلف لذت ببریم. به قول نویسنده این کتاب: اگر پس‌انداز را صرف‌نظر کردن از کارها و اشیا موردعلاقه بدانیم زندگی زهرمار می‌شود و از خیر پس‌انداز می‌گذریم. فقط زمانی می‌توان پس‌انداز کرد و به خواسته‌های خود رسید که پس‌انداز را این‌گونه معنا کرد: تنظیم دقیق و محتاطانه دخل‌وخرج. قبل از هر چیز باید نگرش خود را تغییر دهید.
دوم: نوشتن را فراموش نکن
بخش زیادی از کاکیبو به نوشتن و یادداشت کردن مربوط می‌شود اما برای این کار باید حتماً از کاغذ و قلم استفاده کنید. بخش زیادی از زندگی امروزی ما هنگام کار با تلفن همراه یا رایانه سپری می‌شود اما اگر دنبال پیاده کردن کاکیبو هستید باید از آنها برای ثبت امور مالی خود استفاده نکنید. چرا؟ کاغذ و قلم و نوشتن زمان لازم برای تفکر درباره جزِییات مخارجتان را شما می‌دهد. به‌این‌ترتیب کاکیبو به‌نوعی تمرین ذهنی و بدنی مداوم و مستمر تبدیل می‌شود. سرعت دنیای ما بسیار زیاد است و این سرعت باعث می‌شود خیلی زود دست‌به‌جیب شویم و خرج کنیم. کاغذ و قلم و نوشتن تا حدی از این سرعت می‌کاهد. کاکیبو باعث می‌شود از سرعت خود بکاهیم, آرامش خود را حفظ کنیم و سنجیده‌تر خرید کنیم.
در آغاز ماه باید میزان درآمد واقعی خود را با جزییات کامل آن بنویسید.  حقوقتان چقدر است؟ اگر کار فرعی دارید دقیقا چقدر عایدتان می‌شود؟ و ... همه را جمع ببندید. فقط در صورت احتساب همه منابع درآمدی است که می‌توانید بفهمید امکان پس‌انداز وجود دارد یا نه؟
در ارتباط با بایدها و خواسته‌ها صادق باشید
عنصر اساسی کاکیبو شناسایی مخارج اضافی و حذف آنهاست. اگر مرحله قبلی را به‌خوبی انجام دهید می‌دانید که چه مقدار پول از راه خواهد رسید و از چه چیزهایی نمی‌توانید صرف‌نظر کنید. حالا وقت آن است که درباره باقیمانده پولتان تصمیم بگیرید. باید دید که چطور می‌توان استفاده بهتری از این پول به عمل آورد. کاکیبو زمانی جواب می‌دهد که مخارج خود را طبقه‌بندی کنید و این کار را با دقت انجام دهید. به‌عنوان‌مثال یکی از طبقات و گزینه‌های اساسی سبک زندگی شما ممکن است خرید غذای آماده و رفتن به رستوران باشد. اکنون باید جزییات این طبقه را یادداشت کنید. این طبقه به‌تنهایی ممکن است موارد زیادی را شامل شود: از یک سفارش غذای مفصل تا خرید یک قهوه. تمام مخلفاتی که طبق عادت سفارش می‌دهید را بیاورید. این طبقه‌بندی را باید در ارتباط با تمام هزینه‌های خود انجام دهید: برای هرکدام یک طبقه مجزا تعریف کنید و جزییات مربوطه را روی کاغذ آورید.
حالا می‌دانید که پول شما دقیقاً چگونه خرج می‌شود. اکنون بایدها و خواسته‌های زندگی خود را مشخص کنید: به چه چیزهایی واقعاً نیاز دارید؟ کدام موارد را حذف کنید اتفاقی نمی‌افتد؟ بدون شک خوردن یک باید است اما صرف غذا در رستوران یا سفارش آن یک خواسته است. لباس هم یک نیاز حیاتی است اما خرید فلان مارک خاص یک خواسته است.
اگر می‌خواهید به درک صحیحی از خواسته‌ها و نیازهای خود برسید مواردی که اگر برایشان هزینه نکنید با مشکل جدی مواجه می‌شوید را یادداشت کنید. این قبیل اقلام معمولاً در تمام سال ثابت هستند و امکان حذف آنها وجود ندارد. معمولاً امکان حذف گزینه‌های دیگر وجود دارد.
پول نقد بهتر از کارت اعتباری
امروزه بیشتر ما به‌جای پول نقد از کارت اعتباری استفاده می‌کنیم. به اعتقاد چیبا همین‌جاست که ایراد کار بسیاری از ما همین است. استفاده از کارت اعتباری ما در هزینه کردن ولخرج و عجول می‌کند. پول فیزیکی و ملموس بودن کاهش آن باعث می‌شود بیشتر به هزینه کردن‌های خود فکر کنیم. چیبا حتی توصیه می‌کند پول خود را در بانک نگذاریم بلکه آن را در خانه نگهداری کنیم, آن را در پاکت‌های مجزا قرار دهیم (هر پاکت مختص یکی از طبقاتی که قبلاً تعریف کرده‌ایم) تا به‌این‌ترتیب مدام یادمان باشد که درآمدمان محدود است. او می‌گوید که این ترفند به‌ظاهر ساده واقعاً جواب می‌دهد و گره پس‌انداز کردن را حل می‌کند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: پول نقد کارت اعتباری خواسته ها ارتباط پس انداز خواسته ها پس انداز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۰۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه بررسی تحولات افغانستان، طبق اعلام مقامات حکومت سرپرست افغانستان ، چین بیش از دو میلیارد دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است و این سرمایه‌گذاری‌ بیشتر در حوزه معادن، پارک‌های صنعتی، خانه‌سازی و استخراج نفت بوده است. در آخرین مورد، ابتدای سال جاری شمسی، چین با ۷۱ میلیون دلار، پروژه شهرک مسکونی «نیله ‌باغ» را در شهر کابل آغاز کرد.

پس از حاکم شدن طالبان در افغانستان، چین با راهبردی واقع‌بینانه، ریسک تعامل با حکومت طالبان را متقبل شد و به عنوان اولین کشور، استوارنامه سفیر حکومت سرپرست افغانستان را پذیرفت و گامی معنادار به سوی شناسایی دوفاکتوی حکومت طالبان برداشت. پس از این اقدام جسورانه چین، زمینه برای تعاملات بزرگ اقتصادی بین چین و افغانستان بیش از پیش فراهم شد.

تمایل سرمایه‌گذاران چینی به افغانستان و افزایش حجم سرمایه‌گذاری به ۲ میلیارد دلار، دلالت بر خیز بلند و آرام چین در افغانستان پسا خروج آمریکا دارد. این سئوال مطرح می‌شود که پس از شکست شوروی سابق و آمریکا در افغانستان، آیا واقعا چین به عنوان رقیب مسکو و واشنگتن، سرنوشت موفقی در افغانستان خواهد داشت؟

بارزترین تفاوت در نحوه ورود این کشورها به افغانستان است. شوروی و آمریکا با تهاجم و قدرت نظامی وارد افغانستان شدند که این رفتار نظامی سرانجام باعث خیزش مسلحانه مردم افغانستان با این دو قدرت اشغالگر شد. علاوه بر این، کشورهای منطقه نیز از حضور نظامی این دو کشور در افغانستان ناراضی بودند. بالعکس، چین از دریچه اقتصاد وارد افغانستان شده است. حکومت و مردم افغانستان و همچنین کشورهای منطقه حساسیتی به این حضور نرم ندارند و از سرمایه‌گذاری‌های چین در بخش‌های مختلف استقبال می‌کنند.

تهدیدهای فرا روی حضور اقتصادی چین در افغانستان

با وجود این که مردم افغانستان از حضور اقتصادی چین در افغانستان استقبال می‌کنند، اما تهدیدهایی هم فرا روی چینی‌ها در افغانستان وجود دارد.

خطر بازگشت آمریکا

نخستین تهدید احتمالی، بازگشت آمریکا به افغانستان است. با بازگشت آمریکا به افغانستان که متحدان اروپایی و آسیایی آن هم بازخواهند گشت، سرنوشت و موقعیت چین در افغانستان چه خواهد شد؟ هر چند شعار حکومت طالبان سیاست خارجی متوازن است، اما آیا آمریکا خواهد پذیرفت که در جایگاه برابری با چین قرار گیرد؟ نظام جمهوری هم در سیاست خارجی اعلامی خود از توازن سخن می‌گفت اما در عمل به دلیل فشارهای آمریکا، قادر به تطبیق آن نبود. لذا بازگشت آمریکا یک تحلیل احتمالی برای حضور اقتصادی چین در افغانستان است.

تهدیدهای امنیتی

تهدید دوم، مسائل امنیتی است. در چند سال اخیر طرح‌های کلان چین و سرمایه‌گذاران چینی به طور مکرر از سوی گروه‌های شورشی بلوچ و داعش در پاکستان هدف حمله قرار گرفته‌اند. در افغانستان نیز داعش مرکز اقامت اتباع چینی در کابل را هدف حمله تروریستی قرار داد. لذا، گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی در ژئوپلیتیک رقابتی افغانستان می‌توانند یکی از تهدیدهای بالفعل برای حضور اقتصادی چین در افغانستان قلمداد شوند. این تهدید زمانی جدی‌تر می‌شود که به نقش پیمانکاری این گروه‌های تروریستی در منطقه پرداخته شود و نقش رقبای چین در آن در نظر گرفته شود.

خلاهای قانونی

تهدید سوم، فقدان قانون اساسی و حکومت ثابت در افغانستان است. با گذشت بیش از دو و نیم سال از حاکمیت طالبان بر افغانستان تا هنوز قانون اساسی به عنوان یکی از مهمترین ارکان یک نظام وجود ندارد و حکومت موقت بر آن حاکم است. هر چند که حکومت طالبان به طور مکرر از تلاش برای تدوین قانون اساسی سخن می‌گوید اما در نبود این رکن اساسی، سرنوشت بسیاری از مسائل قانونی از جمله قانون سرمایه‌گذاری خارجی مبهم و نامشخص است.

چشم انداز حضور اقتصادی و سیاسی چین در افغانستان

به وجود این تهدیدها که به طور قطع از دید سیاستمداران پخته چین پنهان نمانده است، پکن احتمالا به چهار دلیل، همچنان سیاست حضور اقتصادی در افغانستان را ادامه خواهد داد.

نخست، چین تلاش دارد از طریق تعامل اقتصادی در افغانستان، حکومت طالبان را به همکاری برای دفع خطر ایغورهای جدایی طلب تشویق کند. در حال حاضر حکومت طالبان، جنگجویان ایغور را دور از مرزهای چین و در مکان‌های تحت نظارت نگهداری می‌کند. دوم، دولت چین دسترسی به مواد خام، نزدیک و ارزان افغانستان را برای نظام صنعتی خود، یک فرصت طلایی می‌داند. به ویژه لیتیوم افغانستان برای چین ارزش خاصی دارد و احتمالا حاضر باشد برای این ماده معدنی کمیاب، امتیازهای خاصی به افغانستان بدهد.

سوم، چین شکل‌گیری نظم پایدار و متمرکز در افغانستان را یک فاکتور مهم برای تحقق رویای ابتکار کمربند – راه می‌داند. بی‌ثباتی در افغانستان می‌تواند شاخه کریدور اقتصادی چین – پاکستان و شاخه شمالی کمربند – راه را که از آسیای مرکزی می‌گذرد، به خطر اندازد. چهارم، چین درک می‌کند که آمریکا به افغانستان بازخواهد گشت و فضا برای حضور پکن را تنگ خواهد کرد. بنابراین بنا دارد که پیش از بازگشت، فرصت‌های متعددی را از آن خود کند.

به دلایل فوق باید گفت چشم‌انداز حضور اقتصادی چین در افغانستان در میان مدت مثبت است. در دراز مدت به عوامل مختلف از جمله نحوه تعامل حکومت مستقر در افغانستان و حضور یا عدم حضور آمریکا در افغانستان بستگی دارد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898680

دیگر خبرها

  • آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید
  • (عکس) سلفی ستاره ایرانی با بلاگر مشهور ژاپنی
  • تدوین سند چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل استان گلستان
  • سیل مانع حضور داوطلبان کنکور در جلسه امتحان شد
  • برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی
  • حضور یک ایرانی در تیم ملی والیبال ژاپن!
  • پایان‌ راز آلود قسمت ۱۰ سریال شوگون؛ فصل دوم حماسه پرطرفدار ژاپنی در راه است؟
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود
  • حساب پس‌انداز برای این افراد غیرقانونی شد
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز