Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@03:17:03 GMT

خورش ریواس صفوی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۰۱۸۱۵

خورش ریواس صفوی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرانیان از زمان‌های بسیار دور در استفاده از گیاهان فصلی و محلی به عنوان خوراک یا حتی برای رفع نیاز‌های درمانی و دارویی تبحر بسیار بالایی داشته‌اند. این مهارت‌ها سینه به سینه و نسل به نسل تا به امروز بر جای مانده و خواهد ماند.

خورش ریواس یکی از مطبوع‌ترین انواع خورش‌های بهاری است که از دیرباز با فرارسیدن فصل بهار و ریواس طبخ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته از ریواس و خواص بسیار آن در تهیه خوراک و نوشیدنی‌های مختلفی همانند شربت ریواس نیز استفاده می‌شود.

تا بحال دستور‌های بسیار و متفاوتی از این خورش مطرح شده است، اما در این مطلب دو دستور تاریخی و دلپذیر از کتاب مورد توجه آشپزی دوره صفوی خواهید آموخت. خواندن و بررسی این دستور پخت‌های بسیار قدیمی علاوه بر جذابیت و یادگیری آن، تاثیر بسیاری بر شناخت آشپزی و خوراک مردم ایران در گذشته دارد.

دستور اول از کتاب «کارنامه»:

بیارند گوشت گوسفند فربه جوان دومَن¹. یک مَن‌نیم ریزه کنند و نیم‌مَن کوفته با پیاز و ادویه گرم (در اینجا منظور تهیه کوفته ریزه است)، و به قدر حاجت آب در دیگ کنند. چون آب گرم شود گوشت را پاک شسته بیندازند و کف بگیرند. پس گوشت را برون آرند و پاک بشویند و دیگ دیگر چینند؛ و قدر چهار مَن رواس تازه خوب پوست او را جدا کنند و مقدار چهار انگشت چهار انگشت ببرند، و، چون بکوبند در ظرفی نهند (کمی کوبیده شود) و از آن آب قلیه (خورش) قدری بر وی ریزند و به دست بمالند تا ترشی از جسم او بیرون آید و به کرباس تُنُک بفشارند. (در پارچه‌ای سفید و نازک فشار داده تا آب آن خارج شود)

پس نیم‌مَن پیاز حلقه و سِلق (چغندر) و کرفس و نعناع‌تر در روی قلیه بیندازند و آب رواس چکیده در روی آن بریزند و بجوشانند. چون قلیه نیمرس شود کوفته ریزه بیاندازند و سر دم کنند. (درب ظرف را بگذارند) و در محل فرو آوردن سیر کوفته و نعناع خشک بیندارند و قند چاشنی دهند.

دستور دوم از کتاب «ماده الحیوه»:

گوشت او بره است و ریواس را کوفته و آب او را گرفته جوشانیده کف بگیرند و صاف نموده، بعد از نخود و پیاز ترشی بدهند و چاشنی مَع قند می‌باید و ریواس قلم قلم نموده بر رویش بیاندازند.

منبع: مجله فرهنگ غذا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی خورش ریواس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز تهیه سوپ گوشت و هویج؛ یک سوپ متفاوت و مقوی (فیلم)

 

 

 

مواد لازم برای تهیه سوپ گوشت و هویج:   ۶ عدد هویج   ۱ عدد پیاز   ۲ عدد فلفل دلمه ای قرمز   ۶ حبه سیر   ۱۵۰ گرم گوشت چرخ شده   ۲ عدد نان تست   ۱و نیم الی ۲ لیوان شیر   ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون   روغن به مقدار لازم   نمک و فلفل به مقدار لازم ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیز کیک نسکافه، خوشمزه و دلپذیر (فیلم) طرز تهیه سوپ شیر؛ پرطرفدارترین پیش غذای مجلسی (فیلم) طرز تهیه نان پیده ترکی، یک نان خوشمزه برای صبحانه (فیلم)

دیگر خبرها

  • طرز تهیه سوپ گوشت و هویج؛ یک سوپ متفاوت و مقوی (فیلم)
  • کشف و معدوم سازی ۹۸۷ کیلوگرم گوشت قرمز فاسد
  • آموزش روز سوم، خورش مرغ و گردو
  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • جشن ریواس در روستای راونج دلیجان برگزار شد
  • خرید ۵۳۰ تن گوشت مرغ منجمد در استان قزوین
  • قیمت جدید دام زنده اعلام شد
  • طرز پخت ۱۱۰ کیلو کابلی پلو با گوشت (فیلم)
  • تولید 90 تن گوشت مرغ در عباس آباد
  • مربای ریواس ؛ یک مربای بهاری، پرخاصیت و مقوی + طرز تهیه