Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-26@16:43:04 GMT

ابهامات متعدد در طرح جهش دوم پتروشیمی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۰۲۵۴۶

ابهامات متعدد در طرح جهش دوم پتروشیمی

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، یکی از مهمترین ابهامات ثبت دومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی در کشور، وارد کردن نام پالایشگاه‌های جدید گاز به لیست طرح‌های جهش پتروشیمی بوده؛ به طوری که نام پالایشگاه گاز بیدبلند دو، طرح استحصال اتان فاز ۱۲ پارس جنوبی و طرح استحصال اتان پالایشگاه گاز پارسیان به لیست طرح‌های جهش دوم پتروشیمی افزوده شده؛ درحالی که این سه واحد صنعتی، صرفاً خوراک اولیه تولید محصولات پتروشیمی شامل اتان، متان (گاز شهری)، پروپان و بوتان (گازمایع) را تولید می‌کنند و اگر قرار باشد پالایشگاه، وارد لیست جهش پتروشیمی شوند، پالایشگاه‌های فاز ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی را هم باید وارد این لیست کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر فاز اول پتروشیمی بوشهر هم وارد این لیست شده که به متانول، سایر محصولات فاز یک این طرح گازی و شامل اتان، پروپان، بوتان، پنتان و متان است.

جای خالی پلیمرها در دومین جهش پتروشیمی

در لیست بلند بالای دومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی، طرح‌های مهم پلیمری با سبد متنوعی از تولید محصولات پایه و نهایی پلیمری در اقلیت قرار دارند؛ به طوری که پس از افتتاح یک طرح تولید پلی بوتادین رابر با هدف تأمین خوراک صنایع لاستیک در ماهشهر، فاز دوم پتروشیمی ایلام با هدف تولید اتیلن و پروپیلن، پلی اتیلن سنگین میاندوآب، پی وی سی هگمتانه همدان، دو طرح اتیلن گلایکول، پنتان و هگزان در عسلویه و پلی پروپیلن خمین عملاً طرح پلیمری در این لیست وجود ندارد که امید به افتتاح آن تا سال ۱۴۰۰ داشت.

در بین طرح‌های پلیمری که در قالب جهش دوم توسعه پتروشیمی کشور قرار است افتتاح و در مدار بهره برداری قرار بگیرند هم، ابهامات متعددی وجود دارد؛ از جمله اینکه خوراک پروپیلن، پلی پروپیلن خمین از کجا قرار است تأمین شود؟ وضعیت سرمایه‌گذاری طرح پتروشیمی هگمتانه به کجا رسیده است؟ آیا تولید پلی اتیلن در محدوده پایانی خط اتیلن غرب در قالب پتروشیمی میاندوآب آن هم با ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار تن اقتصادی است؟ برای پایین دستی این طرح چه برنامه‌ای وجود دارد؟

با شرح این ابهامات، بنا بر اعلام بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار است دومین جهش پتروشیمی کشور صرفاً با هدف افزایش تولید متانول، اوره، آمونیاک و یا طرح‌هایی که ماهیت پالایشگاه گاز و تأمین خوراک پتروشیمی‌ها را دارند تا سال ۱۴۰۰ افتتاح شوند؛ اما واقعیت غیرقابل انکار آن است که افتتاح اکثر این طرح‌ها تقریباً اثربخشی در متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی کشور ندارد و هنوز با ساخت و بهره برداری مجتمع‌هایی با سبد تولید بیش از ۱۰۰ گرید انواع محصولات پلیمری با ارزش فاصله داریم که به طور قطع، در ظرفیت سازی با تولید محصولات کم ارزش جهشی اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: بهزاد محمدی خوراک پتروشیمی تولید نفت شرکت ملی صنایع پتروشیمی پتروشیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۲۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهینه‌سازی و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی و حمایت از تولیدکنندگان و سازندگان داخلی را از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ دانست.

به گزارش شانا، مرتضی شاهمیرزایی دیروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت‌) در سفر به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در جمع مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی مستقر در این منطقه بیان کرد: بسیار خرسندم که امروز شاهد شرایط مطلوب واحدهای تولیدی در هاب ماهشهر هستم. مجتمع‌های این منطقه، پارسال با تکیه بر توان داخل موفق شدند بالاترین مقدار بهره‌وری و تولید را ثبت کنند و این نوید را می‌دهم که حرکت در سال جهش تولید با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

شاهمیرزایی یکی از راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ را کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی برشمرد و یادآور شد: ضروری است که شرکت‌های پتروشیمی، با بهینه‌سازی مصرف انرژی، در حفظ و صیانت از منابع بین‌نسلی نقش‌آفرین باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای خودکفایی کامل صنعت پتروشیمی افزود: شرکت‌های پتروشیمی باید در صورت تولید تجهیز یا قطعه‌ای در داخل کشور، نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان و سازندگان ایرانی تأمین کنند و به‌هیچ‌وجه نباید کالا یا محصول مشابه خارجی وارد شود.

شاهمیرزایی مهم‌ترین برنامه راهبردی صنعت پتروشیمی سال ۱۴۰۳ را رشد ظرفیت‌ها و جهش تولید دانست و گفت: سبد محصولات پتروشیمی باید با برنامه‌ای منسجم‌تر و با هدف تکمیل زنجیره ارزش متنوع شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی باید قوانین، دستورعمل‌ها و همه رویه‌های موجود در منطقه را رعایت کنند.

شاهمیرزایی افزود: توجه به مسئولیت‌ اجتماعی با توجه به شرایط موجود اهمیت ویژه‌ای دارد و پتروشیمی‌ها باید به تعهدهای خود پایبند باشند.

شاهمیرزایی تأکید کرد: مجتمع‌های پتروشیمی‌ای که می‌خواهند از ۵درصد تخفیف خوراک بهره‌مند شوند، باید ۴۰درصد از درآمد خود را به توسعه صنعت پتروشیمی تخصیص دهند.

شایان ذکر است که شاهمیرزایی، در سفر یک‌روزه به قدیمی‌ترین قطب صنعت پتروشیمی کشور، ضمن بازدید از مجتمع‌های پتروشیمی آبادان، غدیر، فن‌آوران و اسکله‌های صادراتی پایانه‌ها و مخازن، دغدغه شرکت‌های پتروشیمی برای تحقق شعار سال را در نشست تخصصی بررسی کرد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • عزم جدی دولت برای ساختن ایلام قوی
  • برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است
  • تخصیص ۴۰ درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • ۹۰ درصد نیرو‌های پتروشیمی ایلام بومی هستند