8 فیلم جنایی که با دیدنشان مو به تنتان سیخ میشود/ تصاویر
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۰۷۱۵۶
در سالی که فیلمهای اقتباس شده از کتابهای کمیک بوکی، فیلمهای دوباره ساخته شده و دنبالهها در صدر گیشههای فروش هستند، ریان جانسون فیلمی با ایدهای اورجینال ارائه داد که علاوه بر موفقیت در گیشه یکی از سرگرم کنندهترین فیلمهای سال بود.
این فیلم سینمایی داستان قتل یک رمان نویس پیر را روایت میکند که خانواده و فرزندانش در همان شب برای جشن تولد او حضور پیدا کرده بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مردان خوب فیلمی آمریکایی در ژانر معمایی جنایی اکشن، کمدی به کارگردانی شین بلک و نویسندگی آنتونی باگاروتزی است. در این فیلم بازیگرانی همچون راسل کرو، رایان گاسلینگ، مت بومر، آنگوری رایس، مارگارت کوالی، کیث دیوید و کیم بسینگر نقشآفرینی میکنند. گاسلینک و کرو در این فیلم دو کارآگاه خصوصی هستند که با یکدیگر برای حل معمای گم شدن یک فرد همکاری میکنند. این فیلم ترفندهای مشابهی را در مقایسه با چاقوکشی استفاده کرده است.
خانواده اشرافی تننبام «The Royal Tenenbaums»
» را دوست داشتید باید تماشا کنید" width="595" height="297" class="image_btn img-responsive2" data-cke-widget-upcasted="1">
یکی از بهترین جنبههای فیلم سینمایی «چاقوکشی» حضور یک خانواده از هم پاشیده در مرکز داستان است. فیلم سینمایی خانواده اشرافی تننبام نیز در این موضوع با چاقوکشی مشابه است. در خلاصه داستان فیلم آمده سه اعجوبه که هر کدام در زمینهای متفاوت نابغهاند، به همراه مادرشان در یک خانه زندگی میکنند. پدرشان هم که مدتها پیش ترکشان کرده، اکنون بازگشته است تا مسائل را روبه راه کند. اگر چه در این فیلم شاهد یک مرگ رازآلود نیستیم، اما خانوادهها در هر دو فیلم شباهت زیادی دارند.
کارآگاه «Sleuth»
داستان فیلم از این قرار است که یک نویسنده داستانهای جنایی، آرایشگری که عاشق همسرش شده است را برای گفت وگو به خانه خود در میان جنگل دعوت میکند و به او پیشنهاد میدهد که پیش از ازدواج با همسرش، جواهرات او را که مبلغ بسیار بالایی بیمه شده است، با همدستی هم بدزدند. لیکن برنامه به درستی پیش نمیرود و یک قتل اتفاق میافتد.
آمادهای یا نه «Ready or Not»
آمادهای یا نه، فیلمی ترسناک و مهیج محصول سال ۲۰۱۹ به کارگردانی مت بتینلی اولپین و تایلر گیلت است. داستان این فیلم درباره گریس جوان است که بعد از ازدواج تصمیم میگیرد تا به خانه همسرش رفته و با خانواده او آشنا شود. در آنجا بعد از یک مهمانی کوچک، خانواده تصمیم میگیرند تا یک بازی برای سرگرمی انجام دهند. اما به زودی این بازی عجیب و غریب تبدیل به فرار از مرگ میشود و اکنون گریس باید برای نجات جانش تلاش کند. این فیلم نیز در زمینه قتل در مضامین زیادی با «چاقوکشی» شباهت دارد.
جیغ «Scream»
داستان در مورد چند بچه دبیرستانی است که یکی یکی پس از تماس تلفنی قاتل نقاب به صورت سلاخی میشوند تا اینکه سیدنی پرسکات (نیو کمپل) یکی از بچههای دبیرستان که مادرش چند سال قبل به طرز مشکوکی کشته شد مورد حمله قاتل قرار گرفته، ولی از حمله نجات پیدا کرده. پلیس پس از این ماجرا به دوست سیدنی بیلی لومیس مشکوک شده و وی را دستگیر میکنند. دقیقاً در شبی که بیلی دستگیر میشود تلفن زنگ زده و سیدنی صدای قاتل را میشنود بنابراین بیلی آزاد میشود و روز بعد با به قتل رسیدن مدیر دبیرستان موج جدیدی از وحشت در دبیرستان به پا میافتد.
هویت «Identity»
هویت فیلمی روانشناسانه، رازآلود و جنایی از ساختههای جیمز منگولد است. مالکوم ریورز مرد زندانی مبتلا به اختلال چند شخصیتی است که محکوم به مرگ شده و قبل از اجرای حکم به درخواست روانشناس او جلسهای برای ارائه آخرین دفاعیاتش ترتیب داده میشود. در این فیلم بازیگرانی چون جان کیوساک، آماندا پیت، آلفرد مولینا، کلیا دووال و ری لیوتا به ایفای نقش پرداختهاند.
شب بازی «Game Knight»
بازی شبانه، فیلمی کمدی و جنایی محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی جان فرانسیس دالی و جاناتان گلداستاین است. در این فیلم بازیگران مطرحی همچون جیسون بیتمن و ریچل مکآدامز به ایفای نفش میپردازند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است، جمعی از دوستان که یک بازی جنایی و عجیب را انجام میدهند، ناخودآگاه خود را درگیر حل یک پروندهی قتل مرموز میبینند که در این بین ماجراهای جالبی رخ میدهد. این فیلم نیز با قتل سر و کار دارد، اما کمدی آن کم نیست. درست مثل چاقوکشی که خندهها را با تعلیق ترکیب میکند.
قتل در قطار سریعالسیر شرق «Murder on the Orient Express»
از بازیگران این فیلم سینمایی میتوان به برانا در نقش هرکول پوآرو، پنلوپه کروز ، ویلم دفو، جودی دنچ، جانی دپ، جش گد، درک جاکوبی، مایکل پنیا و دیزی ریدلی اشاره کرد. داستان فیلم حول یک قتل در یک قطار معروف میچرخد و کارآگاه بلژیکی، پوآرو باید آن را حل کند. در این بین تعدادی از مسافران هستند که انگیزهی قاتل بودن را دارند. شاید این فیلم بیشتر از باقی فیلمها به فیلم «چاقوکشی» ریان جانسون شباهت داشته باشد.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: فیلم سینمایی فیلم سینمایی فیلم جنایی فیلم جیغ فیلم سینمایی فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۷۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
مازیار وکیلی در رویداد۲۴ نوشت: حسن فتحی سابقهای طولانی در ساخت فیلمها و سریالهای تاریخی دارد؛ فیلمها و سریالهایی که البته کیفیت یکسانی ندارند: «پهلوانان نمیمیرند» سریال خاطرهانگیزی بود که داستانی بکر و اصیل داشت و به سرگذشت پهلوانان ایرانی در عصر قاجار میپرداخت. «شب دهم» امروز یک اثر کلاسیک در حوزه سینمای دینی به حساب میآید و نمونه درخشانی است از دراماتیزه کردن مضامین دینی به شکلی که برای مخاطب جذاب باشد. سه فصل سریال «شهرزاد» هم که مهمترین و جنجالیترین سریال فتحی در سالهای اخیر به حساب میآید؛ یک مثلث عشقی جذاب در کنار بازی بازیگران مشهور از شهرزاد سریالی ساخت که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد. حواشی مالی و سیاسی سریال هم باعث شد تا شهرزاد تا مدتها در صدر اخبار باشد و منتقدان و تحلیلگران بسیاری را وادار به واکنش کند.
«روشنتر از خاموشی» داستان زندگی یکی از نامدارترین فلاسفه و عرفای ایران در عصر صفوی بود. فیلسوفی که عقایدش در زمان حیات بسیار مورد تکفیر متکلمین قشری قرار گرفت، اما بعدها به قدری عالمگیر و تاثیرگذار شد که بسیاری از محققان و پژوهشگران اعتقاد دارند انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ متاثر از تفکرات ملاصدرا و حکمت متعالیه است. فتحی در «روشنتر از خاموشی» به خوبی نشان داد که خوب میتواند مضامین عرفانی را در بستر یک درام تلویزیونی روایت کند. فتحی در این کار از ظرفیتهای داستانی دوران تاریخی زندگی ملاصدرا هم به درستی استفاده کرد و بسیاری از تحولات تاریخی ایران در آن دوران را نمایش داد. بهنحوی که شخصیت شاه عباس در این سریال، ارزشی هم پای ملاصدرا پیدا کرده بود.
مجموعه این تواناییها، فتحی را تبدیل به بهترین گزینه برای ساخت درامهای تاریخی با مضامین عرفانی میکرد. به همین خاطر بود از زمانی که اعلام شد «مست عشق» که به رابطه پرمناقشه شمس و مولانا میپردازد را حسن فتحی میسازد همه خیالشان راحت شد که فیلم اگر یک شاهکار نباشد استانداردهای لازم برای یک اثر جذاب را دارد؛ اما این خیالی خام بود. برخلاف توقعات اولیه، «مست عشق» اثری است ضعیف که نتوانسته ذرهای از رابطه پیچیده این دو عارف نامی را به تصویر بکشد.
حسن فتحی همیشه عادت دارد که از دو عنصر برای هرچه جذابتر تعریف کردن داستانهای تاریخی خود استفاده کند. اولین عنصری که فتحی از آن استفاده میکند تعلیق است. مثلاً در شب دهم تعلیق لو رفتن اجرای تعزیه توسط حیدر خوش مرام بود که تماشاگر را تا پایان مشتاق تماشای سریال نگه میداشت. یا در پهلوانان نمیمیرند تعلیق پیدا شدن قاتلی که تمام پهلوانان شهر را میکشت باعث جذابیت سریال میشد. فتحی تلاش کرده بود در مست عشق هم از تعلیق به شکل بهینهای استفاده کند. فتحی دقیقاً داستان مست عشق را از جایی شروع میکند که ماموران حکومتی در قونیه به دنبال قاتل شمس تبریزی میگردند. فتحی تلاش داشته تا از این تعلیق برای جذابیت داستانی ثقیل و پیچیده استفاده کند.
اما خیلی زود و در میانه راه ماجرای قتل شمس فراموش میشود تا فتحی بر روی ماجراهای عاشقانه فیلم تمرکز کند. همان ماجراهای عاشقانهای که محور اصلی جذابیت برخی از سریالهای حسن فتحی بوده است. در «مدار صفر درجه» عشق یک پسر مسلمان بنام حبیب پارسا به دختری یهودی بنام سارا آستروک بود که داستان تاریخی این سریال را جذاب میکرد. یا در سریال «شهرزاد» مثلث عشقی شهرزاد، قباد، فرهاد بود که داستان را پیش میبرد. برای همین فتحی در مست عشق هم تصمیم گرفته از این عنصر برای هر چه جذابترشدن سریال استفاده کند.
به عنوان، فتحی تاکید زیادی بر روی عشق پاک و آسمانی شمس تبریزی و کیمیا خاتون میشود. در حالی که روایتهای تاریخی خلاف این موضوع را نشان میدهد. اما موضوع این جا است که نمایش این عشق به جای آن که بر جذابیت فیلم بیفزاید آن را تا حد سریالهای مبتذل ترکیهای پایین آورده است. این موضوع درباره عشق اسکندر و مریم هم صدق میکند. پرداخت سطحی فتحی باعث شده این داستانهای عاشقانه به جای این که به کمک خط اصلی قصه (یعنی رابطه پر فراز و نشیب شمس و مولانا) بیایند آن را در حاشیه قرار داده و منحرف کردهاند.
نمایش مضامین عرفانی که با احوال درونی و فردی شخص سر و کار دارد در مدیوم سینما کار بسیار سختی است. چون مدیوم سینما تصویر است و تصویر اجازه تخیل و تحلیل را به تماشاگر نمیدهد. به همین خاطر است که اکثر کارگردانان بزرگ سینما برای بیان مضامین عرفانی و الاهیاتی سراغ داستانهای روزمره میروند و میکوشند این مضامین را در دل یک داستان ساده و معمولی قرار دهند. مثلاً اسپیلبرگ در برخورد نزدیک از نوع سوم از دل یک داستان علمی تخیلی مضامین عرفانی و الاهیاتی زیادی بیرون میکشد یا دیوید لینچ در داستان سرراست داستان سفر یک پیرمرد با ماشین چمنزنی را بستر مناسبی برای نمایش احوال باطنی او میبیند. یا حتی مجید مجیدی هم برای بیان نگاه عرفانی خود سراغ داستانهای روزمرهتر میرود.
صحبت از عرفان روی پرده نقرهای سینما کار بسیار خطرناکی است. چون میتواند تماشاگر را دچار سوءتفاهم و سوءبرداشت کند. اتفاقی که برای مست عشق هم اُفتاده است. رابطه شمس و مولانا به قدری عمیق و پیچیده است که نمیشود شکل و کیفیت آن را در زمان صد دقیقه برای تماشاگر توضیح داد و همین عدم توضیح درست و دقیق است که در نهایت باعث میشود تماشاگر چیز زیادی از آن سردرنیاورد و خسته شود.
مست عشق برای فتحی یک شکست کامل است؛ چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ نحوه مواجهه با یک مضمون پیچیده. استراتژی غلط فتحی باعث شده تا تمام ظرفیتهای مست عشق از دست برود و فیلمی با این حجم از هزینه و استفاده از ستارگان بزرگ سینمای ایران و ترکیه تبدیل به فیلمی سطح پایین شود. فیلم تنها به مدد حاشیههای پرتعدادی مانند مخالفت برخی مراجع به ساخت فیلم به دلیل تبلیغ صوفیه، مشهور شده است نه کیفیت نهایی خودش.
tags # سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!