Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس فرهنگی گفت: از دریچه لنز برخی رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی شیوع کرونا در ایران پررنگ‌تر و خطرناک‌تر از سایر مناطق جهان است و حتی از دید این رسانه‌ها ایران عامل انتشار این ویروس در سراسر منطقه است!

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، در حالی که انتشار ویروس کرونا در سراسر کره خاکی رو به گسترش است و این ویروس روزانه جان ده‌ها نفر را در سراسر دنیا می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد از دید برخی رسانه‌ها، این ویروس در ایران ویروس‌تر است!

ایران‌هراسی با چاشنی ویروس کرونا 

حجت‌الاسلام محمد یوسفی، استاد حوزه و کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اندیشه فارس درباره اینکه چرا انتشار ویروس کرونا در ایران مورد علاقه رسانه‌های غربی است، بیان می‌دارد: بنابر آمار رسمی، شمار مبتلایان به این ویروس در کشورهایی نظیر چین و کره‌ جنوبی، بیشتر از ایران است و ایتالیا که در مرزهای جغرافیایی اروپا جای گرفته، آماری بسیار فراتر از ایران دارد، اما از دریچه لنز برخی رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی شیوع کرونا در ایران پررنگ‌تر و خطرناک‌تر از سایر مناطق جهان است و حتی از دید این رسانه‌ها، ایران عامل انتشار این ویروس در سراسر منطقه است! به گونه‌ای که یک روزنامه اماراتی، ایران را عامل انتشار این ویروس در منطقه تلقی می‌کند و برخی رسانه‌های غربی نیز آن قدری که به مبحث کرونا در ایران پرداخته‌اند، به منشا انتشار آن، یعنی کشور چین و همین‌طور گسترش آن در اروپا نپرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس روابط بین‌الملل ابراز می‌دارد: کشورهایی نظیر ترکیه که صنعت توریسم جزو یکی از مهم‌ترین صنایع آن محسوب می‌شود، در ماه‌های گذشته پذیرای بیش از چند ۱۰ هزار گردشگر چینی بوده است، اما از انتشار آمار گسترش این ویروس در کشورش خودداری می‌کند و از طرفی کشور امارات نیز به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری و اقتصادی منطقه، سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان، از جمله چین است.

مجازات سنگین برای انتشاردهندگان آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا

او می‌افزاید: از این رو به نظر نمی‌رسد که آمار منتشر شده در قبال مبتلایان به کرونا در این کشور با واقعیت موجود در آن تطابق نداشته باشد، بلکه آمار واقعی به نظر بیشتر از اعداد اعلامی توسط این کشور است و در دیگر سو ایالات متحده اعلام می‌کند که انتشار آمار مبتلایان به این ویروس توسط منابع آمریکایی، عواقب سنگینی برای افراد منتشرکننده اطلاعات در این زمینه را به همراه خواهد داشت.

یوسفی اظهار می‌دارد: با این وجود در داخل کشور برخی به دنبال ایجاد هر مشکلی، ایران را به عنوان بدترین مدل برخورد با مشکلات در سراسر جهان معرفی می‌کنند و در قبال انتشار آمارهای مربوط به گسترش این ویروس در کشورمان نیز جمهوری اسلامی را متهم به کتمان حقایق می‌کنند.

ارتباط گسترش کرونا با دکترین محاصره منطقه‌ای تهران 

این کارشناس فرهنگی تصریح می‌کند: عملاً شاهد هستیم رسانه‌های خارجی با استفاده از این فضا در چارچوب نهایی‌سازی دکترین محاصره منطقه‌ای تهران که توسط کاخ سفید در دستور کار قرار گرفته بود، گام برداشتند. واشنگتن با اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه تهران هیچ گاه نتوانست تجارت ایران در منطقه را به صفر برساند و مانع از ورود ارز به درون مرزهای ایران شود، اما گسترش کرونا این فضا را برای دشمنان ایجاد کرد که با تکیه بر این فضا بتوانند کاری را که ایالات متحده در شرایط عادی قادر به انجام آن نبود را در زمینه تحریم جمهوری اسلامی به انجام به رسانند.

او می‌افزاید: بسته شدن مرز کشورهای همسایه به روی کالاهای ایرانی و توقف صادرات و از طرفی توقف پروازهای خارجی به تهران و عدم پذیرش ایرانیان توسط سایر کشورها این موضوع را پیچیده‌تر کرده است. توقف صادرات و درآمد کمتر، مساوی است با اختصاص منابع کمتر برای برخورد و جلوگیری از گسترش این بیماری و تشدید بحران در درون کشور. پس آنچه مهم است یکپارچگی برای مقابله با این جنگ و فضای رسانه‌ایی ضد ایرانی و تلاش همگانی برای مهار این معضل است، نه انتشار تعداد افراد مبتلا به آن.

یوسفی تأکید می‌کند: آنچه می‌تواند مسأله‌ساز باشد و باعث ایجاد سؤال در ذهن شود، این است که همواره در ذهن سیاستگذاران ایالات متحده و حتی در چارچوب اسناد امنیت ملی آمریکا، از چین به عنوان خطر جدی برای ایالات متحده یاد می‌شود. علی‌الخصوص در بُعد اقتصادی که پتانسیل به چالش کشیدن ایالات متحده را نیز دارد. از این رو اولویت استراتژیک ایالات متحده برای آینده نظم نوین جهانی کنترل و مهار چین است.

در فضای کنونی به جای انتقاد دست به دست هم بدهیم  

او ادامه می‌دهد: از طرفی جمهوری اسلامی نیز به عنوان چالشی برای واشنگتن که در سند امنیت ملی آمریکا از آن نام برده شده است، قرار دارد و از طرفی در دوره کنونی اهتمام ایالات متحده برای تسلیم کردن جمهوری اسلامی با تکیه بر فشار اقتصادی و استفاده از ابزار تحریم مشهود است و دقیقاً در همین راستا ویروس کرونا نیز بزرگ‌ترین ضربه را به وسیله پوشش وسیع اخبار کرونا در این ۲ کشور به اقتصاد پکن و تهران وارد می‌کند.

این استاد حوزه اظهار می‌دارد: مسأله مهم‌تر این است که در فضای کنونی به جای انتقاد باید دست به دست هم داد و با ایمان و اتکا به ظرفیت داخلی در جهت رفع این مشکل تلاش کرد؛ نه اینکه با به چالش کشیدن و انتقاد بر گستره مشکلات دامن زد. از یاد نبریم که ایالات متحده به عنوان هژمون و ابرقدرت جهان معاصر و اروپای یکپارچه که خود را عمده بازیگران حرکت به سوی نظم نوین جهانی و مدیریت آن تلقی می‌کنند، در زمینه تامین اقلام بهداشتی از جمله ماسک با چالش مواجه هستند.

چگونه از تهدید موجود، فرصت بسازیم

او می‌گوید: این در حالی است که گستره انتشار این ویروس در آن مناطق به گستردگی کشورمان نیست و از سویی دیگر گرچه آمارهای انتشار یافته در زمینه مبتلایان به ویروس کرونا در این کشورها بسیار کمتر از کشورمان است، اما واقعیت موجود در این جوامع این است که شهروندان این کشورها برای تهیه اقلام بهداشتی خود با مشکل مواجه هستند. چرا که اقلام بهداشتی نظیر ماسک در داروخانه‌های این کشورها بسیار کمیاب شده است.

یوسفی خاطرنشان می‌کند: توجه داشته باشید که این کشورها با تحریم‌هایی که ما با آن روبه‌رو هستیم، مواجه نیستند. اما ما بدون در نظر گرفتن شرایط ویژه خودمان، توانایی‌هایمان را دست کم گرفته و حتی زیر سؤال می‌بریم. به عقیده من از این فضا، نیز می‌شود همچون فضای شهادت سردار سلیمانی می‌توان فرصتی برای یکپارچگی بیشتر درونی ساخت. به عبارتی با نگاه درست و آنالیز صحیح از تهدید موجود، فرصت باید ساخت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ویروس کره جنوبی چین ایران کرونا آمریکا کاخ سفید قاسم سلیمانی انتشار این ویروس کرونا در ایران جمهوری اسلامی برخی رسانه ها ایالات متحده ویروس کرونا منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۸۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از آسوشیتدپرس، «غفران مهدی سوادی» معروف به «ام فهد» یکی از چهره‌های اثرگذار شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک و اینستاگرام بود و ده‌ها هزار کاربر او را دنبال می‌کردند.   به گفته یک مقام امنیتی عراق که خواست نامش فاش نشود، یک ضارب ناشناس روز جمعه «ام فهد» را در حالی که سوار بر خودروی شخصی‌اش بود با اسلحه هدف قرار داد و به قتل رساند.    این مقام امنیتی اعلام کرده که قاتل، گوشی «ام فهد» را ربوده و از محل متواری شده است.   این قتل در «زیونه» اتفاق افتاده است؛ همان محله‌ای که «هشام الهاشمی» محقق و کارشناس امنیتی برجسته عراقی در سال ۲۰۲۰ به ضرب گلوله کشته شد.   قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این محله محل زندگی مسئولان نظامی بود و از مناطق معتبر و شاخص بغداد محسوب می‌شد.    «غفران مهدی سوادی» اولین شخصیت برجسته رسانه‌های اجتماعی نیست که در مرکز بغداد به ضرب گلوله کشته می‌شود. سال گذشته هم «نور السفا» یا «نور بی ام»، یکی از چهره‌های مجازی با طرفداران متعدد در شبکه‌های اجتماعی نیز در این شهر به ضرب گلوله کشته شد.   یکی از همسایگان «سوادی» درباره حادثه قتل این اینفلوئنسر عراقی می‌گوید: پس از شنیدن صدای شلیک دو گلوله به خیابان آمدم و دیدم که درِ ماشین باز است و «ام فهد» روی فرمان افتاده است.   به گفته این فرد که خود را «ابو آدم» معرفی کرده، زنی که در خودرو همراه «ام فهد» بود، بلافاصله پس از حادثه از صحنه فرار کرده است.   سال گذشته یک دادگاه عراقی «ام فهد» را به دلیل انتشار چندین فیلم و ویدئو حاوی اظهارات ناپسند و رفتار‌های ناشایست عمومی در رسانه‌های اجتماعی به ۶ ماه زندان محکوم کرد.   نقش تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی در عراق، مدتی است از ترویج محصولات زیبایی و لباس، به پروژه‌ها و برنامه‌های دولتی گسترش یافته است.    این چهره‌های تأثیرگذار مجازی، در مراسم رسمی دولتی به عنوان چهره‌های تجاری کلیدی در حوزه‌های ورزشی، امنیتی و فرهنگی طبقه‌بندی می‌شوند.   چند روز پیش انتشار ویدئو‌هایی با حضور یک اینفلوئنسر برجسته در نود و سومین سالگرد تاسیس نیروی هوایی عراق با واکنش‌های شدیدی مواجه شد.   پس از انتشار این ویدئو‌ها بسیاری از صاحبنظران، از وزارت دفاع عراق به دلیل اجازه‌دادن به این افراد برای ضبط ویدئو از سایت‌های حساس نظامی و انتشار آنها انتقاد کردند.   این وزارتخانه از اقدام خود دفاع و اعلام کرد که در عصر رسانه‌های اجتماعی، عراق هم مانند دیگر کشور‌های جهان، از اینفلوئنسر‌ها در کنار رسانه‌های سنتی برای برقراری ارتباط با مردم استفاده می‌کند.

دیگر خبرها

  • گسترش خیزش جهانی دانشجویان حامی فلسطین / پلیس آمریکا دانشگاه کلمبیا را محاصره کرده است + فیلم
  • رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره ۳ میدان مین است
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • آدم ربایی با چاشنی رمز ارز
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد