زیارت ائمه معصومین(ع) منحصر به حضور در حرم نیست
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۱۰۲۰۸
مطابق اصول و قواعد فقهی ما، احکام دو مرحله دارند؛ یکی احکام اولیه و دیگری احکام ثانویه. احکام اولیه برای آدم، احکامی است که بدون هیچ مانع و هیچ ضرر و زیانی، انسان آن تکالیف را باید به خوبی انجام دهد.
اکرمی/حسن فاطمی نژاد
مطابق اصول و قواعد فقهی ما، احکام دو مرحله دارند؛ یکی احکام اولیه و دیگری احکام ثانویه.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر طبیب حاذق و متدین بگوید
اگر طبیب حاذق و متدین بگوید که روزه گرفتن برای فردی ضرر دارد، اینجاست که خداوند وجوب روزه را بر میدارد و اگر زیان به نفس داشته باشد، به جایش حکم به حرمت روزه گرفتن میدهد. حال تطبیق این مسئله فقهی به مورد ما خیلی روشن است. شرایطی که امروز با آن مواجهیم و بهواسطه شیوع کرونا میتواند جان درصدی از مردم را بگیرد و بخش قابل توجهی را در قرنطینه نگاه دارد، همه ضررهایی است که بهواسطه این ویروس متوجه ماست. زیارت امام معصوم(ع) بر ما مستحب مؤکد است. برخی از مستحبات وجود دارد که ثوابش از واجب بیشتر است که از این جمله میتوان زیارت ائمه اطهار(ع) را نام برد. زیارت حضرت رضا(ع) قطعاً بیش از حج ثواب دارد، ولی چنین امر مستحبی وقتی با زیانی روبهرو میشود که بر جسم خود زائر یا زائران دیگر وارد میشود، شامل حکم ثانوی میشود.
مستحبی که حرام می شود
. یعنی نه تنها این زیارت مستحب نیست و ثوابی ندارد، بلکه اگر برای زائر یا دیگر زائران ضرر داشته باشد، حرام است. نکته دیگری که باید برای تأکید بر این مطلب ذکر کرد، این است که فرض کنیم که فردی مراعات نکرده و با بی مبالاتی در حالی که درگیر کروناست هرچند خودش مطلع از بیماری اش نیست، بهواسطه زیارت این بیماری را به شخص دیگری منتقل کند که آن شخص ضعف جسمانی یا بیماری زمینه ای دارد و به همین دلیل آن شخص فوت کند؛ حال باید پرسید که دیه چنین شخصی به عهده کیست؟ ما قاعده فقهی مسلمی در این مورد داریم تحت این عنوان که «دم المسلم لا یذهب هدرا»؛ خون مسلمان نباید پایمال شود؛ بنابراین آن کسی که عامل قتل شده ضامن دیه فردی است که کشته شده است. وقتی شرایط کشور این چنین است، وظیفه و تکلیف ما حکم ثانوی است. حال تشخیص اینکه بهواسطه زیارت چه کسی میتواند مبتلا بشود، بر عهده اهل فن و خبره این کار است که پزشکان در این مرحله خبره کار محسوب میشوند. خبره کار طبیب است که وقتی میگوید این کار نباید انجام بگیرد، دقیقاً موضوع حکم ثانوی تحقق پیدا کرده است.بنابراین ما باید خود را ملزم به این حکم ثانویه کنیم.
زیارت از راه دور
وانگهی همان میزان که روایات فراوانی در زمینه زیارت امام معصوم (ع) وجود دارد، روایات فراوانی نیز تأکید بر زیارت امام معصوم(ع) از راه دور دارند. چه کسی به ما گفته است که زیارت امام منحصر در این است که ما به حرم برویم و خودمان را به ضریح بچسبانیم تا زیارتمان قبول شود؟ این یک حرف عامیانه و غیرمبتنی بر علم و دانش روایی و معارف ماست. بنابراین در چنین شرایطی آنچه مهم است، رعایت سلامت مردم و رعایت این نکته است که عموم مردم از مشکل کرونا نجات پیدا کنند و هر چه زودتر شرایط عادی بشود تا دوباره همه با جان و دل زیارت قبور مطهر امامان و امامزادگان را انجام دهیم. حرکت هایی که در مقابل اهل تخصص و خبره انجام شود، به زیان سلامت عمومی است. چنین حرکت هایی اگر آن را مغرضانه نخوانیم، حتماً جاهلانه است. اگر کسی به واسطه چنین حرکت های جاهلانه ای بیمار شود، افراد دخیل در این حادثه گناهکار خواهند بود و زیان جانی که به سلامت عمومی وارد میشود، متوجه کسانی است که چنین حرکتهایی را انجام میدهند.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: زیارت از راه دور ویروس کرونا احکام اولیه زیارت امام روزه گرفتن چه کسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۰۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش تاثیرگذار مادران برای جذب جوانان به مساجد
امام جمعه خمینیشهر بر نقش موثر مادران برای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد تاکید کرد.
حجتالاسلام سید حسین محمودآبادی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان ضمن تبریک و گرامیداشت روز معلم و هفته عقیدتی سیاسی اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۳۶ سوره مبارکه نساء، چهار مورد مهم برای عاقبت بخیری و جلوگیری از گمراهی به ما معرفی میکند و آن ایمان به خداوند، ملائکه، کتابهای آسمانی، رسولان الهی و به آخرت است.
وی ادامه داد: اگر کسی بهعنوان مربی، مسئول پایگاه بسیج یا دیگر مسئولیتها میخواهد کار فرهنگی کند، باید بر این ۴ مورد کارکرده باشد تا موفق شده و نتیجه بگیرد.
امام جمعه شهرستان خمینیشهر افزود: در نتیجه هم خودمان و هم دیگران را به سعادت میرسانیم و به همین دلیل راهبردمان باید یاد دادن، تعلیم، آموزش احکام و معارف الهی باشد که محصول آن پرورش انسانهای پاک و سالم شود.
حجتالاسلام محمودآبادی تصریح کرد: ما در دوران انقلاب عملکرد و نمونهای برای این آیات و روایات نداشتیم و یا به ندرت داشتیم ولی دقت کنید در طول این سالها و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود این همه دشمن، شهیدان زیادی هم هدیه کردیم که اگر زندگی تک تک آنها را مطالعه کنیم، میبینیم آنها نتیجه آموزش همین احکام و معارف الهی هستند.
وی افزود: اگر به شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید زاهدی و شهدای مدافع حرم که طی سالهای اخیر به شهادت رسیدند دقت کنیم، میبینیم آنها محصول تلاشهای کسانی هستند که معارف و احکام دین را آموزش میدهند و نتیجه تلاشهای آنها انسانهای مخلصی است که جانشان را در راه خدا فدا میکنند و برای دیگران الگو میشوند.
امام جمعه شهرستان خمینیشهر با تاکید بر جذب نوجوانان و جوانان در محلهها به ویژه در ایام فراغت تابستان عنوان کرد: باید بهصورت آتش به اختیار جوانان را جذب کرد چرا که آنها از نظر اعتقادی سالم هستند.
وی جذب فرزندان به سمت مسجد، بسیج و کسب معارف الهی را از جمله وظایف مادران متدین دانست و یادآور شد: اکنون وظیفه ما سنگین است چون دشمن بر روی فساد در میان بانوان و دیگر افراد جامعه برنامهریزی کرده است و اگر از طریقی ورود کند، میتواند این فساد را جهشی کند و با توجه به نقش مادری، خانمها در آینده نمیتوانند فرزندان مؤمن تربیت کنند.
کد خبر 750268