Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر امیرحسین تکیان معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با کمک همکاران خود، مقاله‌ای با عنوان «مبارزه با کووید ۱۹ در جریان سخت ترین تحریم‌ها علیه ایران» را در لنست منتشر کرد.

باتوجه به تداوم شیوع کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها، پیامد ناشی از تحریم‌ها، موانع بسیاری را برای نظام سلامت کشورمان در مقابله با این بیماری ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این‌رو جامعه دانشگاهی، در کنار سایر وظایف خود، دست‌به‌کار شده تا فعالان سلامت و سیاست را در جامعه جهانی نسبت به پیامدهای تحریم‌ها هشیار کنند.

تکیان درخصوص این نوشتار که در ژورنال لنست، یکی از معتبرترین نشریات پزشکی جهان، ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ منتشر شد توضیح داد و گفت: دنیاگیری بیماری کووید ۱۹  پیامدهای شدیدی در کشورمان ایجاد کرده است. شواهد موجود نشان می‌دهد تحریم‌های ناجوانمردانه که به‌صورت یک‌طرفه از سوی ایالات‌متحده امریکا از ماه می ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۱۳۹۷) علیه کشورمان آغازشده، نظام سلامت را نیز تحت تأثیر منفی خود قرار داده است.

وی بابیان اینکه کووید ۱۹ در بسیاری از کشورهای جهان، بار بسیار قابل‌توجهی را ایجاد کرده که شاید در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، افزود: شیوع این بیماری باعث شده، کمبود بعضی داروها و تجهیزات پزشکی در کشورمان بیشتر خودنمایی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: باوجود تلاش همکاران فداکارمان در نظام  سلامت، به‌ویژه در خط مقدم مراکز درمانی در کنترل و کاهش عوارض همه‌گیری ویروس کرونا بسیار مؤثر بوده است، اما ایران به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه، بار مضاعفی را تحمل می‌کند و بسیاری از همکاران درمان و مراقبت، به همراه مردم عزیزمان در این مسیر دشوار و طاقت‌فرسا جان‌باخته‌اند.

وی افزود: به‌رغم آن‌که گفته می‌شود؛ تحریم‌ها، دارو و تجهیزات پزشکی را دربر نمی‌گیرد؛ اما در اثر دشواری‌های پرشمار در هرگونه تبادلات مالی و تجاری با عمده کشورهای دنیا، برخی داروهای اساسی، تجهیزات پزشکی و مواد حفاظتی مورداستفاده پرسنل خط مقدم درمان به‌اندازه کافی در دسترس نیست و جان این عزیزان را با خطر مواجه کرده است.

دانشیار و رئیس گروه سلامت جهانی و سیاستگذاری دانشکده بهداشت بابیان اینکه وظیفه ما دانشگاهیان است به‌عنوان فعال نظام سلامت، ندای این مظلومیت را به گوش جهانیان برسانیم، افزود: تحریم‌ها باید برداشته شود و ایران از طریق مبادلات بین‌المللی و آزاد شدن منابع مالی خود بتواند دارو و تجهیزات موردنیاز را برای مبارزه با اپیدمی بیماری کووید ۱۹ که به‌شدت کشورمان را تحت تأثیر قرار داده تأمین کند.

تکیان بابیان اینکه نوشتاری که امروز به‌صورت آنلاین همزمان در سراسر دنیا منتشر می‌شود، و در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۹ به‌صورت نسخه چاپی در لنست انتشار می‌یابد صدای جامعه سلامت ایران است، افزود: در این مقاله به خسارت‌های اقتصادی و انسانی ناشی کووید ۱۹ همزمان با اعمال سخت ترین تحریم‌های سیاسی در تاریخ کشورمان اشاره‌ شده است.

وی افزود: تحریم‌های یک‌جانبه اخیر دشواری‌هایی در اقتصاد و نظام سلامت ایران ایجاد کرده است که نه‌فقط شرکت‌های آمریکایی، بلکه شرکت‌های اکثر کشورها نیز نمی‌توانند با ایران وارد دادوستد شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به دیگر نکاتی که در این مقاله به آن توجه شده گفت: در این متن عنوان‌شده، نظام سلامت ایران بااینکه یکی از کارآمدترین و تاب‌آورترین نظام‌های سلامت در سطح منطقه مدیترانه شرقی است اما از این تحریم‌ها متأثر شده و در  بحران کووید ۱۹، برخی تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و تجهیزات پوششی و حفاظتی مانند گان، ماسک و داروهای ضروری به‌اندازه کافی در دسترس نیست.

وی افزود: با وجود اینکه سازمان‌های جهانی بهداشت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورها، کمک‌های بشردوستانه‌ای را ارائه کردند، ولی متأسفانه تحریم‌ها سبب کاهش دسترسی به بعضی داروها و تجهیزات حیاتی شده است.

تکیان افزود: ما در این متن نوشته‌ایم؛ شرم‌آور است بگوییم در دنیایی زندگی می‌کنیم که زندگی بسیاری از آدمیان در اثر این ویروس کشنده، درخطر است و تحریم‌ها اگرچه به‌ظاهر سلاح جنگی نیستند، اما بیشتر از سلاح جنگی کشنده هستند. ازاین‌رو به خطر انداختن سلامت بشری برای اهداف سیاسی نه‌تنها غیرقانونی، بلکه وحشیانه و غیرانسانی است و از جامعه سلامت جهانی می‌خواهد که اجازه ندهند تاریخ تکرار شود.

وی با یادآوری تأثیر تحریم‌ها در کشورهای دیگر، تحریم‌ها را نوعی جنایت جنگی دانست و گفت: درسال ۱۹۹۴ و در زمانی که کشور عراق در تحریم قرار داشت، نزدیک به نیم میلیون کودک عراقی در اثر تحریم‌ها و کاهش دسترسی به خدمات سلامت فوت کردند. براساس آمارهای رسمی سازمان ملل متحد دو سال پیش، در ونزوئلا نیز حدود ۴۰ هزار نفر از مردم درنتیجه تحریم‌های امریکا و شورای امنیت سازمان ملل جان خود را از دست دادند. ما درخواست می‌کنیم جامعه جهانی سلامت، این تحریم‌ها را جنایت جنگی تلقی کند و اجازه ندهد که امریکا آن را ادامه دهد.

رئیس گروه سلامت جهانی و سیاستگذاری دانشکده بهداشت افزود: لازم است شورای امنیت سازمان ملل و ایالات‌متحده، هرچند به‌صورت موقت، در زمان فعلی موانع تأمین تجهیزات پزشکی و حیاتی را برای ایران رفع کنند. اثرات این تحریم‌ها نباید به کمک‌های بشردوستانه برسد. اگر این‌گونه پیش برود ممکن است تحریم‌ها، کمک‌های بشردوستانه را نیز هدف قرار دهد که متأسفانه می‌تواند زندگی بسیاری از انسان‌ها را تحت تأثیر قرار ‌دهد.

تکیان تصریح کرد: مقاله با این جمله به پایان می‌رسد که اگر ویروس‌ها، هیچ تبعیضی قائل نمی‌شوند، انسان‌ها نیز نباید برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه تبعیض قائل شوند.

معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت ابراز امیدواری کرد، این نوشتار در کنار تلاش‌های جامعه مدنی و اصحاب سیاست، فتح بابی شود تا جامعه جهانی را علیه تحریم‌ها هم‌صدا کند و گفت: ایران عزیزمان در حال تجربه یکی از دشوارترین آزمون‌های سده اخیر نظام سلامت خود است که چه‌بسا شبیه شرایط جنگی است.

وی گفت: ما می‌خواهیم در کنار تلاش‌های دیگری که درحال انجام است، جامعه جهانی را بیدار کنیم که آمریکا را تحت‌فشار بگذارد تا تحریم‌های یک‌سویه برداشته شود. برای کنترل همه‌گیری کرونا، ایران باید بتواند آزادانه به تجهیزات پزشکی و کالاهای موردنیاز سلامت دسترسی داشته باشد و جامعه جهانی موظف است از این ندای بشردوستانه حمایت کند، فردا دیر است.

کد خبر 4881764

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران تحریم های ایران ویروس کرونا فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی تولید ایالات متحده آمریکا اینترنت نوآوری فناوری فضایی گوگل موبایل واکسن فیس بوک کمک های بشردوستانه دانشکده بهداشت تجهیزات پزشکی جامعه جهانی کووید ۱۹ ایجاد کرده نظام سلامت تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۰۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند


به گزارش خبرگزاری صداوسیما ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (شنبه) هشتم اردیبهشت ماه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌ها علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌ها علیه ایران واکنش نشان داد و این اقدامات را به شدت محکوم کرد.

وی همچنین از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه  در واکنش به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا و قطعنامه پارلمان اروپا گفت: دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض برجام و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال کرده و طلبکار باشند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

انگلیس، آمریکا و کانادا در واکنش به پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه تحریم‌های جدیدی علیه اتباع و شرکت‌های ایرانی اعمال کردند.
کنعانی با بیان اینکه ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

 چرا پارلمان اروپا از پرداختن به عامل اصلی بروز تنش در منطقه طفره می‌رود؟
این دیپلمات ارشد ایرانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریسم ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!
سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!
نمایندگان پارلمان اروپا پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن حمله اخیر ایران به پایگاه‌های نظامی رژیم اسرائیل، خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند. آنها در این قطعنامه نسبت به حمله این رژیم به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق فقط ابراز تأسف کردند.
کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین گفت: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریع‌ترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.
وی افزود: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.
اگر رشادت سپاه نبود، تروریسم داعشی تا پشت در پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود
کنعانی یادآور شد: اگر رشادت و جانفشان‌ی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریسم سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضد تروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تأکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • ایران هلث ۱۴۰۳ محفل توسعه تعاملات بین المللی فناورانه
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • تبدیل ایران به صادرکننده تجهیزات پزشکی
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است