Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه نظر شورای نگهبان در رابطه با لایحه بودجه ۹۹ امروز نهایی خواهد شد، گفت: در مجموع شورای نگهبان ۸۰ مورد ایراد به لایحه بودجه ۹۹ وارد دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «عباسعلی کدخدایی» در نشست خبری امروز چهارشنبه 28 اسفند که به صورت کنفرانس برگزار شد، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و ویروس منحوس ناچار شدیم از طریق فضای مجازی نشست خبری را برگزار کنیم که این روش، روش سالم تری برای همکاران رسانه ای ما باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به آخرین مصوبات شورای نگهبان و همچنین لایحه بودجه 99 گفت: لایحه بودجه 99 با عنایت به اینکه با ترتیبات این روزها به دلیل شرایط خاص از طریق کمیسیون تلفیق برای ما رسال شد در جلسات متعدد آن را بررسی و نتایج را به کمیسیون و مجلس ارایه کردیم و در جلسه ای در چند روز گذشته در کمیسیون تلفیق برگزار شد به اتفاق همکاران دولت از ساعت 8 تا 14 و 30 این لایحه را مورد بررسی قرار دادیم. در جلسه غیر رسمی شورا نیز اصلاحات مورد نظر بر روی لایحه انجام شد و تا پایان وقت اداری امروز جمع بندی نهایی در مورد لایحه بودجه انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه در مجموعه شورای نگهبان 80 ایراد به لایحه بوده وارد دانست، گفت: هشت مورد از این ایرادات، ایرادات شرعی، 27 مورد ابهام، شش مورد ایراد اصل 53 قانون اساسی، 22 مورد اصل 52 و 2 مورد مربوط به صندوق توسعه ملی بود. در اصلاحات اولیه سه مورد از ایرادات شورا توسط کمیسیون تلفیق اصلاح و در جلسات بعدی تعداد دیگری از ایرادات مورد اصلاح قرار گرفت تا نظر شورا تامین شود و در نهایت امروز برای شورا ارسال شد که تا پایان وقت اداری نظر شورا اعلام خواهد شد.

 

وی همچنین در مورد نظرات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیئت عالی نظارت هفت مورد ایراد در رابطه با لایحه برای ما ارسال کرد که ما آنان را برای مجلس ارسال کردیم، اعضای کمیسیون تلفیق با هیئت عالی جلساتی داشتند که نظرات آنها از سوی شورا تامین شد و برای آنها ارسال شد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری با اشاره به بررسی صحت انتخابات در 208 حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی گفت: صحت برگزاری انتخابات در 204 حوزه تایید شد و در چهار حوزه باقیمانده نیاز به اعزام بازرس بود که این کار انجام شد البته در برخی حوزه ها نیز باید مجدد بازرسی اعزام شود.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد رد مصوبه واردات خودروهای خارجی توسط شورای نگهبان گفت: این مصوبه یعنی بحث وادار خودروهای خارجی مصوبه مستقلی نبود بلکه در دل لایحه بودجه 99 گنجانده شده بود و در یکی از بندهای بودجه اجازه واردات خودروهای خارجی صادر شده بود. اعضای شورای نگهبان نیز با عنایت به سیاست های کلی حمایت از تولید ملی این بند را مغایر با سیاست های کلی دانستند و کمیسیون تلفیق نیز این بند را حذف کرد.

 

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با فسادهای مالی برخی از نمایندگان در جریان انتخابات گفت: متاسفانه قانون انتخابات در این مورد اصلاح نشد و شورای نگهبان همکاری های زیادی در این بخش داشت. ظرفیت شورا برای اصلاح قانون انتخابات در مجلس آینده در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت و انشاءالله در مجلس یازدهم شاهد اصلاح قانون انتخابات باشیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با ابهام بودجه شرکت های دولتی در لایحه بودجه 99 گفت: ما امیدواریم مجلس در سال آینده و در رابطه با بودجه شرکت های دولتی به صورت شفاف تری عمل کند. در لایحه بودجه 99 دو بند در رابطه با شفافیت بودجه شرکت های دولتی بود که ابهاماتی در آنها وجود داشت که بعد از ایرادات شورای نگهبان امیدواریم برای سال های آینده شاهد شفافیت بیشتری در بودجه شرکت های دولتی باشیم.

 

کدخدایی همچنین در رابطه با بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و عدم تصویب و بررسی آن در صحن مجلس و اینکه آیا این تفویض اختیارات به کمیسیون تلفیق نیست، گفت: اذن مقام معظم رهبری درباره این موضوع منطبق با قانون اساسی بوده است و مجلس با توجه به شرایط موجود امکان بررسی بودجه در صحن را نداشت و لازم بود در این زمینه حکم حکومتی اجرایی شود. اگر شرایط عادی باشد، بررسی بودجه همانند سالیان قبل در صحن مورد بررسی قرار می گیرد اما وقتی شرایط خاص باشد بنا به حکم حکومتی این اقدام در کمیسیون تلفیق انجام می شود.

 

وی در رابطه با بندی از لایحه بودجه در مورد اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: این بند قانونی در رابطه با کسانی است که ممکن است احتکار داشته باشند که درباره این بند بودجه یک ایراد شرعی وجود داشت و مجلس آن را اصلاح کرد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات گفت: با توجه به شرایط کشور و بنا به پیشنهاد وزارت کشور برگزاری انتخابات در مرحله دوم به 21 شهریور موکول شد.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه برخی از حوزه های انتخابیه در ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم فاقد نماینده هستند و آیا این مشکلی ایجاد نخواهد کرد، گفت: مجلس یازدهم حد نصاب لازم را برای اینکه کارش را آغاز کند، دارد. صرفا یازده نفر از کاندیداها باید در مرحله دوم شرکت کردند که البته دو نفر از منتخبان نیز متاسفانه فوت شده اند که با اتکا به این تعداد در کل 13 کرسی مجلس یازدهم فعلا خالی است ولی این مسئله تاثیری در شکل گیری مجلس ندارد.

 

وی در مورد چگونگی برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس گفت: برای انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی نیاز به بررسی مجدد صلاحیت کاندیداها نیست اما انتخابات میان دوره ای مانند انتخابات اصلی است و نیاز است صلاحیت کاندیداها مورد بررسی قرا می گیرد و انتخابات میان دوره ای بر اساس قانون با هر انتخابات سراسری برگزار خواهد شد یعنی ما در انتخابات ریاست جمهوری در دو حوزه انتخابیه تهران و آستانه اشرفیه انتخابات میان دوره ای خواهیم داشت.

 

کدخدایی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: بنده اخیرا صحبتی در رابطه  با جایگاه مقامات در قانون اساسی مطرح کردیم که برخی از نمایندگان به آن اعتراض کردند؛ این افراد عجله کردند، روز گذشته همه اصل مصاحبه شدند و کار برخی این بود که پاسخ بنده را بدهند. باید بگویم صحبت های بنده در مورد روند قانون گزاری و جایگاه مجلس بود که امیدواریم این دوستان صحبت های خود را اصلاح کنند و خبرگزاری ها نیز تامل بیشتری در انعکاس این واکنش ها داشته باشند./

 

پایان پیام/33

منبع: شبستان

کلیدواژه: نشست خبری کدخدایی عباسعلی کدخدایی کدخدایی بودجه شرکت های دولتی سخنگوی شورای نگهبان شورای نگهبان لایحه بودجه ۹۹ کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 99 مجلس یازدهم مرحله دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۱۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می شود یا فراموش؟

تین نیوز

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته و مراعا ماندن این موضوع در این کمیسیون پرداخت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی بابایی کارنامی با اشاره به مراعا ماندن تصمیم گیری درباره تعیین دومین روز تعطیل آخر هفته لایحه اصلاح ماده ۷۸ قانون خدمات کشوری در کمیسیون اجتماعی، گفت: پیوست های اقتصادی این لایحه تقریباً مشخص شده است اما پیوست های اجتماعی و فرهنگی آن هنوز به صورت جامع بررسی نشده است؛ به همین دلیل نیز کمیسیون لایحه مذکور را فعلاً مراعا نگه داشته تا با استفاده از نظرات کارشناسی مرکز پژوهش ها و کانون های اصلی تصمیم گیری در کشور بتوانیم تصمیمات خوبی در این زمینه بگیریم.

بابایی کارنامی در پاسخ به این پرسش که آیا جزئیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته تا پیش از پایان دوره مجلس یازدهم در صحن مجلس رسیدگی می شود؟ اظهار کرد: اعلام نظر نهایی کمیسیون اجتماعی درباره این لایحه نیازمند برگزاری یک الی دو جلسه دیگر است؛ با این حال با توجه به اینکه یک جلسه نیز با آقای قالیباف رئیس مجلس جهت جمع بندی در این زمینه برگزار شود، این احتمال وجود دارد که در این دوره جزئیات بررسی لایحه مذکور به صحن برسد.

کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی در آبان ۱۳۹۸ اجرای طرح تعطیلی پنج شنبه ها و کاهش ساعت کاری در سراسر کشور را تصویب کرده بود، اما بررسی آن به عمر مجلس دهم نرسید. با این حال در مجلس یازدهم این طرح با اصلاحیه ای مبنی بر تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه ها در کمیسیون اجتماعی کلید خورد. همان زمان هم این موضوع مطرح شد که هدف دولت از تعطیلی سراسری روزهای پنجشنبه در کشور، ایجاد اوقات فراغت برای خانواده و فراهم شدن شرایط برای سفرهای کوتاه مدت به منظور رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانواده ها بوده، اما از سوی دیگر جمعی از نمایندگان طرحی را تدوین کردند که بر اساس آن شنبه ها به جای پنج شنبه ها تعطیل شود.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ در جریان رسیدگی به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کلیات این لایحه موافقت کردند، اما درباره روز دوم تعطیلی تصمیم گیری بر عهده کمیسیون اجتماعی مجلس سپرده شد و در جلسه روز یکشنبه ۲۶ فروردین کمیسیون اجتماعی، اعضای این کمیسیون با موافقت دولت، پنجشنبه را به عنوان دومین روز تعطیل آخر هفته تعیین کردند؛ تصمیمی که با مخالفت و انتقاد بسیاری از فعالان بخش خصوصی مواجه شد.

بر اساس تقویم منتشر شده از سوی مجلس شورای اسلامی، صحن مجلس طی هفته آتی ۳ روز جلسه علنی خواهد داشت و پس از آن بعد از یک هفته تعطیلی جهت حضور نمایندگان در حوزه های انتخابیه تا روز ۲ خرداد، ۶ روز دیگر تشکیل جلسه خواهد داد؛ بنابراین در صورتی که طی ۹ جلسه باقی مانده، کمیسیون اجتماعی تصمیم نهایی خود را درباره لایحه اصلاح ماده ۷۸ قانون خدمات کشوری به صحن ارجاع ندهد، عملا این لایحه نهایی نخواهد شد و رسیدگی تا به امروز آن صرفا اتلاف وقت بوده است و برای نهایی شدن باید در مجلسی دیگر دوباره از ابتدا روندی را که گذرانده است طی کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می شود یا فراموش؟
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات
  • لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود