Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:38:46 GMT

سالی با تجربه یک قرن

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۱۲۷۸۱

سالی با تجربه یک قرن

دفتر خبرگزاری در گنبد یکسال پیش درگیر اخبار سیل شد. بعد از آن شرق مازندران، شیراز، ایلام، لرستان، همدان، خوزستان و … که سیل به آنها هم سر زد و خرابی  به بار آورد؛ البته  پنجم فروردین شیراز که برای خودش خاص بود سیلی کوتاه اما ویرانگر .

 تمام فروردین و اردیبهشت ماه خبرنگاران و عکاسان ایرنا برای پیگیری اخبار سیل و بازسازی ها  به شهرها و روستاهای بزرگ و کوچک  برای تهیه گزارش و عکس اعزام شدند تا بتوانند در این زمینه اطلاع رسانی کاملی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه خرداد عنصر آب این بار جایش را به عنصر آتش داد و آتش به جان جنگل ها و مراتع برخی استان ها بویژه در دامنه زاگرس افتاد و در شورای شهر شیراز هم خبرهایی بود و آن بحث محکومیت و روانه زندان شدن یکی از اعضای شورای شهر شیراز و دادگاه او به زبان ها افتاد.

 ماه تیر که می رسد، آتش دست از سر اراضی کهگیلویه و بویراحمد که برنداشت هیچ، به ایلام هم سرایت کرد.

به جز بحث آتش سوزی های وسیع جنگل ها و مراتع غرب کشور، تحولات ژئوپولتیک در خلیج فارس از جمله ساقط کردن پهپاد آمریکایی در هرمزگان و ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز هم مزید بر علت شده بود و تیرماه را نیز خبرساز کرده بود.

مرداد و شهریورماه نیز دستکمی از ماه های گذشته نداشت آتش سوزی جنگل های ارسباران در استان آذربایجان شرقی، توفان در کرمان و سیستان و بلوچستان و خسارت به نخلستان های کرمان و تولیدات مستمر از مشکلات کشاورزان و تدابیر مسولان.

این تازه نیمه سال بود که داشت تمام می شد اگر چه همزمان با ایام محرم و صفر همایش پیاده روی اربعین را داشتیم و استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه این اخبار را پوشش می دادند  اما رویداد مهم ماه مهر فقط این نبود چرا که  شیوع ایدز در میان یکی از روستاهای کشور و بازداشت برخی مدیران شهری به دلیل مسائل مالی در صدر خبرهای کشور قرار گرفت.

و اما دومین ماه از نیمه دوم سال یعنی آبان که فرارسید دیگر خبرها محدود به یک منطقه نبود، آبان که آمد فضا تغییر کرد چرا که قیمت بنزین افزایش یافت و به دنبال آن با حجمی از اخبار واکنش های اجتماعی گسترده در کشور مواجه بودیم و حاشیه های آن که مدیریت متفاوت در رسانه را می طلبید.

 آذر ماه نیز خالی از رخداد خاص نبود  برگزاری دادگاه متهمان توزیع غیر قانونی گندم در گلستان، تبعات ماجرای توزیع کیک های آلوده به عنوان یک سوژه عجیب که خبرنگاران ایرنا در مراکز و دفاتر آن را دنبال کردند.

 در کنار رخدادهایی مانند آبگرفتگی در اهواز، مرگ کوله بران در کردستان و افزایش قاچاق سوخت ؛ مهمترین رخداد سیاسی کشور نیز در آذر ماه کلید خورد و ثبت نام داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شروع شد.

زمستان که آغازش با ماه دی است درویش های گناباد شاهد درگذشت قطب خود یعنی نورعلی تابنده بودند،دوباره اخبار استان ها در این ماه شاهد آتش سوزی جنگل ها این بار در ایلام بود اما این تمام ماجرا نبود.

 اگر چه سال به فصل آخر رسیده بود اما هنوز رخدادهای مهم پشت پرده بود که تلخ ترین آن خبر بامداد جمعه ۱۳ دی یعنی ترور شهید سردار قاسم سلیمانی و همراهانش بود که همه ایران را در بهت فرو برد.

سردار و همراهانش به شهادت رسیدند و مساله ای که اخبار استان ها را درگیر می کرد تشییع جنازه سردار و یارانش در شهرهای اهواز، قم، مشهد، تهران و کرمان بود  که نه تنها برنامه ریزی گسترده برای پوشش خبری آن لازم بود بلکه حواشی تشییع جنازه سردار در کرمان نیز خبرساز شد و آن فوت شماری از هموطنان بود.

رویداد تلخ دیگری هم رخ داد و آن سقوط هواپیمای اوکراینی و شهادت جمعی از هموطنانی که هر کدام به شهری از کشور تعلق داشتند و پیکر هر کدام باید تشییع می شد.

گویا روزهای آخر دی ماه نیز نمی خواست به آرامی بگذرد ، جنوب سیستان و بلوچستان درگیر سیلی شد که اهم اخبار رسانه های داخلی و خارجی معطوف به آن شد.

و اما ماه بهمن که می آید اگر هیچ اتفاقی نیفتد یک اتفاق میمون و مبارک هست و آن آیین گرامیداشت پیروزی انقلاب یا دهه فجر که در نهایت به ۲۲ بهمن منتهی می شود . اما فقط مساله این نبود بارش برف همزمان در گیلان و اردبیل باعث زمینگیر شدن این دو استان شد.

اسفندماه و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و کارهایی که قبل از آن تمام همکاران ایرنا در سراسر کشور با برگزاری میزگرد، گزارش و مصاحبه و ..انجام داده بودند و اینکه یک زلزله هم در آذربایجان غربی دامن هموطنان را گرفت و سیلی که به لرستان آمد و واهمه و پیش بینی سیلی در آینده نزدیک برای خوزستان، اما فقط مساله انتخابات مجلس، سیل و زلزله  نبود.

انتخابات ، سیل و زلزله آمدند و رفتند و یک جایی هم تمام شدند چیزی که در اسفندماه همه را نگران کرده است  بروز یک بیماری همه گیر به نام کروناست چیزی که به این زودی ها نمی توان از دست آن خلاص شد و تمام ملت را و همچنین جهانیان را تا  ماه های بعدی با خود می کشاند.

 اما هنوز چند روز دیگر به آخر سال مانده و نمی دانیم که منتظر چه حوادث دیگری هم باید باشیم.

به هر حال در این شرایط خاص نیز خبرنگاران و عکاسان همیشه در صحنه هستند و این بار علاوه بر پوشش اخبار مرتبط ،با تهیه گزارش های اثرگذار از مشارکت و مسوولیت پذیری مردم به دنبال آن هستند تا در راستای پویش سهم من از کرونا بتوانند سهم خود را نیز در این شرایط ادا کنند. 

برچسب‌ها کرونا سیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا سیل کرونا سیل استان ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۲۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی

محمد رئیس زاده، با اشاره به خدمات ارزشمند جامعه مامایی کشور، گفت: زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و حتماً یکی از مؤلفه‌های تقویت جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه بزرگ ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است. از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور بر روی جامعه مامایی سرمایه گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود. این سرمایه گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است. اگر ما می‌خواهیم از سیاه چاله جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، حتماً باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.

وی به آمار قابل توجه در حوزه جمعیت اشاره کرد و افزود: ما در سال‌های ۹۲ تا ۴۰۰ یک شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی داشتیم. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۲ و ۴ دهم درصد کاهش موالید داشتیم. این کاهش را هنوز داریم اما سرعت شیب کمتر شده است با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت شده سرعت نزول کمتر شده است.

رئیس زاده ادامه داد: در ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم. ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار. بنابر این کاهش ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳ و ۶ دهم بوده اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ یک و ۶ دهم بود و جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.

وی با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از ۷۶ هزار جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آن ها پروانه مطب دارند، یعنی ۷ هزار و ۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تشویق به فرزندآوری، این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود و هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت بزرگ جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید به کار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان کشور بدانند.

رئیس زاده گفت: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و حتماً ما باید به آینده امیدوار باشیم و موظفیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • راهنمای دیدنی‌های تایلند: نقاطی که در سفر به این کشور حتماً ببینید
  • خبر وحشتناک از وضع آب و هوایی زمین در سالی که گذشت
  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت گرفته شد
  • شیب سقوط آزاد کاهش موالید کم شده | 76 هزار ماما داریم و فقط 7 هزار پروانه فعال مامایی
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی
  • راه بیرون آمدن از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان