Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشری‌آنلاین، گلدی آخوند کمالی، عالم دینی و مشاور استاندار خراسان شمالی در امور اهل سنت چهارشنبه ۲۸ اسفند در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: دین تاثیر زیادی در رعایت بهداشت فردی دارد. توصیه‌های بهداشتی پزشکان برای پیشگیری از کرونا برای ما حجت است، به گونه‌ای که بنده نیز بارها اهالی ترکمن شهری و روستایی را به عدم اجتماع تشویق کرده و برنامه تفسیر قرآن خود در مسجد روستا را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نکرده و سرنوشت انسان را در دست خدا می‌دانند، گفت: بارها گفته‌ام که البته هیچ عملی در جهان بدون اذن و اراده خداوند اتفاق نمی‌افتد ولی به معنای این نیست که خود را در معرض انواع آسیب‌ها گذاشته و بگوییم تقدیر خدا بر این بوده‌است تا من بیمار شوم، زیرا پیامبر اعظم (ص) نیز در جایی فرمودند که از فردی که جذام گرفته مانند شیر درنده است، فرار کنید و این به معنای توجه به گفته‌های پزشکان و رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت است.

آخوند کمالی با بیان این‌که دین مبین اسلام مکتبی است که به مسائل و اصول بهداشتی سفارش بسیاری دارد، افزود: در آیات قرآنی،  نسبت به بهداشت و سلامت فرد و جامعه به صراحت اشاره شده است و بدون شک جامعه ای در مقابله با بیماری مهیبی چون کرونا موفق خواهد شد که سلامت جسم را با رعایت نکات بهداشتی و سلامت روان را با مناجات، استغفار و دادن صدقه بیمه کند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ جوامع اسلامی بارها این چنین بیماری های واگیرداری شیوع پیدا کرده است، افزود: بیماری کرونا امتحانی الهی است که برای پیروزی در این امتحان باید ایمان خود را تقویت کرد و هرچقدر ایمان درونی افراد تقویت شود، انسان های سالمی در جامعه خواهیم داشت زیرا که قرآن کریم می فرماید انسان سالم به طور طبیعی گرایش به پاکی و بهداشت دارد.

مردم فرایض دینی را در خانه به‌جا آورند

خال محمد آخوند سرفراز، مدیر حوزه علمیه هدایتی روستای کلاته ابریشم در شهرستان مرزی رازوجرگلان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سهم خود در مهار کرونا را آگاهی بخشی و متعاقد ساختن مردم برای اهمیت دادن به مسائل بهداشتی در پیشگیری از بیماری دانست و گفت: دین ظرفیت فراوانی در ایجاد آرامش و اطمینان درونی افراد در اوضاع کنونی دارد و بدون شک مردم منطقه جرگلان، افرادی مذهبی هستند و در چنین جامعه ای آموزه های دینی می تواند نقش موثری در پیشگیری از بیماری کرونا داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: من بارها به بزرگان محل که برای اقامه نماز به مسجد می آمدند، گفتم اگر آموزه های دینی و گفته های پیامبر (ص) را قبول دارید، اجتماع نکنید به گونه ای که لزومی ندارد نماز خود را در مسجد اقامه کنید.  

آخوند سرفراز با تاکید بر اینکه توصیه های بهداشتی و پزشکی برای پیشگیری از کرونا مورد تایید علمای اسلام است، افزود: به جوانان زیادی که در استان های خراسان رضوی و گلستان و همچنین تهران کار می کنند و به هنگام تعطیلات برای سرکشی از خانواده های خود به شهرستان برمی گردند می گویم اگر خانواده خود را دوست دارید و به ارزش های دینی معتقد هستید، خود را به مراکز بهداشت معرفی کرده و به مدت ۱۵ روز در خانه بمانید، که بازخورد این آگاهی بخشی و توصیه ها را در وضعیت پاک این منطقه از بیماری کرونا مشاهده می کنیم.

مقابله با بحران نیازمند عزم همگانی است و بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. بر همین اساس و به ابتکار ایرنا و روزنامه ایران پویشی برای فراخوان عمومی به مسوولیت‌پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خراسان شمالی تا دیروز -سه شنبه- ۱۰۰ نفر عنوان شده بود و حال آنکه راز و جرگلان، تنها شهرستان استان است که تاکنون هیچ موردی از کرونا را نداشته است.

در عین حال همچنان یکی از نگرانی های اصلی اهالی این خطه مرزی بازگشت جوانان و مردانی است که برای کار، به تهران و دیگر استان ها رفته بودند و اکنون ممکن است به عنوان ناقل ویروس کرونا به منطقه بازگردند.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

این شهرستان سه بخش و ۶ دهستان با جمعیت ۷۰ هزار نفر دارد و ۹۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

کد خبر 493787 برچسب‌ها كرونا در ايران استان خراسان شمالی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران استان خراسان شمالی خراسان شمالی راز و جرگلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۲۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شیرکوند بعد از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: برابر با دستورالعمل ابلاغی از سوی کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق، گشت مشترک بازرسان اتاق اصناف، سازمان غذا و دارو، اماکن و اداره صمت در شهرستان ورامین برگزار شد.

سرپرست اتاق اصناف ورامین افزود: طی این بازرسی‌ها، ۳۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق از سه واحد توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی کشف و ضبط و هر سه واحد صنفی با دستور مقام محترم قضائی پلمب شد.

وی با اشاره به اهمیت نظارت بر توزیع کالاهای سلامت محور اظهار کرد: گشت مشترک به منظور کنترل و پایش لوازم آرایشی و بهداشتی، حفظ سلامت مصرف کننده، جلوگیری از عرضه محصولات غیر مجاز، و همچنین پیشگیری از قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت مستمر در شهرستان ورامین ادامه خواهد داشت.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به اطلاع رسانی لازم به کسبه بازار، خاصه صنوف توزیع کننده لوازم آرایشی و بهداشتی مبنی بر داشتن برچسب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، چنانچه کالای بدون برچسب مشاهده شود بازرسان اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های نظارتی پس از کشف تخلف، موارد را تشکیل پرونده و برابر مقررات و قانون در اسرع وقت اقدام خواهد کرد.

کد خبر 6088721

دیگر خبرها

  • ۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد
  • سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • مواظب این موجود خطرناک باشید!
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • ‍ بازدید مدیر کل از نحوه فعالیت مراکز نیکوکاری درخدمت رسانی به نیازمندان خراسان شمالی
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن