Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@02:29:31 GMT

ثروتمند شدن در ایران ساده‌تر از کاناداست

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۱۴۳۵۵

ثروتمند شدن در ایران ساده‌تر از کاناداست

کیامرزی که شغل های متعددی را از شاگردی در موتورسازی‌ها تا مالکیت کارخانه تجربه کرده است ، به آنها که سودای موفقیت و ثروت را در سر دارند، توصیه می کند از پانزده سالگی وارد بازار کار شوند، کار نیمه وقت و بعد تمام وقت چرا که تنها کار است که سبب می شود کار پیدا شود . به گفته وی فارغ التحصیل غیر متخصص مهمترین معضل بازار کار ایران است و ورود به بازار کار در سنین پس از بیست سالگی ،خود عاملی است برای عقب ماندن از دستیابی به موفقیت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح مصاحبه با بهنام کیامرزی مالک سایت اهن آنلاین و کارآفرین موفق در کافه خبر خبرآنلاین در پی می‌آید.

امروز در حالی مقابل شما نشسته ایم که بسیاری از مشاغل سنتی به دلیل شرایط رخ داده با بحرانی جدی و غیر قابل مهار روبرو شده اند، کرونا سبب شده مشاغل سنتی ناگهان با تغییر بزرگی روبرو شوند. اتفاقا شما در شرایطی به معاملات آنلاین ، آن هم برای کالایی بدون مشتری عام ورود کردید که کمتر کسی تصور می کرد این سرمایه گذاری موثر باشد، چه شد که چنین تصمیمی گرفتید؟

قاعدتا من در جواب باید بگویم ما آدمهای باهوشی بودیم که این ابتکار را انجام دادیم ولی واقعیت این گونه نیست. ما چاره‌ای نداشتیم. من کارخانه دکل سازی داشتم و دوستانی داشتم که گفتند بیایید کسب و کار جدیدی راه بیاندازیم. در کار دکل شما با خرید و فروش آهن به شدت درگیر هستید. خواستم آهن فروشی بزنم گفتم چطور آنها را بفروشم ؟در بازار سنتی به تدریج مشتری جمع می‌شود اما تصمیم گرفتیم سایت بزنیم تا این مسیر را میان بر بزنیم.البته قبل از ما هم سایتهای بسیاری برای فروش آهن داشتن. مهم صرفا ایده نیست بلکه اجراست. مثل شبکه‌های اجتماعی متعدد که البته همه تبدیل به فیسبوک نشدند و اعتبار جهانی به دست نیاوردند.

ما هم وقتی کار را شروع کردیم سایتهای دیگری بود ولی ما آمدیم وقت گذاشتیم.مثلا آن زمان رسم بود قیمت را نمی‌گذاشتند و باید تماس بگیرید. ما همه را قیمت گذاشتیم که این سبب شد دشمن پیدا کنیم که قیمتها را می‌شکنیم.

در حقیقت ما شفافیت به خرج دادیم ، خود واقعی‌مان بودیم.تفاوت ما با دیگران روش عمل‌مان بود. کسانی که سنتی آهن‌فروشی می کردند، پولدار بودند اما علمی عمل نمی کردند.قدیم این طور بود که عده‌ای آهن فروش بودند که یا بین خود خرید و فروش می‌کردند و یا به شرکتهای تامین تجهیزات می‌فروختند. بعد سود خوبی می‌گرفتند و به پتروشیمی‌ها می‌فروختند که نیاز به خدمات فنی و مهندسی داشتند.ما آمدیم به قیمت آهن فروش‌ها و با این خدمات که اغلب شرکتهای تامین تجهیز ارائه می‌دادند بار خود را فروختیم.یعنی آمدیم از مهندسان متالورژی و فنی استفاده می‌کنیم و با اعلام قیمت آهن فروشی و با خدمات تامین تجهیزات و شفاف وارد عمل شدیم. یعنی سه چیز که در بازار جدا بود را یک جا به مشتری دادیم. 

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

آن روزی که این کسب و کار راه افتاد فکر می‌کردید شرایط این طور دگرگون شود؟

والا اصلا فکرش را نمی‌کردیم. فقط یک نکته بگویم هنوز خرید و فروش آنلاین ۱۵ درصد بازار نیست و این بخش سهم کمی نسبت به کالاهای دیگر چون موبایل وزن کمی دارد. من کارخانه کیاسازی اهواز را داشتم و تنها هفته‌ای دو ساعت به سایت آهن آنلاین سر می‌زدم و واقعا فکر نمی‌کردم یک شرکت ۲۴۰ نفره به دو ساختمان تبدیل شود.

گفتید حداکثر ۱۵ درصد معاملات آهن ...

نهایتا ۱۵ درصد

۱۵ درصد معاملات آهن نهایتا به شکل آنلاین است. پیش بینی شما از آینده چیست؟

من فکر می‌کنم این مهم ناگزیر است چون جهان به این سمت می‌رود. در نظر بگیرید ۱۵ درصد که می‌گوییم برمبنای حجم می‌گوییم. آنها دو سه هزار تن را آنلاین نمی‌خرند. آنها مستقیم سراغ کارخانه می‌روند و این سبب می‌شود اکثریت حجم به همین شکل باقی بماند. حداقل ۵۰ درصد به لحاظ حجم بماند. ممکن است از ۲۰۰ مشتری اکنون ۱۰۰ نفر آنلاین بخرند ولی حجم خرید غیرآنلاین ۹۰ درصد بازار می‌شود.

فکر می کنید این وضعیت تا چه زمانی ادامه دار باشد؟

به نظر من شرایط تغییر می کند.تحولات جهان تغییرات را ناگزیر کرده است. اول که شروع کردیم فقط ما بودیم اما کمی که گذشت حتی دوستان خود من آمدند و گفتند می‌خواهیم سایت برای خرید و فروش انلاین آهن بزنیم. به آنها کلی راهنمایی دادم که یکی از من پرسید چرا چنین می‌کنی؟ من استدلالم این است که فردی می‌خواهد شرکتی مشابه من بزند می‌تواند از من راهنمایی بگیرد. من که فرمول ساخت اتم و آپولو را ندارم. اگر فرد زرنگی باشد بی‌راهنمایی من هم به جای ۶ ماهه را دو ساله می‌رسد و اگر بی عرضه باشد با راهنمایی من نیز راهی از پیش نخواهد برد. این میان فقط ممکن است من دشمن او شوم.واقعا استدلال من این است.

با توجه به وضعیت بازار آهن و مصالح فکر می‌کنید قیمت مسکن چه تغییری کند؟

اصلا این طور نیست که بیشتر فروش آهن به صنایع ساختمانی است ولی شاید باور نکنید تنها سه تا چهار درصد مشتریان ما در صنایع ساختمانی فعال هستند. و اگر اشتباه نکنم ۵ درصد هزینه ساختمان آهن است. در بدترین شرایط ۱۰ درصد .فرض کنید قیمت آهن ۱۰۰ درصد رشد کند که هزینه شما را ۱‍۰ درصد گران می‌کند. علی‌رغم چیزی که بسیاری فکر می‌کنند آهن تنها یکی از آیتم‌های تشکیل دهنده قیمت خانه است و برخلاف تصور بسیاری این آیتم خیلی تاثیرگذاری هم نیست. آیتم تاثیرگذار در ساختمان قیمت زمین است که ۶۰، ۷۰ و گاهی ۸۰ درصد قیمت را تشکیل می‌دهد.

آقای کیامرزی بسیاری معتقدند بازار کار ایران بازاری بحرانی است و کسب ثروت در این بازار و ایجاد شغل با موانع بسیاری روبروست . نظر شما چیست؟شما در همین بازار توانستید خلق ثروت کنید و پولدار شوید.

اولا من پولدار نیستم. وضعم بد نیست ولی پولدار نیستم

من با این سوال مخالفم و من اقامت کانادا دارم گرچه شهروندی این کشور را نگرفتم اما سالی چهار، پنج ماه را در این کشور هستم.اصلا این طور نیست و پولدار شدن در ایران راحتتر است و کسانی که در ایران وضعشان خوب نیست اشتباهات خودشان است. وقتی بی اعتبار سنجی به مشتری جنس می‌دهید، طبیعتا با مشکل روبرو می شوید. کلاهبرداری در کانادا راحتتر است

علاوه بر این همه نمی‌توانند فوتبالیست شوند، همه نمی‌توانند خبرنگار خوبی شوند، همه هم نمی‌توانند کارآفرین موفق باشند. ممکن است شما مدیر فروش خوبی باشی یا ممکن است آشپز خوبی باشی ولی آشپزخانه خوبی هم اداره کنی چون بحثها متفاوت است.من فقط تلاش کردم و از عقلم استفاده کردم و کار عجیبی نکردم. 

آخر نکته این است که شما بارها شکست خوردید نیروی محرکه‌ای که باعث شد پس از شکستهای گوناگون روی پای خود بایستد و به امروز برسید چه بوده؟

والا ایمان داشتم که موفق می‌شوم یعنی به خودم ایمان داشتم ولی یکسری چیزها روحیه است. شما در کوچه که می‌روید می‌بینید بین ۱۰، ‍۱۲ بچه که در حال بازی هستند یک نفر لیدر همان جمع است. هیچکس او را با حکم منصوب نکرده. به نظر من یک حدودی استعداد مهم است.

چیزی می‌گویم شاید صلاح ندانی کار شود. دیروز یکی از بچه ها کاغذی برای من فرستاد که به دوم راهنماییم تعلق داشت. در آن نوشتم محسن عزیز خوشحال شدم امسال با هم بودیم. انشالله در تابستان همدیگر را بیشتر می‌بینم. از طرف دوست و رییست و امضا کردم. یعنی در آن سال خودم را رییس می‌دانستم و کاره‌ای نبودم.

آخر خیلی ها این روحیه را در خود می‌بینند ولی این کافی است؟

نه این به تنهایی قطعا کافی نیست. ولی چند چیز در کنار هم می‌تواند به مراتب تاثیرگذارتر باشد. باید آن روحیه را داشته باشی و در کنار آن شرایط اجازه دهد روی پای خود بایستی یعنی شرایط طوری باشد که روی پای خود بایستی. در نوجوانی با عده‌ای از اهواز به سمت منطقه‌ای رفتیم که تنها با قطار و قاطر می‌شد به آنجا رفت. ۱۴ نفر بودیم و همه بچه‌های خود را به من سپردند ولی خانواده من آن زمان اصلا از این موضوع خبر نداشتند و خود در سفر شمال کشور بودند. یعنی شرایط خانوادگی ما طوری بود که مستقل شدم

همچنین تلاش و پشتکار و علاوه بر این اخلاق گرا بودن. من هیچ آدم کلاهبرداری را باور ندارم پولدار شود. صداقت مهم ترین عامل موفقیت است و این را من از زاویه دینی نمی‌گویم.

شما چند شغل را در بازار ایران تجربه کردی؟

والا آمارش از دستم خارج است. من دوم راهنمایی بودم  در تعمیرگاه موتور کار کردم . بعد بازاریاب یک روزنامه شدم. بعد تدریس خصوصی کردم بعد موسسه یک نفره زدم. خودم برگه پخش کردم و تدریس هم انجام دادم. مسافرکشی کردم پیتزا فروشی داشتم. در کارخانه مدیر برنامه‌ریزی بودم و در کارخانه دیگری مدیر کنترل کیفیت بودم. در کارخانه دیگری مدیر کارخانه شدم. تمام این مدیریتها را هم در سنین ۲۰ و ۲۱ سالگی تجربه کردم.

کارخانه و شرکت دکل سازی داشتم. الان هم علاوه بر آهن آنلاین یک شرکت تامین تجهیزات نفتی دارم

البته در آژانس املاک هم بودم.

مهمترین معضل بازار کار در ایران با تکیه بر تجربیات شما چیست؟

به نظر من دخالت زیاد دولت یعنی دولت کمک نکند بهتر است.

علاوه بر این بخش خصولتی است که پاسخگو به دولت نیست و مثل بخش خصوصی نیست. این در همه جناحها است و اصلاح طلب و اصولگرا ندارد. زمانی که دولت اصلاح طلب می‌شود کل شرکتها به سمت اصلاح طلبها می‌روند و وقتی دولت اصولگرا می‌شود همین چرخش به سود آنها آغاز می‌شود.

این شرکتها درد اقتصاد هستند. و فکر می‌کنم فکر می‌کنم ما باید در قوانین قضایی اقتصادی خود تجدید نظر کنیم. مثل فرار مالیاتی، قانون چک و .... مثلا تصویب کردند کسی که چک برگشتی داشته باشد دیگر امکان ضمانت نخواهد داشت. بعد یکسری شرکتهای بزرگ شکایت کردند دیوان عدالت گفت باید ضمانت دهید.

حال آنکه این مهم به شفافیت اقتصاد کمک می‌کرد ولی به سود شرکتهای بزرگ نبود.

گفتید غیر از آهن انلاین مجموع آترا اکسید کارون را هم دارید. الان در مجموعه‌های تحت تصدی شما چند شغل ایجاد شده است؟

فکر می‌کنم در همه ۳۰۰ نفر مستقیم کار می‌کنند و لیست بیمه داریم.

جدا از اینکه حوزه فعالیت شما آهن آنلاین بزرگترین سایت صنعتی کشور است. و خب این روحیه کارآفرینی هم در وجودتان بوده. مهمترین معضل کارآفرینی در ایران چیست؟

راستش را بگویم من خیلی به معضلی دچار نشدم. بیشترین معضلم با شهرداری بوده که گفت سند را اداری کن. به او توضیح دادم ملکی خریدم می‌خواهم آنجا را از نظر اداری محیط خوبی درست کنم برای پرسنلم. نه ماهه من جواز شهرداری منطقه ۵ را نگرفتم. منطقه دو هم قول همکاری داده ولی شهردار ناحیه مشکل ایجاد می‌کند. این تنها جایی بوده که من به مشکل خوردم. البته بگویم تولیدی‌ها مشکلات بیشتری دارند.

یک سوال کلیشه‌ای بپرسم که فکر می کنم پاسخ شما متفاوت باشد. خیلی‌ها می‌پرسند توصیه‌تان برای جوانها چیست. با توجه به خاطراتی که از شما خواندیم. این سوال را از شما دارم که شما توصیه به جحوانان چه می‌کنید؟

من مجبورم توصیه‌م را عقب بیاورم و معتقدم باید از سوم راهنمایی پاره وقت کار کنند و از ۱۸ سالگی کار ثابت داشته باشند و حتی در دوره دانشجویی هم باید کارکنند. کار کردن باعث می‌شود بیاموزی چطور با کارفرما صحبت کنی، محیط اداری چیست و... اینکه مدرک دانشگاهی بگیری و بعد تازه وارد بازار کار شوی و می‌گویند سه لیسانس بیکار داریم. آقای نعمت زاده قبلا جمله‌ای گفت که بسیاری به او انتقاد کردند ولی من آن حرف را قبول دارم. گفته بودند مشکل ما نبود متخصص است و واقعا هم اکنون مشکل آهن آنلاین نبودن آدمهای متخصص است. واقعا یکی از معضلات اصلی ما استخدام است و چیز خاصی نمی‌خواهیم. طرف ۲۸ سال دارد، لیسانس هم دارد و دو سه سالی هم سربازی بوده ولی تخصص ندارد. یک روز سر کار نرفته کار فقط مدیرعاملی نیست. شاگرد میوه فروشی. اگر مهندس عمرانی کار ساختمانی در حد شاگرد سرامیک کار باشی.در کار کار پیدا می‌شود.

43/223223

کد خبر 1366515

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کارآفرین کار ثروتمند ثروت خرید و فروش آهن آنلاین فکر می کنم بازار کار آهن فروش ۱۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۴۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، شاخص کل بازار سرمایه امروز (یک شنبه ۹ اردیبهشت) ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحد افت کرد و در کانال دو میلیون ۲۸۴ هزار واحدی ایستاد. بدین ترتیب در این روز شاخص کل بازار سرمایه ۰.۸۷ درصد ریزش کرد.


شاخص هم وزن ۰.۹۸ درصد افت کرد و در کانال ۷۵۷ هزار واحدی قرار گرفت.


در این بازار ۳۳۰ هزار معامله به ارزش ۴۷ هزار میلیارد ریال انجام شد.


در این روز به ترتیب نماد‌های فملی، فولاد، شپنا و وبملت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل افت بازار سرمایه شدند.


در مقابل نماد‌های حکشتی و وامید بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سهام برجای گذاشتند.


شاخص کل فرابورس افت ۰.۹ درصدی را تجربه و در کانال ۲۵ هزار و ۲۸۹ واحدی ایستاد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • نحوه ساخت یک ابزار ساده و کارآمد برای تیز کردن چاقو در خانه (فیلم)
  • تداوم پیشتازی همراه اول در جذب مشترکان
  • یک ترفند ساده و سریع: خرد کردن و تیکه کردن اصولی مرغ در ۲ دقیقه (فیلم)
  • سه روش راحت برای تعمیر لامپ LED به سبک مکزیکی (فیلم)
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • بیت کوین به ۶۳ هزار و ۸۲۲ دلار رسید