Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@18:32:37 GMT

آخرین خبر‌ها از وضعیت مرز‌های زمینی و دریایی کشور

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۱۶۸۸۹

آخرین خبر‌ها از وضعیت مرز‌های زمینی و دریایی کشور

سید روح الله لطیفی درخصوص گمرکات مرزی با کشور عراق گفت: مرز‌های کشور با عراق در حال حاضربه جز مرز‌های مشترک با اقلیم کردستان مسدود است.

وی افزود: شرایط در مرز‌های ایران با اقلیم کردستان متفاوت است؛ بطوریکه مرز باشماق و پرویز خان در حال حاضر با حفظ کلیه شرایط و نکات بهداشتی و رعایت پروتکل‌های لازم برای مقابله با ویروس کرونا، باز است و طی روز گذشته قریب به ۲۰۰۰ دستگاه از این دو مرز به اقلیم کردستان صادرات صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطیفی گفت: خروج کامیون‌های ترکیه از سایر مرز‌ها برای رسیدن به بازرگان همچنان ادامه دارد و کشور ترکیه کامیون‌های هیچ کشوری را به غیر اتباع ترک را پذیرش نمی‌کند. در حال حاضر کامیون‌های ایرانی که قصد بازگشت به کشورمان را دارند در کشور ترکیه در مرز‌های ایران با این کشور پذیرش می‌شوند. با این حال تعداد ۱۶۰ کامیون ترکیه‌ای که حامل کالا برای ایران هستند، از سوی طرف ترک اجازه ورود به مرز‌های کشور داده نشده و بلاتکلیف هستند که در این خصوص رایزنی‌های لازم در حال انجام است.

وی افزود: ضمن آنکه در مرز بازرگان در حوزه مسافری، صرفا اتباع ترک مجوز خروج و هموطنان ما امکان ورود به کشور را دارند. شایان توجه است که با توجه به مذاکرات سفیر ایران با مقامات وزارت بهداشت ترکیه، پیشنهاداتی در خصوص مبادلات تجاری ارایه شده که با اعلام نظر طرف ترک، امکان گشایش مرز‌ها وجود دارد.

سخنگوی گمرک اظهار کرد: طی ملاقات‌های مرزی صورت گرفته بین مقامات مرزی ایران و ارمنستان و طی درخواست مقامات ارمنی، پیرو محدودیت‌های تردد برای مسافران به ارمنستان که از ششم اسفند عملیاتی شده بود تغییراتی ایجاد شده و از امروز (۲۸ اسفند) کلیه مسافرین ورودی به کشور ارمنستان که قبلا مستثنی بودند (اتباع ارمنی، دوتابعیتی‌ها و دارای کارت اقامت) در صورت ورود به مدت دو هفته قرنطینه خواهند شد و این اقدام تا تاریخ ۲۶ فروردین ماه سال ۹۹ ادامه خواهد داشت.

همچنین به گفته وی، مرز تجاری با جمهوری نخجوان باز است و طبق روال در حال انجام است. تجارت با کشورآذربایجان هم در مرز‌های زمینی، دریایی وریلی با حفظ کلیه پورتکل‌های بهداشتی در حال انجام است. ترانزیت زمینی کالا با روسیه نیزاز طریق خاک آذربایجان صورت می‌گیرد و شرایط عادی است.

لطیفی تصریح کرد: بنادر شمالی کشور در حاشیه دریای خزر فعال هستند و سیر طبیعی تجارت خارجی در آن‌ها برقرار است. مرز‌های کشور با ترکمنستان همچنان با تصمیم مقامات ترکمن بسته است و صرفا کامیون‌های ترکمن می‌توانندبه کشورشان بازگردند، از طرفی در مرز سرخس با این کشور به صورت محدود کالا‌های صادراتی فاسد نشدنی از طریق ریل به ترکمنستان صادر می‌شوند، ولی اینچه برون در گلستان با وجود دارا بودن ریل در مرز با ترکمنستان همچنان متوقف مانده است.

او مرز‌های کشورمان با افغانستان از جمله ماهیرود، میلک و دوغارون باز هستند و فعالیت تجاری ومسافری با رعایت کلیه کنترل‌های بهداشتی ازسوی گمرکات ایران وافغانستان به شکل مطلوبی در حال انجام است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک همچنین اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی کلیه مرز‌های کشور با پاکستان مسدود است. در مرز هوایی فرودگاه امام (ره) نیز از روز گذشته اولین بخش از محموله تجاری ۲۰۰۰ کیلویی اقلام بهداشتی مقابله با ویروس کرونا که شامل تعداد دو میلیون ماسک سه لایه، سه میلیون ماسک فیلتردار و دو میلیون لباس محافظت پزشکی (گان) و ۱۰ هزار تب سنج الکترونیکی است ترخیص شده و پیش بینی می‌شود تا فردا ۱۵ میلیون ماسک از این گمرک وارد کشور شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گمرک ویروس کرونا مرز بازرگان پارسی خبر حال انجام مرز های کشور مرز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۶۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی

تین نیوز

ایران در حالی حدود ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی که حدود ۴۰ درصد از مرز کشور را تشکیل می دهد، کشوری دریایی محسوب می شود که سهم دریا از تولید ناخالص داخلی بسیار پایین و در حد ۲ درصد است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادآنلاین، ایران با برخورداری از ۱۹۰ هزار کیلومترمربع گستره دریایی و حدود ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی که حدود ۴۰ درصد از مرز کشور را تشکیل می دهد، کشوری دریایی محسوب می شود و از دو سوی شمال و جنوب به دریا دسترسی دارد اما از نظر بهره برداری از این نعمت خدادادی در رتبه های آخر جهان قرار دارد.

طبق آمارهای منتشر شده بین المللی هم اکنون در اکثر کشورها، سهم حوزه دریا در تولید ناخالص ملی کمتر از ۱۰ درصد نیست که این رقم در کشورهای ساحلی پیشرفته مانند بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا و حتی آسیا به ۵۰ درصد هم می رسد. اما آمارهای استخراج شده نشان می دهد این سهم در ایران کمتر از ۲ درصد است.

مناطق ساحلی بستر فعالیت های عظیم اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود، بگونه ای که حدود دو سوم جمعیت جهان در محدوده ۶۰ کیلومتری حاشیه دریاها استقرار یافته اند و بیش از ۸۰ درصد از شهرهای بزرگ جهان که امروزه به عنوان قطب های تجاری شناخته می شوند، در مناطق ساحلی قرار دارند.

اقتصاد دریا محور که در اصطلاح جهانی به آن اقتصاد آبی گفته می شود، در واقع استفاده پایدار از منابع و گستره های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها سواحل و جزایر، برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد مشاغل است.

به دلیل وجود ظرفیت های عظیم دریایی کشور، رهبر معظم انقلاب در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

بهروز آقایی مدیر کل سابق بنادر و دریانوردی استان خوزستان در پاسخ به این پرسش که چرا در اقتصاد دریا محور تا این حد ضعف داریم و چه اقداماتی باید انجام داد تا مسیر را هموار کرد؟ گفت: مقام معظم رهبری در سال ۸۲ و ۸۳ در خصوص اقتصاد دریا اعلام کردند که هر زمان که به دریا رسیدیم متوقف شدیم و این صحبت کاملا تخصصی و درست است. در حال حاضر وضعیت نسبت به سنوات گذشته بهتر شده است.

در برنامه هفتم توسعه اقتصاد دریا محور پررنگ تر دیده شده است

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری در این خصوص می توان برای تسریع در نتیجه ارائه کرد؟ گفت: به هر حال یک سری از اقدامات می تواند کمک حال باشد. در حوزه ترانزیت می توانیم یک سری هم افزایی با همه ارگان ها ایجاد کنیم. یک سری اختیارات هم می توان در خصوص نظام تعرفه ای اگر بیشتر باشد به سازمان بنادر و دریانوردی تا شاید وضعیت بهتر شود.

گفت: در برنامه هفتم توسعه اقتصاد دریا محور پررنگ تر دیده شده است اما نیاز است که یک سری اقدامات بزرگتر را در حوزه اقتصاد دریا محور و در برنامه هفتم توسعه دید. مثل نیروی انسانی و توسعه فیزیکی و توسعه غیر فیزیکی نیاز است که پررنگ تر دیده شود.

کارشناسان بر این باور هستند که ایران در منطقه ای قرار دارد که می تواند گذر جنوب شرق را به اروپای شرقی از طریق ترکیه وصل کند. کشورهای منطقه زیرساخت خود را توسعه داده اند پس ما نیز باید روابط تجاری خود را به دلیل قرار گرفتن در بهترین ظرفیت به لحاظ جغرافیایی و ژئوپلتیک باید افزایش دهیم. هر چند معتقد هستم که برای گسترش روابط بین الملل در حوزه اقتصاد از زنجیره ما خارج است.

ایران گذر جنوب شرق را به اروپای شرقی را کاملا می تواند از طریق ترکیه وصل کند

بهنوش موسوی رئیس اداره سرمایه گذاری بندر امام خمینی (ره) در این خصوص می گوید: ایران در نقطه ای قرار دارد که گذر جنوب شرق را به اروپای شرقی را کاملا می تواند از طریق ترکیه وصل کند. با این حساب ظرفیت ها و پتانسیل ها موجود است. پس این یک تلاشی را می طلبد که همه این زنجیره با هم کمک کنند که ما بتوانیم سهم بیشتری را از اقتصاد دریا محور در منطقه داشته باشیم.

او می گوید: کشورهای منطقه زیرساخت خود را توسعه داده اند پس ما نیز باید روابط تجاری خود را به دلیل قرار گرفتن در بهترین ظرفیت به لحاظ جغرافیایی و ژئوپلتیک باید افزایش دهیم. هر چند معتقد هستم که برای گسترش روابط بین الملل در حوزه اقتصاد از زنجیره ما خارج است.

به گفته مقامات مسئول سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه هفتم به دو موضوع اقتصاد دریا و ترانزیت تاکید شده، می توان با قاطعیت گفت که هر چقدر در این دو بخش سرمایه گذاری صورت بگیرد، هزینه ها در این دو حوزه بعد از مدتی برگشت داده می شود.

نظام مسائل در حوزه اقتصاد دریا را احصا و فرصت های پیشران را جدی بگیریم

محمدمهدی سالاری رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با بیان اینکه ۱۵ حوزه تخصصی در زمینه زیست بوم کسب و کارهای دریای احصا شده است، می گوید: سهم اقتصاد دریا در اقتصاد کلان کشور کم است و باید نظام مسائل در حوزه اقتصاد دریا را احصا و فرصت های پیشران را جدی بگیریم.

او معتقد است حال اگر می خواهیم توسعه دریا محور در کشور رخ دهد باید تلاش کنیم این زنجیره های ارزش رشد کند. متاسفانه نسبت به این حوزه توجه مناسبی نشده و سهم ما از اقتصاد جهانی بسیار کم و اقتصاد دریا در اقتصاد کلان کشور نیز سهم کمی دارد.

کسب و کارها در حوزه اقتصاد دیجیتال در حوزه اقتصاد دریا غایب هستند

سالاری با بیان اینکه کسب وکارهای ما در حوزه اقتصاد دیجیتال در حوزه اقتصاد دریا غایب هستند، گفت: توسعه زیرساخت گردشگری، شیلات و خدمات دریایی، توسعه فناوری های دریایی، سامانه پرداخت اینترنتی و سامانه های اعتباری، تامین و توزیع کالاهای دریایی، ساخت و خرید شناور و رزرواسیون گردشگری از جمله حوزه های اولویت دار برای سرمایه گذاری در اقتصاد دریا هستند.

مهم ترین حوزه ها در اقتصاد دریا حمل و نقل دریایی، توسعه بنادر، شیلات، کشتیرانی، مجموعه های کشتی سازی و صنایع مرتبط با آن ها و همچنین استقرار جمعیت به طور پایدار در حاشیه سواحل و دریاها است که توجه به ابعاد مختلف آن ها در نهایت موجب افزایش اشتغال زایی در این حوزه می شود که منافع بسیاری را برای کشور در پی دارد.

در شاخص های اقتصاد دریا یک شغل مستقیم چهار شغل غیرمستقیم ایجاد می کند

در شاخص های اقتصاد دریا در صورتی که یک شغل مستقیم ایجاد شود در کنار آن چهار شغل غیرمستقیم ایجاد می شود. این در مقایسه با صنایع دیگر و حوزه خدماتی نشان از توان بالای اقتصاد دریا در اشتغال زایی و رشد اقتصادی است.

به نظر می رسد با توجه به حجم گسترده صادرات و واردات کالا، توسعه بنادر به عنوان دروازه های ارتباطی کشور در راستای توسعه دریا محور، امری الزامی است بنابراین ضرورت توجه ویژه به اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم توسعه بیش از پیش ضرورت دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • اسکله نظامی آمریکا در غزه ۳۲۰ میلیون دلار هزینه دارد
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • سیرسکی: اوضاع اوکراین وخیم است
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی هرمزگان – 8 اردیبهشت
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند