Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@22:32:01 GMT

خطوط هوایی سبز

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۲۲۰۲۸

خطوط هوایی سبز

علیرضا جباری زادگان؛ خلبان: تغییرات آب و هوایی که بر اثر ازدیاد بی رویه گازهای گلخانه‌ای شاهد آن هستیم، یک موضوع محیط زیستی است که از مصرف روزافزون انرژی در صنایعی همچون صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی نیز تأثیر می‌پذیرد.

رشد روزافزون جمعیت و در نتیجه، افزایش تولیدات کارخانه‌ها و ازدیاد آلاینده‌های ناشی از حمل و نقل افراد و کالاها، روز به روز بر غلظت این گازها در جو می‌افزاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع، باعث افزایش حرارت کره زمین شده و پیامدهای ناگواری برای محیط زیست در پی داشته است که آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح آب دریاها از جمله آنهاست؛ پدیده‌ای که حیات انسان‌ها و بسیاری از موجودات زنده را با چالش‌ها و مخاطرات گوناگونی رو به رو ساخته است.

یکی از عمده‌ترین مصارف سوخت‌های فسیلی، بخش حمل و نقل است که در این میان، حمل و نقل هوایی در میزان مصرف سوخت از سهم بالایی برخوردار است. حمل و نقل هوایی به واسطه مصرف زیاد انرژی و تولید آلودگی صوتی و انتشار آلاینده‌هایی نظیر اکسیدهای نیتروژن، گوگرد و دی اکسید کربن، مشکلات محیط زیستی فراوانی را در پی دارد و علاوه بر آن، بسیاری از هواپیماها در لایه‌های حساس جو پرواز می‌کنند که زمان اقامت مواد آلاینده در آنها، چند برابر لایه‌های نزدیک به سطح زمین است.

یکی از موضوعاتی که می‌تواند به حفظ کره زمین توسط صنعت هوانوردی کمک کند، داشتن رویکردی سبز است که با توجه به مشکلات روزافزون محیط زیستی، نیاز به آن از طریق طراحی و اجرای ساختاری هوشمند و یکپارچه در جهت کاهش آلایندگی‌های ناشی از سفرهای هوایی به شدت حس می‌شود؛ رویکردی در جهت حیات پایدار همه موجودات زنده بر روی زمین از طریق کاهش اثرات مخرب بر طبیعت که می‌تواند گامی بزرگ در جهت حفظ کره خاکی باشد.

از جمله راهکارهای مؤثر در صنعت هوانوردی به این منظور، می‌توان به افزایش بازدهی و بهبود وضعیت موتورهای هواپیما اشاره کرد. این موضوع، علاوه بر بهبود بهره‌وری موتور، باعث کاهش مصرف سوخت و در نتیجه، تقلیل انتشار گازهای مخرب می‌شود. در این راستا، جایگزین کردن سوخت‌های پاک، یکی از راه حل‌های مناسب در جهت کاهش آلودگی‌های ناشی از کارکرد موتورهای هواپیما به شمار می‌رود.

از آن‌جایی که بیشترین مصرف انرژی و نشر آلاینده‌ها در هنگام بلند شدن هواپیماست، از طریق اتخاذ و اجرای مجموعه تدابیری با توجه به اقلیم فرودگاه، می‌توان آثار آلاینده‌های مخرب را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

همچنین، خطوط هوایی با داشتن دیدگاهی سبز و پایدار، نسبت به انتخاب نوع هواپیما در مسیرهای مختلف و گزینش بهترین مسیر پروازی و ارتفاع پرواز، می‌توانند در کاهش اثرات منفی و نامطلوب آلاینده‌ها، نقش تأثیرگذاری داشته باشند. داشتن یک برنامه دقیق نظارتی با رویکردی جامع و پیشرو از منظر مهندسی نسبت به تعمیر و نگهداری هواپیماها توسط خطوط هوایی نیز از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند در جهت کاهش اثرات مخرب محیط زیستی و آلودگی صوتی ناشی از کارکرد هواپیماها مؤثر باشد.

در این بین، از نقش دولت‌ها و مراجع ملی و منطقه‌ای از طریق ارائه تسهیلات برای بهبود عملکرد خطوط هوایی و همچنین، داشتن برنامه‌ای نظام‌مند برای مقابله با آلودگی‌های ناشی از حمل و نقل هوایی نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. باید دانست که زمین هر چقدر هم که بزرگ باشد، نیازمند کمک فوری تک تک ما است. ضربان زمین - یگانه سکونتگاه ما - روز به روز در حال ضعیف و ضعیف‌تر شدن است و اگر از امروز، اقداماتی توسط تک تک ما در جهت بهبود حال زمین صورت نپذیرد، شاید حفظ آن برای آینده و آیندگان خیلی دیر باشد.

کد خبر 4882460

منبع: مهر

کلیدواژه: هواپیما آلودگی زیست محیطی هوای پاک ویروس کرونا شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش نوروز شورای شهر تهران شهر تهران آموزش مکمل ضدعفونی احتکار نیروی انتظامی دستگیری سارق تعطیلی مدارس آتش نشانی محسن هاشمی حمل و نقل هوایی آلاینده ها محیط زیستی خطوط هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۲۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران

آفتاب‌‌نیوز :

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۷۷  بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۷۵ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول(سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت​
  • فیلم| دستگاه حفر تونل (TBM) چگونه کار می‌کند؟
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • نیروی هوایی ارتش به علت مسائل آموزشی هیچ وقت زمین‌گیر نشد
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب