Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  در شرایطی که منطقه جنوب غرب آسیا و شرق آفریقا با شدیدترین موج ریزش ملخ‌های صحرایی در ۲۵ سال اخیر مواجه شده است، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) توافقنامه‌ای را با سازمان حفظ نباتات ایران جهت تقویت توان کشور جهت مقابله با این آفت منعقد کرد. بر این اساس، فائو در چارچوب یک پروژه اضطراری همکاری‌ فنی، ظرفیت فنی ایران را در زمینه هشدار زودهنگام، پایش و مدیریت ملخ‌های صحرایی ارتقا می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این پروژه که از سوی فائو تأمین مالی شده است، از طریق ارائه دانش، مهارت‌ها و تجهیزات لازم، از تلاش‌های مدیران و کارشناسان ملی و محلی ایران (در پنج استان جنوبی خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، و سیستان و بلوچستان) در زمینه تشخیص، ردیابی و پاسخ سریع به هجوم ملخ‌های صحرایی حمایت می‌کند.

 

براساس این توافقنامه، فائو با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور کارگاهی را برای ارائه مهارت‌های آموزشی به سه تن از  کارشناسان ایرانی برگزار می‌کند. در ادامه، فائو با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ۳۲۰ تن از کارشناس مبارزه با ملخ‌ها، حفظ نباتات و کشاورزی در پنج استان یادشده، آن‌ها را در زمینه کاربرد مؤثر و نگهداری بهینه سم‌پاش‌های فوق سبک (ULV) آموزش می‌دهد. در جریان این کارگاه‌ها، همچنین توان فنی این ۳۲۰ کارشناس در زمینه اجرای عملیات پایش، کنترل و گزارش‌دهی در خصوص وضعیت ملخ‌های صحرایی بیش از پیش ارتقا خواهد یافت.

 

علاوه بر آن، براساس نظرات مشورتی واحد خدمات اطلاعات ملخ‌های صحرایی فائو (DLIS)، یک نرم‌افزار کاربردی (اپلیکیشن) آفلاین دو زبانه انگلیسی-فارسی برای ثبت و جمع‌آوری داده‌های مرتبط با ملخ‌های صحرایی توسعه خواهد یافت. هدف از توسعه این نرم‌افزار کاربردی تسهیل تلاش‌های دست‌اندرکاران ایرانی در زمینه ثبت و جمع‌آوری داده‌های متنی، گرافیکی، تصویری و ویدئویی مرتبط با زیست‌شناسی، رفتار، پایش، گزارش‌دهی و اقدامات کنترلی در مقابل ملخ‌های صحرایی است.

 

فائو همچنین از طریق خرید ۳۰ سم‌پاش فوق‌سبک خودرویی، ۵۰ سمپاش فوق‌سبک دستی، ۱۵۰ دست البسه حفاظتی برای نیروهای سمپاش و تأمین آفت‌کش‌های مورد نیاز، از تلاش‌های کشور جهت تأسیس دو مرکز دائمی برای کنترل ملخ‌های صحرایی حمایت می‌کند.

 

فائو براساس آموزه‌ها و تجارب موفق به‌دست آمده در جریان اجرای پروژه و دستاوردهای حاصل از دیگر اقدامات اجرا شده در زمینه مدیریت ملخ‌های صحرایی، یک گزارش راهبردی مشاوره‌ای را برای مسئولان ملی تدوین و ارائه خواهد کرد. این گزارش راهبردی بر مسئله مدیریت ملخ‌های صحرایی در سطح کشوری متمرکز خواهد بود.

 

فائو، به عنوان نهاد پیشروی سازمان ملل در زمینه توسعه کشاورزی و تأمین امنیت غذایی، توان فنی و کارشناسی پرسابقه‌ای در زمینه پایش جمعیت ملخ‌های صحرایی و کمک به کشورها برای مقابله با این آفت مهاجر ویرانگر دارد.

 

فارس

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ملخ های صحرایی فائو اقتصاد جام نیوز ایران ملخ های صحرایی ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۲۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکزملی مغز توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی فیروزگر تهران ایجاد و راه اندازی می‌شود.

این مرکز با هدف توسعه کمی وکیفی پژوهش‌های بینرشته‌ای بالینی، گسترش خدمات و فناوری‌های نوین و توانمندسازی نیروی انسانی درزمینه علوم شناختی و اعصاب، مراحل احداث خود را در  مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی فیروزگر تهران، طی می‌کند.

مرکز ملی مغز به عنوان یک مرکز پژوهشی، آموزشی، درمانی، توانبخشی، ترجمان دانش و تولید فناوری‌های نوین در زمینه اختلالات عصبی و سلامت مغز به‌صورت کنسرسیومی از دانشگاه‌ها و کادر علمی وآموزشی مرتبط با مطالعات بالینی و پایه مغز و اعصاب و حوزه‌های مرتبط در دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ایجاد و فعالیت خواهد داشت.

مرکز ملی مغز ماهیت اصلی آن عملی کردن دیدگاه همکاری‌های علمی و تحقیقات بینرشته‌ای و نزدیک کردن فضای علوم پایه و بالینی می‌باشد. این مرکز به عنوان یک واحد مستقل با تمامی دانشگاه‌ها و مراکز علمی همکاری‌های علمی و فناورانه خواهد داشت و برای قسمت درمان با بیمارستان چندتخصصی متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی فیروزگر در تعامل خواهد بود.

مراحل اجرایی ایجاد مرکز ملی مغز هم اکنون با ۳۰ درصد پیشرفت عمرانی طرح و تشکیل هسته‌های تخصصی با حضور متخصصان بینرشته‌ای، تفاهم همکاری با شرکت‌های فعال درحوزه نوروتکنولوژی و مراکز علمی از جمله آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز و همکاری با انجمن جهانی آلزایمر و شروع اجرای پروژه پیشگیری از اُفت عملکرد‌های شناختی سالمندان در ایران دردست اقدام است.

هم‌زمان با اجرای این برنامه، دو فراخوان در حوزه توسعه نوروتکنولوژی برگزار و کتاب کار «ذهن فعال در سالمندی» نیز انتشار یافته است و تلاش‌هایی نیز برای همکاری در برگزاری مدرسه علوم اعصاب اجتماعی، تدوین پروپوزال دیتا بانک جامع عصبی ایرانیان در مرحله ثبت، تاسیس آزمایشگاه فوتوبایوماجولیشن و درد نیز انجام شده است.

در راستای اجرای این طرح ملی شماری از پزشکان پژوهشگر جذب و همکاری با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و فنی نیز انجام شده و ۲۰ پروژه تحقیقات کاربردی درحوزه‌های اولویتدار، فعالیت کمیته عصب روانپزشکی دستیاران روانپزشکی و تدوین برنامه کمیته دستیاری نورولوژی؛ راه‌اندازی پروژه نوراکس در قالب دوره‌های تربیت پژوهشگر و فناور و همچنین راه‌اندازی وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی مرکز از دیگر اقدامات در راستای ایجاد مرکز ملی مغز نیز صورت گرفته است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • حضور مسعود کیمیایی در اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
  • آغاز «مرگ با طعم نسکافه» در عمارت نوفل‌شاتو
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • ایران می‌تواند توانمندی خود در حوزه صنعت دارو را به کشورهای دیگر ارائه دهد
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات‌پزشکی به ۲۰ کشور آفریقایی
  • ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی
  • همکاری‌ چین در زمینه‌های اقتصادی تجاری با افغانستان