Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@19:11:07 GMT

ملخ‌ها، مهاجمان آشنای جنوب

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۲۲۴۸۲

ملخ‌ها، مهاجمان آشنای جنوب

به گزارش ایرنا، جنوب استان کرمان به ویژه منطقه جازموریان یکی از شاه‌راه‌های ورود ملخ صحرایی به مرکز کشور است از این رو مسوولان جهاد کشاورزی تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ورود این حشرات به مرکز کشور اتخاذ کرده‌اند ولی تفاوت مبارزه امسال با سال‌های گذشته، افزایش چندین برابری دسته‌های ملخ‌های صحرایی است که این مساله آینده مبارزه با ملخ را تیره کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) امسال هجوم ملخ‌ها نسبت به سال گذشته، افزایش سه برابری خواهد داشت از این رو مسوولان باید توجه جدی به این منطقه به عنوان خط مقدم مبارزه با ملخ صحرایی داشته باشند چرا که رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به صورت مداوم و مکرر از مستهلک بودن تجهیزات لجستیکی ابراز نگرانی کرده لذا برای جلوگیری از ورود ملخ‌ها به سایر مناطق کشور باید تدابیر لازم، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شود تا همچون سال گذشته از میدان نبرد با ملخ‌ها پیروز بیرون بیاییم.

 ملخ‌های صحرایی در حوزه جازموریان

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از آغاز مبارزه با ملخ صحرایی در منطقه جازموریان خبر داد و گفت: نخستین ریزش ملخ در این منطقه ۲۶ اسفندماه سال جاری بود.

سعید برخوری افزود: از آغاز اولین ریزش ملخ در جنوب کرمان بیش از ۴۵۰ هکتار مبارزه به صورت پراکنده انجام شده و از امروز عملیات نابودی ملخ‌ها با توان بیشتری پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی و رطوبت مناسب دشت وسیع جازموریان، این منطقه را به عنوان کانون اصلی تکثیر ملخ در جنوب کشور تبدیل کرده است، تصریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت ملخ صحرایی طی روزهای اخیر، عملیات مبارزه با این آفت توسط اکیپ‌های سمپاشی با به کارگیری سمپاش‌های ULV پشت‌وانتی درمنطقه جازموریان در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت:  بنا به هشدارهای F.A.O جمعیت ملخ نسبت به سال گذشته ۲۰ برابر خواهد بود که شدت هجوم این حشرات از نیمه دوم فروردین‌ماه آغاز و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار هکتار علیه آفت ملخ صحرایی در جنوب کرمان مبارزه داشته باشیم.رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت:  بنا به هشدارهای F.A.O جمعیت ملخ نسبت به سال گذشته ۲۰ برابر خواهد بود که شدت هجوم این حشرات از نیمه دوم فروردین‌ماه آغاز و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار هکتار علیه آفت ملخ صحرایی در جنوب کرمان مبارزه داشته باشیم.

برخوری افزود: ۱۵ هزار لیتر سم برای مبارزه با ملخ‌ها در این منطقه خریداری شده و با توجه به اعتبارات موجود این میزان سَم و دستگاه‌های سم‌پاش آماده مبارزه با ملخ‌ها هستند ولی در ادامه نیازمند اعتبار بیشتری برای خرید سم و پوشش هزینه‌های دیگر هستیم.

حوزه وسیع مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب کرمان

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز با بیان اینکه امسال طبق گزارش فائو حجم زیادی از مبارزه با ملخ را در پیش داریم، گفت: امسال با سه دسته ملخ مبارزه می‌کنیم.

مجید فرخی افزود: دسته نخست، ملخ‌هایی هستند که از سال گذشته در منطقه تخم‌گذاری کرده‌اند و دسته دوم، ملخ‌هایی که از پاکستان و هند و دسته سوم ملخ‌هایی هستند که از شبه جزیره عربستان، یمن و شرق دریای سرخ به منطقه جنوب کرمان حمله می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به گزارش فائو، شرایط آب و هوایی و سرسبزی منطقه جنوب کرمان و ملخ‌هایی که در هند و پاکستان وجود دارند و میزان تخم‌ریزی ملخ در سال گذشته احتمال مبارزه سنگینی را در جنوب کرمان داریم.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: طبق گزارش‌های فائو امسال سه برابر سال گذشته مبارزه با ملخ‌های صحرایی را پیش‌بینی می‌کنیم.

وی افزود: امسال ریزش ملخ با تراکم بیشتری همراه بوده و مناطق جدید درگیر این مساله می‌شوند و نباید فراموش کرد که رفتار ملخ‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

فرخی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی همچون وزش باد می‌تواند ملخ‌ها را به جیرفت و مناطق دیگر بکشاند و امسال شرایط اقلیمی در تخم‌گذاری و تغییر مسیر ملخ‌ها تاثیر می‌گذارد لذا پیش‌بینی مبارزه‌ای سخت و دشوار با ملخ‌ها را در جنوب کرمان داریم.

فرخی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی همچون وزش باد می‌تواند ملخ‌ها را به جیرفت و مناطق دیگر بکشاند و امسال شرایط اقلیمی در تخم‌گذاری و تغییر مسیر ملخ‌ها تاثیر می‌گذارد لذا پیش‌بینی مبارزه‌ای سخت و دشوار با ملخ‌ها را در جنوب کرمان داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم از آمادگی آمادگاه ملخ در منطقه جازموریان خبر داد و گفت: ماشین‌های مستهلک سال گذشته را تعمیر و آماده مبارزه با ملخ کردیم ولی در مجموع از کمبود خودروی کمک‌دار رنج می‌بریم.

محمدرضا ساردوئی افزود: هم اکنون دیده‌بان‌ها آماده و در حال ردیابی و عملیات مبارزه با تمام توان در حال انجام است.

وی مهمترین مشکل مبارزه با ملخ صحرایی را کمبود وانت‌های دوکابین و کمک‌دار عنوان کرد و افزود: رایزنی با استانداری، ستاد بحران و وزرات‌خانه برای گرفتن خودروی کمک‌دار در حال انجام است.

وی به مبارزه با ملخ صحرایی طی سال گذشته در جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: نخستین ریزش ملخ مهاجر سال گذشته از شبه جزیره عربستان، هشتم بهمن‌ماه در شهرستان منوجان گزارش شد و بعد از این گزارش به صورت مکرر ریزش ملخ‌ها را به این منطقه داشتیم و مبارزه از آوخر اسفندماه شروع و تا اواخر خردادماه سال گذشته ادامه داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: هفت شهرستان جنوبی استان کرمان درگیر مبارزه با ملخ شدند که بیشترین درگیری در شهرستان‌های رودبار جنوب، قلعه‌گنج و فاریاب بود و شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد و کهنوج کمتر درگیر مبارزه با ملخ بودند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۰ هزار هکتار مبارزه زمینی و هوایی با ملخ در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان انجام شد، تصریح کرد: مبارزه هوایی در ۱۵ هزار هکتار از مناطق صعب‌العبور منطقه جنوب کرمان انجام شد.

ملخ‌ها بیش از چهار و نیم میلیون تن محصول کشاورزی جنوب کرمان را تهدید می‌کنند که در صورت نبود مقابله همه‌جانبه شاهد نفوذ این آفت به مرکز کشور و نابودی محصولات کشاورزی و باغی خواهیم بود.

بر اساس تخمین های زده شده حمله یک دسته ۴۰ تا ۸۰ میلیونی ملخ ها قادر به مصرف غذای کافی برای ۳۵ هزار انسان در طی یک روز است. علاوه بر این حمله ملخ ها می تواند مسافت ۱۵۰ کیلومتر (۹۳ مایل) در روز را پوشش دهد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا جهاد کشاورزی حشرات کشاورزی محصولات کشاورزی ملل متحد بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مبارزه با ملخ صحرایی منطقه جازموریان جنوب کرمان ملخ صحرایی هزار هکتار سال گذشته ملخ ها ملخ ها ملخ هایی ریزش ملخ پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل صلاح کلوپ را میلیاردر می‌کند!

به گزارش ورزش سه، محمد صلاح با به ثمر رساندن 24 گل در 40 بازی، بهترین گلزن لیورپول در این فصل است، اما اخیراً و همزمان با نتایج سینوسی این تیم، از هدر دادن موقعیت ها به طرز محسوسی رنج می‌برد.
کلوپ در کنفرانس مطبوعاتی پیش از رویارویی با وستهم در لیگ برتر انگلیس به این اتفاق و فرم ضعیف صلاح و نونیز واکنش نشان داد و گفت: این روزها، سخت ترین روزهای یک فوتبالیست است چون مهاجمان و مردم فکر می‌کنند قرار است هر بازی گل بزنند. اگر راه حلی وجود داشت که هر مهاجمی را پس از هدر دادن فرصت‌ها، بتواند با فرم ایده آل خود بازی کند، فردی که این جواب را نزد خود دارد می‌تواند واقعا ثروتمند بشود.

وی تصریح کرد: مهاجمان باید از ذهنیتشان درباره گل نزدن و اتفاقاتش بگذرند. این زندگی آنهاست که مشخصا با زندگی شخصی یک دروازه‌بان فرق دارد. در زندگی یک مهاجم در چند بازی گل می‌زنی و بعد از مدتی، در یک بازی گل نمی‌زنی و همه از تو می‌پرسند که چرا گل نزدی؟ جواب دادن به این سوال به مانند گل کردن همان موقعیت‌ها سخت است. گل زدن گاهی سخت‌ترین کار دنیا خواهد بود و از طرفی هم بعضی وقت‌ها می‌تواند ساده ترین کار دنیا باشد. پس نباید آنها را از این بابت سرزنش کرد.

دیگر خبرها

  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور
  • سه واحدصنفی متخلف تعزیراتی شدند
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • فوت یک نفر در کرمان بر اثر صاعقه
  • صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات
  • صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی  + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • مشکل صلاح کلوپ را میلیاردر می‌کند!