Web Analytics Made Easy - Statcounter

«جعفر قناد باشی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، پیرامون مأمور شدن «عدنان الزرفی» برای تشکیل کابینه عراق از سوی برهم صالح گفت:الزرفی عضو ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی است که الان هم رئیس فراکسیون النصر در پارلمان عراق است و کوشش می کند در این مهلتی که دارد کابینه را تشکیل بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: سوابق الزرفی به گونه ای است که بسیاری پیش بینی می کنند او هم همانند علاوی موفق نخواهد شد اعضای کابینه اش را به تأیید پارلمان برساند.

قناد باشی با بیان این مطلب افزود:الزرفی تابیعت دو گانه آمریکایی- عراقی دارد و این در شرایطی که مردم و دولت عراق وارد عرصه مخاصمه جدی با دولت آمریکا شده اند، می تواند نقطه ضعف بزرگی در رأی دادن به او شود.

قناد باشی تصریح کرد:موضوع دیگر مخالفت او با گروههای مذهبی و نوعی جبهه گیری وی علیه حشد الشعبی و گروههای نزدیک به حشد الشعبی است که آن هم در شرایط امروز عراق که حشد الشعبی بعد از ترور فرمانده آنها یعنی ابومهدی المهندس، محبوبیت زیادی پیدا کرده است، سبب می شود که ائتلافهای مختلف مثل فتح و دیگر ائتلافها به او رأی مثبت ندهند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این موضوع گفت:ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر در حال حاضر موضع گیری خاصی در این خصوص نکرده است و دست برهم صالح را برای انتخاب نخست وزیر باز گذاشته است، اما به نظر می رسد که آنها هم با توجه به فعالیتهای که در عرصه مقابله با داعش داشته اند، با چنین مهره ای با ویژگیهای مذمور مخالف خواهند کرد.

قناد باشی افزود:موضوع دیگر اقدامات الزرفی در نجف است، گفته می شود ایشان در ورای اغتشاشات آذر ماه نجف که در مخالفت با دولت عراق و همسویی با آمریکا بود، قرار داشته است؛ لذا شرایط عراق الان به گونه ای نیست که الزرفی بتواند رأی پارلمان را جمع کند؛ پارلمانی که آخرین مصوبه آن ضرورت خروج آمریکایی ها از عراق بوده و در حال حاضر این پارلمان به دلیل اقدامات مداخله جویانه آمریکا یک مخاصمه جدی را با این کشور آغاز کرده است.

وی اظهار کرد:هم مردم و هم اعضای پارلمان خواستار این هستند، کسی روی کار بیاید که بتواند مصوبات پارلمان را اجرایی کند و زمینه های خروج نظامیان آمریکا از عراق به عنوان زمینه اصلی فساد را خارج کند، نه اینکه شخصی مأمور تشکیل کابینه شود که خود سوابق همسویی با آمریکا دارد.

قناد باشی خاطر نشان کرد: البته مسائلی دیگری هم در عراق است که مانعی بر سر راه تشکیل کابینه الزرفی است؛ یکی مسائل طایفه ای است و یکی نوع موضع گیری گروهها و ائتلافهایی که به نوعی از گذشته روبروی هم بوده و رقابتهایی داشته اند؛ ائتلاف النصر و الفتح با هم رقابت جدی دارند و طبیعتا این رقابتها در فاصله کوتاه مدت، تبدیل به یک همسویی و همگرایی نخواهد شد و نمی توان انتظار داشت که رقابتهای جدی صحنه های سیاسی عراق به راحتی تبدیل به یک همگرایی شود.

وی تصریح کرد:عراق در حال حاضر نیازمند نخست وزیری است که بتواند امور اجرایی را به سرانجام برساند؛ این کشور الان هم نفت بسیار غنی دارد و هم دارای جوانهای توانمندی است و این فرصت نباید از دست برود؛ ضرورت عراق الان تشکیل کابینه و انتخاب نخست وزیر است، ولی نخست وزیری که لااقل در برابر او مخالفتهای جدی وجود نداشته باشد.

قناد باشی با اشاره به این مطلب گفت:الان گروههای نزدیک به حشد الشعبی عراق صراحتا انتخاب الزرفی توسط برهم صالح را به عنوان یک توطئه آمریکایی تفسیر می کنند و عملا وی را همسو با آمریکا اعلام می کنند و قاعدتا چنین مخالفتهایی به پارلمان هم کشیده می شود و میتوان گفت سرنوشت الزرفی هم بهتر از علاوی نخواهد بود و او هم ناگزیر نخواهد توانست با شرایط امروز عراق کابینه ای تشکیل دهد.
 
انتهای پیام/
 
 
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: تشکیل کابینه حشد الشعبی قناد باشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۳۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند

به گزارش جماران؛ ایلنا نوشت: رقم بی‌سابقه قرارداد ۲.۷ میلیارد یورویی شهرداری تهران با طرف‌های چینی برای خرید اتوبوس، تاکسی و دیگر وسایل نقلیه برقی به همراه برخی تجهیزات حوزه هوشمندسازی و… و البته ابهامات موجود درباره این قرارداد، به وقوع اتفاق بی‌سابقه‌ای در جلسه دیروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شورای شهر تهران دامن زد؛ به نحوی که وقتی برخی اعضای منتقد شهردار تهران ایراداتی را نسبت به قرارداد چین وارد دانستند و نسبت به این که قراداد مذکور پیش از این که به دست اعضای شورا برسد، به بیرون درز پیدا کرده و در فضای مجازی منتشر شده است، اعتراض کردند، بعضی دیگر از اعضای شورا، صحبت‌هایی را علیه همکاران خود مطرح کردند که باعث ناراحتی آن‌ها شد.

این مساله باعث شد که پس از ارائه گزارش آخرین اقدامات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل عمومی توسط محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، صحن شورا به صحنه اعتراض برخی اعضا به ابهامات مطرح‌شده درباره قرارداد چین و البته جدال لفظی بعضی اعضای شورای شهر با یکدیگر تبدیل شود. ظهر دیروز در حالی که جلسه شورا برخلاف روال معمول که ساعت ۱۲ به پایان می‌رسد، تا ساعت ۱۲:۳۰ طول کشیده بود، دیالوگ‌های پینگ‌پنگی برخی اعضای شورای شهر با یکدیگر، کار را به جایی رساند که مهدی چمران، رئیس شورای شهر از تمام اعضای شورا درخواست کرد که پاسخ همدیگر را ندهند و تاکید کرد که «اعضا می‌توانند جواب یکدیگر را در اتاق خودشان بدهند و نباید وقت مردم را بگیرند، چون صحن شورا محل جواب دادن اعضا به صحبت‌های یکدیگر نیست.»

در چنین شرایطی بود که تعدادی از اعضای شورای شهر از ارائه تذکرات خود به صحبت‌های معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و ابهاماتی که نسبت به قراداد کلان شهرداری تهران با یک شرکت خصوصی چینی داشتند، منصرف شدند و سپس علیرضا زاکانی پشت تریبون شورا حاضر شد تا پاسخ ابهامات و انتقادات مطرح‌شده توسط را بدهد. در این زمان، چون رای‌گیری اولیه برای تمدید زمان قانونی برگزاری جلسه شورا نیم ساعت بود و ساعت به ۱۲:۳۰ رسیده بود، مهدی چمران از اعضای شورا خواست که با تمدید مجدد زمان جلسه به مدت ۳۰ دقیقه دیگر موافقت کنند، اما هفت نفر از اعضای شورای شهر تهران شامل مهدی اقراریان، سید جعفر شربیانی، سید جعفر تشکری هاشمی، مهدی عباسی، ناصر امانی، علی اصغر قائمی و سوده نجفی، نه‌تنها با تمدید زمان جلسه موافقت نکردند، بلکه در حین شروع صحبت‌های شهردار تهران، جلسه شورا را ترک کردند.

در همین راستا از «مهدی اقراریان»، رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران درباره علت ترک صحن شورا توسط هفت نفر از اعضا در جلسه دیروز سوال کردیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا توضیح داد: جلسه شورای شهر تهران در شرایط عادی تا ساعت ۱۲ طول می‌کشد و در برخی مواقع که مذاکرات طولانی می‌شود، رئیس جلسه از اعضای شورا درخواست می‌کند که برای تمدید زمان جلسه به مدت ۱۵ یا ۳۰ دقیقه دیگر رای بدهند. همین اتفاق در جلسه دیروز نیز رخ داد و با رای اعضای شورا، جلسه تا ساعت ۱۲:۳۰ تمدید شد. وقتی هم که ساعت به ۱۲:۳۰ رسید، زمان قانونی برگزاری جلسه صحن به پایان رسیده بود و باید برای ادامه برگزاری جلسه از اعضای حاضر رای‌گیری می‌شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در زمانی که آقای چمران می‌خواست برای تمدید مجدد زمان جلسه رای‌گیری کند، بخشی از نمایندگان شورا با این کار مخالف بودند و اعتقاد داشتند که با توجه به حساسیت موضوع حمل‌ونقل عمومی و مباحث مطرح‌شده درباره قرارداد شهرداری با طرف‌های چینی، می‌توان صحبت‌ها را در جلسه دیگری به صورت مفصل ادامه داد تا دوباره شهردار محترم و معاون شهردار در صحن شورا حضور پیدا کنند و درباره موضوعات و ایرادات مطرح‌شده توضیح بدهند و اعضای شورا نیز بتوانند سوالات بیشتری را مطرح کنند تا درباره تمام مسائل مربوط به قراداد مذکور که برای جمعی از اعضای شورای شهر و البته شهروندان تهرانی ابهاماتی را ایجاد کرده است، رفع ابهام شود.

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: خروج هفت نفر از اعضای شورا از صحن جلسه به معنای قهر کردن نبود، بلکه این تعداد از نمایندگان پارلمان شهری با تمدید زمان جلسه موافق نبودند. البته قبل از ساعت ۱۲:۳۰ نیز تعدادی از دوستان با اجازه رئیس شورا از جلسه خارج شده بودند و با خروج هفت نفر از جلسه، صحن از حد نصاب قانونی تشکیل جلسه خارج شد و عملا نباید که برگزاری جلسه ادامه پیدا می‌کرد، زیرا بخش مهمی از اعضا با تمدید دوباره زمان جلسه دیروز موافق نبودند. علت این مخالفت نیز آن بود که تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه در جلسه دیروز شورای شهر، چه قبل از این که تعدادی از اعضا جلسه را ترک کنند و چه بعد از آن، بعضی دیگر از اعضای شورا ادبیات خاصی را علیه برخی دیگر از اعضا استفاده کردند. در واقع در جلسه دیروز که اتفاقا با «روز ملی شوراها» مصادف بود، شاهد وقوع حادثه تلخی در زمینه شکل نامناسب پاسخ‌دهی برخی اعضای شورا به بعضی دیگر که به انجام وظیفه قانونی خودشان در حوزه نظارت بر عملکرد شهرداری می‌پردازند، بودیم.

دیگر خبرها

  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • زمینه بهبود وضعیت معیشتی‌ کارگران فراهم شود
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • «لاپید»: اگر نخست‌وزیر بودم عملیات علیه رفح را لغو می‌کردم
  • طبیعت مچ ذوب‌آهن را خواباند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • خداداد: سرنوشت قهرمانی دست استقلال است | پرسپولیس بهتر است اما این حرف‌ها در مورد تیم نکونام خنده‌دار است