Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد قاسمی‌نژاد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگارایرنا به کشاورزان خوزستانی توصیه کرد پس از پایش مزارع گندم و رویت هر کدام از عوامل زیان‌رسان، در مزارع عملیات سمپاشی انجام شود تا ضمن پیشگیری از شیوع بیماری‌ها و آفات در آستانه برداشت محصول راهبردی گندم ، احتمال کاهش تولید محصول در واحد سطح را نیز کم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت:با توجه به کشت وسیع گندم در استان و اهمیت حفظ و مراقبت از این محصول راهبردی در برابر بیماری‌هایی همچون زنگ زرد و قهوه‌ای، فوزاریوم، سپتوریوز، سفیدک و سایر لکه برگی‌ها ، عملیات سمپاشی با مشارکت بهره برداران در مزارع درگیراین بیماری‌ها انجام شده است.
وی گفت:عملیات مبارزه با آفات و عوامل زیان رسان باعث افزایش عملکرد مزارع شده و تاثیر به سزایی در شادابی و دوام سطح سبزبرگ‌های گندم داشته است.
درسال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ حدود ۳۸۰هزار هکتار گندم آبی و ۱۶۲هزار هکتار گندم دیم در خوزستان  کشت شده و پیش بینی شده در سال زراعی پیش رو حدود ۱.۸میلیون تن گندم تولید شود که از این ۱.۶میلیون تن به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شود.
عملیات برداشت گندم از نیمه دوم فروردین ماه ابتدا در مناطق جنوبی خوزستان شروع و در مجموع تا ۴۰روز ادامه دارد.

هشدار ریزش ملخ صحرایی در هفته اول فروردین ۹۹
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به ریزش ملخ صحرایی در هفته اول فروردین ۱۳۹۹ در استان هشدار داد.
محمد قاسمی‌نژاد افزود:با توجه به گزارش سازمان خواروبار جهانی و نیز نقشه‌های پیش آگاهی و رصد ملخ صحرایی موجود در سازمان حفظ نباتات کشور و همچنین گزارش‌های کارشناسان اداره کل هواشناسی خوزستان، احتمال ریزش ملخ صحرایی درهفته نخست فروردین در استان وجود دارد.

وی افزود: ضروری است در همه مناطق خوزستان تیم‌های دیده‌بانی و مبارزه را فعال نگه داشته و ضمن اطلاع‌رسانی لازم به بهره‌برداران بخش کشاورزی در راستای همکاری در امر مبارزه، جهت جابجایی کندوهای زنبور عسل و احشام، از محل‌های احتمالی مبارزه هماهنگی‌های لازم انجام شود تا حجم خسارت های ناشی از این آفت ویرانگر به حداقل برسد.
نخستین گله ملح صحرایی یا دریایی در بهمن ماه ۱۳۹۷ در هندیجان دیده شد و همزمان با بروز سیلاب مهیب بهار امسال ، به تدریج بسیاری از مناطق کشاورزی استان با این آفت درگیر شدند.
به گزارش ایرنا استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال و عمل آوری ۱۳۸نوع محصول از حیث تنوع و حجم تولیدات کشاورزی رتبه نخست کشوری را دارد.
گندم ، برنج ، ذرت دانه‌ای وعلوفه‌ای ، نیشکر، خرما ، مرکبات ارگانیک، دانه زروغنی کلزا، چغندرقند ، صیفی‌ها و سبزی ، انواع گل های معطر و زینتی و محصولات جالیزی از مهمترین تولیدات زراعی و باغی خوزستان محسوب می‌شود.  

برچسب‌ها گندم اراضی کشاورزی ملخ صحرایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم اراضی کشاورزی ملخ صحرایی گندم اراضی کشاورزی ملخ صحرایی ملخ صحرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۴۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مسعود اسدی توفان و بارندگی‌های اخیر را بی سابقه در تاریخ خوزستان دانست و گفت: بارش‌های بهاری اخیر خسارت‌های سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

وی افزود: به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از گندمزار‌های آماده برداشت استان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

اسدی با بیان اینکه علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است، ادامه داد: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان می‌گوید: انتظار داریم صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون فوت وقت، تعلل و مضایقه به وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق قانون خسارات وارده به بیمه شدگان را جبران کند.

وی اضافه کرد: از دولت و سازمان مدیریت بحران کشور انتظار داریم با توجه به اینکه امکان جبران خسارات وارده از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعاً وجود ندارد نسبت به بررسی، برآورد و کمک به کشاورزان خسارت دیده استان که خساراتشان مشمول حمایت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست اقدام عاجل کنند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان خسارت دیده بار دیگر با امید به سنگر تولید برگردند.

دیگر خبرها

  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • صدها هزار تن گندم خوزستان به سیلوها منتقل شد
  • کمترین خسارت به گندم‌های نگهداری شده در مراکز روباز خوزستان
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان
  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری