Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@10:14:39 GMT

کرونا و پیامدهای اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۲۵۱۳۱

کرونا و پیامدهای اجتماعی

به گزارش همشهری آنلاین حسن مروتی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شاید برای اولین بار باشد که بر اثر شیوع یک اپیدمی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی از پیامدهای سیاسی و اقتصادی پیشی گرفته­ اند که این امر مستلزم تحقیق و بررسی از نگاه علوم رفتاری و ارائه راهکارها به منظور کاهش پیامدهای اجتماعی و فرهنگی منفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیامدهای این بیماری دارای جنبه­ های مثبت و منفی است ؛ برخی پیامدهای منفی مانند ایجاد گسست­ های اجتماعی و افزایش فردگرایی و انزوای اجتماعی بیش از پیش افراد جامعه را از هم دور  و روابط را بیش از پیش حسابگرانه و غیرعاطفی می کند  و این همان چیزی است که معیارهای مهرورزی و نوع­دوستی را تحت تأثیر قرار می­دهد.

وی بیان کرد: بر اساس توصیه­ های پزشکی این روزها افراد به منظور کاهش شیوع بیماری کرونا که به شدت واگیردار است در قرنطینه خانگی قرار گرفته­ اند و ارتباطات اجتماعی بیرون از خانه به کمترین میزان خود رسیده است.

رییس دانشگاه آیت الله بروجردی افزود: حتی شیوه­ های ارتباطات انسانی مانند روبوسی و دست دادن در این روزها تغییر یافته­ اند. اینها همه نشان می­دهند هنجارهای جدیدی در حال شکل دادن به ارتباطات انسانی و اجتماعی افراد جامعه هستند.

وی گفت: موضوع ویروس کرونا صرفاً به نظافت سطوح، شستن دست، رعایت بهتر بهداشت و افزایش تمهیدات بهداشتی ختم نمی­ شود بلکه از سوی دیگر تغییرات در ارتباطات انسانی فقط در مقایسه اکنون با گذشته دیده نمی­ شود بلکه در مقایسه با آینده هم قابل پیش­ بینی است .

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی افزود: علاوه بر حذف برخی ارزش­های اجتماعی، هنجارهای جدیدی شکل می­ گیرند که حتی پس از برطرف شدن اوضاع همه­ گیری همچنان دوام خواهند داشت.

مروتی بیان کرد: فضای مجازی نیز در این روزها در اوج فعالیت خود قرار دارد به اینصورت که مطالب و فایل­های چندرسانه­ ای بسیاری در مورد کرونا در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می­ شود که  افراد برای  کسب اطلاعات  از رسانه­ های متفاوت که گاهی متناقض هستند  و در برخی موارد با شایعه­ سازی ترکیب شده است ، نوعی به هم­ ریختگی رسانه­ ای را تجربه می­ کنند.

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی بیان کرد: این به هم­ریختگی خود پیامدهای روانی و اجتماعی همچون ترس و اضطراب، وسواس فکری، هراس اجتماعی، کاهش اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی و به طور کلی کاهش سلامت اجتماعی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر نباید پیامدهای مثبت شیوع این بیماری را نادیده گرفت ؛ فرهنگ رعایت نظافت شخصی و نظافت محیطی، افزایش زمان باهم بودن والدین و کودکان و به ویژه همسران، توجه بیشتر به امور خانواده به علت افزایش زمان باهم بودن اعضای خانواده، ترویج فرهنگ کتاب­خوانی و سرگرمی­های سالم از پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مثبتی است که می­توان در این زمینه به آنها اشاره نمود.

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت:  به طور کلی به منظور بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی فراوان شیوع یک اپیدمی،لازم است پژوهش­هایی صورت پذیرد تا این موضوع تنها از دیدگاه بیولوژیکی نگریسته نشود بلکه از دیدگاه علوم رفتاری نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

کد خبر 494016 برچسب‌ها استان لرستان كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان لرستان كرونا در ايران دانشگاه آیت الله بروجردی پیامدهای اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۵۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سبا باشگاه خبرنگاران جوان ید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به تعطیلی روزهای هفته گفت: جزئیات لایحه به این صورت بود که به جز روز جمعه یک روز دیگر نیز باید تعطیل باشد. در کمیسیون اجتماعی مجلس نظرات مختلف بر سر تعطیلی پنجشنبه و یا شنبه وجود داشت. با توجه به اینکه عملا در تهران پنجشنبه‌ها تعطیل است نظر دولت بر تعطیل شدن پنجشنبه‌ها بود و بیشترین ارتباط هم با دنیا از طریق تهران است. همه وزارت خانه‌ها منتظر نظر مجلس هستند، اما دولت هم نظر رسمی خود را اعلام کرده است.

وی ادامه داد: دولت تا الان ۴۴ ساعت کاری را مبنا قرار داده بود، اما بعد پیشنهاد ساعت کاری دو ساعت و نیم را داد و بعد هم مجلس این ساعت را ۴۰ ساعت اعلام کرد که دولت هم با آن موافق است و حقوق افراد هم تغییری نخواهد کرد. اگر بخش خصوصی بخواهد اقدام خاصی انجام دهد مربوط به وزارت کار است.

حسینی افزود: در دولت دهم بحث‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه تعطیلی ما از همه جا بیشتر است، اما بعد از بررسی دیدیم که چنین موضوعی صحت ندارد و تازه اگر تعطیلی ما در هفته دوروز باشد تازه میتوان گفت که با برخی از کشورها یکی هستیم. حتی ساعات کاری ما نسبت به برخی ازکشورها بیشتر است. مردم علاوه بر کار زندگی خود را نیز دارند مخصوصا ما که تاکید بر ارتباط با خانواده داریم این تعطیلات کمک کننده است. حتی در دوران کرونا که ساعات کاری کم بود گاهی بازدهی بیشتری داشتیم.

کد خبر 847165 برچسب‌ها حقوق و دستمزد خبر مهم

دیگر خبرها

  • پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه
  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟
  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  • به جای افتادن در چرخه باطل اخاذی و باج گیری به کارآگاهان پلیس اعتماد کنید!
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • بازداشت ۷۴ تبهکار خطرناک در تهران
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید