Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@02:31:20 GMT

صنعت نفت چگونه ملی شد؟+ فیلم

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۲۵۴۳۲

صنعت نفت چگونه ملی شد؟+ فیلم

‍‍‍‍‍‍

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر به‌مناسبت ۲۹ اسفند گفت: بریتانیا به بهانه قرار داد دارسی که برای کشف نفت در ایران بست در همه امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران دخالت می کرد و علاوه بر غارت اقتصادی، استقلال ما را هم از بین برده بود.

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر به مناسبت  ۲۹ اسفند و سالروز  نهضت ملی شدن صنعت نفت طی سخنانی اظهار داشت: نهضت ملی شدن صنعت نفت یکی از مقاطع بزرگ تاریخ معاصر ایران است که ملت بزرگ ایران در آن حماسه خلق کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این حماسه حاصل مشارکت گسترده نیروهای سیاسی و مردم بزرگ ایران بود که برای استیفای حقوق غصب شده ملت بزرگ ایران توسط  استعمار انگلیس صورت گرفت.

 

 

حقانی ادامه داد: بریتانیا به بهانه قرار داد استعماری دارسی که برای کشف نفت در ایران بست. بعد از اکتشاف نفت در همه امور سیاسی فرهنگی و اجتماعی کشور ایران دخالت می‌کرد. علاوه بر غارت اقتصادی، استقلال سیاسی و قضایی ما را هم از بین برده بود.

وی گفت: تلاش برای استیفای حقوق غصب شده ملت ایران از مد‌ت‌ها قبل آغاز شده بود اما از سال ۱۳۲۷ این تلاش جدی‌تر شد. با همکاری آیت الله کاشانی، فداییان اسلام و شخصیت‌هایی نظیر دکتر مصدق و حضور گسترده مردمی، نهضت در مسیر پیروزی قرار گرفت. البته مشارکت گسترده مردم بیشتر مدیون و مرهون مجتهد شیعی آیت الله کاشانی است که در رأس این حرکت بزرگ ضد استعماری قرار گرفت.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر تشریح کرد: آیت‌الله کاشانی بعد از بازگشت از تبعید در مصاحبه‌ای اعلام کرد بایستی از بلعیدن نفت ایران توسط انگلستان جلوگیری کرد. در هر صورت  ملی شدن صنعت نفت مرهون مشارکت گسترده سیاسی و اجتماعی مردم ایران بود که استعمار هم به آن پی برد و برای شکست نهضت سعی کرد در طول هجده ماه از طریق مطبوعات، احزاب و کانون‌های که در خدمت استعمار بودند مشارکت سیاسی مردم را به حداقل برسانند.

وی ادامه داد: هوشیاری رهبران انقلاب و نهضت در مبارزات انقلابی قادر است توطئه‌های دشمن را خنثی کند. انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها توطئه های گسترده‌ای علیه نهضت ملی شدن صنعت نفت از تیرماه ۱۳۳۱ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ آغاز کردند. عوامل استعمار با این دسیسه‌ها امیدواری و انسجام ملی مردم ایران را نشانه گرفتند و تلاش کردند یاس را در بین مردم رواج دهند. استعمارگران قصد داشتند با تکیه بر عوامل خود در مطبوعات و رسانه‌ها  به اهداف شوم خود دست یابند و هر روز مقالات اختلاف انگیز را در رسانه‌های  وابسته به خود درج و منتشر می‌کردند.

حقانی افزود: از طرف دیگر هر روز شاهد برگزاری تظاهرات از سوی برخی احزاب در کشور بوده، گاهی اوقات نیز تظاهرات به خشونت و درگیری کشیده می‌شد و این درگیری‌ها علاوه براینکه صف متحد مردم ایران را دچار انشقاق و پراکندگی می‌کرد متأسفانه جامعه ایرانی را تحت فشار قرار می‌داد.

وی گفت: رهبران نهضت ملی شدن صنعت نفت به جای گوش دادن به حرف‌های دشمن و شایعه سازان و مرعوب شدن نسبت به فشارهای نظامی دشمن و یا اسیر شدن در توطئه‌های امنیتی و اطلاعاتی آنها بایستی به خودشان توجه می‌کردند و مردم را نسبت به توطئه‌ها دشمن آگاهی می‌کردند. از مردم می‌خواستند به نغمه‌های شوم دشمن که از طریق مطبوعات در آن دوره نشر می یافت توجه نکنند و در مقابل اطلاعات درست به مردم داده می شد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: درگیری که بین رهبران دشمن رخ داد بستر خوبی برای شایعه سازان و کانون‌های که برای جنگ روانی تجهیز شده بودند فراهم کرد و هرروز شاهد انتشار شایعات مهلک  در بین مردم بودیم که نتیجه آن انشقاق اجتماعی و یاس و ناامیدی بود. در صورتی که همین مردم قبل از آن تاریخ با پشتیبانی از رهبران صنعت نفت توانستند پشت استعمار انگلیس را به خاک بمالند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: استعمار فیلم صنعت نفت تاریخ معاصر نهضت ملی شدن صنعت نفت تاریخ معاصر توطئه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۵۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد قطب آجیل ایران می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، سید جمال حسینی اظهار کرد: در حال حاضر دیدگاه کشور ما در مورد آجیل و خشکبار از کالای سنتی و لوکس به کالای ضروری تغییر کرده است و دانش و آگاهی مردم در این مورد افزایش یافته و سلامت محصول برای همه مشخص است و فرهنگ مصرف تغییر کرده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد افزود: یکی از مهمترین مشکلات ما پایین بودن نرخ بهره‌وری در بخش کشاورزی است جهت ارتقای صنعت در بخش صادرات و مصرف داخلی دچار مشکلاتی هستیم، محصولات کشاورزی ما تجاری سازی نمی‌شود و سهولت در تجارت نداریم.

وی گفت: خراسان رضوی محصولات انحصاری زیادی نسبت به کل دنیا دارد و صنعت آجیل و خشکبار در حوزه فعالیت در بازار مقام دوم را در کشور دارد به طوری که در حال حاضر ۸۰۰ صنف دارای پروانه کسب در این حوزه در مشهد فعالیت می‌کند.

آجیل و خشکبار در مسیر صنعتی شدن

در ادامه مسعود نجفی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار کرد: در آستانه برگزاری سومین رویداد استارتاپی در مسیر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی با همکاری اتحادیه آجیل و خشکبار استان با نگاه صنعتی با توجه به مزیت‌هایی که در کشور و استان دارد به سمت صنعتی شدن این حوزه پیش می‌رویم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: با توجه به تصمیم گیری در جهت  برگزاری نخستین رویداد ملی عرضه و تقاضای  صنعت آجیل  و خشکبار (ناتک) مشکلات صنعت آجیل و خشکبار  با چند عنوان مشخص در حضور اعضا کارگروه رویداد مطرح و ارزیابی شد.

وی گفت: خشک کردن آجیل و خشکبار، استفاده از سیستم‌های دقیق و هوشمند در طول فرایند فراوری آجیل، روش‌های جدید رفع آلودگی و میکروب زدایی، استفاده از ضایعات آن و استفاده از افزودنی‌های مجاز به منظور ایجاد طعم و.... مشکلاتی بود که طبق آن‌ها فراخوان صادر شد و طرح و ایده‌های مختلفی به دبیرخانه رویداد واصل شد.

نجفی بیان کرد: حدود ۲۵ ایده پذیرفته شد و در طول سه روز بصورت حضوری توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و سرانجام ۷ طرح و ایده در محل اصلی رویداد در حضور صنف آجیل و خشکبار از سراسر کشور عرصه خواهد شد و امید است که دستاورد آن انتقال دانش فنی و عقد قرارداد باشد.

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت
  • مشهد قطب آجیل ایران می‌شود
  • عقب ماندگی نهضت ملی مسکن درکرمان با ظرفیت صنعت ومعدن جبران شود
  • ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
  • عملکرد بانک مسکن در طرح «نهضت ملی مسکن » قابل تحسین است
  • ساخت ۵۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • پیام سرلشکر سلامی به مناسبت روز بسیج سازندگی
  • ۸۰ هزار میلیارد ریال طرح عمرانی آماده بهره‌برداری در گناباد است
  • حضور ۱۱۰ شرکت در نمایشگاه بین‌المللی صنعت پخش ایران