Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@11:42:14 GMT

قیمت هر کیلو مرغ ۱۳ هزار تومان شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۲۶۲۵۴

قیمت هر کیلو مرغ ۱۳ هزار تومان شد

باشگاه خبرنگاران جوان: عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ، از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ تا ۹ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۲ هزار و ۷۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است‌.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید پیش بینی می شود که اگر موضوع عدم سفر اجرایی شود، تغییرات قابل ملاحظه ای در قیمت مرغ نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت ادامه داد: با توجه به گسترش بیماری کرونا، تعطیلی رستوران و تالار ها و شرایط مساعد تولید مرغ پیش بینی می شود که نوسان خاصی در بحث قیمت اتفاق نیفتد.

به گفته این‌مقام مسئول، با توجه به افزایش هزینه های تولید متوسط قیمت هر کیلو مرغ باید ۱۴ هزار تومان باشد که فروش با نرخ های فعلی یک هزار تومان با هزینه واقعی اختلاف دارد که این امر بیانگر زیان مرغداران و عدم سود آنها در فروش این دوره است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید پیش بینی می شود که در چند روز باقی مانده تا پایان سال تغییرات چشمگیری نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: با وجود ازدیاد حجم تقاضا طی روزهای آتی برنامه ریزی کرده ایم که به همان نسبت عرضه را افزایش دهیم که با این وجود جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر تامین مرغ شب عید وجود ندارد.

وی با بیان اینکه زیان چشمگیری به صنعت طیور وارد شده است، اظهار کرد: با توجه به افزایش تلفات ناشی از بیماری های فصلی نیاز بود که بازار تا حدی کشش داشته باشد که متاسفانه ویروس کرونا زیان را به تمامی بخش ها از جمله صنعت طیور تحمیل کرده است.

وی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ گرم را ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره اینکه آیا امسال همانند سال های گذشته احتمال افزایش قیمت مرغ در ایام عید وجود دارد، بیان کرد: با گسترش ویروس کرونا و لغو سفرها و تجمع افراد در یک شهر دیگر همانند سال های گذشته افزایش قیمت نخواهیم داشت و حداکثر قیمت در همین حد در ایام عید خواهد بود.
کنجاله سویا گران شد

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت کنجاله سویا در بازار خبر داد و گفت: در اواخر هفته گذشته قیمت کنجاله سویا در سامانه بازارگاه های نهاده های کشاورزی ۱۰ درصد افزایش داشته که این امر در شرایطی که قیمت مرغ سیر نزولی دارد با هزینه تمام شده تولید همخوانی ندارد.

به گفته حجت، قیمت کنجاله سویا از ۲ هزار و ۴۵۰ به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافته است که این امر در کنار کمبود عرضه کنجاله در بازارگاه های نهاده های کشاورزی طی ۲ هفته اخیر موجب شده مرغداران کنجاله مورد نیاز با قیمت بالای ۴ هزار و ۵۰۰ تومان از بازار آزاد خریداری کنند که این امر بر افزایش هزینه های تولید دامن زده است.

این مقام مسئول نرخ هر کیلو ذرت در بنادر را یک هزار و ۳۵۰ تومان و بنادر یک هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: پشتیبانی امور دام نرخ هر کیلو کنجاله سویا را با رشد ۱۰ درصدی از ۲ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش داده است.

حجت ادامه داد: امسال وزارت جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام مدیریت خوبی را اجرا کرد تا با همکادی تشکل ها جهت میزان عرضه نهاده به تولیدکنندگان واقعی در ایام پایانی اسفند مدیریت شود و به عبارت دیگرامسال عملکرد مثبتی در عرضه خواهیم داشت که امیدواریم در سال آتی مدیریت همانند امسال از سوی پشتیبانی امور دام صورت گیرد تا کمترین نوسان قیمت را در بخش نهاده نسبت به سال های گذشته دتشته باشیم.
مصرف ماهانه ۱۷۰ هزار تن مرغ در کشور

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه ماهانه ۱۷۰ هزار تن مرغ در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: با توجه به ازدیاد جوجه ریزی و تولید ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن مرغ در ایام پایانی سال نیاز است که پشتیبانی امور دام مابه التفاوت این میزان را خرید تضمینی کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: میزان تولید که خارج از مصرف خانوار است و به عنوان مازاد نیاز کشور تلقی می شود، باید در اوایل سال آینده پشتیبانی امور دام نسبت به خرید آن جهت جلوگیری از زیان مرغداران اقدام کند.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود مدیریت مناسبی که امسال در حوزه نهاده های دامی صورت گرفت، انتظار می رود با تسریع در حمل و نقل، حواله نهاده ها هر چه سریع تر به مرغداران‌عرضه کنیم تا در اثر کمبود، تولید دچار چالش نشود.

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت مرغ بازار پشتیبانی امور دام کنجاله سویا کیلو مرغ هزار تومان نهاده ها قیمت مرغ ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۶۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری کشور را بیشتر توضیح می‌دهد.

افزایش قیمت‌ها

نرخ شقه گوسفندی در هفته دوم فروردین سال گذشته هر کیلو گرم ۳۷۰ هزار تومان بود و این عدد در هفته پایانی اسفند با افزایش ۶۳.۵ درصدی به ۶۰۵ هزار تومان رسید. این عدد در هفته پایانی فروردین بین ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار تومان متغیر بوده و باید دید تا پایان سال، قرار است این بازار چه وضعیت قیمتی به ثبت خواهد رساند.

کاهش مصرف

در حالی که به گفته فعالان بازار سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش بسیاری داشته و بخشی از مشتریان به سمت بازار گوشت مرغ سوق پیدا کرده‌اند، رئیس سازمان دامپزشکی مصرف سرانه گوشت قرمز هر ایرانی را ۷ کیلو گرم عنوان کرد. پیش‌تر (سال ۱۴۰۲) مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور این عدد را ۶ کیلو گرم اعلام کرده بود. افشین صدر دادرس به مهر گفته بود طی چند سال اخیر با افزایش قیمت گوشت مصرف سرانه هر ایرانی از ۱۲ کیلو گرم به حدود ۶ کیلو گرم رسیده است.

وضعیت نجومی نرخ این کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ که جهش‌های قیمتی را تجربه کرد قطعاً سرانه مصرف را در سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییرات بیشتر کرده است.

برنامه‌های روی زمین‌مانده

متولیان بخش دولتی و خصوصی برای ساماندهی بازار گوشت، پیشنهادهای متعدد داشته‌اند که یکی از این پیشنهادها با توجه به کمبود نقدینگی و کشتار دام‌های مولد، واردات دام پایه پروار بود. به گفته دامداران حدود ۴ ماه زمان نیاز است تا گوشت دام پایه پروار آماده توزیع د ر بازار شود.

این موضوع تا امروز هنوز محقق نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص گفت، مجوز واردات دام پایه پروار از برخی کشورها از سوی سازمان دامپزشکی صادر شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. واردکنندگان و بخش خصوصی برای این امر باید اقدام کنند که استقبال نشده است.

این کشورها شامل روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند و برزیل است. البته قرار گرفتن برزیل در فهرست موجود با ارسال اطلاعات درخواستی ایران از سرویس دامپزشکی این کشور خواهد بود.

اما سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره عدم واردات دام پایه پروار، دی ماه سال گذشته گفته بود، معاونت تخصصی در حال برنامه‌ ریزی است که چه حجمی دام پایه پروار نیاز به واردات دارد. محدودیتی هم برای منابع ارزی وجود ندارد و با توجه به تولید دام پروار در داخل، میزان کسری در حال برآورد است که بر اساس آن تأمین ارز شود.

در نهایت گویا صرفه اقتصادی در واردات دام آماده کشتار و گوشت گرم و منجمد است.

عرضه ۳۰ هزار تن گوشت در نیمه دوم سال

بخشی از نیازمندی بازار گوشت قرمز به وسیله جامعه عشایر تأمین می‌شود. این عدد حدود ۲۵ درصد است. رئیس پیشین سازمان امور عشایر، مهر سال گذشته از آمادگی جامعه عشایر برای افزایش تولید گفته بود. سیاوش احمدی قائد با اشاره به طرح تولید قراردادی گوشت دام تاکید کرد، عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام ظرفیت دارند.

در این خصوص فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان هم اظهار کرده، سال گذشته با حمایت دولت با وجود تمام تنگناها، قرارداد تأمین ۱۲۲ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز با جامعه عشایری منعقد شد.

وی اضافه کرد، تا کنون ۹۵ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز در اختیار جامعه عشایری کشور قرار گرفته و با توجه به انعقاد قرارداد تولید قراردادی ۵۰۰ هزار رأس دام، از اواخر خرداد دام تولیدی عشایر روانه بازار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان تصریح کرده، مرحله بعدی تولید قراردادی دام از سوی عشایر اواخر تیر منعقد می‌شود که گوشت تولیدی آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن عرضه خواهد شد.

وی ابراز کرد: امسال برای ۱.۵ میلیون رأس تولید قراردادی دام با عشایر قرارداد منعقد می‌کنیم و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در نیمه دوم سال به بازار عرضه می‌شود.

با توجه به نزدیکی اعیاد قربان و غدیر خم (۲۸ خرداد و ۱۵ و ۱۶ تیر) نهادهای متولی باید برای تأمین بازار تدابیر لازم را اندیشیده تا همچون سال گذشته شاهد سیر نجومی قیمت‌ها در سال جاری نباشیم.

کد خبر 6087470 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • مصرف ماهانه ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • تولید ماهانه تخم مرغ به ۱۱۲ هزارتن رسید
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در استان