Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، در شرایط بحران‌زده فعلی که شیوع بیماری کرونا زندگی اجتماعی مردم ایران و دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار داده و باعث خانه‌نشین شدن افراد جامعه شده وجه سرگرم کننده هنر پررنگ‌تر می‌شود. موسیقی یکی از این هنرهاست که علاوه بر سرگرم‌کنندگی آن، در روزهای بحران می‌توان به خاصیت درمانی آن نیز متوسل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشینه موسیقی درمانی به دوران ارسطو و افلاطون می‌رسد، اما در قرن بیستم بود که این شیوه روندی مشخص پیدا کرد و عملا در درمان مصدومان جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن بود که به یکی از شاخه‌های درمانی تبدیل شد و انجمن‌ها و تشکل‌هایی در این زمینه به وجود آمد.

با همه اینها موسیقی درمانی علمی در ایران شیوه‌ای نوپاست. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که بیماری کرونا و همه‌گیر بودن آن اضطراب و ترس بسیاری در هموطنان ایجاد کرده، موسیقی اهمیت دو چندانی پیدا کرده است و می‌تواند در کاهش اضطراب‌ها و آلام روحی و روانی عموم مردم موثر باشد.

سارا گلستانی (کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور خانواده) درباره اهمیت هنر در شرایط بحرانی و تاثیر موسیقی بر وضعیت نابسامان روحیه مردم، با ایلنا گفتگو کرد. او در پاسخ به این سوال که شیوع بیماری کرونا به لحاظ روانشناسی تا چه حد وضعیت روحی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: اینکه مردم تا چه حد تحت تاثیر بیماری و مضرات و مصائب آن قرار می‌گیرند، بستگی به آدم‌ها، میزان شناخت و میزان تاب‌آوری آنها در در برابر مشکلات و مسائل، بستگی دارد؛ و اینکه میزان توانایی آنها در حل مسائل چقدر است.

وی افزود: در کل طبیعتا زمانی که اتفاقی همه‌گیر می‌شود و خطری در مورد همه به وجود می‌آید، هم تاحدودی فضای استرس‌زا در جامعه ایجاد می‌شود، و هم اینکه عوامل و مولفه‌های ناشناخته درباره آن اتفاق و شرایط ایجاد شده توسط آن در حال و آینده، ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند.

گلستانی درباره تاثیر هنر بر وضعیت روحی و روانی مردم نیز گفت: طبیعتا هنر و هرآنچه که با حس و حال آدم‌ها سر و کار دارد می‌تواند میزان تاب‌آوری افراد را در شرایط سخت افزایش دهد؛ زیرا هنر باعث ایجاد پالایش روانی افراد خواهد شد و آنها به این وسیله هنر و آثار هنری هیجانات خود را تجربه می‌کنند و به واسطه این اتفاق، تاب و تحمل آنها در رابطه با حضور در شرایط سخت وسعت پیدا خواهد کرد.

این متخصص روانشناس درباره تعطیلی فعالیت‌ها و برنامه‌های هنری و کنسرت‌ها در شرایط فعلی و آسیب‌های احتمالی این اتفاق در کوتاه مدت‌ نیز گفت: تعطیلی برنامه‌های اصطلاحاً حضوری، به خصوص کنسرت‌ها اتفاقی است که باتوجه به همه‌گیر بودن بیماری کرونا در همه جای دنیا رخ داده و اتفاقاً رویه درستی است.

او در ادامه گفت: با اینکه ایجاد و برگزاری برنامه‌های هنری حضوری از کیفیت بالاتری برخوردار است، اما نباید این موضوع را فراموش کنیم که حال در هر نقطه‌ای امکان دسترسی به اینترنت و فضای مجازی وجود دارد و هر شخص با کمترین امکانات می‌تواند طی فعالیت در شبکه‌های مجازی ارتباط‌های لازم را برقرار کند. طی این روند هنرمندان به خصوص فعالان موسیقی، امکان اجرای برنامه‌های مجازی را دارند و می‌وانند از این ویژگی بهره ببرند. در این رابطه پیشنهادم این است هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی با ابراز خلاقیت و استفاده از ایده‌های موثر و طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه به تولید اثر بپردازند و با اجرا در شبکه‌های مختلف اجتماعی فعالیت خود را ادامه دهند و تا به این ترتیب مردم تجربه جدید و متفاوتی داشته باشند و پرداختن و استفاده از موسیقی و دیگر آثار هنری را از دست ندهند.

گلستانی درباره موسیقی درمانی و تاثیر آن بر کاهش آلام روحی و روانی مردم در ایران گفت: متاسفانه هنر درمانی و موسیقی درمانی اساساً در ایران آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و به آن پرداخته نشده است. موسیقی و هنر درمانی می‌تواند در شرایط فعلی کمک کننده باشند، اما زمانی‌که در شرایط عادی به این مقولات مهم بهای کافی داده نمی‌شود، قاعدتاً در شرایط خاص نیز از آن استقبال نمی‌شود و کاربرد مفیدی نخواهد داشت.

وی افزود؛ با وجود عدم توجه به موسیقی درمانی در ایران اما در شرایط فعلی اگر افراد متخصص و توانمند وارد عمل شوند و در این زمینه فعالیت کنند، قطعا مثمر ثمر خواهد بود.

وی ادامه داد: در این میان واقعیتی که وجود دارد، این است که بخشی از پرداختن به مقولاتی چون موسیقی درمانی به صورت حضوری و با حضور افراد معنا پیدا می‌کند و نتیجه بخش خواهد بود. در حال حاضر نیز مشکل ما در خانه ماندن و عدم حضور عموم مردم در اجتماعات است و همین موضوع از کاربرد موسیقی درمانی خواهد کاست. بنابراین تاکیدم بر این است که فعالان عرصه موسیقی و دیگر رشته‌های هنری در فضای مجازی فعالیت کنند و از این طریق است که بخشی از مشکلات مردم مرتفع خواهد شد.

گلستانی در ادامه، درباره شرایط پیش آمده به دلیل خانه‌نشین شدن مردم، گفت: در شرایط فعلی یکی از دغدغه‌های جدید ایجاد شده این است که آدم‌ها وقتی قرار است در خانه بمانند و عمده فعالیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های معمول روزمره آنها حذف می‌شود، چه کار دیگری باید انجام دهند؟ در همین راستا مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی گفت: یکی از مشکلات ایجاد شده این است که افراد نمی‌دانند با وقت‌شان چه کنند و آن را چگونه بگذراند. در این میان ممکن است برخی نیز دچار افسردگی شوند و ندانند چگونه با تنهایی‌شان برخورد کنند. از طرفی ممکن است در برخی خانواده‌ها مشکلاتی وجود داشته باشد که قبلاً حل و فصل نشده است. ممکن است آن مشکلات طی مدتی که اعضای خانواده در کنار یکدیگر هستند سرباز کند و مشکلات دیگری را رقم بزند و فضا را متشنج‌تر کند؛ بنابراین وضعیت فعلی می‌تواند بر حال و احوال مردم، آدم‌ها، افراد خانواده و در نهایت جامعه تاثیر بسیاری داشته باشد.

گلستانی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید روحیه افراد تقویت شود، گفت: رسانه‌های مختلف می‌توانند تاثیر بسیاری بر روحیه مردم داشته باشند. آنها می‌توانند در جهت آموزش مردم گام‌های موثری بردارند و مسائل مهم درباره بیماری کرونا و قرنطینه‌ای که بابت این بیماری به وجود آمده را به مردم یاد دهند و گوشزد کنند.

گلستانی با اشاره به اینکه بیماری کرونا مرگ و میر نیز دارد، گفت: بخشی دیگر از مشکلات موجود در رابطه با سوگ افراد و خانواده‌هایی که عزیزشان را از دست دادند. آنها نمی‌توانند برای عزیز از دست رفته‌شان مراسم برگزار کنند و به دلیل شرایط موجود نمی‌توانند در کنار یکدیگر باشند. مشکل دیگری که وجود دارد اضطراب ناشی از احتمال ابتلا به کرونا در خانواده‌هایی است که یکی از اعضا را از دست داده‌اند.

وی درباره وظایف مسئولان نسبت به شرایط فعلی نیز گفت: در شرایط فعلی آنچه لازم است این است که مسئولان برای حل مشکلات تلاش بیشتری داشته باشند و آنها را مدیریت کنند. آنها باید اطلاع‌رسانی را جدی بگیرند. منظور اطلاع‌رسانی شفاف و مستند است. طی این روند، مردم متوجه این مهم می‌شوند که مسئولان برای حل معضلات موجود تلاش می‌کنند و به این ترتیب است که آنها حداقل می‌توانند امید مردم را حفظ کنند.

این روانشناس با تاکید بر اینکه باید از سوی مسئولان برای مردم باید تسهیلاتی فراهم شود، اذعان داشت: مهمترین مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد مبحث آموزش است. آنچه اهمیت دارد این است که رسانه‌ها در زمینه قرنطینه و در خانه ماندن، همچنین سرگرمی مردم تمهیداتی بیاندیشند. در مجموع باید همه ابعاد اتفاقی که رخ داده پیش‌بینی شود و برای آن راه‌حل‌هایی در نظر گرفته شود. این رویه به خصوص از سوی مسئولان و متخصصان باید بیشتر و بیش از پیش جدی باشد.

 گلستانی در پایان گفت: به هرحال  کمک به وضعیت و حال و احوال مردم در شرایط بحرانی امروز، کاری تخصصی به حساب می‌آید و باید از مسئولان و افراد متخصص کمک گرفته شود. اینکه چقدر باید کمک گرفته شود و این کمک‌رسانی و اینکه کمک باید چگونه باشد، باید گفت تا آنجا که مردم نیاز دارند و تا آن حد که مشکلات آنها برطرف شود. متاسفانه بیماری کرونا مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده و در این زمینه نیز مانند بسیاری از موضوعات و اتفاقات دیگر اقدامات کافی و لازم صورت نگرفته و امیدوارم بعد از این اتفاقات مثبتی رخ دهد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران ذهن روانشناسی مشکلات موسیقی وزارت ارشاد دفتر موسیقی گفتگو با ایلنا موسیقی ایرانی موسیقی بی کلام موسیقی درمانی شیوع کرونا هنر درمانی موسیقی با کلام پرفورمنس آرت موسیقی درمانی شرایط فعلی بیماری کرونا همه گیر آدم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۸۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز

امسال، با همکاری رایزنی فرهنگی کشور در ایتالیا و مسئولان هنری و هنر‌های تجسمی کشور، ایران توانسته است در مهم‌ترین رویداد تجسمی دنیا؛ شصتمین دوره دوسالانه هنر ونیز حضور برجسته‌ای داشته باشد که در جریان آن، شعار غرفه هنر کشور «بنی آدم اعضای یک پیکرند» است. 

درواقع، دوسالانه ونیز شامل نمایشگاهی از آثار هنری معاصر است و همان‌طور که از نامش مشخص است هر دو سال یکبار در شهر ونیز ایتالیا آغاز به کار می‌کند و تأسیس این رویداد فرهنگی مهم مربوط به سال ۱۸۹۵ است که هدف آن، حمایت از هنر‌های تجسمی در یکی از مهد‌های هنری دنیا؛ ایتالیاست. 

از ۲۱ آوریل بود که شصتمین دوره بینال ونیز با شعاری تحت عنوان «خارجی‌ها همه‌جا» کار خود را آغاز کرده است و در جریان آن ۹۵ کشور حضور داشته‌اند و این مهم، جزء بی سابقه‌ترین‌ها بعد از شیوع کووید ۱۹ بوده است و یکی از نکات حائز اهمیت در خصوص شصتمین دوره دوسالانه هنر ونیز این است که کشورمان حضور پُررنگی داشته و توانسته است حرفی برای گفتن داشته باشد تا جایی که از زمان راه اندازی دو سالانه، ایران برای نهمین سال توانسته است حضور متفاوتی در این رویداد داشته باشد.

حضور آثار برجسته هنرمندان تراز اول تجسمی ایران در دو سالانه هنر ونیز 

امسال، غرفه ایران میزبان آثار فاخری از برجسته‌ترین هنرمندان معاصر کشور از جمله کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان، مرتضی اسدی و مصطفی گودرزی است که در شعار آن؛ یعنی مصرع شعر معروفی از سعدی شیرازی با عنوان «بنی آدم اعضای یک پیکرند» کلید واژه‌هایی مثل اتحاد و کمک به هم نوع در ذهن افراد متبادر می‌شوند.

در دو سالانه هنر‌های تجسمی ونیز، امیر عبدالحسینی، به عنوان کیوریتور ارشد غرفه پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران، شعیب حسینی مقدم، کیوریتور و جعفر واحدی، مدیر برنامه‌ریزی و امور اجرایی حضور دارند و مهم‌ترین نکته‌ای که در این رویداد مهم هنری جهان به چشم می‌خورد روشنگری جنایات رژیم صهیونیستی برای مردم ایتالیاست.

صبوری، سفیر کشورمان با اشاره به حضور معنادار ایران در دوسالانه ونیز گفت: توجه به تحولات خاورمیانه، عنوان نمایشگاه بسیار سنجیده و هوشمندانه انتخاب شده است و بازدید کنندگان به این مهم پی خواهند برد و این نشان دهنده سیاست راهبردی ما در منطقه است.

با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد، انتخاب و برگزاری این نمایشگاه می‌تواند تسکین دهنده آلام مردم فلسطین باشد.

سفیر کشور اشاره کرد: روشنگری جنایات رژیم صهیونیستی برای مردم ایتالیا و گردشگران خارجی فرصت خوبی برای تبیین این جنایات است.

همچنین، محمدتقی امینی، رایزن فرهنگی ایران در جریان برگزاری این رویداد مهم گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوره جشنواره بینال هنری ونیز موجب سرافرازی و افتخار است. 

هنرمندان به همراه آثار بسیار فاخرشان در این نمایشگاه با توجه به شرایط بین‌المللی بسیار مهم ارزیابی می‌شوند و این مهم موجب شده است که هنرمندان فرهیخته کشورمان حمایت از مردم ستمدیده غزه و فلسطین را در دستور کار خود قرار دهند.

غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز در حمایت از کودکان غزه

محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنر‌های تجسمی، سرپرست موزه هنر‌های معاصر و مسئول پاویون ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ نیز، با بیان این‌که حرف اصلی دنیا را مردم فلسطین دانست، بیان کرد: از دانشگاه‌های آمریکا تا شهر‌های مختلف اروپا و اتفاقات مهم هنری که در دنیا در حال رقم خوردن است، پرچم اصلی، پرچم نگرانی‌های انسانی است که بلند شده است و در جای جای دنیا، فراتر از اقوام و ملیت‌ها و مرام و مسلک‌ها، مسئله همه حمایت از مظلومان فلسطین و ایستادگی در مقابل دژخیمان کودک کُش و نسل کش اسرائیلی است. در نتیجه، در مهم‌ترین رویداد تجسمی دنیا موضوع و رویکرد کلان غرفه رسمی ایران، مسئله کودکان غزه است.

مدیرکل هنر‌های تجسمی افزود: بازتابش آثار در داخل آینه‌کاری ایرانی و در قالب فناوری واقعیت مجازی، موشن گرافی، چیدمان و اتفاقات دیگری که یک روایت یکپارچه و منسجم از ماجرای فلسطین را برای همه هنرمندان، هنرگردانان و علاقمندان به عرصه هنر به نمایش گذاشته است؛ پرچمی از فرهنگ همیشه طرفدار مظلوم ایرانیان را بلند کرده است.

گفتنی است از آن‌جایی که دو سالانه‌ی هنر ونیز هر دوسال یکبار به مدت شش ماه، میزبان کشور‌های جهان با هنرمندان منتخب در عرصه‌های گوناگون هنر‌های تجسمی بوده است و هر کشوری تلاش می‌کند با برپایی پاویون‌‎های خود، کانون توجهات قرار بگیرد. در نتیجه، ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و حضور ایران در دوسالانه هنر ونیز به همت همکاری رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اداره کل هنر‌های تجسمی و موزه هنر‌های معاصر و کارشناسان موزه صورت گرفته است؛ به‌طوری که آثار هنرمندان ایرانی به نمایش رنج و آلام کودکان فلسطینی در جریان حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به نوار غزه اهتمام ویژه‌ای داشته و این موضوع مهم در جدیدترین آثار هنرمندان تراز اول هنرهای تجسمی کشور در این رویداد به نمایش درآمده است.

نکته حائز اهمیت این است که غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز از ظهر روز ۸ اردیبهشت ماه با حضور محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا از غرفه ایران رسماً آغاز به کار کرد. در این دوره از بینال هنر ونیز، ۵ هنرمند ایرانی نقاش با موضوع «کودکان غزه» اثر دارند. از اینرو، در بیانیه جمهوری اسلامی ایران در شصتمین بینال هنر ونیز با عنوان «هنر بدون مرز» و به قلم محمد خراسانی زاده، رئیس پاویون ایران این‌طور نوشته شده است:

«ما انسان‌ها فرزندان آدم و حوا همه از یک ریشه و یک خانواده‌ایم و برادران و خواهران یکدیگر محسوب می‌شویم. شادی‌ها و غم‌هایمان مشترک است، اندوه و درد و ستم دیدن هر ملتی برایمان تلخ است و موفقیت و شادکامی هر ملتی بدون تضییع حقوق دیگران برای همه شادی آفرین خواهد بود پس در چنین شرایطی چگونه می‌توانستیم بی تفاوت بمانیم و سکوت پیشه کنیم؟ پس اگر بنی آدم اعضای یک پیکرند باید زبان رسای هنر را به عنوان فریادی غضب آلود در اعتراض به این ظلم بی سابقه به کار می‌گرفتیم و با دست هنرمندان چیره دست و صاحب نام ایران اسلامی گوشه‌هایی از ستمی که بر هم‌نوعان مان می‌رود، نمایان می‌ساختیم. چنان که شاعر ایرانی سعدی شیرازی چنین سروده است:

بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار

شعار «خارجی‌ها همه جا» در شصتمین دوسالانه هنر ونیز زمینه مناسبی را فراهم کرد که جمهوری اسلامی ایران عنوان بنی آدم اعضای یک پیکرند را برای نمایشگاه رسمی خود برگزیند تا یادآوری کند که به دور از هیاهو‌های رسانه‌ای، هنری دارای ارزش والاتری است که شأن انسان‌ها را محترم بشمارد و عدالت و شرافت و انصاف را به روشنی ترسیم کند.

در غرفه ایران کوشیده‌ایم تا مرز‌های قراردادی بین کشور‌ها را برداریم و از دریچه انسانیت بخشی از لحظه‌های اندوهناک تاریخ این روز‌های بشریت را به تماشا بنشینیم، گاه با آثار تجسمی که نوآورانه و خلاقانه حرف‌هایی تازه برای گفتن دارند، گاه با چیدمانی که مخاطب را در موقعیتی متفاوت قرار می‌دهد، گاه با فناوری واقعیت مجازی که پدیده‌های فیزیکی را به چالش می‌کشد و گاه با تلألو تصویر در هنر آینه کاری ایرانی که همچون درخشش ستارگان در میانه کهکشان‌ها نور امید را برای روزگاری بهتر بر تاریکی‌های امروز دنیا می‌تاباند. البته همه اینها نمونه‌های کوچکی از هنر هنرمندان ایرانی است که مرز‌ها را شکسته‌اند و پیامی است از وارثان تمدن هشت هزار ساله ایران که بر دیوار‌های بنایی در شهر کهن ونیز برنشسته‌اند. آن روز فرا خواهد رسید که رنج‌ها و ظلم‌ها به پایان می‌رسد؛ مرز‌های غیر واقعی فرو خواهد ریخت و همه انسان‌ها یک امت واحد خواهند شد.

این روز‌ها کام همه جهانیان از آن چه بر مردم مظلوم و مقتدر فلسطین می‌گذرد، تلخ شده است. در این نقطه از دنیا جنایاتی شگرف در حال وقوع است که بهتر است نام آن را نسل کشی و جنایت علیه بشریت بگذاریم. کودکان بی پناه فلسطینی تنها به جرم این که در سرزمین مادری شأن به دنیا آمده اند و فقط به این علت که فلسطینی هستند. روزهایشان را با بمب، موشک، کشتار، گرسنگی و آوارگی به شب می‌رسانند و شب‌هایشان را با ترس و واهمه می‌گذرانند.»

بدنبال آن، در متن امیر عبدالحسینی، مدیر هنری، پژوهشگر و کیوریتور ارشد غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز متنی با عنوان «والایی؛ در سرزمینی که برای صلح آفریده شد» این‌طور آمده است:

«هنرمند به جای همه آنان سخن می‌گوید که قادر به سخن گفتن نیستند. این کلام آندره تارکوفسکی سینماگر نامدار روس است که هنرمند را به مثابه یک پیامبر می‌دانست؛ چرا که هنرمند «زیبایی» را همراه با آیینه‌ای اخلاقی می‌آفریند، اما آن‌جا که هنرمند قادر به سخن گفتن نیست تکلیف چه خواهد بود؟ آنجا که موضوع بزرگ‌تر از توان و داشته‌های هنرمند است، چه باید کرد؟ فرض کنید نویسنده‌ای، نقاشی یا فیلمسازی بخواهد عظمت و اندوه و ایثار مردم غزه را بیان کند. چنین چیزی شدنی است؟ هنرمند و نویسنده هر چه بکوشد نمی‌تواند اقیانوس این واقعه را آن‌گونه که رقم خورده در ظرف هنر و کلام بریزد. با این همه آموزه‌های ما تعریفی جامع‌تر از هنر ارائه می‌دهد و افعال بلند مرتبه‌ای را برابر با هنر می‌داند. در آرمان شهر فلاسفه غرب و شرق و نگاه فیلسوفان اسلامی هنری ارزشمند است که فضائل والا به همراه داشته باشد و این فضائل همان است که در شهادت این نظر کرده‌های بهشت خداوند به زیباترین شکل نمایان شده است. آیا در شهادت هزاران کودک معصوم غزه چیزی جز دیدن موقعیت است. این نظریه توصیف تجربه‌های نامتناهی مانند ایمان، امید، شکوه، شگفتی ستایش، هراس مرگ و … را شامل می‌شود و به امور فراموش ناشدنی تاب نیاوردنی و از همه مهمتر تفکر برانگیز اشاره دارد. از نظر لیوتار امر والا در نمایش امور نمایش ناپذیر معنا می‌یابد و به تصویرگری نوعی از احساس می‌پردازد که تخیل انسان قادر به درک عظمت و قدرت آن نیست.

از این منظر است که هنر نقاشان صاحب نامی، چون مرتضی اسدی، کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان و مصطفی گودرزی اهمیت مضاعفی دارد و تجربه نابی از زیباشناختی «هنر والا» را به نمایش می‌گذارد. بازنمایی عنصر ناب هنری یکی از سه موضوعی است که کاندینسکی لازمه شکل گیری هر اثر هنری می‌داند. این نقاش و نظریه پرداز هنر، شرط دیگر را چنین می‌داند که هنرمند فرزند زمانه خودش باشد و اثر او بازتاب کاملی از تجربه‌هایش را منعکس کند. دارا بودن بیان و سبک فردی سومین خصوصیت اثر هنری از دیدگاه کاندینسکی است. سه ویژگی مهمی که در آثار این هنرمندان نقاش نمایان است تا تصویری از «والایی» را به کودکان غزه و به آیندگان تقدیم کنند. این همان تفاوت «امر جمیل» و «امر جلیل» و به تعبیری هنر زیبا و هنر والا است که در اندیشه فلاسفه‌ای، چون لیوتار مطرح شده است. از سخن این اندیشه گر قرن بیستم چنین بر می‌آید که وقایعی وجود دارد که احساس و ادراک می‌شود، اما قابل بیان نیست و وظیفه هنرمند بازنمایی آن است.»

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • اخبار جعلی از سر و کول هنرمندان بالا می‌رود
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز
  • نصرالله شیرین‌آبادی، نوازنده موسیقی درگذشت
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است