Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در سال پر فراز و نشیب ۹۸ همچون دیگر دستگاه‌های کشور به سبب اتفاقات متعدد و اغلب ناگوار تلخ این سال فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشت که سعی داریم در قالب یک بسته خبری به طور ماهانه مهم‌ترین وقایع مربوط به این وزارتخانه را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده‌ای در بدنه دولت تولید داخلی را دور می‌زنند

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: علی‌رغم تولید برخی محصولات داخلی در کمال تاسف مشاهده می‌کنیم برخی افراد در بدنه کشور و دولت به عنوان وارد کننده همان محصول را وارد می‌کنند و این به معنای دور زدن تولید داخل است، وقتی محصولی تولید بشود که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را تایید می‌کند و نیازی به واردات نداریم، اما باز هم این موضوع را مشاهده می‌کنیم که از مصادیق آن می‌توان به تولید داخلی در حوزه حمل و نقل ریلی، پتروشیمی و کانی‌های فلزی اشاره کرد.

او تاکید کرد: اراده جدی همراه با تنبیه و تشویق می‌خواهیم، وقتی مدیری با وجود وسایل استاندارد تولید داخل اقدام به خرید نمونه خارجی می‌کند باید تنبیه شود و بالعکس، همچنین برنامه منسجمی برای سایر نیاز‌ها داشته باشیم و در اغلب صنایع کشور توانمندی ملی تقویت شود.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: دنبال کار علمی هستیم و در تعاملات با کشور‌های دیگر توانستیم فناوری‌های بهتری را برای بهبود کار کسب کنیم و تمامی این تجارب و انتقال اطلاعات از طریق روابط بین‌المللی حاصل می‌شود درواقع در تعامل با طرف خارجی از آخرین فناوری‌های موجود مطلع می‌شویم و جذب فناوری و ارتقا آن را در شکل بومی دنبال خواهیم کرد البته این تاثیر مثبت زمانی محقق می‌شود که سیاست‌مداران ما به توانمندی ما معتقد باشند و نخواهند بعد از کسب دانش مجددا با خارجی‌ها همکاری کنند.

تعیین مبلغ نهایی ارز دانشجویی

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: پرداخت ارز مربوط به دانشجویان بورسیه و دوره‌های کوتاه مدت دانشجویان دکتری داخل، طبق تعرفه مصوب هیئت دولت همانند سابق ادامه دارد.

او ادامه داد: همراهان دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری همانند سال گذشته به ترتیب ماهانه ۵۰۰ دلار و ۱۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند، البته شهریه دانشگاهی سالانه آنان هم معادل ۱۵ هزار دلارپرداخت می‌شود.

ماهواره «ظفر» تا پایان بهار آماده پرتاب می‌شود

جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به فعالیت ها برای آماده سازی پرتاب ماهواره ظفر اظهار کرد: امیدواریم امسال  پرتاب ماهواره در دستور کار  قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تحقیقاتی که باید روی ماهواره صورت بگیرد، گفت: حداقل ۳ ماه زمان لازم است تا تحقیقات تکمیلی روی ماهواره صورت گیرد؛ تیم ماهواره ظفر درحال فعالیت روی این ماهواره هستند و ظفر درحال آماده سازی است.   بودجه پژوهشکده و دانشگاه‌ها کامل پرداخت می‌شود   منصور غلامی وزیر علوم گفت: صحبت‌هایی که امروز انجام شد دغدغه‌های بزرگی هستند و بخشی قابل توجه از آنان نگاه نقادانه به آموزش عالی دارد.

غلامی گفت: نیازی نیست که تمام دانشگاه‌ها فقط در یک چهارچوب و دیوار بمانند؛ بلکه باید تحقیقات آن‌ها گسترش پیدا کند و ماموریت گرا شوند، اینکه تنها چند دانشگاه بزرگ دانشگاهی با دانشکده‌های متعدد داشته باشیم درست است و کشور‌های اروپایی هم همین مدل را طی می‌کنند، اما یک دانشگاه کوچک هیچ تاثیری در رتبه بندی‌ها ندارد.

او تصریح کرد: تخصیص بودجه پژوهشکده‌ها تا انتهای سال ۹۷ انجام شده است.

طرح دو فوریتی مجلس برای تاخیر در زمان برگزاری کنکور ارشد ۹۸

علیرضا سلیمی عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مفاد جلسه امروز وزیر علوم و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: ظهر امروز منصور غلامی وزیر علوم برای ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه در کمیسیون حاضر شد.

او ادامه داد: در این جلسه اقدامات سال گذشته وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع امروز بحث درباره زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد بود، گفت: با توجه به سیلی که در کشور به وقوع پیوسته است و از آنجایی که داوطلبان مناطق سیل زده آمادگی لازم برای کنکور دادن را ندارند از غلامی درخواست شد تا زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد به تعویق بیافتد.

رشته‌های بدون بازار کار از دانشگاه‌ها حذف شدند

منصور غلامی وزیر علوم درباره رشته‌های حذف شده از دانشگاه‌ها بیان کرد: برخی از رشته‌های ما کم طرفدار هستند و در مقطع ارشد و دکتری تعداد کمی از دانشجویان را مورد پذیرش قرار می‌دهند که بر این اساس این رشته‌ها حذف شده‌اند، زیرا بازار شغلی مناسبی برایشان وجود نداشته است.

غلامی گفت: البته وزارت علوم تلاش دارد تا تمام رشته‌های دانشگاهی همچنان تدریس شوند، اما باید توجهی هم به بازار کار مناسب آن‌ها داشته باشیم.

هر زمان بخواهیم آزمون کارشناسی ارشد را مستقل برگزار می‌کنیم

علیرضا منادی معاون پارلمانی و حقوقی دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه آزاد توانایی برگزاری آزمون کارشناسی ارشد مستقل دارد گفت: با توجه به قانون مجلس می‌توانیم هر زمان که دوست داشته باشیم آزمون کارشناسی ارشد جداگانه‌ای را برگزار کنیم اما در حال حاضر سیاست کنونی دانشگاه آزاد تمام تعامل با وزارت علوم و سازمان سنجش است.

منادی ادامه داد: دانشگاه آزاد در بحث تحصیلات تکمیلی مستقل است و خود مرکز سنجش و پذیرش مجزایی دارد.

برنامه بازگشت فارغ التحصیلان به کشور را وزارت علوم پیگیری می‌کند

حسین سالار آملی معاون امور بین الملل وزارت علوم درباره برنامه بازگشت فارغ‌التحصیلان از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان به کشور اظهار کرد: این برنامه وزارت علوم است و ما پیگیری می‌کنیم زیرا سایر نهاد‌های کشور ارتباطی با دانشجویان ندارند.

معاون امور بین‌الملل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشجویان و دانشگاه‌ها تحت نظارت وزارت علوم هستند و در سطح بسیار گسترده‌ای با ایرانیان مقیم خارج ارتباط برقرار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه با دانشگاه‌های بین‌المللی در سراسر جهان ارتباط داریم، اظهار کرد: برنامه‌هایی همچون ورود و خروج استادان به منظور تدریس در دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

مدارک مفقودی دانشجویان سیل زده، رایگان صادر می‌شود

مرتضی محسنی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام‌نور کشور ضمن ابراز همدردی با هموطنان آسیب دیده سیل اخیر در سراسر کشور اظهار کرد: مدارک دانش آموختگی موقت و دائم فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور که نسخه اصلی آن در سیل اخیر مفقود یا مخدوش شده؛ با تایید مراکز و واحد استانی رایگان و در اسرع وقت صادر می‌شود.   او افزود: دانش آموختگان برای ثبت درخواست و دریافت دانشنامه‌های جدید به مراکز و واحد‌های خود مربوطه مراجعه کنند.   معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور اظهار کرد؛ صدور مدارک دانش آموختگی جدید برای آسیب دیدگان از سیل منوط به تایید مرکز یا واحد دانشگاهی مربوطه است،  این خدمت به تمامی استان‌های سیل زده کشور ارائه می‌شود.   انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم دانشگاه آزاد کنکور 98 آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد داشته باشیم دانشگاه ها وزارت علوم تولید داخل وزیر علوم رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۸۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاک برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها ابلاغیه وزارت علوم است / تمامی کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت علوم گفت: ملاک برگزاری کلاس‌های آموزشی در ایام ماه رمضان ابلاغیه‌ای وزارت علوم است که به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

علی شمسی پور، سخنگوی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در پاسخ به این سوال که تکلیف دانشگاه‌ها در برگزاری کلاس‌های آموزشی در ایام ماه رمضان به چه صورت است آیا کلاس‌ها به صورت حضوری است یا مجازی، گفت: ملاک برگزاری کلاس‌های آموزشی ابلاغیه وزارت علوم است که از سوی وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و تمامی کلاس‌ها باید به صورت حضوری برگزار شود.

وی افزود: اینکه دانشگاهی اعلام کند که تمامی کلاس‌ها به صورت مجازی است و دانشگاه تعطیل است، تخلف است.

 

دیگر خبرها

  • فراز و فرودهای آموزش عالی در سالی که گذشت
  • مرکز بهداشت دانشگاه سمنان قطب مطالعاتی وزارت علوم شد
  • اطلاعات ۴ هزار دانشجوی شهید در فضای دیجیتال ثبت شد
  • توزیع بیش از ۳۰۰ دستگاه با تکنولوژی بالا در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
  • آیین‌نامه‌های دانشگاه حکمت‌بنیان سال آینده نهایی و ابلاغ می‌شود
  • صابری: مسئله محوری پایان نامه‌ها از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود/ تاکید بر آمایش رشته‌های دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه
  • صابری: مسئله محوری تمام پایان نامه‌ها از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود/ تاکید بر آمایش رشته‌های دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه
  • ملاک برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها ابلاغیه وزارت علوم است / تمامی کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود
  • اعلام آخرین وضعیت تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳
  • آخرین وضعیت تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ از زبان معاون درمان وزارت بهداشت