Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@13:51:00 GMT

تولید الکل طبی در محیط آزمایشگاهی/ تولید فقط در ۵ روز

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۲۹۵۵۱

تولید الکل طبی در محیط آزمایشگاهی/ تولید فقط در ۵ روز

علیرضا عبدلی؛ کارمند دانشگاه بوعلی سینا همدان و کارشناس شیمی توانست در فضای آزمایشگاهی دانشگاه مدت زمان تخمیر ماده اولیه الکل طبی را بدون تجهیزات و کمترین امکانات کاهش دهد و روزانه بیش از 300 لیتر و در پنج روز اتانول تولید کند.

خبرگزاری فارس- همدان؛ کرونا هم می‌تواند بهانه‌ای برای مهربانی باشد و هم بهانه‌ای برای سودجویی و سوداگری، این روزها مردم به دلیل محافظت از سلامتی خود و عزیزانشان نیاز به مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش دارند، اما از همان روزهای ابتدایی نبود برخی از این اقلام در بازار دردسر ساز شد و تدابیر مسؤولان برای پر کردن این خلأها آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان مواد ضدعفونی‌کننده به ویژه الکل اهمیت بسیاری پیدا کرد به طوری که بر روی اکثر داروخانه‌ها برچسب «الکل طبی نداریم، سؤوال نفرمایید» نقش بست،  به همین منظور به طور طبیعی از دانشگاه، اساتید و دانشجویان انتظار می‌رفت که در این زمینه اقدام کنند و نیاز استان را برطرف سازند، به ویژه آنکه دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا همدان به دلیل حضور اساتید برجسته و دانشجویان با استعداد، بیشتر نمود پیدا می‌کرد.

در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد این دانشگاه موفق شده الکل طبی را در فضای آزمایشگاهی تولید کند به ویژه اینکه در داخل همدان واحد تولید الکل طبی وجود ندارد و همین مسأله بر چالش‌ها افزوده و نیاز مبرم به این ماده ضدعفونی‌کننده شدیدا احساس می‌شود.

اما متاسفانه همکاری لازم برای صدور مجوزهای  تولید این ماده مهم و حیاتی در این شرایط بحرانی هنوز صورت نگرفته است و تولیدکنندگان سردرگم هستند که چه باید کنند در این مطلب ماجرای تولید الکل طبی در فضای آزمایشگاهی دانشگاه بوعلی سینا و عدم موافقت مسؤولان سازمان غذا و داور  برای صدور مجوز این تولید را با هم می‌خوانیم.

علیرضا عبدلی؛ کارمند دانشگاه بوعلی سینا و کارشناس شیمی توانست در فضای آزمایشگاهی دانشگاه مدت زمان تخمیر ماده اولیه الکل طبی را بدون تجهیزات و کمترین امکانات کاهش دهد و روزانه بیش از ۳۰۰ لیتر اتانول تولید کند.

این کارشناس شیمی می‌گوید: الکل‌ها یک خانواده هستند در مواد شیمیایی و تنها الکلی که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد الکل اتیلیک، اتیل الکل یا الکل طبی و یا به اصطلاح الکل میوه است.

عبدلی ادامه می‌دهد: اتانول در واقع یک الکل تک‌ظرفیتی است و خاستگاه این نوع الکل از انواع گیاهان و میوه‌هایی است که طعم شیرین دارند بنابراین از هر میوه‌ای که طعم شیرین داشته باشد همچون چغندر، نیشکر، خرما، هندوانه و کشمش می‌توان الکل اتانول استخراج کرد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر حدود ۲۰ کارخانه تولید اتانول در سراسر کشور فعالیت هستند و برای تولید الکل از ملاس چغندر و یا از باگاس نیشکر استفاده می‌کنند.

این کارشناس شیمی در ادامه تأکید می‌کند: در این شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا متاسفانه تعدادی از سوداگران از عدم آگاهی مردم سوء استفاده کرده و الکل تقلبی که هیچ نوع خاصیت ضدعفونی ندارد را به بازار عرضه کردند و مردم هم به ناچار برای سپری کردن این بحران از آنها استفاده کرده‌اند.

الکل‌های مضر سرطان‌زا هستند

وی اضافه می‌کند: بعضی از این انواع الکل‌های مضر تاثیر مخربی همچون سرطان‌زایی دارد به عنوان مثال بوتیل الکل و متیل الکل که بیشترین میزان توزیع در جامعه را به خود اختصاص داده‌اند.

عبدلی اظهار می‌کند: تقاضای استفاده الکل از سوی مردم افزایش یافته و زمینه برای عرضه الکل‌های صنعتی مضر در جامعه ایجاد شده است  فردا ویروس کرونا از بین می‌رود اما در پی استفاده از الکل‌های مضر ناراحتی‌های پوستی، ریوی و سرطان‌ها بروز پیدا می‌کند.

وی تاکید می‌کند: باید برای تولید الکل طبی مورد نیاز جامعه ورود کردیم البته اقدامی جدیدی صورت نگرفت تنها فرآیند پیچیده و مدت طولانی تخمیر و آماده‌سازی ملاس چغندر و باگاس نیشکر را در محیط آزمایشگاهی دانشگاه بوعلی سینا کاهش دادیم.

کاهش زمان تخمیر مواد اولیه الکل در آزمایشگاه

این کارشناس شیمی ادامه می‌دهد: تخمیر مواد اولیه تولید الکل در کارخانجات با دستگاه مجهز و پیشرفته بسیار سریع انجام می‌شود و خط تولید مداوم در حال تخمیر و الکل‌گیری است اما در محیط آزمایشگاهی چنین دستگاه‌هایی وجود ندارد.

وی می‌افزاید: در مراحل ابتدایی تولید الکل باید ضایعات نیشکر و یا چغندر تخمیر شود که بدون تکنولوژی زمان‌بر است در حالی که در فرآیندی جدید و در محیط آزمایشگاهی مدت زمان این تخمیر را به پنج روز کاهش دادیم.

عبدلی می‌گوید: خاستگاه اتانول نیشکر است و کشف جدیدی نیست تنها با حداقل تجهیزات و امکانات محدود در کمترین زمان ممکن نمونه‌ای تولید کردیم و رئیس دانشگاه بوعلی از این اقدام نهایت حمایت را به عمل آورد و حتی مبلغی را برای این اقدام اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه از طرفی تمام مدیران مرتبط در استان در شرایط فعلی و نیاز مبرم مردم به الکل به اهمیت تولید الکل اشراف دارند می‌گوید: در حال حاضر آزمایش‌های تخصصی برای الکل تولید شده در فضای دانشگاه موجود و آزمایشگاهی فنی به طور کامل انجام شده است.

برای صدور مجوز با دژ مستحکم غذا و دارو مواجه شدیم

این کارشناس شیمی با اشاره به اینکه برای اخذ مجوز و تولید روزانه بیش از ۳۰۰ لیتر الکل طبی به سازمان غذا و دارو مراجعه کردیم بیان می‌کند: اما پس از مراجعه به سازمان غذا و دارو با دژ مستحکم این سازمان مواجه شدیم و موافقت برای تولید الکل طبی در فضای آزمایشگاهی دانشگاه صورت نگرفت، حتی پیشنهاد دادم هر فضایی که سازمان غذا و دارو در نظر دارد الکل را تولید کنیم اما موافقت نکردند.

وی اضافه می‌کند: استدلال کارشناسان این سازمان منطقی است اما صدور مجوز در شرایط عادی و در شرایط بحرانی با هم متفاوت است، در حال حاضر نیاز به الکل در شرایط بحرانی و نیاز مهم و مبرم مردم در اولویت است و باید در این شرایط تصمیم گیری صورت گیرد.

عبدلی ادامه می‌دهد: در شهر همدان کارخانه تولید اتانول وجود ندارد و مردم هم بیش از بیش نیازمند این کالا هستند از طرفی تعدادی افراد سودجو از نیاز مردم در شرایط بحرانی سوء استفاده کرده و الکل تقلبی و مضر در اختیار آنها قرار می‎دهند.

وی اظهار می‌کند: با وجود این شرایط خاص این اقدام دانشگاه بوعلی سینا پاسخی است به نیاز مردم در حالی که هیچ یک از مسؤولان در این شرایط خاص مجوزی برای تولید این میزان الکل طبی برای شهروندان همدانی صادر نکرده‌اند.

شجاعت مدیریتی نیاز است

این کارشناس شیمی با بیان اینکه در این شرایط یک شجاعت مدیریتی نیاز است تا در شرایط بحرانی و برای حفظ جان مردم تصمیمی با وجود وضعیتی فعلی اخذ شود می‌گوید: برای تولید روزانه ۳۰۰ لیتر الکل اتانول باید فضای آزمایشگاه دانشگاه را ارتقا داد و به کارگاهی کوچک تبدیل کرد.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه مدیران استان درخواست تولید الکل دارند اما مجوز تولید صادر نمی‌شود همچنین فشارها و مراجعات به جامعه دانشگاهی همدان وجود دارد بنابراین احتمالا دانشگاه بوعلی با همکاری تیم دانشگاه صنعتی آتش به اختیار به منظور حفظ سلامتی مردم اقدام به تولید اتانول در محیط دانشگاه کنند.

عبدلی در پایان می‌گوید: تاکنون مسؤولی ما را برای تولید این الکل منع نکرده است اما کسی هم مجوز صادر نمی‌کند.

انتهای پایان /89033/

منبع: فارس

کلیدواژه: تولید دانشگاه الکل طبی فضای آزمایشگاهی دانشگاه دانشگاه بوعلی سینا محیط آزمایشگاهی کارشناس شیمی شرایط بحرانی تولید الکل طبی سازمان غذا حال حاضر برای تولید غذا و دارو صدور مجوز الکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۹۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان «کسب دانش فنی تولید کلرومتان در مقیاس پایلوت»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، هدف از این فراخوان، تولید کلرومتان در مقیاس پایلوت است. با توجه به اینکه این محصول در داخل کشور تولید نمی‌شود و از طرفی حجم متانول تولیدی در کشور زیاد بوده و قیمت آن ارزان است، لذا تلاش می‌شود تا از این ماده اولیه برای تولید کلرومتان استفاده کرد.

محصول این پروژه (کلرومتان) به‌طور گسترده، در تولید سایر مواد شیمیایی، از قبیل سیلیکون‌ها، تترامتیلید (TML)، لاستیک مصنوعی، مواد شیمیایی کشاورزی و متیل سلولز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عین حال کاملاً وارداتی است. بنابراین از جمله پیامدهای اقتصادی آن می‌توان به جلوگیری از خروج ارز مربوط به واردات کلرومتان و سایر محصولات وابسته از جمله پلی‌سایلوکسان ها اشاره کرد. با انجام این پژوهش علاوه بر اینکه نیاز بسیاری از صنایع مرتفع می‌شود، یک دانش فنی ناموجود در کشور ظهور می‌کند که می‌تواند بسیاری از صنایع وابسته را فعال کند.

از کلرومتان، در صنایع مختلف استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای آن، تولید مشتقات کلرومتیل سایلان ها و سپس سیکلوسایلوکسان ها است که ماده اولیه کلیدی جهت تولید انواع پلی سایلوکسان ها است.

دانش فنی تولید پلی دی متیل سایلوکسان ها در کشور وجود ندارد و تاکنون هیچ گونه تلاشی برای تولید آنها انجام نشده است. یکی از دلایل آن، عدم تولید سیلیکون متال به عنوان نقطه آغازین این پروژه‌ها در کشور بوده که البته طی ۲ سال اخیر (۱۴۰۱و۱۴۰۲) این امر محقق شده است. همچنین دانش فنی برای یک تولید پایه که عبارت است از تبدیل سیلیکون متال به مشتقات کلرومتیل‌سیلان‌ها در کشور وجود ندارد. تولید این مشتقات زمانی که سریعاً بتوان از آنها در چرخه تولید برای مرحله بعدی استفاده کرد، اهمیت دارد.

شرکت‌های مختلفی در جهان به تولید کلرومتان می‌پردازند که عمدتاً در کشورهای آمریکا، ژاپن، هند و هلند هستند. تولید این محصول در داخل کشور صورت نمی‌گیرد و نیاز آن تماماً از طریق واردات تأمین می‌شود؛ لذا شرکت فعالی را نمی‌توان نام برد که بتواند سیکلودی‌متیل سیلوکسان ها را در کشور تولید کند. شرکت متقاضی تسهیلات، یک شرکت دانش‌بنیان فناور در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی است. شرکت در تولید انواع رزین فعالیت دارد و از محصولات آن می‌توان به پلی‌استر و پلی‌استر پلی‌ال‌ها (جز A سیستم PU کفشی)، پریپلیمرهای ایزوسیاناتی، ایزوکفشی (جز B سیستم PU کفشی)، نرم‌کننده‌ها (پلاستی سایزرها) صنایع PVC، چرم مصنوعی، روان‌کننده‌های صنعت PVC، چرم مصنوعی، دیسپرس‌کننده‌های صنعت رنگ، مواد کلیدی مورد نیاز افزودنی سیستم‌های پلی‌اورتان PU ، ملزومات مورد نیاز صنایع پلی‌اورتان PU و چسب پلی‌اورتان اشاره کرد.

این شرکت به عنوان یک شرکت فعال در زمینه پلی‌اورتان PU) ) از پلی‌سایلوکسان ها به‌عنوان مواد آزادکننده قطعه از قالب، سورفکتانت ها و پایدارکننده ها در تولید فومهای پلی‌اورتان استفاده می‌کند. در حال حاضر شرکت، سورفکتانتها و پایدارکننده های متنوع را با قیمت‌های بالا از کشورهایی مثل چین، آلمان و ایتالیا وارد می‌کند. محصول به دست آمده از پروژه حاضر، ماده کلیدی در تولید کلرومتیل‌سایلان‌ها بوده و بنابراین، راه را برای تولید مشتقات سیلیکونی باز خواهد کرد. علاوه بر نیاز این شرکت، مساله مهمتری وجود دارد که عبارت است از جای خالی این پروژه کلیدی در کشور و چنانچه این پروژه موفق شود می‌تواند از این پس شرکت‌های زیادی را ایجاب کند که از این مواد کلیدی تولید داخل استفاده‌کنند.

نحوه پذیرش در این فراخوان به صورت رقابتی است و از بین پیشنهاده‌های دریافتی، موردی که دربردارنده شروطی همچون ترکیب مرتبط متخصصین تیم پیشنهادی، برخورداری افراد پیشنهادشده از سابقه پژوهشی و فنی در آن موضوع، متناسب و مرتبط بودن زمان‌بندی، هزینه و شرح خدمات با پژوهش مورد تقاضا و برخورداری تیم پیشنهاددهنده از زیرساخت انجام پژوهش اعم از آزمایشگاه و کارگاه و نهایتاً تهیه و ارسال پیشنهاده طبق فرمت پیشنهادی بنیاد است.

هزینه‌های قابل قبول شامل حق‌التحقیق نیروی انسانی، مواد مصرفی و آزمایشگاهی و خدمات است.

از حوزه‌های اولویت‌دار این فراخوان علوم و علوم زیستی، شیمی و علوم پلیمر است.

گفتنی است پژوهشگر اصلی تیم لازم است عضو هیئت‌علمی یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور باشد و همچنین از پیشنهادهایی که در قالب رساله دکتری و طرح پسادکتری تعریف شوند، حمایت فوق العاده می‌شود.

پس از دریافت پیشنهاده از طریق سامانه، ارزیابی انجام گرفته و در صورت کسب امتیاز بالا، تیم برگزیده جهت مذاکره با بنیاد و شرکت متقاضی دعوت خواهد شد.

تمام افراد واجد شرایط به مدت یک ماه از تاریخ انتشار فراخوان یعنی تا ۹ خرداد فرصت دارند که پیشنهاد خود را از طریق سامانه کایپر برای بنیاد ملی علم ایران ارسال کنند.

پژوهش پیشنهاد شده تا سقف ۸۰ درصد، حداکثر دو میلیارد تومان توسط بنیاد ملی علم ایران حمایت خواهد شد. بدیهی است که مابقی هزینه‌ها باید توسط شرکت متقاضی پژوهش تأمین شود.

متقاضیان در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانند از طریق ایمیل amini.m@insf.org و شماره تلفن ۰۲۱۸۲۱۶۱۱۲۱ با کارگروه دانش‌بنیان تماس بگیرید.

کد خبر 6099160 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • تکثیر گاوهای پربازده با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین
  • حفاظت از محیط زیست مهم‌ترین اصل فعالیت‌های تولیدی است
  • مشارکت بین‌نهادی، پیش‌نیاز مشارکت مردمی
  • فراخوان «کسب دانش فنی تولید کلرومتان در مقیاس پایلوت»
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • دانشگاه بین‌المللی چابهار و موسسه جغرافیای دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت الکلی پزشکان واکنش نشان داد
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز