Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر فیروزه غضنفری  اظهار کرد: لجبازی و نافرمانی از مراحل رشد طبیعی در کودکان است که این رفتار‌های مقابله‌ای بین ۱۲ تا ۲۰ ماهگی نمود پیدا می‌کند و در سه‌سالگی به اوج خود می‌رسد و سپس در سال‌های پیش‌دبستانی کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این وضعیت زمانی نیازمند توجه بالینی می‌شود که از نظر تداوم شدت و فراوانی، وضعیتی غیرعادی پیدا می‌کند به این صورت که با وضعیت رشدی و سنی کودک هماهنگ نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غضنفری افزود: از تداوم و فراوانی این رفتار‌ها باید برای متمایز کردن رفتاری که در محدوده عادی است از رفتاری که بیمارگونه بوده، استفاده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان یادآور شد: زمانی که این رفتار‌ها با فراوانی زیاد تکرار شوند و حالت شدیدی به خود بگیرد به‌نوعی اختلال به نام اختلال لج بازی نافرمانی تبدیل می‌شوند.

این دکترای روانشناسی گفت: بر اساس تعریف پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، اختلال لجبازی نافرمانی با الگوی خلق خشم_ تحریک‌پذیر، رفتار جنجالی_نافرمانی یا کینه‌جویی که حداقل شش ماه ادامه دارد، مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به این اختلال معمولاً با بزرگ‌تر‌ها جروبحث می‌کنند، خشمگین و زود رنج هستند، آن‌ها مکرراً و فعالانه در مقابل درخواست‌های بزرگسالان نافرمانی می‌کنند، مدتی باعث ناراحتی دیگران می‌شوند و برای اشتباهات و سوء رفتار خود دیگران را سرزنش می‌کند.

غضنفری گفت: شیوع این اختلال بین یک تا ۱۱ درصد است که در کودکان پیش‌دبستانی یا قوانین مدرسه و در مرحله قبل از نوجوانی بروز می‌کند.

این روانشناس اظهار کرد: همچنین شیوع قبل از نوجوانی آن در پسران قدری بیشتر از دختران است.

وی افزود: اختلال لجبازی نافرمانی تأثیر گسترده‌ای بر کودک، خانواده، معلمان آنان و جامعه دارد.

غضنفری یادآور شد: رفتار‌های پرخاشگرانه کودکان باعث اختلال در روابط با گروه همسالان و طرد شدن آن‌ها و همچنین منجر به مشکلات یادگیری و نتایج تحصیلی ضعیف می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان اضافه کرد: وقتی چنین عواملی با تعارض‌های درون خانوادگی با والدین و دیگر اعضای خانواده همراه می‌شود، موجب کاهش عزت نفس، خلق افسردگی، تحمل کم برای ناکامی و حملاتی کج‌خلقی می‌شوند.

‌وی گفت: لجبازی نافرمانی هم‌زمان و تدریجی است. همچنین پیش‌آگاهی این اختلال نامطلوب بوده و کودکان مبتلا در سال‌های آینده در معرض خطر رشد مشکلات دیگری همچون اختلالات خواب خلقی و اضطرابی، اختلال سلوک، مصرف مواد و الکلیسم و نیز اختلال شخصیت ضداجتماعی و رفتار‌های بزهکارانه در دوران بلوغ و بزرگسالی هستند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرزند پروری رفتار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۰۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت با تعطیلی شنبه با استدلال ارتباط با یهودی ها جنبه کج فهمی دارد/ ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم / این لج و لجبازی درست نیست

رشیدی کوچی نماینده مجلس با انتقاد از تلاش برای تعطیلی پنجشنبه ها، خواستار تایید تعطیلی هفتگی روزهای جمعه - شنبه شد.

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با عصر ایران در مورد طرح مجلس برای افزایش تسهیلات آخر هفته، گفت: اینکه هر کاری را بخواهیم سیاسی کنیم و آسمون ریسمون ببافیم که حرفمان را به کرسی بنشنایم اشتباه است. مجلس تصمیم گرفت که در طرحی یک روز به تعطیلات آخر  هفته اضافه کند نگاه ما نیز این بود که با توجه به اینکه در کل دنیا تعطیلات آخر هفته، شنبه و  یکشنبه است ‌و در کشور ما این تعطیلات جمعه است.

وی افزود: ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم و اگر قرار است تعطیلات را اضافه کنیم روز شنبه باشد که فاصله  تعطیلات ما با دیگر کشورها کم و‌دو روز شود.
او اظهار کرد: متاسفانه عده ای با اینکه روز شنبه تعطیل شود مخالف هستند. دیدیدم در فضای اقتصادی کشور نیز فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی با تعطیل شدن روز شنبه موافق هستند و تاکید کردند که در صورتی که شنبه ها تعطیل شود در مراودات اقتصادی ‌و تجاری قویتر عمل می کنند. 

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها بیان کرد: عده ای با این استدلال که شنبه برای یهودی هاست که استدلال بی ربطی است با تعطیلات شنبه مخالفت کردند. آنها تلاش می کنند پنجشنبه ها تعطیل شود با این اتفاق  عملا چهار روز با اقتصاد دنیا فاصله داریم و این لج و لحبازی درست نیست و به نفع فضای‌تجاری و اقتصادی کشور نیست.  

رشیدی کوچی تصریح کرد: به ما که با تعطیلی شنبه موافق هستیم برچسب می زنند. وقتی که برچسب می زنند و می گویند شنبه برای  یهودی ها است زبان عده ای بسته می شود. 

این نماینده مجلس افزود: این استدلال که شنبه برای یهودی هاست و باید با تعطیل بودن آن مخالف باشیم جنبه کج فهمی و نافهمی دارد تا جنبه مذهبی و علمی چراکه روز جمعه که امورات مذهبی مان نظیر نماز جمعه و… انجام می شود تعطیل است.  

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم نمایندگان به تعطیلات جمعه و شنبه رای دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بحث تعطیلی شنبه یا پنجشنبه به کجا رسید؟ چرا فعالان بخش خصوصی از تعطیلی پنجشنبه‌ها استقبال نمی‌کنند؟ تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ؟ توقف در بدیهیات

دیگر خبرها

  • ترفندهای کاربردی تربیتی برای جلوگیری از لجبازی کودک
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • چند ترفند تربیتی کاربردی برای جلوگیری از لجبازی کودک
  • مخالفت با تعطیلی شنبه با استدلال ارتباط با یهودی ها جنبه کج فهمی دارد/ ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم / این لج و لجبازی درست نیست
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • نایب قهرمانی تیم پسران ایران در شطرنج شهر‌های آسیا
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت