Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@18:00:58 GMT

همه قربانیان محمد بن سلمان

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۳۸۴۸

وقتی در سال ۲۰۱۵، ملک سلمان به پادشاهی عربستان رسید و پسر ۲۹ ساله‌اش را به عنوان وزیر دفاع و ولیعهد منصوب کرد، صحبت‌ها از ستاره‌ای در حال ظهور بود که می‌تواند پادشاهی سعودی را دوباره شکل دهد.

میدل‌ایست‌ای در گزارشی نوشته است پنج سال بعد از آن روز، محمد بن‌سلمان که اکنون در آستانه پادشاهی است، بر اوضاع کنترل پیدا کرده و با حذف بی‌رحمانه و از میدان خارج کردن رقبا و منتقدانش، از جمله اعضای خاندان سلطنتی، بنیان‌های خاندان سعودی را به لرزه درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  اینجا مروری داریم بر شاهزادگان، مقامات برجسته، منتقدان، مخالفان و حتی تاجرانی که در جریان قدرت‌طلبی بن‌سلمان، بازداشت، شکنجه، کشته یا ناپدید شده‌اند.

بازداشتی‌ها

هفته گذشته، در موج جدید پاکسازی بن‌سلمان، ۲۰ شاهزاده و مقام اجرایی در پادشاهی سعودی بازداشت شدند. از جمله افراد مهم در بازداشتی‌های جدید می‌توان به چهره‌های زیر اشاره کرد:

۱-شاهزاده محمد بن سعد بن عبدالعزیز، ۷۵ یا ۷۶ ساله، پسر برادر ملک سلمان که از اعضای شورای بیعت عربستان است. شورایی که وظیفه تعیین پادشاه را بر عهده دارد.

 ۲-شاهزاده محمد بن نایف، ۶۰ساله، ولیعهد پیشین، وزیر دفاع سابق و برادرزاده ملک سلمان که از سال ۲۰۱۷ و پس از برکناری از وزارت دفاع، در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

 ۳- شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، ۷۷ ساله، برادر کوچکتر ملک سلمان و پسر ملک عبدالعزیز، نخستین پادشاه عربستان سعودی که در اواخر سال ۲۰۱۸ از لندن بازگشت و به عضویت شورای بیعت درآمد تا مانع پادشاهی برادرزاده‌اش شود. سازمان‌های امنیتی سیا و ام‌آی‌سیکس اطمینان داشتند او بازداشت نخواهد نشد.

 ۴-نایف بن احمد، فرزند ملک احمد.

۵- منصور الشعوب، مسؤول دفتر ملک احمد.
بازداشتی‌های قبلی
بزرگترین پاکسازی سیاسی محمد بن سلمان تاکنون به نوامبر ۲۰۱۷ بازمی‌گردد که شاهزاده، ۳۵۰ نفر از چهره‌های ذی‌نفوذ سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی را با عنوان مبارزه با فساد در هتل ریتز کارلتون ریاض زندانی کرد. از جمله این افراد باید به موارد زیر اشاره کرد:

۶- شاهزاده متعب بن عبدالله، ۶۷ساله، فرزند ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان و رئیس سابق گارد ملّی. او پس از پرداخت بیش از یک میلیارد دلار از ریتز کارلتون آزاد شد اما پس از آن مشخص نیست در کجا ساکن شده یا یه کجا مسافرت کرده است.

 ۷- شاهزاده الولید بن طلال، ۶۵ساله، یکی از ثروتمندترین افراد جهان و مدیر هولدینگ سلطنتی سعودی. او در ژانویه ۲۰۱۸بعد از امضای یک توافق مالی با دادستانی پادشاهی سعودی آزاد شد.

همراه با این شاهزاده‌ها، چهره‌ها و عناصر ذی‌نفوذ سیاسی و اقتصادی نیز بازداشت و سپس آزاد شدند که از میان آنها باید به خالد الطویرجی، رئیس پیشین دربار سعودی، عمرو الدباغ، رئیس سابق اداره سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، محمد حسین العمودی، سرمایه‌گذار سعودی-اتیوپیایی، دکتر ولید فتیحی، یک چهره تلویزیونی و از منتقدان مشهور سیاسی عربستان.

علاوه بر همه این نام‌ها باید به بازداشت سه تن از علمای دینی عربستان در سال ۲۰۱۷به جرم ارتباط با اخوان‌المسلمین و همچنین بازداشت ده‌ها نفر از فعالان حقوق زنان مانند امان النجیفی و عزیز الیوسف در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.  

بازجویی‌شده‌ها

سعود بن نایف ۶۴ساله، برادر بزرگتر محمد بن نایف، حاکم استان شرقی و از اعضای شورای بیعت که در مارس ۲۰۲۰ مورد سؤال و بازجویی قرار گرفت. او همچنین پدر وزیر کشور کنونی عربستان سعودی است.


تبعیدی‌ها

  «سعد الجبری»، یک مقام امنیتی و مشاور عالی محمد بن نایف در دوره‌ای که او وزارت کشور را بر عهده داشت. او در سال 2015 بعد از دعوای قدرت میان بن نایف و محمد بن سلمان با فرمان سلطنتی اخراج شد. الجبری پیش از آنکه رئیسش از قدرت برکنار شود، به کانادا تبعید شد و در بازداشت خانگی قرار گرفت.


کشته‌ها

۱-  جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی و مشاور رسانه‌ای ترکی بن فیصل در دوره‌ای که او سفارت عربستان در آمریکا را بر عهده داشت. او در اکتبر ۲۰۱۸ توسط ۱۵ مأمور اطلاعاتی بن سلمان در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.

۲-  شاهزاده منصور بن مکرین،  معاون استاندار استان عسیر در جریان سقوط یک بالگرد در نزدیکی مرز عربستان و یمن به شکل مشکوکی کشته شد. برخی منابع، قتل او را نیز کار جوخه ترور بن‌سلمان می‌دانند.

۳-   شیخ سلیمان عبدالرحمن الثونیان، رئیس دادگاه عمومی مکه، در اکتبر ۲۰۱۸ با تزریق جوخه ترور در یک بیمارستان کشته شد. تنها جرم او این بود که در نامه‌ای، چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۳۰ بن‌سلمان را نقد کرده بود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: عربستان سعودی محمد بن سلمان ملک سلمان بن نایف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۳۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند

«علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد: امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد: این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود: این پروازها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

گفتنی است؛ روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

سفیر کشورمان در ریاض با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

عنایتی با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسؤولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد