Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید هنگامی که ایران را به مقصد لبنان ترک می‌کرد؛ این عبارت در ذهنش بود «مبارزات مکتبی علیه طاغوت‌ها مرز نمی شناسد» ۱۳۳۸ امام موسی صدر به دعوت و توصیه علمای شیعه برای رهبری شیعیان لبنان به آنجا سفر کرد.

*گوشه کنار نشریات دانشجویی؛ محمد طه علی نژاد، کارشناسی عمران ۹۶ دانشگاه صنعتی شریف: جنبش محرومین به آزادی کامل شهروندان اعتقاد دارد و با همه انواع ستم اعم از استبداد و فئودالیسم سلطه گری و درجه بندی شهروندان بی امان مبارزه می‌کند؛ و برآن است که نظام طایفه گری سیاسی در لبنان تا کنون ثمربخش نبوده است و اکنون مانع از تحوالت سیاسیت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاید هنگامی که ایران را به مقصد لبنان ترک می‌کرد؛ این عبارت در ذهنش بود «مبارزات مکتبی علیه طاغوت‌ها مرز نمی شناسد» ۱۳۳۸ امام موسی صدر به دعوت و توصیه علمای شیعه برای رهبری شیعیان لبنان به آنجا سفر کرد. به شهر صور در ناحیه جنوبی لبنان. به کنار مردمی بسیار محروم، مستضعف و داغ دیده و با اطلاعاتی کم نسبت به حقایق مکتب.

شیعیان لبنان تحت سلطه چند فئودال زندگی می‌کردند و پانزده اقلیت دیگر هرکدام توسط یکی از کشور‌های خارجی حمایت می‌شدند. اسرائیل هم چند سالی بود که با حمایت انگلیس شکل گرفته بود و داعیه حکومت از نیل تا فرات را داشت. امام موسی صدر با مسائل متعدد و بسیار سنگین روبرو شد. محرومیت و استضعاف مردم؛ تفرقه و جنگ داخلی که کودکان بسیاری را یتیم کرده بود؛ لزوم مبارزه با اسرائیل و تربیت مردم یا به گفته شهید چمران، صنع الانسان (ساختن انسان برای انسان.)
حکایت از روزی آغاز شد که سوالات ما هیچ پاسخی نمی‌گرفت و روزمان همچون شب بود و گویی شبانه روز کابوس می‌دیدم. حکایت از روزی آغاز شد که صدایی جز گریه از ما شنیده نمی‌شد و راهی جز نادیده گرفتن خشم مان نداشتیم. آن روز از خداوند درخواست کردیم ما را یاری کند و او صدر را فرستاد. سلام به او (اعاده الله بخیر) که به ما زندگی و امید آموخت و منتظر غم و ترس ما نماند.

صحبت‌های نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و جنبش امل به خوبی نشان می‌دهد که قبل از امام موسی صدر شیعیان لبنان در چه فضا و موقعیتی بودند امام صدر و جنبش محرومین چه کرد که چنین تغییری در مردم لبنان به وجود آمد که چند سال بعد با امکانات بسیار کم عزمی پیدا کردند که اسرائیل تنها در سی و سه روز از حمله به آن‌ها پشیمان شد؟ شهید چمران می‌گوید: «هدف حرکت محرومین ساختن انسان به معنی واقعی خودش بود که خلیفه ا... علی الارض باشد و در مقابل هیچ طاغوتی تسلیم نشود و خلاصه هدفش کمال و خدا باشد.» تربیت همچنین انسان‌هایی و تنظیم تشکیلاتی که امور خیریه را پیش می‌برد؛ مدرسه فنی تاسیس می‌کند، برای محرومین کار ایجاد کند و اسلحه به دست محرومین میدهد و به آن‌ها جرئت فریاد زدن بعد از سالیان سال سکوت می‌دهد تنها از دست مرشدی الهی و نفسی مطمئن برمی آید.

همه باهم یک چیز را فریاد بزنیم «آنان خاک وطن را آلوده کردند؛ پس به خانه خدا پناه آوردم تا از او یاری بجویم و در اینجا در حال اعتکاف باقی خواهم ماند تا کشور بحران را پشت سر گذارد و صدای توپخانه‌ها خفه شود! هم میهنان من جز جان خود چیزی ندارم و همان را به میدان آورده ام تا برای وطن و زندگی هموطنان و مصلحت والای وطن قربانی کنم» بخشی از بیانیه اعتصاب غذا و تحصن امام موسی صدر در مسجد صفا.

لبنان متشکل از شانزده اقلیت بود که اصلا رابطه خوبی بین آن‌ها جریان نداشت. یتیم شدن کودکان به خاطر جنگ داخلی به یک عادت تبدیل شده بود هنگامی که لبنان در سال ۱۹۷۵ میلادی دوباره و در حضور امام موسی صدر درگیر جنگ داخلی شد؛ او با تحصن و روزه داری خود و بیانیه تاریخی اش مردم را نسبت به عمل قبیح و بی فایده خود آگاه کرد و وحدت و انسانیت را فریاد زد. گروه‌های بسیاری از مردم را با خود همراه کرد؛ و هزاران نفر از بعلبک و شهر‌های دیگر جنوب به سوی بیروت سرازیر شدند میشال ابوجوده در روزنامه النهار همزمان با اعتکاف امام نوشته است که: «او اهمیت زمان ما را به ما گوشزد کرد و آن را هم ردیف زندگی خود قرار داد از دیروز امام صدر دیگر تنها امام محرومان نبوده است، دیروز تمام لبنان به امام گرویدند. بلکه همه لبنانیان شیعه او شدند.»

بازگفتن ندای پیامبران و خداحافظی تلخ
«حق آن است که بگویم خاستگاه این حرکت ایمان و آرمان آن همان اهداف بیکران انسانی و اخلاقی و انقلابی است. موجی که امروز ایران را درمی نوردد، بیش از هر چیز، ندای پیامبران را در اذهان انسان‌ها تداعی می‌کند.»

امام موسی صدر مقاله ندای پیامبران با موضوع انقلاب اسلامی ایران را در نشریه لومند پاریس نوشت. او تمام قد از انقلاب اسلامی ایران حمایت کرد و تصویر صحیحی از آن را به غربی‌ها نشان داد شش روز پس از چاپ این مقاله، امام موسی صدر در لیبی، ربوده شد. یک سال و نیم بعد هم محمد باقر صدر که جریان اسلام سیاسی را در عراق پیش می‌برد به شهادت رسید. این دو شخصیت و امام خمینی که قرائتی نزدیک به هم از اسلام داشتند؛ منطقه را به سوی انقلابی عظیم می‌بردند که علاوه بر ایران، لبنان و عراق را هم در فاصله زمانی کمی دربرگیرد. قطعا حذف این دو شخصیت جریان استکیارستیزی و آرمان فلسطین را از منطقه حذف نکرد؛ اما پیروزی کامل جریان حق طلبی را به تاخیر انداخت. اکنون وظیفه ماست، بدون توجه به نژاد و قومیت و مرزها، با اتحاد کامل روبروی امپریالیسم جهانی باستیم و راه این بزرگواران را ادامه دهیم.   نشریه میدان انقلاب، شماره ۷۰

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نشریه میدان انقلاب دانشگاه شریف امام موسی صدر امام موسی صدر شیعیان لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۳۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فطرت بیدار عامل اعتراض دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی است

امام جمعه اهواز با اشاره به اعتراض دانشجویان آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: با وجود تبلیغات رسانه‌ای که شد اما فطرت دانشجویان در آمریکا و اروپا با ادیان مختلف بیدار است و در حال اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی هستند و روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، حجت‌الاسلام سیدمحمد نبی موسوی‌فرد امروز _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه اهواز اظهار کرد: اگر تقوای الهی در زندگی انسان راه پیدا کند مشکلات جامعه و خانواده ما حل خواهد شد، در انسان دو بخش طبیعت و فطرت وجود دارد، اختیار در انتخاب و آینده‌نگری دارد و به اندازه کافی هر آنچه که نیاز است در وجود انسان قرار داده شده است.

وی افزود: طبیعت یعنی علاقه‌مندی به دنیا، مال و شهرت طلبی، اگر انسان فطرت خود را تعطیل کند غریزه جایگزین آن می‌شود و آن را به سمتی سویی می‌کشاند که از حیوان کمتر است.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اشاره به اعتراض دانشجویان آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی، ادامه داد: با وجود تبلیغات رسانه‌ای فطرت دانشجویان در آمریکا و اروپا با ادیان مختلف بیدار است و در حال اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی هستند و روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

موسوی فرد با تاکید بر اینکه بدون طهارت باطن و دل همراهی با امام زمان امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: تقوای الهی سپر انسان در برابر تیرهای شیطان است، هر گناهی که انسان مرتکب می‌شود تیری از سمت شیطان است که سپر و آن چیزی که در مقابل آن قرار می‌گیرد تقوای الهی است، تمایل به طاغوت و عدم کفر به طاغوت از نشانه‌های نفاق است.

وی تصریح کرد: افشاگری‌هایی که در خصوص حمله رژیم صهیونیستی شده که به‌صورت نمادین پیروزی اعلام شود و جنگ تمام شود اولین تحول در مسیر پیروزی است و بعد از آن دومینوی استعفای سران نظامی رژیم صهیونیستی و حکم بازداشت نتانیاهو تحولات بعدی هستند که باید به‌عنوان جنایت کار جنگی محاکمه شود.

امام جمعه اهواز با اشاره به اینکه حجاب بنیان خانواده را حفظ می‌کند، اضافه کرد: حجاب تنها مربوط به دین اسلام نیست و در تمام ادیان با تفاوت در جزئیات به آن توصیه شده است، این در حالی است که غرب در ۸۰ سال اخیر خود را به لجن‌زار کشانده چرا که پیش از آن تا حدودی حجاب رعایت می‌شد اما حال در نقطه‌ای قرار دارند که تمام قوانین مربوط به فمنیست‌ها به سود مردان است و میزان افسردگی و خودکشی در زنان نسبت به مردان در غرب افزایش یافته و بیشتر است.

حجت‌الاسلام موسوی فرد خاطرنشان کرد: همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنیم رهبر انقلاب ۱۵ سال است که معیشت مردم را در شعار سال بیان می‌کند، مسئولان باید در این خصوص پاسخگو باشند و عملکرد خود را بیان کنند چرا که در برخی استان‌ها میزان بیکاری زیاد است، باید تلاش شود به سمت مهارت آموزی و تخصص گرایی حرکت کنیم تا مشکل بیکاری رفع شود.

کد خبر 750300

دیگر خبرها

  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • بیداری فرهیختگان در غرب
  • مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در پیشوا برگزار شد
  • سوگواری شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ
  • روایت امام جمعه تهران از حمله سپاه به اسرائیل
  • فطرت بیدار عامل اعتراض دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی است
  • باید حرکت‌های دانشجویی در حمایت از غزه در جوامع بین‌المللی تبیین شود
  • یکی از ثمرات طوفان‌الاقصی بیداری وجدان‌های دانشجویان است
  • حرکت‌های جهادی کارخانه انسان‌سازی است
  • فعالیت تبلیغی ۵۲۰ مبلغ در ایام شهادت امام صادق(ع) در خراسان جنوبی