Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@16:20:06 GMT

سفر به سرزمین بودا و شهر ممنوعه

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۵۴۰۹

سفر به سرزمین بودا و شهر ممنوعه

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در اردیبهشت سال گذشته، دستگاه دیپلماسی سفرهای بسیاری را در دستور کار خود داشت که در ادامه نگاهی به رایزنی های دیپلمات ارشد کشورمان در خارج از ایران آن هم در دومین ماه از سال  ۹۸ می اندازیم.

از سفر به نیویورک تا تبادل زندانیان

با وجود اینکه عمده این سفرها آسیایی بودند، اما نخستین رایزنی  های خارجی ظریف در اردیبهشت از نیویورک آغاز شد که در آن بحث تبادل زندانیان بین دوکشور به تیتر تمام رسانه ها تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در گرامی‌داشت «روز چندجانبه‌گرایی» در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود طی سخنرانی در انجمن آسیایی این کشور، پیشنهاد تبادل زندانیان میان ایران- آمریکا را مطرح کرد و خطاب به دولت آمریکا گفت: «بیایید تبادل کنیم، من آماده این کار هستم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در این سفر  از زندانی شدن دو ایرانی در خارج از کشور ( یکی در آلمان و دیگری در استرالیا)  اطلاع داد که جرم آنها دور زدن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران عنوان شده بود که منتظر استرداد به آمریکا هستند. 

ظریف با اشاره به دو زندانی تبعه ایران در آلمان و استرالیا، اظهار کرد: «آمریکا درخواست استرداد این زندانی ها را داده است، من این پیشنهاد را الان روی میز می‌گذارم: آنها را تبادل کنید.»

البته باید به این نکته توجه کنیم که تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، امر بی‌سابقه‌ای نیست؛ چراکه پیش تر در سال ۲۰۱۶ و پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده تعدادی از زندانیان یکدیگر را آزاد کرده بودند.

به گفته ظریف، ایران از شش ماه پیش از سفر به نیویورک پیشنهاد تبادل زندانیان را مطرح کرده، اما پاسخی نگرفته بود. البته شنیده ها حاکی از آن است که ظریف در این باره نامه‌ای از رابرت اُبراین، نماینده ویژه آمریکا در امور گروگان‌ها دریافت کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان هم با بیان اینکه نامه اُبراین یک‌طرفه است، تصریح کرد واشنگتن انتظار دارد که ایران اقداماتی یک‌جانبه انجام دهد.

کمی پیش از این سفر، وزیر امور خارجه کشومان توئیت معناداری منتشر کرده بود؛ او در این پیام ویدئوی کوتاهی از اظهارات مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در دانشگاه «ای اند ام» منتشر کرد که پومپئو در این ویدئو می‌گوید «من رئیس سیا بودم؛ ما دروغ گفتیم، فریب دادیم و سرقت کردیم. ما دوره‌های آموزشی کاملی داشتیم.»

ظریف در توئیت خود نوشت: «مایک پومپئو، تو هنوز هم همین کار را در وزارت خارجه انجام می‌دهی. دونالد ترامپ، مراقب باش. تو علیه مداخلات احمقانه پرهزینه تبلیغ کرده‌ای. باند تبهکار جنگ‌طلب و قصاب‌ها، تیم بدنام "ب" برای چیزی بسیار فراتر از آنچه تو برای آن چانه می‌زنی، نقشه می‌کشند.»

دیدار با رشید مردوف

یکی از سفرهای وزیر امور خارجه کشورمان در اردیبهشت ماه به ترکمنستان بود که در راس هیئتی سیاسی- اقتصادی به این کشور سفر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این سفر با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت و گو کرد.

از جمله محوریت های این گفت و گو می توان همکاری در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی، مسائل منطقه‌ای به ویژه در خصوص افغانستان، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران، همکاری‌های ترانزیتی و ریلی، همکاری در حوزه انرژی و برق، اتباع زندانی در دو کشور و دریای خزر را نام برد.

همزمان با سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به عشق‌آباد، نشست مشترک هیئت‌های رسمی ایران و ترکمنستان به ریاست محمدجواد ظریف و رشید مردوف وزیران امور خارجه دو کشور و با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، راه و نیرو از ایران و بخش‌های ذیربط ترکمنستانی در محل وزارت امور خارجه این کشور برگزار شد. در این نشست پس از گفت و گو و تبادل نظر‌های فنی و کارشناسی، در خصوص مهمترین مسائل اقتصادی و تجاری موجود بین دو کشور و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای حاصل شد.

وزیر امور خارجه ایران در پایان سفرش به عشق‌آباد دیدار‌های انجام شده با مقامات ترکمنستان را خوب برشمرد و گفت: توافق کردیم روابط دو کشور در همه حوزه‌ها از جمله حمل و نقل، انرژی و سایر حوزه‌ها با سرعت بیشتری پیشرفت کند.

سفر به سرزمین بودا

مقصد بعدی ظریف پس از ترکمنستان، هند بود؛ دومین کشور پرجمعیت جهان با اقتصادی قوی  و نو ظهور.

ظریف در این سفر ضمن دیدار با «سوشما سواراج» همتای هندی خود، مواضع ایران در قبال برجام را بعد از تصمیم شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در جهت توقف برخی تعهدات برجامی تبیین کرد، همچنین 

او همچنین تصریح کرد که در این دیدار در رابطه با اقدامات تنش زا آمریکا در غرب آسیا هم گفت و گو کرده اند.

سفر به سرزمین شکوفه های گیلاس

مقصد سوم ظریف در این ماه، توکیو پایتخت ژاپن بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر علاوه بر دیدار با همتای ژاپنی خود، با شینزو آبه نخست وزیر این کشور نیز دیدار  و گفت و گو کرد. 

محوریت دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با شینزو آبه، موضوعاتی مانند آخرین تحولات برجام و اقدام قانونی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بدعهدی و قانون شکنی دولت آمریکا، همچنین عدم اقدام قابل قبول اروپایی‌ها در اجرای برجام بوده است؛ نخست وزیر ژاپن هم در دیدار با ظریف، بر عزم دولت این کشور برای حفظ و گسترش روابط دیرینه دو کشور تاکید کرد و برجام را دستاورد مهمی خواند که باید حفظ شود؛ بعلاوه شینزو آبه نقش و جایگاه ایران را در ثبات و امنیت منطقه بسیار مهم و مثبت ارزیابی کرد.

وزیر خارجه کشورمان پیش از ترک ژاپن به مقصد چین درباره رایزنی‌هایش در توکیو گفت: لازم است در شرایطی که آمریکا با تلاش برای ایجاد تنش و درگیری و نقض برجام اقدام می‌کند کشور‌های مهم را در جریان آخرین تحولات قرار داده و مشورت‌هایمان را با آن‌ها ادامه دهیم.

سفر ظریف به شهر ممنوعه

ظریف در ادامه رایزنی های برجامی با ترک توکیو عازم پکن شد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به منظور گفت و گو و رایزنی‌های سیاسی در خصوص روابط دوجانبه و مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مذاکرات هسته ای و تحرکات بی ثبات کننده آمریکا با همتای چینی خود رایزنی می کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به پکن نجات برجام را وظیفه جامعه بین المللی خواند و گفت: اگر جامعه بین المللی احساس می‌کند که برجام یک دستاورد مهم است، باید همانند ایران اقدام عملی برای حفظ این توافق انجام دهد.

از جمله محور های رایزنی های ظریف در چین می توان به  تبادل نظر در مورد مهمترین تحولات  خلیج فارس، شمال آفریقا و آمریکای لاتین اشاره کرد.

به این ترتیب دومین ماه از سال ۱۳۹۸ هم به پایان رسید؛ سفرهای اردیبهشت ماه حاکی از جایگاه نگاه به شرق در دستگاه دیپلماسی کشورمان بود که تا پایان سال این روند ادامه پیدا کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نشست آستانه غرب آسیا دستگاه دیپلماسی کشورمان وزیر امور خارجه کشورمان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان بین المللی گفت و گو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۵۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدواریم نتایج اجلاس بانجول برای امت اسلامی سودمند و ثمربخش باشد

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر امور خارجه گامبیا ابراز امیدواری کرد نتایج اجلاس بانجول برای امت اسلامی سودمند و ثمربخش باشد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان در یکی از آخرین دیدارها و رایزنی‌های خود در بانجول و در حاشیه اجلاس سران همکاری اسلامی با «مامادو تانگارا» وزیر امور خارجه ‎گامبیا دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به ابلاغ سلام‌های آیت الله رئیسی به همتای گامبیایی در مراسم افتتاحیه اجلاس سران اسلامی، برگزاری و مدیریت موفق اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را به همتای خود و دولت و مردم گامبیا تبریک گفت.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ابراز امیدواری کرد نتایج اجلاس بانجول برای امت اسلامی سودمند و ثمربخش باشد.

وزیر خارجه گامبیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با همتای ایرانی، به خاطرات خوب خود از سفرش به تهران و اصفهان و مشاهده ظرفیت‌های گسترده ایران در عرصه‌های مختلف علم و فناوری و دانشگاهی اشاره و تأکید کرد: ما ایرانیان را به شجاعت‌شان می‌شناسیم.

وزیر امور خارجه گامبیا ضمن تشکر از حضور و مشارکت فعال کشورمان در اجلاس بانجول تأکید کرد: ما خواستار دوستی و همکاری با کشورهای بزرگ اسلامی از جمله ایران هستیم.

کد خبر 750586

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • امیدواریم نتایج اجلاس بانجول برای امت اسلامی سودمند و ثمربخش باشد
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • دیدار وزرای خارجه ایران و اندونزی در بانجول
  • ‏تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است