Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@06:23:42 GMT

حافظان بومی گونه نادر کلوس در چهارمحال و بختیاری

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۶۳۳۰

حافظان بومی گونه نادر کلوس در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایرنا، ۸۷ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری کوهستانی است و تاکنون بیش از یکهزار و ۳۵۰ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است، که از این تعداد ۲۷۰ گیاه جنبه دارویی، خوراکی و صنعتی دارد و ۲۷ گونه خاص این استان از جمله کلوس مخصوص این منطقه در زاگرس است.

کلوس (کرفس کوهی)از خانواده چتریان و گیاهی خودرو با خاصیت دارویی است که در سال‌های به دلیل بهره‌برداری بی‌روبه و نامناسب و ریشه‌کنی و غنچه‌چینی پیش از بذر دهی، این گیاه رو به انقراض است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وسعت رویش این گونه منحصر به فرد و در حال انقراض در چهارمحال و بختیاری زمانی تا ۷ هزار هکتار در اقلیم‌های مختلف این استان می‌رسید، اما هم‌اکنون تنها ۷۰۰ هکتار در منطقه سرآقاسید و چین شهرستان کوهرنگ این گیاه خوراکی رشد می‌کند.

کلوس کوهی با نام علمی Kelussia odoratissima Mozaff و نام محلی «کلوس» از تیره چتریان و خودرو  است که در صورت آسیب نرسیدن به ریشه آن سالیان سال رویش دارد.

دوره رویش این گیاه هفته‌های آخر اسفندماه، همزمان با ذوب برف‌ها شروع و تا اوایل خردادماه در دامنه کوهستان‌ها و در ارتفاعات ادامه دارد.

کلوس پس از آب شدن برف ۳ تا ۴ ماه رشد می‌کند و بعد دوره گل‌دهی و به بذر نشستن این گیاه است که این دوره ۴ تا ۵ هفته است، که در بیشتر اوقات این گیاه در هفته‌های اول پس از آغاز رویش غنچه‌چینی شده و این امر باعث می‌شود امکان رویش مجدد این گیاه کم شود.

اجرای طرح قرقبانان محلی از سال ۹۶ تاکنون برای حفظ و حراست از گونه نادر کلوس در مناطق و تنها رویشگاه‌های این گیاه آغاز شده است.

در این طرح مردم محلی به حفظ و حراست از این گونه پرداخته تا امکان برداشت و غنچه‌کنی این گیاه برای سودجویان وجود نداشته باشد.

قرقبانان که همان جوامع محلی هستند پس از حفظ و حراست از این گونه گیاهی پس از گذراندن دوره رشد به بذرگیری گیاه پرداخته و بذر جمع‌آوری شده از گیاه را به اداره کل منابع طبیعی استان به فروش می‌رسانند.

قرقبانان محلی از گیاه خوراکی کلوس در راستای جلوگیری از انقراض حفاظت و حراست می‌کنند

یکی از قرقبانان محلی در این منطقه سرآقاسید شهرستان کوهرنگ با تاکید بر اینکه درآمد مردم این روستا از برداشت کلوس و گیاهان دارویی است، افزود: با اجرای طرح قرقبانان محلی مردم به حفظ و حراست از گونه کلوس می‌پردازند.

علی افزود: مردم در این طرح خود را مسوول حراست از این گیاه می‌دانند تا پس از به اتمام رسیدن مراحل رشد کلوس بذر جمع‌آوری شده را به اداره کل منابع طبیعی بفروشند.

وی اظهار داشت: پیش از این مردم این منطقه غنچه‌های کلوس را برداشت و به قیمت ناچیز در اختیار دلالان و متقاضیان قرار می‌دادند  که  این امر باعث شده بود در سال‌های گذشته گونه کلوس رو به انقراض کشیده شود.

وی افزود: پارسال بذر گیاه کلوس را کیلوی ۷۵۰ هزار ریال به اداره کل منابع طبیعی فروختیم.

روستاهای سرآقاید تنها رویشگاه طبیعی کلوس است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهرنگ با تاکید بر اینکه این گونه نادر روبه انقراض است، افزود: تنها چند نقطه در شهرستان کوهرنگ از جمله روستای سرآقاسید و بیراهگان در دره رزگه در دهستان موگویی رویشگاه طبیعی کلوس است.

لطفعلی چراغپور اظهار داشت:به منظور حمایت و حراست از این گونه نادر ، اداره کل منابع طبیعی اقدام به آموزش جوامع محلی کرده است و با تامین منابع مالی با خرید بذر گیاه بخشی از مشکلات مالی منطقه را رفع کرد تا عده‌ای دیگر اقدام به فروش گیاه به دلالان و نداشته باشند.

وی افزود: در راستای اجرای طرح حفاظت از این گونه، قرقبانان محلی در این منطقه مستقر شدند تا مانع از فعالیت سودجویان شوند.

وی گفت: هرگونه بوته‌کنی گیاهان دارویی خوراکی و صنعتی از سطح مراتع شهرستان تا کامل شدن دوره رشد رویشی این گونه‌ها در حدود اواسط خردادماه و تا زمانی که اداره منابع طبیعی مجوز قانونی برای برداشت آنها صادر نکند، ممنوع است و با متخلفان از طریق مراجع قضایی برخورد می‌شود.

برخورد جدی با متخلفان بوته کنی کلوس راهی به‌منظور حفظ و حراست از این گونه خوراکی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز بر فرهنگ‌سازی بین جوامع محلی در زمینه حفاظت از گونه گیاهی کلوس (کرفس کوهی) در استان تاکید کرد و گفت: با اجرای این طرح از چند سال گذشته وضعیت رویشگاه‌های کلوس بهبود یافته است.

علی محمدی مقدم افزود:  با فرهنگسازی در بین جوامع محلی از غنچه کنی کلوس جلوگیری و بذر گیاه کلوس از جوامع محلی توسط منابع طبیعی استان خریدار می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این گیاه خوراکی نادر در استان رو به انقراض است و تنها رویشگاه طبیعی این گیاه در شهرستان کوهرنگ است با متخلفان و سودجویان در زمینه غنچه‌چینی کلوس برخورد می‌شود.

به گفته وی، از ابتدایی سالجاری تاکنون ۳ پرونده در زمینه بوته‌کنی کلوس در استان تشکیل شده است، ۲ پرونده از این تعداد مربوط به فضل رویش کلوس در فروردین و اردیبهشت سالجاری و یک پرونده مربوط به هفته گذشته بوده است.

وی با اشاره به ماده ۴۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع با متخلفان در این حوزه برخورد می‌شود.

محمدی مقدم اظهارداشت: در این مدت ۱۷۱ کیلوگرم کلوس از متخلفان جمع‌آوری شده و متخلفان ۳ برابر ارزش کلوسی که از آنها مصادره شده جریمه شدند.

وی، با اشاره به اینکه برداشت و فروش کلوس از رویشگاه طبیعی استان غیرقانونی است و با متخلفان برخورد می‌شود، افزود: کلوس‌های  که در بازار به فروش می‌رسد به صورت زراعی کشت می‌شود و منعی برای فروش این محصول وجود ندارد.

توزیع بذر و آموزش و حساس سازی جوامع محلی راهی برای توسعه و احیاء رویشگاه‌های گیاه نادر کلوس است

کارشناس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری نیز گفت: در راستای توسعه رویشگاه‌های کلوس در استان طرح توزیع بذر و بوته کلوس در مناطق مختلف استان همراه با آموزش جوامع محلی و بهره‌برداران از سال ۸۹ تاکنون آغاز شده است.

عزت‌الله سلیمانی افزود: در این طرح بذر و بوته کلوس بین جوامع محلی به صورت رایگان توزیع در پایان مردادماه بذر گیاه کلوس از جوامع محلی به قیمت روز خریداری و پس از خرید بذر بین جوامع محلی برای کشت توزیع می‌شود.

وی ، با اشاره به اینکه گیاه کرفس یکسال بذردهی دارد و یک سال بذردهی ندارد، گفت: سال ۹۶ که سال بذردهی گیاه کرفس بود، به دلیل حمله آفات و میزان بذردهی این گیاه کم بود و سال گذشته نیز سال بذردهی گیاه نبود.

وی اظهار داشت: آخرین سال خرید بذر گیاه کلوس از جوامع محلی سال ۹۵ بود که بیش از ۱۰ تن بذر از جوامع مجلی خریداری شد.

به گفته وی، بذر خریداری شده به منظور توسعه و احیاء رویشگاه‌های گیاه کلوس بین جوامع محلی در شهرستان‌های مختلف در بسته‌های ۵۰ تا ۱۰۰ گرمی توزیع می‌شود.

سلیمانی افزود: گیاه کلوس در صورتی که بذر کاشته شود پس از ۵ سال قابل برداشت و اگر بوته کاشته شود پس از ۳ سال قابل برداشت است.

به گزارش ایرنا، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز برای کمک به حفظ این گونه ارزشمند نسبت به تهیه پرونده آن برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران در سال ۹۴ اقدام کرد، که در نهایت پس از طرح و بررسی در جلسه کمیته ملی ثبت و حریم میراث طبیعی سال ۹۵به شماره ۳۳۸ به ثبت رسید.

از مجموع مساحت چهارمحال وبختیاری حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن معادل ۸۶.۴ درصد عرصه منابع ملی شامل جنگل و مراتع است، از این میزان حدود ۳۰۷ هزار هکتار را پوشش جنگلی تشکیل می دهد.

برچسب‌ها گیاهان دارویی چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گیاهان دارویی چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی گیاهان دارویی چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری شهرستان کوهرنگ بین جوامع محلی رویشگاه طبیعی حفظ و حراست برخورد می شود گونه نادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۶۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟

روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در واکنش به انتشار ویدئویی از مشاهده چند قلاده شغال در پارک جنگلی لویزان اعلام کرد: «با توجه به جغرافیای این پارک جنگلی و قرارگیری آن در حاشیه شمال شرقی پایتخت و هم‌جواری با مناطق کوهستانی که گونه‌های مختلف جانوری و حیات‌وحش در آنجا آزادانه زندگی می‌کنند، عامل ورود این دو حیوان به این پارک بوده است.

از آنجاکه کنترل تمامی گونه‌های جانوری از جمله شغال در حیطه وظایف اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش تهران و اداره کل محیط‌زیست استان است، به نظر می‌رسد ساماندهی حیوانات وحشی و جلوگیری از نزدیک‌شدن اینگونه جانوران به حریم شهر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تکالیف این مجموعه‌هاست.

یکی از راه‌های پیشگیری از ورود حیوانات وحشی به حریم شهرها، غذارسانی مصنوعی در زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده است تا این‌گونه حیوانات در کنار شکار طبیعی بتوانند با استفاده از این سیستم به حیات خود ادامه داده و برای تهیه غذا به انسان‌ها و اماکن مسکونی یا تفرجگاهی حاشیه شهر نزدیک نشوند.

شایان‌ذکر است در بسیاری از کلان‌شهرها، اداره کل حفاظت و مدیریت حیات‌وحش با راه‌اندازی گشت‌های ویژه به‌صورت مداوم، فعالیت گونه‌های جانوری را مورد رصد و پایش قرار می‌دهند و در صورت نزدیک‌شدن به حریم شهر‌ها با عملیات زنده‌گیری، آنها را به زیستگاه‌های طبیعی و امن باز می‌گردانند که این امر کاملاً تخصصی و در حیطه وظایف ادارات محیط‌زیست است.

هرچند رفتار‌های نامناسب شهروندی در هنگام استفاده از جنگل‌ها و فضای سبز طبیعی اطراف شهر‌ها و دفع نامناسب پسماند‌ها می‌تواند غذای آماده برای برخی گونه‌های جانوری فراهم کند؛ اما نباید فراموش کنیم که در این زیستگاه‌ها حیواناتی مانند موش و خرگوش صحرایی به‌وفور یافت می‌شوند که شکار و درواقع غذای طبیعی برای حیوانات وحشی هستند که گزینه عاملیت پسماند‌های شهروندان برای حضور شغال‌ها در این بوستان‌ها را کم‌رنگ می‌کنند.»

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب
  • گلچینی از گل و گیاه ۵ استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • نابودی بزرگترین دشت لاله‌های واژگون کشور، خیلی دور، خیلی نزدیک
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟