Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:17:47 GMT

چه عواملی به اضطراب بیماری کرونا دامن می‌زند؟

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۶۶۴۹

چه عواملی به اضطراب بیماری کرونا دامن می‌زند؟

حمیدرضا پوراعتماد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، یکپارچگی اطلاعات را عاملی مهم در رفع اضطراب و نگرانی مردم دانست و گفت: در شرایطی که اضطراب و نگرانی در بین شماری از مردم حاکم است، بهترین کار این است که اطلاعاتی در اختیار مردم گذاشته می‌شود که سریع، روشن و یکپارچه باشد.

ایجاد شادابی اجتماعی مقابله با کرونا را آسان می کند 

وی در پاسخ به این سوال که برای کاهش اضطراب و نگرانی ناشی از احتمال ابتلا به بیماری کرونا چه باید کرد، گفت: اقداماتی مهم برای کاهش نگرانی، استرس و اضطراب می توان انجام داد که یکی از این اقدامات افزایش خلق و رفتار مثبت و شاد در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احساس مثبت و شادی سبب فاصله گرفتن مردم از احساس ناخوشایند مانند استرس و اضطراب می شود و در این صورت امکان اقدام و عمل موثر افزایش می یابد.

رییس پژوهشکده علوم شناختی مغز دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: از آدم دل مرده، افسرده،   ترسیده و درمانده نمی توان انتظار اقدامی ارزنده برای رهایی از بیماری داشت.

وی، اقدام مهم دیگر برای کاهش اضطراب را اطلاع رسانی یکپارچه و دقیق اعلام کرد و گفت: با اطلاع رسانی دقیق و یکپارچه می توان سبب آگاهی بیشتر به مردم شد و از این طریق اضطراب و نگرانی بیماری کاهش خواهد یافت.

پوراعتماد، داشتن روحیه بالا در مسئولان را گامی دیگر برای کاهش استرس و اضطراب از کرونا اعلام کرد و افزود: مسئولان باید خود روحیه بالا داشته باشند و تا می توانند این احساس را به مردم منتقل کنند. اگر مردم احساس کنند که مسئولان بر شرایط کنترل دارند، دچار استرس و اضطراب کمتری می شوند.

احساس درماندگی از بیماری مضرتر است

وی با اشاره به اینکه احساس درماندگی از بیماری کرونا مضرتر است، اظهار داشت: ممکن است مردم احساس درماندگی را بیان نکنند و حتی نسبت به آن هم هوشیار نباشند، اما عوارض خطرناکی می تواند برای آنان ایجاد کند.

پوراعتماد افزود: در بسیاری از موارد مردم می دانند که این بیماری جدی است و در معرض خطر قرار دارند ولی بسیاری از مردم حتی اقدامات اولیه مانند شست و شوی دست ها یا استفاده از ماسک و دستکش را انجام نمی دهند که این کار می تواند ناشی از درماندگی آنان باشد. البته افرادی هم ممکن است اساسا خطر کشندگی بیماری را بسیار کمتر از آنچه که بیان می شود، تصور کنند.

متخصص روانشناس افزود: پس باید سطح اضطراب و استرس را کاهش داد و مردم را در مقابله با بیماری توانمند کرد. وقتی سطح اضطراب و استرس از حدی بالاتر می رود و مردم نتوانند آن را کنترل یا مدیریت کنند، دچار درماندگی می شوند. مردم در این حالت تصور می کنند که هر کاری انجام می دهند، فایده ای ندارد.

رییس پژوهشکده علوم شناختی مغز دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: در واقع در این صورت ساده گرفتن، اقدام نکردن یا اقدامات بی فایده انجام دادن، همگی از جمله رفتاری خطرناک برای جامعه هستند. برای نمونه همین موج اخیر سفرها؛ همه می دانند که این سفرها احتمال شیوع را افزایش می دهد ولی باز به سفر می روند. چرا؟ چون واقعا نتیجه عملشان را جدی نمی گیرند و نتیجه عمل را به عواملی خارج از کنترل خود نسبت می دهند.

اطلاع رسانی در مورد کرونا منسجم نیست

وی ادامه داد: اطلاع رسانی در مورد کرونا منسجم، دقیق و روشن نیست و عدم انسجام هنوز هم مشاهده می شود. به مردم توصیه می شود در مجتمع عمومی و پرتردد حضور نیابند اما همچنان مردم مشاهده می کنند که برنامه های پربیننده تلویزیونی هنوز با جمعیتی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نفر برگزار می شود.

پوراعتماد با اشاره به اینکه کارهای دوگانه در این زمان سبب سردرگمی مردم می شود، افزود: این موضوع در فضایی که ابهاماتی وجود دارد، سردرگمی را بیشتر می کند و هر موضوعی که ابهام وجود داشته باشد، ترس، اضطراب و نگرانی را به همراه خود دارد.

وی ادامه داد: اضطراب تاثیر مستقیم بیولوژیکی دارد به این معنی که سبب می شود سیستم ایمنی بدن تضعیف شود و اثر روان شناختی هم بر افراد می گذارد.

پوراعتماد گفت: وقتی مردم به طور مداوم در معرض استرس، ابهام و اضطراب باشند، فرسوده می شوند و ادامه این وضعیت هم تاثیر مضاعفی بر عملکرد سیستم روان می گذارد.

وی با اشاره به اینکه اضطراب بیماری کرونا نسبتا بالا است، گفت: اصولا بروز بیماری جدید به دلیل پایین بودن اطلاعات مردم سبب ایجاد اضطراب در جامعه می شود.

پوراعتماد افزود: هرچند مدت کوتاهی از ظهور این بیماری می گذرد، اطلاعاتی معتبر در مورد ویژگی های بیماری کرونا کشف و منتشر شده است که نشان می دهد اگر مردم اصول بهداشتی را جدی بگیرند و از سفرهای غیرضروری بپرهیزند، این بیماری تا چند هفته دیگر کنترل خواهد شد.

برچسب‌ها ویروس کرونا اختلالات اضطرابی سهم_من_در_مهارکرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اختلالات اضطرابی ویروس کرونا اختلالات اضطرابی اضطراب و نگرانی استرس و اضطراب بیماری کرونا اطلاع رسانی برای کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۶۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرار از سقوط: یونیون دست به دامن مربی زن!

به گزارش "ورزش سه"، یونیون برلین در آستانه سقوط به رقابت‌های بوندسلیگای دو قرار دارد. آنها روز گذشته در بازی حساسی که برابر برگزار کردن با نتیجه 3-4 شکست خوردند، در حالی که سه گل را تنها در نیمه اول دریافت کردند.

درک زینگلر، رئیس این باشگاه، پیش از این بازی در مصاحبه‌ای با مدعی شده بود: «ما در حال حاضر از نظر روانی برای این واقعیت آماده هستیم که چاره دیگری جز به دست آوردن امتیازات باقی‌مانده نداریم.» اما بازیکنان این تیم در زمین چنین چیزی را نشان ندادند.

یونیون برلین در نیمه دوم توانست شرایط را به سود خودش تغییر دهد و سه تعویضی که بلیتسا انجام داد به کمک آنها آمد. دو نفر از این بازیکنان توانستند در این بازی گلزنی کنند اما در نهایت باز هم گل خوردند تا فرصت کسب نتیجه مساوی را هم از دست بدهند.

رئیس این باشگاه پیش از شروع این دیدار از بلیتسا حمایت کرد اما یک موضوع مشخص است: این تیم در حال حاضر در جایگاه پانزدهم جدول رده‌بندی قرار دارد اما همچنان با ریسک سقوط مستقیم به دسته پایین‌تر روبه‌رو است.

این احتمال وجود دارد که سرمربی کروات به‌زودی از کارش برکنار شود و ممکن است ماری لوئیسا اتا به‌عنوان دستیار این تیم و مارکو گروته به‌عنوان مربی تیم زیر ۱۹ سال یونیون مجبور به حفظ این تیم در بوندسلیگا شوند. این دو نفر پیش از این هم پس از استعفای ارس فیشر در ماه نوامبر هدایت این تیم را قبول کرده بودند. 

حتی در زمان محرومیت بلیتسا هم این اتا بود که به‌عنوان جانشین او در نشست‌های خبری حاضر می‌شد. حضور او روی نیمکت زمانی قوت می‌گیرد که بدانیم بعید به نظر می‌رسد که حضور یک مربی دیگر بتواند در فاصله دو هفته پیش از پایان رقابت تاثیر خاصی روی تیم داشته باشد. شاید یک الگو بتواند آنها را نجات دهد.

دیگر خبرها

  • فرار از سقوط: یونیون دست به دامن مربی زن!
  • راهکارهای کاهش استرس
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • زمانی که پرچم کشورم را میان تماشاگران می‌بینم، بسیار افتخار می‌کنم
  • با این راهکار استرس را از خود دور کنید
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟
  •  کاهش استرس یا تلقین؟
  •  کاهش استرس با قلیان جنبه تلقینی دارد