فیلم انگل، استعارهای بدخیم
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۶۶۹۲
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پارازیت" (Parasite) محصول ۲۰۱۹ کره جنوبی به کارگردانی بونگ جون - هو است. این فیلم همچنین نامزد دریافت شش جایزه در آکادمی اسکار (۲۰۲۰) بود که از بین آنها برنده جوایز بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم، بهترین فیلم غیر انگلیسیزبان و بهترین کارگردان شد.
آغاز فیلم ما را بیدرنگ در دل محلهها و زاغهنشینان و تهیدستانی پرتاب میکند که جبر اقتصادی و جبر سیستماتیک نظام سرمایهداری آنان را دست خوش بلایا کرده است؛ جبری که حاکی از آن است که انسان چه موقعیت لغزان و شکنندهای دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سیاهی و تلخی فیلم گویی به ما گوشزد میکند حتی هنر و ادبیات و فلسفه هم آنگونه که پیشتر گمان میکردیم، دیگر جهان ما را تلطیف نمیکند چه رسد آنکه به ما راه حلی برای خروج از بحران ارائه دهد و انسان را به فرجام رساند! بلکه فقط میتواند به زیبایی تلخ گونهای این زشتی را به تصویر بکشد و در بزرگنمایی آن نقشی ایفا کند!
از سویی دیگر فیلم میخواهد بگوید که ما دچار گسستهایی معنایی بیشماری شدهایم و دیگر از مرگِ مؤلف و مواجهه با متنهای هنری و به خوانش درآوردن آنها، کارمان گذشته است چراکه مؤلفههای معنایی دیگر رنگ باختهاند و جهان بیرحمانه دارد به سوی زاغهنشینی سیستماتیک و متمرکزی پیش میرود که با بارانهای سیلآسای فقر و فلاکت زیر و زبر میشود همانگونه که در فیلم انگل، این فلاکت و تباهی " انسان" به طرز جانکاهی به نمایش گذاشته میشود.
فیلم در ابتدا با کمدی سیاهی آغاز و در پایان به تراژدی سیاهتری ختم میشود و این تراژدی و سرشت سوزناک زندگی با این تصویر نمادینه شده است که خانواده "کی تائک" در زیر زمینی در محلهای سراسر فقر و فلاکت زندگی میکند؛ جایی که فاقد کمترین بهره زندگی سالم انسانی است و حتی زمانی که با حیله و ترفند به منزل شخص مرفهی بنام (پارک) میروند، باز هم، چون جایگاه اجتماعی شایستهای ندارند، نمیتوانند در میان انسانهای مرفه بُر بخورند و با شرایط موجود کنار بیایند و حتی وقتی که "کی تائک" که نمایندهی خشم و شکاف طبقاتی است، " پارک" را که نماینده و تجسم سیستم بورژوازی است میکشد، باز هم این بحران و واقعیت تلخ و سیاه برای طبقه فرودست پا برجاست و در پایان به طور رقتانگیزی بار دیگر به دخمههای فقر و تنهایی و فلاکت رانده میشوند و بوی فقر که در سراسر فیلم بینی "انسان" را مشمئز میکند؛ استعارهای اپیدمیک است که تمام ساحتهای وجودی را اشغال میکند و انسان را در تهوع سرگیجهآوری رها میکند.
همچنین فیلم انگل به طور استعاری و نمادین میگوید اگر بخواهید از انگل فقر و فلاکت رهایی یابید، باید به دو فاکتور مهم ثروت و قدرت دست یازید!
۱. اما آیا ثروت و قدرت، خود به نوعی دیگر انگلی نیست که انسان را به تباهی میکشاند؛ آنجایی که " انسان" دیگر انسان" نیست؟!
۲. آیا فیلم، نظام سرمایهداری را به چالش میکشد؟ و مرثیهسرای «انسان» است؟!
۳. یا به طور ضمنی و استعاری این نظام و سیستم را تایید میکند و فراروی آن را محال میداند؛ چراکه هر اثر هنری حامل ایدئولوژی است، گرچه پنهان و مویرگی باشد؟
براستی ما کجای این معادله ایستادهایم؟! و براستی " بودن" یا " نبودن" مساله این است! اما کدام بودن؟! کدام...؟!
منبع: میزان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: فیلم انگل فیلم سینمایی فقر و فلاکت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۶۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انسانها قبل از عصر کشاورزی چه میخوردند؟
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پژوهشگران در آلمان برای تحقیق خود نشانههای شیمیایی موجود در استخوانها و دندانهای مختلف بهجا مانده از هفت نفر مربوط به حدود ۱۵ هزار سال پیش در غاری در خارج از روستای تافورالت در شمال شرقی مراکش را مورد بررسی قرار دادند.
تجزیه و تحلیل این بقایا وجود عناصری نظیر کربن، نیتروژن، روی، گوگرد و استرانسیم را ثابت کرد که نشاندهنده نوع و مقدار گیاهان و گوشت مصرفی آنها بود.
بقایای گیاهان خوراکی وحشی مختلف از جمله بلوط شیرین، دانه کاج، پسته، جو دوسر و حبوبات در بقایای این انسانها یافت شد. دانشمندان میگویند وعده غذایی اصلی این انسانها، بر اساس بقایای استخوانی کشف شده در غار، گونهای حیوانی به نام «گوسفند بربری» بوده است.
موبتهج، محقق باستانشناسی در موسسه ماکس پلانک آلمان و نویسنده اصلی این مطالعه، میگوید: «تصور غالب این بوده است که رژیم غذایی شکارچیان عمدتاً از پروتئینهای حیوانی تشکیل شده است. با این حال، شواهد تازه به دست آمده نشان میدهد که گیاهان بخش بزرگی از منوی غذایی شکارچیان را تشکیل میدادهاند.»
بکلرویا ژائوئن، باستان ژئوشیمیدان در موسسه تحقیقات ملی فرانسه و یکی از نویسندگان مطالعه، در این باره گفت: «این مهم است زیرا نشان میدهد که احتمالاً چندین اجتماع انسانی در جهان قبل از توسعه کشاورزی شروع به گنجاندن مقدار قابل توجهی از گیاهان در رژیم غذایی خود کرده بودند.»
بقایای استخوانی یافتشده متعلق به انسانهای فرهنگ باستانی ایبروماوروسی بودند، شکارچیانی که از حدود ۲۵ تا ۱۱ هزار سال پیش در بخش هایی از مراکش و لیبی زندگی می کردند. شواهد نشان میدهد که غار به عنوان محل زندگی و دفن آنها بوده است.
به گفته محققان این افراد در بخش زیادی از سال از غار استفاده میکردند، امری که نشاندهنده سبک زندگی کمتحرکتر آنها و پرسه زدن کمترشان در طبیعت برای جستجوی منابع است.
حفرههای دندانی این انسانها که بیانگر مصرف گونههای گیاهی نشاستهای است همچنین نشان میدهد آنها از گیاهان وحشی که در فصول مختلف سال میرسیدهاند استفاده میکردند.
پژوهشگران دریافتند ایبروماوروسیها فقط از گیاهان وحشی تغذیه میکردهاند. آنها هرگز کشاورزی را توسعه ندادند و این تحول بزرگ بشری نسبتاً دیر به شمال آفریقا آمد.
محققان با مقایسه ترکیب شیمیایی دندان دو نوزاد یافتشده، به تغییراتی در رژیم غذایی نوزاد در طول زمان پی بردهاند. آنان میگویند شواهد حاکی از مصرف غذاهای جامد در حدود ۱۲ ماهگی بود، به طوری که نوزادان زودتر از حد انتظار برای یک جامعه قبل از کشاورزی از شیر گرفته شده بودند.
انتهای پیام/