Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با روزنامه فولیا دی سان پائولو برزیل اظهارداشت: تروریسم درمانی ایالات متحده آمریکا مانع واکنش مؤثر در مقابل بیماری همه گیر جهانی است.

متن این مصاحبه به شرح زیر است:

شیوع ویروس کرونا زمانی به ایران رسید که این کشور هنوز در تلاش برای غلبه بر بحران های اوایل سال جاری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع با ترور ژنرال قاسم سلیمانی آغاز شد؛ به طوری که این کشور، خود را در آستانه جنگ با ایالات متحده آمریکا دید. پس از آن، ایرانیان مجبور به اذعان شلیک اشتباه به هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ مسافر شدند. کمی بیشتر از یک ماه بعد، نخستین مرگ ناشی از ویروس کرونا ثبت شد و از آن زمان تاکنون این تعداد بطور متناوب افزایش یافته و به ۱۴۳۳ کشته رسیده که جمهوری اسلامی را از این لحاظ تنها پس از ایتالیا و چین قرار داده است. نبرد با ویروس در شرایط انزوای اقتصادی و مشکلات ناشی از تحریم های اعمال شده توسط آمریکایی ها در حال انجام است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به فولیا گفت: "این یک تروریسم اقتصادی و پزشکی علیه ایران است". وی در رابطه با مشکلات با ایالات متحده آمریکا می گوید که انتقام وعده داده شده دولت ایران قبلاً به انجام رسیده است؛ با این حال وی اضافه می کند که ایران مسئول اقدامات گروه های شیعه که همچنان به اهداف آمریکایی حمله می کنند نیست.

ایران دارای سومین آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا است و برای رفع این مشکل، با مشکلات دیگری هم روبرو است. تحریم ها و انزوای اقتصادی بر این وضعیت چگونه تأثیر می گذارد؟

این تحریم ها منابع اقتصادی ما، نه تنها ذخایر نفت بلکه بخش خصوصی ما را نیز تحت تاثیرقرار داده است. سیاست [آمریکایی] فشار حداکثری علیه ما مانع صادرات ما می شود؛ بنابراین منابع کمتری برای سرمایه گذاری داریم. ما یک کشور ثروتمند هستیم اما به دلیل تحریم ها منابع لازم را برای خدمت به مردم آسیب دیده دراختیار نداریم. حتی اگر توانایی مالی تهیه آن را داشته باشیم، تحریمها مانع خرید دارو و تجهیزات می شود. محدودیت های بانکی و مالی اعمال شده مشخص نمی کند که شما کالاهای بشردوستانه خریداری می کنید یا خیر. هنگامی که یک بانک تصور می کند که انجام تجارت با ایران خطرناک است، به سادگی در را می بندد.

علاوه بر این، شرکت های سازنده تجهیزات پزشکی اروپا، به دلیل تهدیدات آمریکا با ما تجارت نمی کنند و کالاهای پزشکی را به ما نمی فروشند. بنابراین اعمال تروریسم اقتصادی و درمانی علیه ایران توسط ایالات متحده آمریکا، اشکال مختلفی دارد. این اقدامات از منظر حقوقی، جنایت علیه بشریت است.

از طرف دیگر، ایران از پیشنهاد کمک آمریکا خودداری کرده است.

این پیشنهاد منافقانه بود. چند روز پیش، [وزیر امور خارجه، مایک [پومپئو از سایر کشورها خواست که شرایطی را اعمال کنند که به ایران در مبارزه با کرونا کمک کند؛ تنها کاری که ایالات متحده بایستی انجام دهد این است که ایجاد وقفه نکند. ما از خود مراقبت خواهیم کرد و در دنیا دوستان کافی داریم که به ما کمک کنند. تروریسم اقتصادی را متوقف کنید. اگر شما آماده انجام این کار نیستید، ما از جهانیان می خواهیم که نشستن و تماشا کردن این قلدری را متوقف کنند. این غیر انسانی است. مردم ایران دارند از دست می روند و دیگران فقط به این امید که خودشان صدمه نبینند، قلدری آمریکا را می پذیرند. این روش موثرنخواهد بود.

آیا تازه ترین بحران با آمریکایی ها، که تقریباً به جنگ ختم شد، برطرف شده است؟

ایالات متحده اقداماتی را انجام می دهد که پیامدهایی دارد؛ به ویژه برای افرادی که تحت تاثیر مستقیم قرار می گیرند. در ترور ژنرال سلیمانی، تعداد قابل توجهی از عراقی ها نیز جان باختند؛ از جمله یک فرمانده که معاون وزیر دفاع آن کشور نیز بود. آنها مرتکب تجاوز می شوند و انتظار دارند که ایران جلوی واکنش دیگران را بگیرد. ما قادر به کنترل شهروندان سایر کشورها نیستیم که می خواهند از خود دفاع کنند. اگر آمریکایی ها به این تجاوزات علیه مردم عراق ادامه دهند، باید منتظر جواب باشند. آنها نمی توانند پشت این بهانه که این تقصیر ایران است و آنها گروههای مورد حمایت ایران هستند پنهان شوند. آنها از اصطلاح «گروه های نیابتی» استفاده می کنند که غیرمسئولانه و توهین به مردم عراق است. آنها نایب] ایران [نیستند.

رابطه این گروه های شیعه با ایران چیست؟

ما فقط با گروه های شیعه رابطه نداریم. ما با سنی ها و مسیحیان هم رابطه داریم. ما یک سیاست حمایت از کسانی که تحت فشار هستند را داریم. ایالات متحده بایستی این مسئله را درک کند زیرا آنها ادعا می کنند که از مردم سالاری و از کسانی که سرکوب می شوند حمایت می کنند. ایالات متحده این مسئله را در مورد ما تشخیص نمی دهد زیرا وقتی آنها] ادعا می کنند [از مبارزان آزادی حمایت می کنند]، در واقع [از "نیابتی ها" حمایت می کنند. اما وقتی ما می گوییم از کسانی که مظلوم واقع شده اند حمایت می کنیم، واقعاً از آنها حمایت می کنیم. ما به آنها نیازی نداریم که "نایب" ما باشند.

آیا ایران هیچ نفوذی بر آنها ندارد؟

ما نفوذ داریم اما آنها را کنترل نمی کنیم. این دو مورد بسیار متفاوت است. نفوذ، توانایی صحبت با کسی، بحث و گفتگو، تلاش برای متقاعد کردن است. کنترل کردن یعنی اینکه بتوانید دستور دهید. ما نمی توانیم و نمی خواهیم به این افراد دستور بدهیم] زیرا [اگر چنین شود ما استقلال و کرامت آنها را از بین برده ایم. بدون کرامت، بدون تمامیت، هواداران ما برای ما هیچ ارزشی نخواهند داشت. آمریکایی ها این را درک نمی کنند.

اندکی پس از ترور ژنرال سلیمانی، کلمه انتقام جویی برجسته در ایران برجای ماند. آیا این] انتقام [به پایان رسید؟

پاسخ دولت ایران در اقدامی دفاعی علیه پایگاهی که حمله به جنرال سلیمانی را انجام داد، طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، اجرا و تکمیل شده است. انتقام، برای مردم عراق مورد دیگری است. کسانی که در نتیجه عملکرد آمریکا شوریده اند، می توانند تصمیم بگیرند که خودشان اقدامی کنند. این موردی نیست که بتوانیم آنرا کنترل کرده یا بر آن تأثیر گذاریم.

از آیا توافق هسته ای از بین رفته است؟

نه، من معتقدم که بسیار زنده است. من معتقدم که حقوق بین الملل به واسطه آنکه یک مجرم آن را نقض می کند نمی میرد؛ درست همانند قوانین مربوط به قتل که وقتی چنین جنایتی ارتکاب می شود، نمی میرد. اکنون این یک واقعیت است که اثرات برجام برای روابط بین الملل و برای اقتصاد ما بسیار کمتر از آنکه ما می توانستیم بدست آوریم است اما این بدان معنا نیست که توافق هسته ای مرده است. ایالات متحده آمریکا رژیمی است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می کند.

پس از قتل] سردار [سلیمانی، روابط ایران و برزیل با حمایت جائیر بولسونارو از دونالد ترامپ، دچار تنش شد. اکنون در چه وضعیتی است؟

ما بیش از صد سال است که با برزیل رابطه داریم. ما همیشه روابط خوبی داشته ایم و سیاست های ما مانند اقتصادهای ما مشابه و مکمل هستند. ما یکی از بزرگترین مصرف کنندگان محصولات برزیل در منطقه خود هستیم و در گذشته، برزیل یکی از بزرگترین مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی و سایر محصولات ما بوده است. البته روشن است که دولت برزیل برخی مواضع را اتخاذ کرده است که ما آنها را نمی پذیریم و نظر خود را اطلاع می دهیم. ما نمی توانیم رضایت از تعرض علیه فردی در مأموریت صلح در کشور خارجی بوده است را بپذیریم. من معتقدم که از همه جنبه های حقوق بین الملل، این اقدام بایستی محکوم شود. برزیل به به واسطه دیدگاه خود در حمایت از حقوق بین الملل، تمامیت ارضی و احترام به حق حاکمیت شناخته شده است.] برزیل [موضعی قوی در مورد منع استفاده از زور در روابط بین الملل دارد. لذا ما امیدواریم برزیل به این اصول متعهد بماند زیرا این اصول برای همه ما مهم است.

کد خبر 4883458 جواد بخشی الموتی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدجواد ظریف شورای امنیت سازمان ملل ایران شیعه ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ ویروس کرونا مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام حسن روحانی علی لاریجانی حسن روحانی محمدجواد ظریف ایالات متحده آمریکا ایران شورای نگهبان هیئت دولت خبرگزاری مهر وزارت امور خارجه محمد جواد ظریف ایالات متحده آمریکا آمریکایی ها بین الملل تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۶۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاربران به اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از فلسطین

تداوم اعتراضات دانشگاه‌های آمریکادر اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. کاربران این بیداری دانشجویان در آمریکارا از دستاورد‌های عملیات طوفان‌الاقصی دانستند. کاربران تأکید کردند جنایات رژیم خبیث صهیونیستی دیگر قابل کتمان از سوی آمریکانیست و این واقعیت در برابر همه مردم جهان عیان شده است و معادلات جهانی را تغییر خواهد داد. آنها همچنین به خشونت‌های پلیس در برخورد با دانشجویان اشاره کردند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم. 

 فواد ایزدی:

دستگیری و اخراج صد‌ها دانشجو در تظاهرات حمایت از مردم فلسطین در بیش از ۲۰۰ دانشگاه در امریکا. برای حمایت از فلسطین نیاز نیست مسلمان باشید. کمی انسانیت کافی است. 

 علیرضا زادبر:

چند هزار کیلومتر آن طرف‌تر، دانشجویان امریکایی در معتبرترین دانشگاه دنیا جنایات هفت ماهه رژیم را دیدند و اینگونه در صحن دانشگاه تحصن کردند، اما اینجا در کشور مسلمان ما عده‌ای هنوز در برابر جنایات رژیم کودک‌کش یک کلمه سخن نگفته‌اند! اساتیدی که هنوز در دفاع از فلسطین لکنت دارند!

 فاطمه سادات فردوس:

این دانشجویان امریکایی (کشوری مدعی دموکراسی و حقوق بشر) صرفاً خواستار پایان جنگ در غزه هستن که پلیس با این حجم و خشونت داره باهاشون رفتار میکنه و دستگیرشون میکنه! حالا فکر کنید اگه جایی رو تخریب کرده بودن و از عوامل مخل امنیت ملی شون حمایت میکردن، چه بلایی سرشون میومد!

 حامد صراف‌پور:

لشکرکشی گارد مسلح ایالتی تگزاس به دانشگاه برای سرکوب دانشجویانی که علیه کودک کشی اعتراض کرده‌اند. زیباکلام، زارچی، برهانی و سایر اساتید غربگرای دموکراسی‌طلب حرفی برای گفتن ندارند؟ همین پارسال بود که از حضور نیرو‌های امنیتی در دانشگاه ابراز انزجار می‌کردند و جیغ می‌زدند. 

 مصطفی وثوق‌کیا:

جلوی دانشگاه نیویورک دیوار می‌کشند تا اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان به گوش مردم نرسد. همین علنی و صریح!

 مینا کاشی:

بعد از خبر محدود شدن تجمع دانشجویان دانشگاه کلمبیا توسط پلیس، دانشجویان در ایتالیا برای حمایت از جنبش آزادی فلسطین تجمع کردند و شعار دادند! این شور و فریاد‌ها از سراسر جهان پیامی دارد، معادلات درحال تغییر است، فصل جدید حکمرانی جهان درحال آغاز است. 

 آرزو گودرزی:

پلیس تا بن دندان مسلح برا یه اعتراض مدنی علیه نسل‌کشی! دانشجویانی که خیلی آرام بدون: از قبل سازماندهی شده، اخلال در امنیت، فحش و حرکات زننده به شخص اول مملکتشون، آتیش زدن سطل زباله، اموال عمومی و دولتی! اگه این تصویر ایران بود واکنش رسانه‌های مزدور آمریکاو اسقاطیل چه بود؟

 کاربری با نام «حاج کمیل»:

دانشگاه‌های آمریکادر مهد تمدن، دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان دانشگاه رو به پادگان تبدیل کردند، چرا؟ چون به جنایات اسرائیل معترض شدن! یعنی در آمریکاحق نداری بپرسی چرا فلسطینیان رو با دست بسته در پشت بیمارستان در گور دسته‌جمعی انداختید. 

 میثم مهدیار:

چرا تصاویر بگیر و ببند‌های این روز‌های دانشگاه‌ها و در آمریکاو اروپا تصور رمانتیک برخی‌ها درباره ماهیت دولت، دموکراسی، گفتگو و... در غرب را عوض نخواهدکرد؟ آیا این جمود به ماهیت تاریخی دانش‌گاه و علوم‌انسانی و اجتماعی در ایران بر‌می‌گردد یا باید دنبال اقتصاد سیاسی این چسبندگی بگردیم؟

 الهام عابدینی:

۱۱دانشگاه آمریکاعرصه تظاهرات و تحصن در حمایت از فلسطین و بهتر بگم، علیه رژیم صهیونیستیه... شاید بزرگ‌ترین برکت «طوفان‌الاقصی» و بعد هم «وعده صادق» همین چرخش افکار عمومی دنیا و این «آگاهی» بود... چهره رژیم دیگر ترمیم نخواهد شد!

 محسن مقصودی:

غزه داره همه آبروی غرب رو می‌بره، یعنی همه شعارهاشون رو داره در کمتر از یک سال رسوا می‌کنه. دانشگاه پادگان نیست... جای استاد و دانشجو در زندان نیست ... خنده‌ام می‌گیرد، یاد روز‌های دانشگاه می‌افتم و این شعار‌ها در رسانه‌هایی که حالا سکوت کردن! بشریت برای این روشنگری به غزه مدیونه.

منبع: روزنامه جوان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • تجمع دانشجویان بام ایران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی+ تصاویر
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • واکنش وزیر علوم به یورش پلیس آمریکا به دانشجویان
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • واکنش کاربران به اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از فلسطین
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است