Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-06@23:19:02 GMT

نرخ تورم پارسال ۳۴.۸ درصد اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۸۳۶۴

مرکز آمار، نرخ تورم سالانه در اسفند پارسال برای خانوار‌های کشور را ۳۴.۸ درصد اعلام کرد. همچنین خانوار‌های کشور به طور میانگین ۲۲ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند، اما این نرخ نسبت به ما قبلش (بهمن) ٢.٩ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٥.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

١ واحد درصدی به ١٤.٦ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ١.٨ واحد درصدی به ٢٥.٧ درصد رسیده است.

همچنین در زمینه نرخ تورم نقطه‌ای که منظور از آن، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است، باید گفت که نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ١٣٩٨ به عدد ۲۲ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۲۲ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­ است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٢,٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ٢.٩ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢١.١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است که نرخ تورم ماهانه اسفند ١٣٩٨ به ١,٥ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٩ درصد و ١.٣ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ١,٤ درصد است که نسبت به ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ١.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

همچنین طبق اعلام مرکز آمار، منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است که نرخ تورم سالانه اسفند ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ٣٤,٨ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ٢.٢ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٣٤,٤ درصد است که نسبت به ماه قبل ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣٧.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٨ واحد درصد کاهش داشته است.

 

ایسنا /

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000HcE برچسب ها: تورم ، مرکز آمار ایران ، وزارت اقتصاد

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: تورم مرکز آمار ایران وزارت اقتصاد واحد درصد کاهش داشته نسبت به ماه قبل نرخ تورم نقطه ای نرخ تورم سالانه نرخ تورم ماهانه نرخ تورم خانوارهای کشور برای خانوارهای درصد رسیده درصد بوده ماه قبل ٢

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۸۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سقف‌گذاری برای اجاره‌بها» به قانون تبدیل شد

این مصوبه مجلس، از سال گذشته تا کنون، به دلیل اشکالاتی که شورای نگهبان به آن وارد کرده بود، ۳ بار رفت و برگشت و سرانجام نظر اعضای شورای نگهبان را جلب کرد.

اما کدام موجر‌ها مشمول «سقف دستوری اجاره‌بها» می‌شوند؟
 براساس این قانون، در استان‌هایی که تورم عمومی سالانه، بیش از ۳۰ درصد است، وزارت راه و شهرسازی باید «رشد سالانه اجاره‌بها» را تعیین کند.

 نرخ تعیین شده برای «رشد مجاز اجاره‌بها در هر سال» در این استان‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نرخ تورم خواهد بود.

به عنوان مثال اگر در تهران تورم عمومی ۵۰ درصد است، دولت میزان رشد مجاز اجاره‌بها را می‌تواند ۲۵ تا ۵۰ درصد تعیین کند.

پیش‌تر، برخی کارشناسان اقتصادی نسبت به «تبعات اجاره‌بهای دستوری» هشدار داده بودند و گفته بودند، اگر سمت عرضه در بازار اجاره‌نشینی دچار این ذهنیت شود که «هزینه‌های زندگی‌اش از محل اجاره‌داری با عایدی اجاره» همخوانی ندارد، احتمال دارد از این بازار خارج شود و در نتیجه عدم تعادل بیشتر می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

tags # بازار مسکن تهران سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • نرخ رشد پایه پولی با ۱۶٫۹ درصد کاهش به ۲۸٫۱ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ رسید
  • نرخ رشد پایه پولی ۱۶.۹ درصد کاهش یافت
  • نرخ رشد پایه پولی به ۱۶.۹ درصد رسید
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور است
  • قول وزیر صمت، اجرا نشد/ تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال کم شد
  • «سقف‌گذاری برای اجاره‌بها» به قانون تبدیل شد
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • تورم ترکیه چقدر است؟