Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روز‌هایی که مردم ایران با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، تحریم‌های آمریکا همچون سنگی بر پای مردمان این سرزمین، گام‌ها را برای جنگیدن با این ویروس وحشی سنگین‌تر می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ بیش از یک ماه از اعلام رسمی ورود مهمان ناخوانده کرونا به کشور می‌گذرد؛ ویروسی که شمار بسیاری از مردم را مبتلا کرده و جان تعدادی از هم وطنان را گرفته که کادر پزشکی و درمانی از این قاعده مستثنا نیستند؛ زحمت کشان خط مقدم مبارزه با کرونا به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات به کرونا مبتلا شده و متاسفانه، تعدادی از آن‌ها به شهادت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بخشی از کمبود امکاناتی همچون ماسک و دستکش و یا دارو‌های موثر برای درمان کرونا به تحریم‌های ظالمانه و ضد انسانی آمریکا برمی‌گردد که تنها شعار دفاع از حقوق بشر می‌دهد؛ اما در واقع هیچ ارزشی برای جان انسان‌ها به خصوص میلیون‌ها ایرانی قائل نیست؛ با ادامه تحریم‌ها شرایط برای مبارزه با کرونا، حفظ جان ایرانیان و جلوگیری از ابتلای آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در نامه‌های جداگانه‌ای به روسا و مقامات کشور‌های مختلف، خواستار شکستن و رفع و نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با توجه به شیوع کرونا شدند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌های جداگانه‌ به رئیس اتحادیه جهانی بین المجالس، دبیرکل اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل اتحادیه مجالس پارلمانی آسیا و نیز روسای مجالس کشور‌های اسلامی و آسیایی ضمن ابراز تاسف از تحریم‌های ضدانسانی آمریکا علیه کشورمان، این اقدام ایالات متحده از جمله تحریم‌های پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی را موانعی در مسیر مهار شیوع کرونا عنوان کرد.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌های جداگانه به همتایان خود و یا مصاحبه‌هایی بر لزوم لغو تحریم‌ها تاکید کردند.

مصطفی کواکبیان، رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به ایلهان عمر، عضو کنگره آمریکا با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا، دسترسی مردم ایران به نیاز‌های بهداشتی و دارویی را مختل کرده، ابراز امیدواری نمود که کوشش‌های نمایندگان مخالف تحریم‌های یک جانبه در کنگره منجر به رفع این تحریم‌های غیر انسانی و ظالمانه شود.

طیبه سیاوشی و فاطمه سعیدی، نمایندگان تهران نیز در توییتی مشترک به زبان انگلیسی تاکید کردند، مردم ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارند. با وجود همکاری جهانی برای مهار کووید ۱۹، ایرانیان با تحریم‌های مالی روبه‌رو هستند که دسترسی آن‌ها به هر دارویی را غیرممکن کرده است. زمان آن فرا رسیده است که جامعه‌ی بین‌الملل علیه تحریم‌های غیر انسانی دولت ایالات متحده سخن بگوید.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت و گویی با یادآوری اینکه کرونا بشریت را تهدید می‌کند، گفت: در این شرایط انتظار می‌رود کشور‌های جهان یک طرفه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را لغو کنند تا ما بتوانیم با تأمین دارو و تجهیزات با کرونا مبارزه کنیم.

علاالدین بروجروی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز گفت، انتظار می‌رود کشور‌ها با خارج شدن از فشار آمریکا، تحریم‌ها علیه ایران را رفع کنند تا ایران بتواند با کرونا مبارزه کند، وگرنه مقامات آمریکایی در از بین رفتن جان هر انسان در دنیا به دلیل ابتلا به این بیماری سهیم خواهند بود.

همچنین جلیل رحیمی جهان آبادی، رییس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه در بحران امروز کشور در حال تبدیل شدن به یک خطر خیلی بزرگ علیه سلامت مردم است، گفت: امروز کشور‌های دیگر در عرصه جهانی باید کمک کنند که این تحریم‌های ظالمانه رفع شود.

یحیی کمالی پور، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه تحریم‌ها کشور را در تهیه ملزومات دارویی با مشکل روبه رو می‌کند، گفت: جامعه جهانی برای لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران تلاش کند.

در این بین، حشمت الله فلاحت پیشه، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با طرح این پیشنهاد که تحریم‌ها در قالب قطعنامه اضطراری شورای امنیت لغو شود توضیح داد: ایران باید رسما درخواست کند که تحریم‌ها در قالب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل جهت مقابله ایران با کرونا لغو شود.

«کرونا دشمن بشریت است»؛ این توصیف رییس سازمان بهداشت جهانی از ویروسی است که سیاست و جغرافیا نمی‌شناسند و بی گناهان را به قتل می‌رساند؛ کشتاری در ایران که آمریکا با ادامه تحریم‌ها شریک جرم آن است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس نوروز 99 کرونا در ایتالیا جهش تولید پاندمی عملیات فتح المبین دنیا شیوع کرونا تحریم کروناویروس نوروز 99 کرونا در ایتالیا جهش تولید پاندمی عملیات فتح المبین تحریم های ظالمانه تحریم ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۱۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مراسم رونمایی از کتاب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد روز سه‎شنبه، ۱۱ اردیبهشت، با حضور کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از کارشناسان حقوقی و فرهنگی و همچنین اساتید دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

در این مراسم از دو جلد کتاب با عنوان «نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری» رونمایی شد.

غریب آبادی در این مراسم ضمن اشاره به اینکه بحث حقوق بشر از دو بعد مهم است، گفت: نخست حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل است و دوم از آنجایی که ما آماج اتهامات برخی کشورها قرار داریم، بنابراین وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشورها رصد کنیم و ببینیم که آیا در این زمینه صادق هستند یا خیر.

دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه از اکتبر گذشته مشخص شد رویکرد جامعه بین‌المللی نسبت به حقوق بشر آنگونه که برخی کشورها می‌گویند، باید تغییر کند، اظهار کرد: ما برای اولین بار تصمیم گرفتیم وضعیت حقوق بشر را در داخل ایران به صورت مکتوب منتشر کنیم؛ همچنین یکی از کارهایی که در ستاد حقوق بشر انجام می‎شود، پایش حقوق بشر در برخی کشورهاست؛ ستاد حقوق بشر منبع را نه رسانه‌ها و ژورنالیستی بلکه بر رویکرد سازوکارهای بین‎المللی قرار داده است اما این به معنای درست بودن هرچه آن‌ها می‌گویند، نیست.

وی همچنین به بررسی گزارش گزارش‎گران سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورها طی دو دهه اشاره کرد و گفت: این گزارش‎گران سفرهایی به کشورها دارند و گزارش‎ها و توصیه‎نامه‌هایی منتشر می‌کنند که این‌ها در ستاد حقوق بشر بررسی شده‎اند.

غریب آبادی، ادامه داد: در مرحله نخست بررسی وضعیت کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایسلند، کانادا، آلمان، سوئد در دستور کار قرار گرفتند؛ مبنای کتب بر زبان فارسی نبود و کتاب‎های مذکور به زبان انگلیسی هم منتشر شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه دلیل انتخاب این هفت کشور این است که در وهله نخست این کشورها در زمینه حقوق بشر مدعی هستند و ثانیا این کشورها علیه ایران اقدامات و اتهاماتی وارد می‌کنند، عنوان کرد: رویکرد ما تدافعی نیست؛ به‎زودی و ظرف یک ماه آینده رویکرد تهاجمی در حوزه حقوق بشر را نهایی می‌کنیم که بعد پاسخگویی، رفع ابهام و تعامل هم دربردارد؛ تصمیم بر این است که در این رابطه سندی تهیه شود که پیش‌نویس آن آماده شده است.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه کانادا کشوری است که گرفتار نقض گسترده حقوق بشر است و حقوق بومیان در این کشور نقض می‌شود، اضافه کرد: کانادا هم در داخل و هم در ارتباط با کشورهای دیگر حقوق بشر را نقض می‌کند؛ این کشور هر سال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند.

غریب آبادی، اضافه کرد: سوئد نیز به همین شکل است؛ اکنون حمید نوری چهار سال است که در این کشور بازداشت است و همه حقوق وی نقض شده است؛ حمید نوری تبعه ایران است و وظیفه ما است که تمام تلاش‌ها را درباره این شهروند ایرانی انجام دهیم؛ ان‎شاالله که بتوانیم حمید نوری را به دامان خانواده بازگردانیم.

معاون امور بین‎الملل قوه قضاییه در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه حقوق بشر یک موضوع سیاسی شده است، عنوان کرد: نهادهای حقوق بشری درباره فلسطین چه کردند، درباره دانشگاه‌های آمریکا نهادهای حقوق بشری هنوز یک بیانیه هم صادر نکردند؛ شورای حقوق بشر درباره آمریکا سکوت کرده، اما در ایران چه اتفاقی افتاده که این نهاد چندین بیانیه صادر می‌کند، اما کمیساریای عالی درباره آمریکا سکوت کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر، تصریح کرد: سیاست‎زدگی در حقوق بشر تنها درباره کشورها روی نداده و نهادهای بین‌المللی هم دچار این سیاست‌زدگی شدند.

غریب آبادی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه درباره بحث تحریم اقدامات زیادی انجام شده و ادبیات‎سازی گسترده‌ای درباره تحریم‌های یک‎جانبه صورت گرفته است، گفت: پرونده‎های زیادی در شعبه پنجاه‌وپنجم دادگستری تهران درباره تحریم‌ها باز شده است؛ همچنین پرونده‌هایی برمبنای طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی از جمله بیماران پروانه‌ای تشکیل شده است.

دبیرستاد حقوق بشر، اظهار کرد: موارد نقض را باید با استفاده از ابزارهای خود پیگیری کرده و باید به دنبال اجرای حکم‌های صادرشده برویم، تاکید کرد: این موضوع پیگیری شده و آرای محاکم ما باید اجرا شود؛ در این رابطه کشتی که محموله نفتی آمریکا را داشت توقیف شد و براساس حکم دادگاه درباره بیماران پروانه‌ای باید صرف شود که اقدام خوبی است.

غریب آبادی در بخشی دیگر با بیان اینکه یکی از مطالباتی که مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند دفاع از حقوق مستضعفان است، افزود: در حوزه دفاع از حقوق مردم غزه اقدامات زیادی انجام شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها را در زمینه پایش و رصد حقوق بشری بسیار مهم خواند و گفت: در این موضوع نیز از اقدامات پژوهشگران و دانشگاه‌ها استقبال می‎شود.

در پایان این مراسم با حضور دبیر ستاد حقوق بشر و مدعوین، از کتاب نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229029 برچسب‌ها حقوق بشر

دیگر خبرها

  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • خشونت بی‌منطق علیه حق‌طلبی دانشجویان آمریکا دردی از ظالمان دوا نمی‌کند
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در آمریکا و اروپا
  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»