Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-06@23:23:02 GMT

توزیع ماسک و ژل ضد عفونی کننده در داروخانه‌ها

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۲۳۹۱

توزیع ماسک و ژل ضد عفونی کننده در داروخانه‌ها

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدرضا شانه ساز در ستاد هدایت و راهبری غذا و دارو در بحران کرونا گفت: تا قبل از بحران کرونا، تولید ماسک و مواد ضدعفونی نیاز کشور را تامین می‌کرد و حتی فرصت و امکان صادرات هم داشتیم، اما با افزایش ناگهانی تقاضا بعد از بحران کرونا با کمبود شدید این اقلام مواجه شدیم و ظرفیت‌های تولیدی پاسخگوی نیاز کشور نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با گذشت حدود چهار هفته از شروع بحران کرونا در کشور اکنون کمبود بسیاری از اقلام مصرفی مانند ماسک و ژل ضدعفونی کننده تا حد زیادی بر طرف شده است و این در حالی است که بی سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه کشور ما اعمال شده است با این حال وضع ایران در تهیه اقلام محافظتی در بحران جهانی کرونا از کشور‌های دیگر به هیچ وجه بدتر نیست.

واردات ۴۸ساعته ماسک و اقلام محافظتی

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بخش عمده نیاز کشور به ماسک و مواد ضدعفونی از ظرفیت تولید داخل تامین شد، اما از ظرفیت واردات نیز غافل نبودیم و به همین علت تعرفه واردات گمرکی این اقلام در حد صفر شد و اکنون با حذف تشریفات زمان ثبت سفارش و ورود این اقلام به کشور گاهی به ۴۸ ساعت رسیده است که یک رکورد بی نظیر است و فقط کنترل‌های لازم برای حفظ سلامت این اقلام در سازمان غذا و دارو انجام می‌شود و وزارت راه، گمرگ و وزارت صنعت نهایت همکاری را در این زمینه دارند.

وی گفت: ظرفیت تولید الکل در کشور اکنون از ۱۷۰ هزار لیتر به ۴۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است البته در این مدت از بخشی از ذخایر استراتژیک هم استفاده شد و به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تفویض اختیار شد که مجوز تولید الکل و مواد ضدعفونی را در استان صادر کنند، اما توزیع این اقلام به صورت کشوری و با همکاری شرکت‌های پخش رسمی انجام می‌شود تا توزیع متوازنی داشته باشیم.

فرمانده ستاد هدایت و راهبری غذا و دارو در بحران کرونا افزود: در مورد تامین دارو‌های مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا نیز اکنون با بازنگری پروتکل علمی این دارو‌ها ۴ یا ۵ قلم دارو برای این بیماران با تشخیص پزشکان معتمد در داروخانه‌های منتخب سازمان غذا و دارو توزیع می‌شود و در اختیار بیماران سرپایی نیز قرار می‌گیرد.

وی گفت: البته یکی از این دارو‌ها که داروی تامیفلو بود و در گذشته پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دوز تولید و واردات داشت و در یک ماه گذشته مصرف آن ۵ برابر شده بود از پروتکل درمان کرونا خارج شد. از آذر تا چند روز گذشته ۵۳۰ هزار بیمار از این دارو استفاده کردند که در بسیاری از موارد تجویز این دارو درست نبود به همین علت از پروتکل درمان کرونا حذف شد.

ماسک تامین شد

ابوالحسن گرجی قائم مقام رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این نشست گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که استفاده از ماسک برای افراد غیر بیمار ضرورت ندارد و فقط کادر درمانی و افراد بیمار باید از ماسک استفاده کنند بنابراین بیشتر تقاضای بازار برای ماسک تقاضای القایی است با این حال ماسک‌های یک لایه و دولایه و ماسک‌های پارچه‌ای قابل شست و شو از دیروز در داروخانه‌های کشور توزیع شده و همه مردم می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها این اقلام را تهیه کنند.

وی افزود: ماسک‌های یک لایه یا دولایه را می‌توان با استفاده از یک دستمال کاغذی استفاده کرد. این ماسک‌ها در بسته‌های ۱۰ تایی و ۲۰ تایی در داروخانه‌ها توزیع شده و حدود یک میلیون بسته توزیع شده است. هدف از توزیع این ماسک‌ها این است که تقاضا برای ماسک‌های سه لایه کم شود. این ماسک‌ها در اختیار بیماران و کادر درمانی قرار گیرد.

گرجی گفت: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک سه لایه نیز در کشور تولید و وارد شده است که در اختیار بیماران و افراد مشکوک به بیماری که در خط مقدم مبارزه با این ویروس هستند قرار می‌گیرد.

وی افزود: ماسک‌های سه لایه برای چند ساعت قابل استفاده است و باید عوض شود، چون خودش می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد. برای کادر درمانی استفاده از ماسک N ۹۵ بهتر است، چون مدت زمان بیشتری قابل استفاده است، تولید این ماسک نیز به تولید روزانه ۱۰۰ هزار قلم رسیده است که با توزیع آن نیاز کادر درمانی تا حد زیادی بر طرف می‌شود.

جانشین رئیس ستاد مدیریت و راهبری غذا و دارو در بحران کرونا ادامه داد: تولید ژل در کشور نیز به میزان کافی رسیده و بازار در حال اشباع است، شرکت‌های الکل سازی نیز تولید الکل از ۱۶۰ هزار لیتر به ۴۰۰ هزار لیتر رسانده اند و نیاز تولیدکنندگان ژل را تامین کرده اند.

حسین صفوی، مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز در این نشست گفت: میزان تولید ماسک در کشور قبل از بحران کرونا روزانه ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار بود که در‌ی ک شیفت کاری تولید می‌شد این میزان عملا برای رفع نیاز مراکز درمانی کفایت می‌کند. البته اکنون با توجه به نیاز کشور ظرفیت تولید این ماسک‌ها افزایش پیدا کرد و تولید ماسک‌های پارچه‌ای هم به آن اضافه شد.

وی گفت: میزان ماسک‌های سه لایه‌ای که از تولید داخل و منابع اهدایی در اختیار سازمان غذا و داروست به سه میلیون ماسک رسیده است که علاوه بر مراکز درمانی بخشی از آن در داروخانه‌ها نیز تولید می‌شود البته قرار است یک محموله ۲۰ میلیونی از این ماسک در برنامه‌های آتی وارد شود که در این صورت کمبود این ماسک نیز بر طرف می‌شود.

صفوی افزود: واردات ماسک سه لایه با حجم بالا را در برنامه داریم که در این صورت به وفور این ماسک در داروخانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: میزان مکشوفات ماسک هم بین ۳ تا میلیون بوده است که عملا برای مصرف چند روز است. میزان ماسک N ۹۵ اهدایی به کشور نیز حدود ۲۰۶ هزار قلم است که فقط نیاز یک روز مراکز درمانی را پوشش می‌دهد.

توزیع دستکش در مراکز درمانی

وی گفت: در مورد دستکش نیز، چون مواد اولیه دستکش لاتکس وارداتی است به منابع خارجی نیاز داریم. طی یک هفته گذشته ۲۰۰ هزار جفت دستکش لاتکس و دو میلیون جفت دستکش جراحی در مراکز درمانی توزیع شد. برای مصارف عمومی نیز دستکش‌های ساده تری وجود دارد که در داروخانه‌ها در بسته‌های ۱۰ تایی توزیع شده و در اختیار مردم است.

غلامحسین مهرعلیان، مدیر کل دارو و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز گفت: در یک ماه گذشته علاوه بر دارو‌های درمان کرونا، مصرف سرم، مسکن‌ها و دارو‌های ایمنی مثل IVIG چندین برابر شده است و سازمان غذا و دارو این دارو‌ها را متناسب با پروتکل علمی درمان کرونا در بازار تامین می‌کند.

توزیع دارو‌های کرونا در داروخانه‌ها گفت: دارو‌های درمان کرونا که حدود ۴ یا ۵ قلم است در داروخانه‌های منتخب معرفی شده سازمان غذا و دارو برای بیمران خفیف و سرپایی هم موجود است و با نسخه پزشکان معتمد وزارت بهداشت توزیع می‌شود.

مهرعلیان افزود: میزان تولید الکل برای تولید ژل و مواد ضدعفونی نیز در کشور افزایش یافته و به ۲۵۰ هزارلیتر رسیده است. حدود ۱۵۰ هزار لیتر هم ذخیره استراتژیک داریم. ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر از این الکل برای تولید ژل‌های توزیعی در داروخانه‌ها مصرف می‌شود. ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر دیگر برای تولید محلول‌های ضدعفونی مورد استفاده از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است و ۳۰ هزار لیتر هم برای تولدی دارو در اختیار کارخانه‌های داروسازی قرار می‌گیرد.

مدیر کل نظارت بر دارو و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در هفته پایانی اسفند ۲۰مجوز تولید الکل صادر شد و اکنون کمبود الکل برای تولید مواد ضدعفونی نداریم. میزان تولید ژل هم به اندازه اشباع بازار در داروخانه‌ها رسیده است و هر کسی به داروخانه مراجعه کند ۳ یا ۴ نوع ژل برای خرید به او پیشنهاد می‌شود.

وی ادامه داد: مراکز درمانی نیز کمبود محلول ضدعفونی ندارند البته میزان صرف این مراکز نسبت به گذشته سه تا پنج برابر شده است و فعلا محول ضدعفونی در داروخانه‌ها زیاد نیست.

مهرعلیان گفت: ورود الکل‌های تولید شده به بازار سیاه صحت ندارد و اگر هم باشد در حد لیتر است و حجم بالایی ندارد. علت گلایه شرکت‌های تولید مواد ضدعفونی از کمبود الکل میزان پایین تولید بود که با افزایش تولید و حتی واردات الکل این کمبود بر طرف شد. تولید ژل و محلول ضدعفونی در کارخانه‌های آب معدنی نیز کذب است و صحت ندارد.

انتهای پیام/

20 / 20 رئیس سازمان غذا و دارو محمدرضا شانه ساز تولید ماسک و مواد ضدعفونی نیاز کشور افزایش ناگهانی افزایش ناگهانی تقاضا بعد از بحران کرونا کمبود شدید ماسک واردات ۴۸ساعته ماسک و اقلام محافظتی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: رئیس سازمان غذا و دارو افزایش ناگهانی سازمان غذا و دارو بحران کرونا مواد ضدعفونی داروخانه ها مراکز درمانی قرار می گیرد درمان کرونا کادر درمانی ماسک ها برای تولید تولید الکل تولید ماسک نیاز کشور توزیع شده هزار لیتر تولید ژل توزیع شد سه لایه دارو ها بر طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۲۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: مکمل‌ها بازار پرمصرفی دارند و خیلی‌ها هم به دنبال برند خارجی محصولات مورد نظرشان هستند. شاید همین مساله هم باعث شده که سودجویان محصولات تقلبی را با نام برند خارجی به مشتریانشان عرضه می‌کنند و هزار و یک آسیب برای سلامت آنها رقم می‌زنند. همین چند روز پیش بود که معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک از کشف ۲۲۰ قوطی مکمل ورزشی قاچاق و غیر مجاز در این شهر خبر داد.

پیشتر هم رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف ۵۴۳ قوطی پودر و ۶۱۶۰ عدد قرص بدنسازی تقلبی و قاچاق در ساختمانی واقع در بازار تهران خبر داده بودند. آن هم در حالی که چند سالی می‌شود، تمام مکمل‌های موجود در کشور در کارخانه‌های داروسازی ایران تولید می‌شوند و تقریبا هیچ وارداتی برای این محصول در کشور وجود ندارد.

این نکته را سیدمحمد ناصری، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل ایران هم تأکید می‌کند و به همشهری آنلاین می‌گوید: اگر در داروخانه‌ها، محصولی را تحت عنوان برند خارجی عرضه می‌کنند، همان‌هایی هستند که تحت لیسانس و فرمولاسیون شرکت خارجی از سوی شرکت‌های داخلی تولید شده‌اند و ادعای تولید آن توسط شرکت خارجی در کشور دیگر مورد تأیید نیست.

او تأکید می‌کند که تنها مرکز معتبر برای عرضه این محصولات هم داروخانه‌ها هستند و اگر در محلی خارج از این اصناف عرضه شوند، قاچاق و فاقد اصالت خواهند بود.

وضعیت تولید مکمل در کشور

ناصری با بیان این که تولید مکمل‌ها در کشور از حدود سال 98رونق جدی‌تری گرفت، عنوان می‌کند: مکمل‌ها پروسه قیمت‌گذاری بهتری نسبت به دارو دارند و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های داروسازی به این سمت آمدند که در کنار محصولات دارویی مکمل‌ها را هم تولید کنند.

به گفته این فعال حوزه دارویی، ایران جزو کشورهایی است که تمام مکمل‌هایش در کارخانه‌های داروسازی تولید می‌شوند و چند شرکتی هم که هنوز تولید دارو ندارند، استانداردهایی که وزارت بهداشت از شرکت‌های دارویی مطالبه می‌کند را دارا هستند. این در حالی است که در سطح دنیا مکمل‌ها در سطح نزدیک‌تر به صنایع غذایی تولید می‌شوند.

محدودیت واردات

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل ایران درباره بازار واردات مکمل‌ها هم توضیح می‌دهد: رشد تولید مکمل‌ها در داخل کشور و همزمان محدودیت‌های منابع ارزی، وزارت بهداشت و وزارت صنعت و معدن را در این مسیر قرار داد که جلوی واردات مکمل‌ها را بگیرند. این تصمیم کاهش ارزبری برای کشور داشت چون تعداد زیادی از محصولات با وجود 10 تا 15تولیدکننده ضرورتی به واردات نداشتند.

خیلی‌ها در مراجعه به داروخانه، اصرار بر خرید محصول خارجی دارند اما نمی‌دانند که این محصولات خارجی را در کشور نداریم. به همین دلیل آن چیزی که در بسیاری موارد داروخانه‌ها به‌عنوان مکمل خارجی عرضه می‌کنند، همان محصولات تحت لیسانس است

او ادامه می‌دهد: البته این الگویی است که در کشورهای همسایه ایران هم وجود دارد. به جز واردات تعدادی از مکمل‌هایی که مربوط به برندهای معتبر دنیا هستند، آنها هم به سمت خودکفایی در تولید مکمل‌ها حرکت کرده‌اند. بر این اساس تقریبا هیچ واردات مکملی در کشور ما هم وجود ندارد.

داستان تولید مکمل‌ها

ناصری با بیان این که مکمل‌ها شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، ترکیبات ویتامین‌ها و مواد معدنی با عصاره‌های گیاهی، آمینواسیدها و پروتئین‌ها هستند، بیان می‌کند: تولید این محصولات به 2 صورت انجام می‌گیرد؛ آنهایی که با دانش فنی و فرمولاسیون شرکت‌های داخلی تولید می‌شوند و گروه دوم هم تحت لیسانس و فرمولاسیون شرکت خارجی در حال تولید هستند. این محصولات هم همان برندی هستند که شرکت خارجی سازنده اولیه، ساخت و دانش فنی آن را به شرکت ایرانی منتقل کرده و درنهایت محصول با همان نام و برند خارجی تولید می‌شود.

البته به گفته این فعال حوزه دارو، واردات مواد اولیه مکمل‌ها همچنان انجام می‌شود و در این باره توضیح می‌دهد: همانقدر که در حوزه تولید محصولات آماده‌مصرف پیشرفت کرده‌ایم در حوزه مواداولیه مکمل‌ها پیشرفتی نداشتیم. در بسیاری موارد مولتی ویتامین مینرال که محصول تولیدشده یک شرکت ایرانی یا تحت لیسانس یک شرکت خارجی است، مواداولیه با احتمال زیاد وارداتی هستند.

ماجرای فروش خارجی‌ها در داروخانه‌ها

او درباره عرضه مکمل‌های خارجی در بازار مصرف هم می‌گوید: یکی از مشکلات این حوزه تقاضای مردم برای خرید مکمل‌های خارجی است که البته به فرهنگ مصرف کالای خارجی در مردم ایران مربوط می‌شود و فقط شامل مکمل‌ها نیست. مردم ما زمانی که می‌خواهند کفش هم بخرند، اگر پول کافی داشته باشند، ایرانی نمی‌خرند.

ناصری ادامه می‌دهد: این فرهنگ زمانی مشکل ایجاد می‌کند که فرد در مراجعه به داروخانه، اصرار بر خرید محصول خارجی دارد اما نمی‌داند که این محصولات خارجی را در کشور نداریم. به همین دلیل آن چیزی که در بسیاری موارد داروخانه‌ها به‌عنوان مکمل خارجی عرضه می‌کنند، همان محصولات تحت لیسانس است که تحت نام برند یک شرکت خارجی در داخل کشور تولید می‌شود. اما روی جعبه تمامی این محصولات، ساخت ایران قید شده است.

بیشترین تقلب در این مکمل‌ها

ناصری درباره محصولات تقلبی موجود در بازار هم بیان می‌کند: بیشترین سهم قاچاق و تقلب در این محصولات درباره مکمل‌های ورزشی است که خارج از چرخه اصلی عرضه این محصولات یعنی داروخانه‌ها فروخته می‌شوند. این مکمل‌ها به‌صورت پودر تهیه می‌شوند و به تکنولوژی پیچیده برای ساخت هم نیاز ندارند.

تقاضا برای نمونه خارجی مکمل‌ها در کشور بالاست و به همین دلیل سودجویان به‌دنبال نمونه‌های تقلبی این مکمل‌ها در کشورهای همسایه هستند

او با بیان این که تخلفات درباره مکمل‌های ورزشی به‌دلیل مصرف از سوی جوان‌ها و اثربخشی برخی از آنها بیشتر است، عنوان می‌کند: آنها یک پودر پروتئینی قاچاق می‌خرند و آن را مؤثرتر می‌دانند اما آگاه نیستند که دلیل این اثربخشی، داروها و مواد نیروزای غیرمجازی است که به این پودرها اضافه شده، اما این اثربخشی جذابیت محصول را برای مصرف‌کننده بیشتر می‌کند

روش‌های تشخیص مکمل اصل از تقلبی

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل ایران در پاسخ به این سؤال که آیا راهکاری برای تشخیص محصول تقلبی از اصل وجود دارد، به سه نکته اشاره می‌کند و می‌گوید: اول اینکه تمام محصولات ایرانی و تحت لیسانس که در کشور تولید می‌شوند در سامانه وزارت بهداشت از طریق برچسب اصالت قابل رهیابی هستند. نکته دوم اینکه عرضه مکمل‌ها شامل قرص، کپسول، قرص جوشان و پودرهای بدنسازی خارج از داروخانه ممنوع است و هر کدام از آنها اگر خارج از داروخانه خریداری شود فاقد اصالت است؛ یعنی براساس سیکل قانونی وارد یا تولید نشده است.

او درباره نکته سوم هم بیان می‌کند: داروخانه‌ها اجازه فروش اقلام قاچاق را ندارند و این کار یک تخلف بسیار جدی و با جرایم سنگین است. آنها اجازه ندارند حتی محصولی که از طریق چمدانی و مسافران وارد شده را عرضه کنند. نکته مهم اینکه بسیاری از محصولاتی که در سطح عرضه خارج از داروخانه‌ها فروخته می‌شوند، تقلبی هستند و از مجرای قانونی هم به کشور وارد نشده‌اند.

البته به تاکید ناصری، تقاضا برای نمونه خارجی مکمل‌ها در کشور بالاست و به همین دلیل سودجویان به‌دنبال نمونه‌های تقلبی این مکمل‌ها در کشورهای همسایه هستند.

ناصری تأکید می‌کند: اگر داروخانه‌ای اقدام به تحویل مکملی کند که برچسب اصالت وزارت بهداشت را نداشته باشد، این اقدام تخلف است اما مشکل اینجاست که هر قدر داروخانه‌ها می‌خواهند داروی مجاز عرضه کنند، مردم با وجود تقاضای بالا، آنها را به این سمت هل می‌دهند و این مشکل درباره سایر محصولات مثل داروها و لوازم بهداشتی‌ها هم وجود دارد. البته این تأیید چنین تخلفی از سوی داروخانه‌ها نیست.

کد خبر 849195 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مکمل‌های دارویی خبر مهم مکمل‌های غذایی

دیگر خبرها

  • وضعیت تولید داروی بیماران SMA در کشور
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • مردم نگران تامین داروی "وارفارین" نباشند
  • مردم نگران تامین داروی وارفارین نباشند
  • داروی مهم بیماران قلبی بالاخره توزیع شد
  • سازمان غذا و دارو: بیماران قلبی نگران وارفارین نباشند
  • توزیع وارفارین در داروخانه‌های منتخب
  • توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در بازار
  • دغدغه بیماران قلبی؛ کمبود وارفارین داریم؟
  • کمبود وارفارین نداریم/ توزیع در داروخانه‌های منتخب