مبعث؛ آغاز حیات معنوی و احیای انسانیت/ بعثت پیامبر (ص) درهای آسمان را به روی بشر باز کرد
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۳۱۳۳
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هر چند نخستین روز از نوروز ۹۹ با شهادت امام موسی کاظم (ع) همزمان بود، اما در ادامه اعیاد یکی یکی از راه میرسند و عیدی مسلمانان توامان می شود. سالروز مبعث پیامبر (ص) با روزهای ابتدایی عید نوروز همزمان شده است. درباره ویژگیهای عید مبعث و تاثیر آن در زندگی بشریت با حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه گفتوگو کردیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این پژوهشگر دینی در این باره به خبرنگار ما گفت: عید مبعث، عیدی است که درهای آسمان به روی انسان باز میشود؛ یعنی انسان با این اتفاق بزرگ میفهمد که تا بی نهایت امتداد دارد. مبعث به معنای برانگیختن است و به تعبیر دعایی که در روز و شب مبعث وارد شده است، تجلی اعظم در این روز اتفاق میافتد. تجلی اعظم یعنی بزرگترین جلوه معنوی که انسان امکان ادراکش را دارد.
بیشتر بخوانید: روز مبعث چه روزی است؟
در مبعث، خداوند دعوت نامه اختصاصی بندگانش را به پیامبر (ص) داداین کارشناس مذهبی ادامه داد: همه ما انسان ها، ظرف وجودی داریم؛ ظرف وجودی بسیار گسترده است، اما مشاهدات ما در طول حیاتمان محدود است. در مبعث ما به شهود نامحدود و کشف کمال مطلق، شرف یاب میشویم. قرآن که رابطه مستقیم، دوسویه، مستحکم و بی واسطه میان انسان و خداست، در مبعث نازل میشود. در مبعث پیامبر اکرم (ص) دعوت نامه اختصاصی خدا یعنی قرآن را، در حالی که پر از هوا، غفلت و درگیریهای روحی و درونی بودیم، برای ما آورد. مبعث بشارت انسانیت است. انسانی که هزاران راه اشتباه رفته است، در این عید به سوی خدا باز میگردد. در مبعث خدا خطاب به بنده گنهکارش میگوید که من از تو صرف نظر نکردم و امکان بازگشت به سوی من را داری.
مبعث، آغاز حیات معنوی انسانحجت الاسلام و المسلمین سرلک با اشاره به ظرفیت بالای عید مبعث برای تعالی انسان، اظهار کرد: آیت الله بهاء الدینی (ره) فرمودند این که نقل شده است، پیامبر اکرم (ص) به معراج رفتند، به این معنا است که انسان هم میتواند به معراج برود. این راهی است که از عید مبعث گشوده شده است؛ کسانی مثل امیر المومنین (ع) تا انتهای این راه را رفتند و فرمودند اگر پردهها برداشته شود، به معلومات من اضافه نمیشود. کسانی هم در میانه راه هستند؛ عدهای در آغاز راه قرار دارند و برخی هنوز راه نیفتادند. مبعث بیدار کردن انسان به دست خود خداست. از این جهت مبعث آغاز حیات معنوی و انسانی ماست.
وقتش رسیده که صدای منادی را بشنویموی افزود: مبعث عیدی است که به تعبیر مولوی، انسان بازجوید روزگار وصل خویش. در این روز خدا ما را به ملاقات خویش دعوت کرده است. بعضیها با تلنگر مبعث بیدار شدند و بعضیها با این دعوت بیدار نشدند. قرآن کریم میفرماید رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیًا یُنَادِی لِلْإِیمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا گروهی هستند که میگویند، خدایا ما دعوت تو را شنیدیم که ایمان بیاوریم و ایمان آوردیم. برخی هم تا فرا رسیدن مرگشان بیدار نمیشوند. امیر المومنین علی (ع) درباره گروه دوم فرمودند اَلنّاسُ نیامٌ فَاِذا ماتُوا انْتَبَهوا مردم خواب هستند و وقتی میمیرند بیدار میشوند. به تعبیر حافظ دعوت خدا به ما این را میگوید «جــرس فــریاد میدارد که بربندید محمــل ها». همان طور که سهراب میگوید، باید امشب چمدانی را که به اندازه پیراهن تنهایی من جا دارد، بردارم و به سمتی بروم که درختان حماسی پیداست، رو به آن وسعت بی واژه که همواره مرا میخواند. پیراهن تنهایی در این عبارت سهراب یعنی خودم. بعد میگوید چه کسی بود صدا زد سهراب. در مبعث، همه ما را به نام، نشان و با ویژگی هایمان صدا زدند. به همین دلیل لازم است که همه ما شال و کلاه کنیم و آماده بازگشت به سوی خدا شویم.
بیشتر بخوانید: شب مبعث چه اعمالی دارد؟
کرونا نتیجه دور شدن از مسیر حقیقی انسان استاین استاد دانشگاه مبعث را روز احیای انسان دانست و بیان کرد: در قرآن کریم آمده است یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم دعوت خدا و رسول را پاسخ دهید، وقتی میخواهند شما را زنده کنند. هدف مبعث احیای انسانیتِ انسان و رها شدن او از خودخواهیها، منیتها و درگیریهاست. همین وپروس کرونا بدون تردید محصول خودخواهی انسان سرگشته است. برخی میگویند، این ویروس به صورت ناخواسته در دامن انسان سرگشته نهاده شده است. یعنی مصرف گرایی و زندگی بر اساس تمایلات، چنین بلایی را به انسان تحمیل کرده. عدهای هم میگویند در پشت پرده شیوع این بیماری، اساساً یک ایده تروریستی قرار دارد. چه انسان ناخودآگاه به کرونا رسیده باشد، چه عالمانه؛ هر دو ایده نشان میدهد که انسان غافل از مبدأ خود و بی توجه به دعوت پیامبر (ص) است. انسانی که به خودخواهی، مصرف گرایی و مصرف زدگی روی میآورد، حتماً خربزهای خورده که باید پای لرزش بنشیند؛ یقیناً مسیر را کج رفته و باید پیامدهای این راه اشتباه را دریافت کند.
گودزیلاهایی که خودمان آن را خلق کردیمحجت الاسلام سرلک ادامه داد: قرآن میفرماید ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ فساد در بیابان و دریا آشکار میشود به واسطه اقدامات مردم. ناس یعنی انسان بریده از خدا؛ موجودی که به حقیقت وجودی خود آگاهی کافی پیدا نکرده است. این انسان به پارادوکس میرسد. یکی از نمودهای این ناآگاهی میل به مصرف گرایی و در نتیجه به وجود آمدن بیماریهای این چنینی است. در سینمای ژاپن این مصرف گرایی و نا آگاهی را در پدید آمدن یک گودزیلای خونخوار و مخرب نشان میدهند. گودزیلایی که در زیر سطح شهر زاد و ولد میکند. در فیلم نشان داده میشود که زمینه رشد این گودزیلا به دست خود انسانها فراهم شده است. در نهایت گودزیلا یک روز به سطح زمین میآید؛ همه چیز را نابود میکند و کسی هم جلودارش نیست. در فیلم وقتی ارتش برای مقابله با گودزیلا دست به کار میشود، این موجود عجیب عصبانی تر میشود و تخریب بیشتری انجام میدهد.
بسیاری از مشکلات امروز، نتیجه اشتباهات خودمان استوی افزود: بعثت دعوتی است که انسان به انسانیت خودش برگردد و بفهمد که محور این عالم است؛ در عین حال بداند که خودش هم محور دارد. تفکر انسان محوری میگوید که بشر میتواند هر کاری انجام دهد. بعثت میگوید درست است که انسان محور است، اما خودش هم محوری دارید. اگر ما محوریت خدای متعال را در زندگی فراموش کردیم، هر بلایی سرمان بیاید از یک جهت حقمان است. بسیاری از این بلاهایی که با آن مواجه میشویم، بر اساسِ طبیعت دنیا به وجود میآید. یک جایی دستِ گلهایی به آب داده ایم که حالا نتیجه اش را میبینیم. کسی که به لحاظ معنوی و روحی دچار مشکلاتی میشود، درهای رحمت خدا به رویش بسته میشود.
بیشتر بخوانید: گلچین مداحی عید مبعث+دانلود
عید یا فرصتی برای بازگشتحجت الاسلام سرلک در پایان اضافه کرد: بدبختیها و ناآرامیهای بشر، پیامدِ راههایی است که انسان منهای خدای متعال سپری میکند. نمیخواهم مردم را در ایام عید ناراحت کنم، اما باید بدانیم که بسیاری از مشکلات امروز، نتیجه اشتباهات خودمان است. در مبعث، پیامبر اکرم (ص) دعوت کننده بود و دعوت نامه قرآن. قرآن صحبتش این است که اگر کسی خدا را ملاک و محور قرار ندهد، دنیا و آخرتش را باخته است. در زمانه ما، جریانی به اسم مادی گرایی و مدرنیته، میخواهد دین را خرافات معرفی کند و با نمایش دادن بدبختیهای انسان امروز، رابطه انسان و خدا را بد جلوه دهد. دشمنان اسلام از گذشته تا الان برای نابودی و به اشتباه کشیدن بشر تلاش کردند. باید مسیر را شناخت و با این دیدگاههای اشتباه مقابله کرد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: مناسبت های مذهبی عید مبعث مصرف گرایی عید مبعث
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۳۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
سید محمد موسوی فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست در گفتوگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: در استان، همواره تلاش این اداره کل بر حراست از عرصههای تحت مدیریت خود و حفاظت از حیات وحش آن بوده است.
وی با بیان اینکه نمیتوان تمامی عرصه تحت مدیریت این اداره کل در استان را تنها با تکیه بر توان ۶۰ نیروی محیط بان حفاظت کرد، گفت: به طور مستمر تلاش شده است که علاوه بر اخذ مجوز بابت افزایش تعداد نیروهای محیط بان استان همچنین جلب همکاری جوامع محلی به عنوان همیاران طبیعت و آموزش همگانی نیز عملی شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی عنوان کرد: در سال گذشته هفت نیروی محیط بان از سهمیه ایثارگران جذب شدند همچنین شماری همیار جدید نیز به تعداد همیاران این اداره کل افزوده شدند.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ به سه هزار و ۸۸۳ نفر و در سال ۱۴۰۲ نیز به دو هزار و ۳۶۳ نفر در قالب طرح آموزش یک ساعت با محیط بان در مدارس، آموزشهای محیط زیستی ارائه شدند.
موسوی تصریح کرد: البته در زمینه ارتقای فرهنگ محیط زیستی در میان عموم علاوه بر اقدامات فرهنگی نیاز است که از ظرفیت موزه طبیعی نیز بهره گرفت.
وی تاکید کرد: هرچه زودتر موزه طبیعی مرکز استان در بوستان باباامان راه اندازی شود که بر آشنایی هر چه بیشتر عموم با ارزشهای زیست محیطی بسیار موثر خواهد بود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به نتایج مثبتی که در کشور در زمینه اجرای قرقهای اختصاصی تجربه شده است نیز اشاره و اظهار کرد: طی سالهای گذشته، برخی از نقاط کشور که تحت مدیریت ادارات کل محیط زیست استانها نیستند بلکه مناطق آزاد هستند، به عنوان قرقهای اختصاصی به بخش خصوصی واگذار شدند.
وی خاطرنشان کرد: واگذاری قرقهای اختصاصی با رویکرد ساماندهی این مناطق آزاد و البته با رویکرد حفاظت از حیات وحش این مناطق همچنین با رویکرد درآمدزایی اجرایی شد.
موسوی در ادامه بیان کرد: در این طرح، به بخش خصوصی که حفاظت از عرصه و حیات وحش مناطق هدف را انجام میدهد، اجازه داده میشود که پس از سرشماری جمعیت حیات وحش این مناطق، شکار مبتنی بر پروانهای که صادر خواهد شد، انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: مبتنی بر این تجربه ملی، جمعیت حیات وحش مناطق واگذار شده به بخش خصوصی افزایش یافتند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد: در این زمینه، خراسان شمالی نیز طی سالهای اخیر برای دو منطقه هدف واقع در شهرستانهای جاجرم و اسفراین طرح قرق اختصاصی را تهیه و طرحها به سازمان محیط زیست کشوری ارسال کرده است.
وی گفت: اجرای این طرح در دو منطقه هدف منوط به تایید شورای عالی محیط زیست کشور است.
موسوی تصریح کرد: خراسان شمالی مناطق مستعد دیگری را نیز دارا است که میتوان این طرح را در این مناطق اجرایی کرد.
وی در ادامه با تاکید بر این نکته که در استان همواره برای حفاظت از حیات وحش تلاشهای بسیاری انجام شده و ادامه دارد، اظهار کرد: با این وجود، امر شکار صفر نمیشود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی بیان کرد: در استان، طی سال ۱۴۰۱ تعداد دو فقره صید غیر مجاز آبزیان (زردپر)، ۳۶ فقره شکار غیر مجاز پرندگان، ۴۵ فقره شکار غیرمجاز پستانداران، ۱۰ فقره زنده گیری پرندگان، و طی سال ۱۴۰۲ نیز دو فقره صید غیرمجاز آبزیان، ۲۱ فقره شکار غیرمجاز پرندگان، ۳۹ فقره شکار غیرمجاز پستانداران و هفت فقره زنده گیری پرندگان کشف و شناسایی شدند.
وی همچنین گفت: در استان، طی سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ فقره اقدام به شروع به شکار، سه فقره نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده، ۱۹ فقره سلاح شکاری غیرمجاز و ۵۹ فقره سلاح شکاری مجاز کشف شدند.
موسوی افزود: در استان، طی سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۲۴ فقره اقدام شروع به شکار، پنج فقره نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده، ۳۷ فقره سلاح شکاری غیرمجاز، ۴۹ فقره سلاح شکاری مجاز و یک فقره سلاح جنگی برای شکار کشف و شناسایی شدند.
وی یادآور شد: طی همکاری با فراجای استان نیز در سال ۱۴۰۱ تعداد دو فقره و در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد شش فقره تخلف فروش حیات وحش شکار شده و زندهگیری شده در فضای مجازی کشف شدند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی درباره زنده گیری پرندگان شکاری در استان نیز عنوان کرد: این نوع پرندگان مورد تقاضای سودجویان داخلی و مشتریان کشورهای عربی است.
وی گفت: با توجه به اینکه معمولا زنده گیری پرندگان شکاری از تیرماه شروع میشود، هر ساله طی هماهنگی با نهاد فراجا، اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان و فرودگاه بجنورد گذرگاههای عبوری استان تحت پایش و نظارت قرار میگیرند تا از بروز احتمالی قاچاق پرندگان شکاری استان جلوگیری شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در خاتمه درباره بازدارندگی جرایم برای تخلفهای زیست محیطی نیز عنوان کرد: هنوز مبالغ این جرایم به روزرسانی نشده است که امیدوار هستیم به روز شود.
موسوی همچنین خواستار شد: قوانین مربوط به حمل سلاح نیز اصلاح و به روز شوند تا قدرت بازدارندگی در برابر شکارهای مجاز را افزایش دهد.
خبرنگار:سمانه قهرمانی
انتهای خبر/
کد خبر: 1229139 برچسبها سازمان محیط زیست استان