Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه برای تحقق شعار سال مهمترین الزام، داشتن خودباوری انقلابی «ما می توانیم» است بر ضرورت نگاه «مکتب سلیمانی» در رویکرد و تصمیمات کلان اقتصادی کشور تاکید کرد. ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش  خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، سال 99 را مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام گذاری فرمودند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون تردید نام گذاری سال ها اعلان جهت گیری راهبردی نظام در سال پیش رو می باشد . به عبارت دیگر این نام ها ، راهبردی برای بسیج امکانات و حرکت نظام در مسیری مشخص می باشد که باید در سال پیش رو طی شود . در این رابطه با الله مراد سیف، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) گفت و گو کردیم:

وی با بیان اینکه این نام گذاریها  یک آرمان نیست ،همان طور که بیانگر وضعیت جاری هم نیست  گفت: این نامگذاری ها آن چیزی است که باید به عنوان یک هدف قابل تحقق ،جهت دهنده به اقدامات همه عوامل در محدوده سرزمینی ما باشد.

این کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه این شعار صورت عملی به خود بگیرد یا نه نیز کاملا بستگی به اقداماتی دارد که در طول سال انجام خواهد شد گفت: با این نام گذاری ها نه خیال پردازی می کنیم و نه تسلیم واقعیت های موجود می شویم، بلکه در جهتی مشخص برای رسیدن به هدفی معقول همه تلاش خود را به کار می گیریم.

* بودجه 99 خلاف جهت شعار سال / ضرورت بازنگری در بودجه 99

الله مراد سیف افزود: اگر بنا بود که تسلیم واقعیت موجود شویم با وضعیتی که در بودجه سال 99 منعکس شده است که یا به استقراض متکی است یا به فروش دارایی ها و یا مالیاتی که تحقق نخواهد یافت باید بن بست اقتصادی را اعلام می کردیم.

* ضرورت نگاه «مکتب سلیمانی» در رویکرد و تصمیمات کلان اقتصادی کشور

وی  با تمجید از نقش مقام معظم رهبری که در پیشبرد اهداف کلان انقلاب اسلامی  تسلیم شرایط روز نمی شوند گفت: مقام معظم رهبری  به جای رفتن در لاک تدافعی تلاش می کنند با بسیج نقاط قوت و گره زدن آن به فرصت ها رویکردی تهاجمی را در قبال شرایط انتخاب کنند و این همان جوهره مکتب مقاومت فعال است که مقام معظم رهبری در تجلیل از سردار شهید مقاومت آن را «مکتب سلیمانی» لقب دادند.

این استاد با ابراز اینکه اکنون دو استراتژی متعارض نسبت  به اقتصاد کشور مطرح است گفت:  برخی استراتژیست ها برای رسیدن به استراتژی مناسب ابتدا تلاش می کنند موقعیت راهبردی خود را مشخص کنند.  اگر این موقعیت با غلبه نقاط ضعف بر قوت ها و غلبه تهدیدات بر فرصت ها تعریف شود، موقعیت را تدافعی اعلام و تلاش می کنند با اتخاذ استراتژی های تدافعی برای مهار نقاط ضعف به منظور جلوگیری از اثرگذاری تهدیدات استفاده کنند .

الله مراد سیف با بیان اینکه غلبه تهدیدات بر فرصت ها و در عین حال غلبه نقاط قوت بر ضعف ها استراتژی های رقابتی را برای استفاده از نقاط قوت جهت مهار تهدیدات را اقتضا می کند گفت: در صورتی که نقاط ضعف بیش از قوت ها ولی فرصت ها بر تهدیدات غلبه دارد استراتژی های محافظه کارانه برای استفاده از فرصت ها در جهت جبران ضعف ها می تواند مفید باشد . در این منطق استراتژی های تهاجمی تنها زمانی استفاده می شود که فرصت ها بر تهدیدات و قوت ها بر ضعف ها غلبه داشته باشند . در این موقعیت رهبران برای استفاده از نقاط قوت و بهره گیری از فرصت ها  تهاجمی عمل خواهند کرد .

این استاد دانشگاه با بیان اینکه  استراتژی دیگر  که همچون مکتب سلیمانی دارای ویژگی خاص خود است گفت: این مکتب را می توان با نشانه هایی از تجارب شهید مقاومت در معرکه های نبرد بهتر توضیح داد . برای نمونه زمانی که یک منطقه در محاصره 360 درجه ای قرار می گیرد و همه چیز حاکی از غلبه کامل داعش می باشد، سردار سلیمانی با هلی برد خود را به وسط معرکه می رساند ، نیروهای محلی را با حضور خود روحیه داده و محاصره را در هم می شکند . چنین اقدامی در منطق نظامی رایج دنیا نمونه ندارد .

وی با تصریح بر اینک هیچ استراتژیست که از علوم مادی مرسوم پیروی می کند این رویه  را توصیه نمی کند، چراکه منطق مادی چنین اقدامی را برنمی تابد اما منطق مقاومت فعال یک منطق مادی نیست . منطقی الهی است که  در کتاب الهی به روشنی تمام آمده است :« قَالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ  کسانی که یقین داشتند که دیدارکننده خدایند، گفتند: چه بسا گروه اندکی که به توفیق خدا بر گروه بسیاری پیروز شدند، و خدا باشکیبایان است.» (از آیه 249 سوره البقره)

* شعار سال برآمده از منطق مکتب سلیمانی

الله مراد سیف افزود: اگر این ویژگی در منطق مقاومت فعال را بخواهیم در اقتصاد ملی ترجمه کنیم ، چیزی جز این نخواهد شد که در شرایطی که درآمد نفت ما هم به جهت عدم امکان صادرات نفت و هم به جهت قیمت نفت که به پایین ترین میزان در چند دهه اخیر رسیده (یعنی کمتر از 25 دلار هر بشکه) و در شرایطی که از فشار حداکثری هیچ کاسته نشده و هزینه های ویروس کرونا هم بر فعالان بخش خصوصی و هم بر بخش عمومی و دولت سنگینی می کند، رهبری معظم شعار «جهش تولید» را مطرح می کنند.

* مهمترین الزام تحقق شعار سال؛ داشتن خودباوری انقلابی «ما می توانیم»

این کارشناس اقتصادی با ابراز اینکه شنیدن این شعار گوش و دل ویژه ی خود را می طلبد  گفت: برای قدم نهادن در این مسیر باور به ظرفیت های زیادی که در زیر غبار حاکمیت نگاه به خارج هنوز پنهان و دست نخورده باقی مانده و نیز داشتن خودباوری انقلابی «ما می توانیم» از الزامات اساسی آن است .

وی با تصریح بر اینکه برای تحقق این شعار همه باید بسیج شوند تا یک بار دیگر داشته های خود را فهرست کنیم و توانایی های خود را به صحنه آوریم تا بشود آنچه باید بشود گفت:  این همان حلقه محاصره ای است که  تنها می توان با وارد شدن در وسط آن برای شکست دشمن اقدام کرد.

* قدرت اقتصادی آمریکا در مقابل ظرفیتهای اقتصادی ایران هیچ است

سیف با اشاره به ظرفیت های بی بدیل کشور ایران  از جمله منابع معدنی و انرژی ارزان و فراوان، جوانان تحصیل کرده و خوش فکر ، مردم صبور ، رهبری انقلابی ، موقعیت همسایگی با 15 کشور و وسعت و تنوع سرزمینی و اندازه بزرگ بازار داخلی  گفت: جمهوری اسلامی با این ظرفیتها می تواند معجزه ای تاریخی را رقم بزند و موجب حیرت همه جهانیان شود . معجزه ای از جنس انقلاب اسلامی و پیروزی در دفاع هشت ساله و در غلبه بر داعش در منطقه و از جنس ایستادن تمام قد در برابر ابر قدرت اقتصادی چون  آمریکا که اقتصاد خود را غیر قابل شکست تصور می کند و بر اساس آن در دنیا زور گوئی و قلدری می کند.

این استاد دانشگاه افزود: البته هموراه باید در نظر داشته باشیم که به قول شهید میثمی «قدرت ما به اندازه امکانات ما نیست، بلکه به میزان ارتباط ما با خدا است».

انتهای پیام/*

R1412/P/S7,77,78/CT2 واژه های کاربردی مرتبط بودجه ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بودجه ایران بودجه ایران خودباوری انقلابی مقام معظم رهبری الله مراد سیف مکتب سلیمانی ما می توانیم نقاط قوت شعار سال فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۳۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت اصلی مجلس دوازدهم باید «مردمی‌سازی اقتصاد» باشد

«روح الله ایزدخواه» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره اولویت‌های مجلس دوازدهم، گفت: «مردمی‌سازی اقتصاد» یک اصل اساسی و مهم است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. قطعاً مشکلات مهمی مانند «کسری بودجه» از طریق مردمی‌سازی اقتصاد حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت تصور می‌کند که می‌تواند مشکلات خودش را جداگانه حل کند، قطعاً نتیجه نمی‌گیرد، اظهار کرد: احیای منابع مردمی، گسترش شبکه‌های تولید مردمی، صادرات مردمی و مواردی از این دست راهکارهایی است که در چارچوب اقتصاد مردمی می‌توانیم دنبال کنیم. دستورکار اصلی مجلس دوازدهم در یک کلمه باید ایجاد تغییرات اساسی در نظام‌های اقتصاد کلان کشور به سمت «مردمی‌سازی اقتصاد» باشد.

منتخب مجلس دوازدهم درباره میزان تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، اظهار کرد: شعار سال ۱۴۰۲ یک منطق مهم داشت مبنی بر اینکه مهار تورم از مسیر رشد تولید باشد، اما با وجود تلاش‌هایی که برای تحقق شعار سال انجام شد، اقدامات انجام شده به صورت یکپارچه و منسجم نبود.

وی متذکر شد: ما به اسم مهار تورم به نوعی در کشور تورم ایجاد کردیم که همین مساله باعث شد تولیدکنندگان ضربه ببینند. از سوی دیگر منابع بانکی را قفل کردیم و تسهیلات بانکی یا داده نشد، یا بسیار قطره چکانی داده شد یا به بخش تولید داده نشد و به مسیرهای غیرمولد تزریق شد که مشکلاتی را به همراه داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر تحرک بخشی به صادرات خوب نبود، این در حالی است که ما باید بازارچه‌های مرزی، شبکه مویرگی صادراتی و انجمن‌های صادراتی را فعال می‌کردیم که این کارها در سال ۱۴۰۲ آن طور که باید و شاید انجام نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه احیای منابع برای رشد تولید یک راهکار مهم آن است که منابع موجود در کشورمان از جمله ذخایر معدنی، منابع طبیعی، زمین و اراضی، منابع دریایی و سایر منابع کشور باید در قالب مایملک عمومی آزادسازی شود، نه آنکه خصوصی سازی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: ما باید به سمت احیای منابع و گسترش مالکیت عمومی برویم تا شاهد رشد تولید باشیم. در این شرایط زمانی که رشد تولید رخ دهد و از آن طرف سیاست‌های انضباطی در فضای اقتصاد کلان اعمال شود، مهار تورم و رشد تولید محقق خواهد شد، اما متأسفانه چون بعضاً به صورت افراطی و با اسم مهار تورم، منابع را به روی تولید قفل کردیم و سیاست‌های انقباضی را پیاده کردیم، نتیجه لازم را از شعار سال گذشته یعنی مهار تورم و رشد تولید نگرفتیم.

کد خبر 6093088 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • جهش تولید بدون تکیه بر نیروی کار میسر نیست
  • حمایت از معلمان و کارگران بسترساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • اعطای مشوق‌های مالیاتی به تولید در راستای تحقق شعار سال
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم باید «مردمی‌سازی اقتصاد» باشد
  • جهش تولید با فعالیت کارگران معنا و مفهوم می‌یابد
  • کارگران در خط مقدم تحقق شعار سال قرار دارند
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • شورا‌های اسلامی می‌توانند بسترساز تحقق شعار سال باشند
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد