Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@09:17:31 GMT

عید نوروز در بین مردم زرند

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۴۱۳۴

عید نوروز در بین مردم زرند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، آمادگی مردم شهرستان زرند برای نوروز از روز‌های پایانی سال قبل آغاز می‌شود و با چیدن سفره هفت سین ادامه می‌یابد.

بزرگتر‌های خانواده قبل از تحویل سال نو، خرید‌های سال نو را انجام می‌دهند و با پوشیدن لباس پاکیزه به تن آماده لحظه تحویل سال می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاشت گل و گیاه، تهیه شیرینی خانگی، جمع کردن بساط وسایل کهنه و فرسوده از جمله برنامه‌های مردم این منطقه برای استقبال از بهار طبیعت و سال نو است.

یکی از کار‌های هر ساله زرندی‌ها که از قبل از سال نو شروع می‌شود و در روز‌های عید به اوج خود می‌رسد، پخت شیرینی و خوراکی‌های خاص این منطقه است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوهان زرند

این شیرینی خانگی عید که از سوغات ویژه مردم شهرستان زرند محسوب می‌شود از جوانه گندم، آرد سبوس دار، شکر، روغن، تخم مرغ، هل، زعفران و مغز پسته تهیه می‌شود و طعم بی نظیری دارد.
سوهان زرند در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و هر ساله در پاییز، شاهد برگزاری جشنواره سوهان زرند هستیم.
سوهان زرند برخلاف تصویری که از سوهان در ذهن دارید، بسیار نازک و قطر آن در حد کاغذ است و به لحاظ دست ساز بودن و ارزش غذایی خاص، همواره طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. برخلاف سوهان قم، این نوع سوهان اصلا روغن ندارد و با طعمی خاص و خوشمزه در انواع پسته‌ای، کنجدی و هل و به صورت‌های ورقه‌ای، لقمه‌ای، عسلی، پنجره‌ای و... ارائه می‌شود. این سوهان، علاوه بر آنکه در کارخانه‌های سوهان‌پزی زرند تولید می‌شوند، در تمام خانه‌های زرندی‌ها نیز پخت می‌شود. 

کلمپه

کلمپه شیرینی سنتی و بسیار بارز زرند است که شبیه کلوچه است و برای پخت، ابتدا آرد خمیری تهیه می‌کنند و در درون آن خرما و پودر هل می‌زنند.

نان چرخی

شیرینی نان چرخی جزو پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های تهیه شده زرندی هاست و، چون پس از آماده شدن خمیر با چرخ گوشت و قالب خاصی درست می‌شود، نام آن را نان چرخی گذاشته اند.

حاجی بادام

از انواع شیرینی عید نوروز، حاجی بادام است که دارای جوز و آرد نخودچی بوده و از نظر غذایی هم بسیار مفید و با ارزش است.

نخودچی

این شیرینی خانگی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی است که از موادی چون: آرد نخودچی، کره و هل تهیه می‌شود و نه تنها در بین مردم زرند بلکه در بین تمام مردم ایران طرفداران زیادی دارد.

 

کماچ و قاووت از دیگر شیرینی‌های زرند هستند که در انواع و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود، انواع مغز‌ها از پسته و گردو گرفته تا انواع ادویه در کماچ‌های زرند زده می‌شود که طعم آن را خاص و منحصر به فرد می‌کند.

 

بانوان زرندی پس از اتمام پخت و پز شیرینی‌های خانگی خود به سراغ  آماده کردن غذا‌های محبوب این شهرستان می‌روند. سبزی پلو با ماهی و خورشت سبزی از غذا‌های محبوب مردم این منطقه در ایام عید است. 

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی غذایی است که نه تنها در بین زرندی‌ها؛ بلکه در بین بیشتر ایرانیان محبوب و معروف است، طبق باور‌های قدیمی‌های اینجا ماهی داستان حضرت سلیمان (ع) را روایت می‌کند و نماینگر درک حقیقت است.

چلوگوشت زرندی

در شهرستان زرند، غذای معروفی به نام چلوگوشت زرندی وجود دارد که به ثبت ملی رسیده است و برای طبخ آن گوشت را بدون هیچ افزودنی در روغنی خاص پس از تفت دادن می‌پزند و طعم خاصی دارد.

خورشت سبزی

خورشت سبزی نیز در شهر زرند بیشتر مخصوص نواحی کوهستانیست و غذای محبوب عیدشان است، مردمانش معتقدند با خوردن خورشت سالی خوش و خرم خواهند داشت.

 

 گزارش از حسینی 

انتهای پیام/ ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوروز 99 عید نوروز سوهان زرند زرندی ها سال نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۴۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد

آفتاب‌‌نیوز :

شاید همیشه فکر کنید که پرتقال بالاترین ویتامین C را دربین خوردنی‌ها دارد، اما جالب است بدانید که گیاهی وجود دارد که این گیاه، ۳ برابر پرتقال ویتامین C دارد. نام این گیاه که علاوه بر ویتامین C دارای آهن و کلسیم و خواص بسیار دیگری می‌باشد. این گیاه جعفری می‌باشد که از سبزی‌های پرمصرف در هرخانه‌ای می‌باشد.

▪ جعفری ۳ برابر پرتقال ویتامین (c) و ۲ برابر اسفناج، آهن دارد.

▪ میزان هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند.

▪ منبع عالی ویتامین AK و فولات است.

▪ دارای روغن فرار است که طبق آزمایش‌های اولیه مانع تشکیل تومور به ویژه در ریه می‌شود.

▪ روغن فرار این گیاه، ماده سرطان زای موجود در دود سیگار و دود زغال را هنگام کباب کردن خنثی می‌کند.

▪ فولیک اسید موجود در آن مانع بروز سرطان‌های روده بزرگ و گردن رحم می‌شود.

▪ ترکیب‌های مفید آنتی اکسیدان آن به نام فلاوانوئیدز با مولکول‌های حاوی اکسیژن ترکیب می‌شود و مانع آسیب به سلول‌ها می‌شود.

▪ فولیک اسید در جعفری، ماده مغذی حیاتی برای حفظ سلامت قلب و عروق به حساب می‌آید.

▪ مصرف کم مواد غذایی حاوی ویتامین c مانند جعفری خطر بروز آرتریت روماتوئید را ۳ برابر می‌کند.

▪ بوی بد دهان را از بین می‌برد.

▪ از آن جا که جعفری خاصیت ادرارآور دارد، در کاهش وزن موثر است.

▪ کلیه‌ها را تصفیه می‌کند.

▪ به دستگاه گوارش کمک می‌کند.

▪ دم کرده جعفری خشکی عضلات و درد مفاصل را کاهش می‌دهد.

▪ دم کرده این گیاه دوره قاعدگی را منظم می‌کند و علایم قبل از قاعدگی را کاهش می‌دهد.

▪ کاهش دهنده استرس است.

▪ کلسیم موجود در آن استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد
  • تقدیر از معدنچیان زغالسنگ در شهرستان زرند
  • واکنش تهیه‌کننده «نون‌خ۵» به شکایت یک خواننده/ فعلا تصمیمی بر ساخت فصل بعدی نداریم
  • چه کار کنیم نعناع روی دوغ نماند؟ | ترفند مخلوط شدن سبزی خشک در دوغ با کمک آب جوش
  • تشکر بانوان شهر زرند از پلیس برای اجرای طرح عفاف وحجاب
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • جریمه ۶ میلیاردی سزای گرانفروشی سبزی در اردبیل
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • دانشجویان زرندی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکاواروپاتجمع کردند