Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: پیام نوروزی ۱۳۹۹ رهبر انقلاب مضامینی جدی از ارتقا روحیه تعاون، مشارکت اجتماعی و شناخت نقاط ضعف و خارج شدن از غرور است که از دیدگاه اجتماعی جای تامل جدی دارد.
به گزارش خرداد ،پیام نوروزی رهبر انقلاب تنها یک پیام تبریک برای سال جدید نبود. این پیام شامل نکات ریز و درشتی از اتفاقات جامعه ایران است که در سال ۱۳۹۸ رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تعبیری می‌توان گفت این پیام در بطن خود حامل پیام‌های اصلی در عرصه مدیریت کلان برای مسئولان و ارتقای روحیه مشارکت برای جامعه است. در شرایطی که بنابر اخبار متعدد می‌توان شاهد هجوم بی‌سابقه مردم کشورهای اروپایی بود که پس از شیوع کرونا در این جوامع رخ داد. اما این بیماری در ایران نه تنها جامعه را به چنین وضعیتی روبرو نکرد، بلکه مصادیقی از مشارکت و روحیه اجتماعی را برای جهانیان اثبات نمود.
ارتقا روحیه تعاون اجتماعی، شاخصه تغییر اجتماعی
به تعبیر رهبر انقلاب، «مصادیقی از همکاری و تعاون اجتماعی مردم در این روزها مانند تولید و توزیع اقلام بهداشتی، ضدعفونی کردن معابر، کمک به افراد سالمند، بخشودگی اجاره‌ها و به تأخیر انداختن دریافت مطالبات به چشم می‌خورد که زیبایی‌ها و فضائل ملت ایران را در خلال حوادث سخت نشان داد».
با این رویکرد می‌توان گفت، این‌ها مواردی از تغییرات مثبت در جامعه است که می‌تواند به میزان زیادی از اهمیت برخوردار باشد. از منظر جامعه‌شناسی، تغییرات اجتماعی تبدیل ها و دگرگونی‌هائی است که در طول تاریخ در اصول زندگی جامعه و ملت روی می‌دهد. این تغییرات از هزاران عامل داخلی و خارجی و نیروهائی که زاینده شرایط داخلی یا خارجی گروه است پدید می‌آید.
تغییر و تبدیل از ویژگی‌های کلیه فرهنگ‌های جهان است و باید گفت که در جوامع پیشرفته، و ابتدائی، کشاورزی و صنعتی متغیر است. به این معنی که در جوامع ابتدائی تغییرات به آرامی بیشتری صورت می‌گیرد، در حالی‌که در جوامع پیشرفته میزان تغییر و دگرگونی تا حد زیادی بسته به نیروهای تغییردهنده‌ای است که در یک زمان به‌خصوص درکار هستند. به تعبیر «باتومور» جامعه‌شناس معاصر، تغییر اجتماعی، در ساخت اجتماعی پدید می‌آید که شامل تغییرات در حجم جامعه، یا نهادهای خاص اجتماعی یا روابط بین نهادها است.
به تعبیر مقام معظم رهبری، «روانه شدن سیل مردم مؤمن و با همت برای کمک به مناطق آسیب‌دیده در قضیه سیل اول سال از جمله زیبایی‌های سال ۹۸ بوده است». این تعبیر از یک واقعه اجتماعی، می‌تواند به درستی مبین و ترسیم کننده تغییرات اجتماعی مثبتی باشد که با توجه به آموزه‌های دینی اسلام شیعی، راه صحیح برخورد با حوادث را نشان می‌دهد. حجم عظیمی از کمک‌های مردمی برای عبور از بحران سیل در آغاز سال۹۸ و همیاری مردم برای مبارزه با کرونا، یکی از بارزترین وجوه ارتقا روحیه تعاون و تغییر مثبت اجتماعی است که در جای خود می‌تواند موثر باشد. راه افتادن کمپین‌های همیاری و مشارکت اجتماعی از جمله مهم‌ترین مصادیق این ارتقای روحیه مشارکت اجتماعی است که تاثیرات عمده‌ای در فرهنگ اجتماعی ایران دارد.
شناخت ضعف‌های درونی و خارج شدن از غرور
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این پیام، درس دیگر حوادث مختلف را شناخت ضعف‌های درونی و خارج شدن از غرور عنوان می‌کنند. این گفته نیز می‌تواند در جای خود از اهمیت زیادی برخوردار باشد. درواقع یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی اجتماعی در دوران مدرن، شناخت نقاط قوت و ضعف آن جامعه است.
ممکن است ما به سوی نظمی فراصنعتی در حرکت باشیم یا نباشیم، اما چنین می‌نمایاند که در دورانی از دگرگونی اجتماعی زندگی می‌کنیم که با استانداردهای دو قرن گذشته شگفت انگیز جلوه می‌کند. ما می‌دانیم ابعاد مهم این دگرگونی چیست، اگر چه تبیین آنها همچنان مورد تردید است.
هنگامی که از کرانه این قرن به قرن آینده نگاه می‌کنیم، نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که آیا یک صد سال آینده با توسعه اجتماعی واقتصادی صلح آمیز همراه خواهد بود، یا با افزایش مسائل جهانی-که شاید حل آنها فراتر از توانایی بشریت باشد. ما به روشنی می‌بینیم که نتایج صنعت، فن آوری و علم امروزی به هیچ روی کاملاً سودمند نیستند.
جهان ما پرجمعیت‌تر و ثروتمندتر از همیشه است، ما امکاناتی برای کنترل سرنوشت خود و بهتر ساختن زندگیمان داریم که برای نسل‌های پیش کاملاً غیر قابل تصور بود. با این رویکرد می‌توان گفت که جهان با فاجایعی روبرو خواهد بود که اثرات زیادی را در ابعاد مختلف بر زندگی جمعی دارند.
البته اظهار این مطالب به هیچ وجه نباید موجب نگرشی نومیدانه و تقدیرگرایانه گردد. اگر یک چیزی وجود داشته باشد که جامعه‌شناسی به ما عرضه می‌دارد،آگاهی عمیق از تسلط بشر بر نهادهای اجتماعی است. ما انسان‌ها،آگاه از دستاوردها و محدودیت هایمان، تاریخ خود را می‌سازیم؛ اما برداشت ما از جنبه‌های تیره‌تر تغییرات اجتماعی امروزی نباید ما را از داشتن نگرشی واقع گرایانه و امید بخش نسبت به آینده باز دارد.
چنانچه به گفته ایشان: «ملت ایران همچنان‌که در طول سال های متمادی، شجاعانه و با روحیه با حوادث مواجه شدند، از این پس نیز با روحیه و امید با همه حوادث برخورد کرده و مطمئن است که تلخی‌ها می‌گذرد و یُسر و آسانی در انتظار ملت ایران خواهد بود، چرا که اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرا. تحریم تاکنون در کنار ضررهایش، سودهایی نیز داشته و ما را وادار کرده است که به فکر تهیه لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم که این حرکت بسیار مغتنم ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت».
از این گفته‌ها چنین مستفاد می‌شود که زندگی در دنیای مدرن و در تمام جوامع با دشواری‌های خاص خود روبروست و بشر امروز با درگیر شدن در آن‌ها و یافتن راه حل مختص آن است که می‌تواند راه پیشرفت و توسعه را به خوبی دریابد. آن‌چه که در رویکرد علوم اجتماعی می‌توان به درستی بدان اشاره داشت همین مسئله رودر رویی با مشکلات است. رفاه امروزین بشر(در مقایسه با دوران گذشته) مرهون مواجه آن با مشکلاتی است که در دوران قبل با آن روبرو بوده. از این‌رو حوادث و مشکلات کلان موجب شناخت مسائل و نقاط قوت و ضعف جامعه است که می‌تواند هادی جامعه برای عبور از تنگناها و کسب تجارب بیشتر در این خصوص باشد. برچسب ها: رهبری ، پیام نوروزی

منبع: خرداد

کلیدواژه: رهبری پیام نوروزی خارج شدن پیام نوروزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۴۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت استاندار مازندران در پی درگذشت نخبه مازندرانی؛ زنده یاد سید اسماعیل نصرالهی

به گزارش جام جم آنلاین مازندران، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری مازندران؛ متن این پیام به شرح زیر است:

                                انالله و اناالیه راجعون

درگذشت تالم بار و غم انگیز نخبه ملی و استانی جناب آقای سید اسماعیل نصرالهی موجب تاثر فراوان اینجانب و جامعه فرهنگی و علمی دیار علویان شد.

آن جوان با همت که از معلولیت جسمی رنج می برد، در سایه توکل به خداوند متعال و ائمه اطهار ( علیهم السلام ) و عزم و اراده انسانی اش و توفیق خیره کننده در کنکور سال ۱۴۰۲ و کسب رتبه بیست و پنج در زیر گروه علوم انسانی ثابت کرد که هیچ مانعی نمی تواند ظرفیت و قدرت روحی انسان را سد کند و با این موفقیت؛ الگویی ماندگار برای جامعه دانش آموزی استان و کشور به یادگار گذاشت.

مصیبت درگذشت نخبه علمی؛ سید اسماعیل نصراللهی و پدر گرامی‌اش؛ دکتر سید احمد نصراللهی را به خانواده محترم و سوگوار ایشان، جامعه بزرگ فرهنگی و علمی و دانش آموزان استان تسلیت می گویم و از خداوند بزرگ؛ برای آن عزیز سفر کرده؛ رحمت واسعه و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی و برای مادر آن فقید سعید، که در این حادثه آسیب دیده اند، شفای عاجل و کامل آرزومندم.

یوسف نوری

دیگر خبرها

  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • قهرمانان ورزشی پیشتازان ایجاد امید و غرور ملی هستند
  • پیام رهبری به خانواده سردار ترور شده در سوریه
  • پیام سپاه لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • پیام استاندار لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • پیام ویژه رهبری به خانواده سردار ترور شده توسط اسرائیل
  • نصراللهی با اعتقاد به «ما می‌توانیم» روحیه جهادی را معنا می‌کرد
  • شکل‌گیری امید‌آفرینی در جامعه پس از مشاهده دستاوردهای پژوهشی سمپادی‌ها
  • پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
  • پیام تسلیت استاندار مازندران در پی درگذشت نخبه مازندرانی؛ زنده یاد سید اسماعیل نصرالهی