Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@08:25:00 GMT

پرواز سحرانگیز بر فراز تالاب صالحیه

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۵۰۹۹

پرواز سحرانگیز بر فراز تالاب صالحیه

به گزارش باشگاه خبرنگاران، زیبایی روستای صالحیه (قارپوز آباد) با وجود تنها تالاب استان البرز،چند برابر شده است.این تالاب در شهرستان نظر آباد؛ غربی ترین منطقه استان البرز قرار دارد و آب این تالاب فصلی ١٠ هزار هکتاری از رودخانه کردان تامین می شود.تک تالاب استان البرز در فصل گرما با هجوم کشاورزان و با مکش موتور پمپ های آب خشک می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره خشک شدن این تالاب بسیاری از پرنده ها مهاجرت می کردند اما پارسال با بارش های مناسب و احیای آن بال زدن پرنده ها بر فراز تالاب ، زیبایی اش را دو چندان کرده است.

احیای این تالاب که همسایه کویر نظر آباد است نقش موثری در جلوگیری از ریزگردها، حفظ محیط زیست منطقه و ذخیره سازی آبهای زیر زمینی دارد.

 

 تالاب صالحیه البرز میزبان ١٢٠ گونه پرنده نادر

یکه فلاح کارشناس محیط زیست در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، در مورد ویژگی‌های این جاذبه زیست محیطی گفت: تاکنون در استان البرز ۲۹۰ گونه پرنده ثبت شده که ۱۲۰ گونه آن در تالاب صالحیه مشاهده شده است.

او افزود: تالاب صالحیه در فصل بهار به ویژه ایام نوروز همچون نگینی زیبا گردشگران را به خود جذب می کند.

 

 تنها تالاب البرز، تنها در برابر مشکلات

یکی از فعالان فرهنگی شهرستان نظر آباد گفت:برای دیدن تالاب صالحیه راه مناسب و برای ماندن در کنار آن امکانات لازم وجود ندارد و رها سازی فاضلاب شهرک های صنعتی نظرآباد به سمت تالاب از دیگر مشکلات این پدیده طبیعی است .

علیرضا دهقان افزود:این تالاب باید هرچه سریع تر در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت برسد تا توجه مسئولان به آن جلب شود.
 

 

دهقان می گوید: خشک شدن دوباره تالاب صالحیه استان البرز، تهدیدات مشابهی نظیر تهدید دریاچه ارومیه را به دنبال دارد و در این صورت باید شاهد ورود صدها تن نمک به زمین های کشاورزی اطراف و نابودی اقتصاد کشاورزی این منطقه باشیم .

راهکار چیست؟

اختصاص  پساب تصفیه شده کارخانجات و شهرک‌های صنعتی منطقه، یکی از بهترین منابع تامین آب پایدار برای احیای تالاب صالحیه است.

عضو شورای اسلامی روستای صالحیه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، گفت: بر اساس قانون شورا و دهیاری صالحیه نمی توانیم در خارج از بافت روستا هزینه کنیم.

تک زارع افزود: تلاش می کنیم با دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی تالاب صالحیه را به قطب گردشگری در استان البرز تبدیل کنیم.

ظرفیت ها و چشم اندازهای تالاب صالحیه

با توجه به وسعت و کیفیت مناطق آبگیری شده، سطوح متفاوتی شامل مناطق نیمه عمیق، کم عمق و باتلاقی به وجود آمده است که با توجه به نعمت پوشش گیاهی مناسب می تواند قدرت جذب گونه های متنوعی از پرندگان آبزی و کنار آبزی را فراهم آورد و پرندگان مهاجر که در مسیر عبور به عرصه های بالاتر هستند، توقفی هر چند کوتاه در این مکان را تجربه کرده و در سال بعد هنگام بازگشت آن را به یاد خواهند آورد.

در صورتی که این تالاب در سال های آینده با همین کیفیت حفظ شود ، شاهد استقرار حیوانات وحشی در زیستگاهای اطراف  نیز خواهیم بود و با رشد نیزارها، به تنوع پرندگان، بیش از بیش افزوده خواهد شد.

این تالاب در فاصله ۵٨ کیلومتری کرج و ١٠٩ کیلومتری تهران قرار دارد و مسیرهای منتهی به این تالاب جاده آبیک به سمت روستای صالحیه یا جاده نظر آباد به سمت این روستا می باشند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: تالاب صالحیه استان البرز نظر آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۵۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شهند عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از تالاب سولدوز شهرستان نقده در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طی سال آبی جاری، ۷۷ میلیون مترمکعب حق آبه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد که ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از میزان حق آبه مصوب رهاسازی‌شده است.

وی با بیان اینکه پس از ۲۰ سال تالاب‌های درگه سنگی، طالقان، قوپی بابا علی و گرده قیط و ممیند آبگیری شده است، گفت: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت زیست محیطی تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالاب‌ها هستیم.

شهند اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تابستان امسال نیز حق آبه ۳ تالاب شورگل حسنلو، سولدوز و کانی برازان تأمین خواهد شد.

کد خبر 6088778

دیگر خبرها

  • سرنگونی یک فروند هواگرد بر فراز استان صعده یمن
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • ویدئویی جدید از حمله تنبیهی ایران به اسرائیل و عبور پرتابه‌های ایران از فراز دیوار ندبه + فیلم
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • تصاویر تازه از پرواز موشک‌های ایران بر فراز فلسطین اشغالی
  • کشتی هوایی اینتر بر فراز شهر میلان پس از کسب ستاره دوم / فیلم
  • پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز شمال و مرکز غزه
  • پرواز مرغ‌های دریایی بر فرازِ مزارع شهر میمه
  • تصاویر استقبال ویژه از رئیسی در پایتخت فرهنگی پاکستان | پرواز نیم ساعته از اسلام آباد به لاهور | ویدئو