Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@04:41:22 GMT

بند بهمن و بند امیر، شاهکار مهندسی باستان

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۵۳۷۲

بند بهمن و بند امیر، شاهکار مهندسی باستان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ملک زاده محقق بند‌های باستانی دره درودزن گفت: این دو سازه که به منظور بالا آوردن سطح آب رودخانه ساخته شده اند، با هدایت آب ذخیره شده از طریق کانال‌ها و جوی‌های انحرافی به زمین‌های اطراف و پایین دست، سبب آبادانی منطقه و رونق کشاورزی شده اند.

او با اشاره به کاربرد دانش ریاضی در ساختار بند امیر افزود: استفاده از قاعده ذوزنقه در ساختمان بند، عامل مقاومت بند در برابر فشار آب پشت بند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندسان سازنده بند با ایجاد سطح شیب دار در ضلع مقابل بند و ایجاد دیوار قائم در پشت سد، سبب مقاومت بند از واژگون شدن مقابل فشار آب به سمت جلو شده اند و این فن یکی از علل قدمت دو هزار ساله بند است. ضلع شیب دار جلوی بند علاوه بر استحکام بخشی به بند، سبب کاهش انرژی آب سرریز شده از بند و کاهش انرژی تخریب کننده ناشی از فشار آب پشت بند می‌شود، از طرفی در زمان سر ریز بند، با ایجاد آبشار زیبایی بصری خاصی به بند می‌دهد.

اگر چه در بسیاری منابع، بند امیر را به نام بند عضدی معرفی کرده و قدمت آن را به دوران آل بویه و ساخت آن را به عضدالدوله دیلمی نسبت داده اند. اما دکتر ملک زاده وجود پاره ستون‌های هخامنشی و آثار بر جا مانده از آن دوران در حوض آرامش و از همه مهمتر، موقعیت استراتژیک منطقه به لحاظ نزدیک بودن به مرکز حکومت هخامنشی، وجود زمین‌های حاصل خیز و ضرورت عبور و مرور از رود کر را از علل هخامنشی خواندن بند امیر می‌داند.

نمونه‌ای دیگر از شاهکار مهندسی در سازه‌های آبی را بند بهمن کوار به نمایش گذاشته است.

پرفسور رئیسی که ملقب به پدر علم آب شناسی ایران است، قدمت ۲ هزار ساله این بند را به ساختار زمین شناسی منطقه و تاسیس بند بر این ساختار می‌داند.

به گفته او لایه‌های زمین در منطقه‌ای که بند بهمن ساخته شده، سازندی به نام رازک است که ترکیبی از مواد آهکی، مارلی و سنگ است.

این ساختار در روی زمین به صورت لایه‌های موازی از آهک مارل و سنگ و لایه‌های مارل دیده می‌شود.

آنچه علم سازندگان بند را در شناسایی بافت زمین نشان میدهد، ساختن بند بر روی یک لایه از آهک مارلی و سنگ است طوری که ریشه بند در زمین و از جنس لایه سخت سنگ و آهک مارن است و معماران.

بنای بند را از سنگ و ساروج بر روی این لایه قرار داده اند. ولی عامل استحکام چند صد ساله بند تا به امروز شده است.

وجود حوضچه آرامش طبیعی در مقابل بند که در حقیقت لایه‌ای چند متری از جنس مارل است، عامل دیگر ماندگاری بند تا به امروز است.

مارل بخشی از بافت زمین است که مقاومت ندارد و با آب شسته می‌شود. انتخاب این بخش برای حوضچه آرامش بند سبب شده تا آب متلاطم و پر فشار سرریز شده ازسد با از دست دادن انرژی تخریب کننده، در مسیر رودخانه به صورت آرام جریان یابد و به مسیر خود ادامه دهد.

در انتهای حوضچه آرامش نیز لایه آهک مارنی قرار دارد که آن نیز در مهار قدرت آب تاثیر گذار است.

تفاوت بند بهمن و بند امیر در کارکرد پل بودن آن هاست.

بند امیر فقط در مواقعی که آب رودخانه سیلابی نباشد و سرریز نداشته باشد، کارکرد پل دارد.

در حالت عادی این بند دارای ۵ آب شیر است که سرریز آب به شکل ۵ آبشار زیبا از روی بند سرریز می‌شود و علاوه بر جلوه بصری زیبا، امکان عبور و مرور از روی پل نیز فراهم است.

آب ذخیره شده در پشت این بند از طریق کانال‌های انحرافی و دریچه‌های فلزی کنترل کننده وارد نهر اعظم شده و برای استفاده کشاورزی به روستا‌های پایین دست سراریز می‌شود.

بند بهمن در نزدیکی شهر کوار و بند امیر در ۴۷ کیلومتری شمال شرقی شیراز و ۲۰ کیلومتری تخت جمشید قرار دارد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاذبه های گردشگری جهاد کشاورزی بند بهمن بند امیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۵۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین زورخانه ای به مناسبت اولین سالگرد نکوداشت پهلوان بهمن ضیایی

دریافت 27 MB

تصویربردار: حسین دباغ

کد خبر 6089585

دیگر خبرها

  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • (ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد (فیلم)
  • (ویدیو) شاهکار خطرناک و باورنکردنی یک هم‌وطن در تونل
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد | ویدئو
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • قهرمان اسبق جودو درگذشت؛ امیر ملکی پور کیست و چرا درگذشت؟!
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • آیین زورخانه ای به مناسبت اولین سالگرد نکوداشت پهلوان بهمن ضیایی