Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@18:08:28 GMT

تلخ و شیرین سال ۹۸ در نصف‌جهان

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۵۹۷۷

تلخ و شیرین سال ۹۸ در نصف‌جهان

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سال ۹۸ برای کشورمان همانند سال جاری کمی تلخ آغاز شد، اگر امسال ویروسی مانند کرونا، بلای جان رسومات فرح‌بخش بهاری ایرانیان شده است، راه چاره‌ای مانند «در خانه ماندن» می‌تواند تا حدودی زیادی این بلا را فروبنشاند ولی امان از بلایی که خانه برانداز باشد و دیگر سقفی امن به نام «خانه» باقی نماند که چتر آسایش در زمان بلا شود!

سال ۹۸ با سیل آغاز شد، سیلی که بخش‌هایی از استان اصفهان مانند شهرستان‌های کاشان، فریدن، فریدونشهر و اردستان را نیز درگیر کرد و جان باختن برخی هم‌استانی‌های عزیزمان در کاشان تلخی سیل را برای ما محسوس‌تر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غافلگیری سیل و احیای ظرفیت‌های میراثی - محیط زیستی رو به نابودی اصفهان

در این میان آنچه که تلخی غافلگیری توسط سیل را برطرف کرد این بود که این بلای طبیعی بسیاری از ظرفیت‌های مغفول مانده یا به فراموشی سپرده شده و یا حتی رو به نابودی اصفهان را احیا کرد.

شاید گاهی یادآوری طبیعت لازم است تا از تخریب ارزش‌های تاریخی خود دست بکشیم وبه یاد بیاوریم گذشتگان ما آن گونه که برخی علم‌زده‌های امروز تصور می‌کنند از روی بی‌سوادی دست به ایجاد پروژه‌های عظیمی همچون مادی‌های اصفهان و تقسیم‌بندی آب زایندرود نزده‌اند و طومار شیخ‌بهایی نیز از روی علم و دانش برای نجات تاریخ این سرزمین و نه تنها برای رفع اختلاف بر سر آب نوشته شده است.

پس از وقوع سیل مادی‌های اصفهان پس از چند سال بازگشایی شدند و تجربه وقوع سیلاب‌های بهاری باعث شد در طول یک سال شهرداری اصفهان دست به احیای مادی‌هایی بزند که بعضاً برخی از آنها مانند مادی «نایج» توسط برخی نهادها تصاحب شده وجای آن را استخر دفعی گرفته بود

سیلاب طبیعت باعث شد تا مسئولان اصفهان تازه به یاد بیاورند که در عهد صفوی دانشمندی مانند شیخ‌بهایی ۳۲۰ کیلومتر مادی اصلی برای اصفهان طراحی کرده است تا هم اصفهان را از شر طغیان زاینده‌رود رهایی بخشد هم در کنار کاربردهای کشاورزی در فصل‌های گرم سال با توزیع آب در سرتاسر شهر اصفهان از گرمای هوا بکاهد.

بدین ترتیب پس از وقوع سیل مادی‌های اصفهان پس از چند سال با شتابزدگی خاصی! بازگشایی شدند و تجربه وقوع سیلاب‌های بهاری باعث شد در طول یک سال شهرداری اصفهان دست به احیای مادی‌هایی بزند که بعضاً برخی از آنها مانند مادی «نایج» که معبر حقابه کشاورزان منطقه دستگرد واقع در غرب اصفهان است توسط برخی نهادها مانند نیروگاه برق آبی اصفهان به بهانه بی فایده بودن!!! آن را تصاحب کرده و با پر کردن آن بر روی آن استخر دفعی بزند.

در این ارتباط رئیس اداره انهار و مادی‌های شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر از ساماندهی ۸۰ درصد مادی‌های اصفهان خبر داد که یکی از آنها ماند فدن ۱۵ سال از آب زاینده رود بی بهره بود و حتی مردم ساکن در کنار آن اقدام به کاشت سبزی و گل در آن کرده بودند.

عمرانی افزود: به غیر از مبادی جوی شاه که به طرف میدان امام (ره) امتداد دارد تمام سردهانه های مبادی‌های اصلی کلانشهر اصفهان باز است و از زاینده رود آبگیری می‌شود.

سیلاب‌های بهاره از سوی دیگر یک خصیصه ذاتی از هوشمندی مردم کاشان را نمایان کرد، مردمی که هر چند با تغییرات عصر جدید پیش می‌روند اما برای رسوم و سنت‌های خود شهرستان خود نیز ارزش خصصی قائل هستند، بازگشایی چاه‌های جذبی و آب انبارهای قدیمی که در بسیاری از شهرها به دلیل تصور بی فایده بودن تخریب شده است در راستای مقابله با سیل‌های آتی در این شهر انجام شد که بسیار نیز در مهار سیل مؤثر بود.

بارش‌های بهاری در سال گذشته گرچه برای کشور تلخی به ارمغان آورد اما تجارب اخیر نشان می‌دهد که این تلخی نه ناشی از رحمت الهی بلکه ناشی از عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب توسط مسئولان و یا تخریب زیرساخت‌های قبلی ماند تخریب انهار در سرتاسر کوچه خیابان‌ها و جایگزین کردن آسفالت وسیمان به جای آنها داشته است، بر این اساس آنچه هنوز نیز ضرورت دارد این است که مدیریت بحران کشور اید چاره‌ای اساسی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم پیش از غافلگیر شدن توسط طبیعت داشته باشد نه اینکه پس از آن به فکر درمان‌های مقطعی بیافتد.

در نهایت بارش‌های بهاره سال ۹۸ برای استان اصفهان بسیار پرثمر بود و موجب شد بهانه عدم بارش برای بستن زاینده رود عملاً غیرقابل استفاده شود، گرچه همچنان زاینده‌رود در سال گذشته نیز دستاویز بازی‌های سیاسی بود و بازگشایی آن بی‌شر جنبه سیاسی تا عملیاتی داشت اما پس از ۱۰ سال تصویر زاینده رود مملو از آب حتی با وجود هشدار سیلابی شدن و تصویر رودخانه‌ای با ته مایه‌ای از آب به جای برهوتی از خاک در دیگر فصل‌های سال، تصویری است که سال ۹۸ را در ذهن اصفهانی‌ها زیبا و گاه دل انگیز می‌سازد.

سیلی که موج تبلیغات منفی بر علیه اتحاد ۳ استان آبی کشور را در هم کوبید

در این میان سیل با وجود چهره منفور و سیاهش یک پیام مهربانی دیگر نیز با خود همراه داشت، این سیل موج تبلیغات برخی افراد از جمله معدود نمایندگان مجلس را در برهم زدن اتحاد تاریخی مردم سه استان کشور در هم کوبید، به نوعی که اصفهان که ده‌ها سال است از خشکسالی رنج می‌برد و کشاورزان آن متحمل خسارت‌های فراون به دلیل خشکی زاینده رود شدند رتبه نخست کمک به نقاط سیل زده را کسب کردند که اتفاقاً در میان آنها نام دو استانی که برخی در پی اختلاف افکنی آبی در میان مردم آن بودند وجود داشت؛ به نوعی که نخستین مردمی که به کمک هم وطنانشان در خوستان شتافتند مردم نصف جهان بودند.

اصفهان با افتخار مانند دیگر عرصه‌های دفاع از نظام و انقلاب در این عرصه نیز توانست رتبه نخست کمک به مناطق سیل زده را به خود اختصاص دهد و رتبه اول تعداد خیران در این عرصه را بار دیگر به نام خود بزند به نوعی که در همان ماه‌های نخست در قالب کمک‌های نقدی مردم استان اصفهان ۷۵۰ میلیون تومان به سیل‌زدگان کشور کمک کردند.

از اتفاقات مهمی که در اواخر سال ۹۸ اصفهان را نیز همچون دیگر شهرهای کشور سیاه‌پوش کرد خاطره تلخ صبحی است که اصفهان با خبر شهادت سردار دل‌ها آغاز کرد.

نصف‌جهان پس از آن خبر تلخ روزهایی سخت را سپری کرد که تصویر آن در ذهن تاریخ جاودانه است، از نگاه‌هایی که در کوچه و خیابان غریبانه و با اندوه به یکدیگر خیره می‌شدند تا تصویر رسیدن دو دوست، دو آشنا و گاه دو غریبه که بدون حرف سر بر شانه یکدیگر نهاده و به تلخی می‌گریستند.

ثبت حماسه تاریخی جدید در «نقش جهان» / بیعت اصفهانی‌ها با سردار دل‌ها

میدان نقش جهان در روز تجدید بیعت با سردار دل‌ها حال و هوایی دیگر داشت و روزی را تجربه کرد که به گفته اهالی باتجربه نصف‌جهان در طول ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، سرداری که توانست سیاسی‌ترین میدان تاریخی جهان را به مکانی تبدیل کند که به جای چپ و راست و بالا و پایین.همانند روزهای نخست انقلاب در یک کلمه «امت واحد» در آن یک حماسه بی‌بدیل را نقش بزنند.

همین امر نقطه تاریخی جدیدی از حضور بی سابقه اصفهانی‌ها در تاریخ انقلاب در نقش جهان در روز ۲۲ بهمن نیز ثبت کرد.

کاهش آمار مجروحان چهارشنبه سوزی در اصفهان

از جمله نقاط قوت اصفهان در سال جدید افزایش فرهنگ مبارزه با چهارشنبه سوزی است، امسال همانند سال گذشته باز هم آمار مجروحان این شب نسبت به سال گذشته به یک سوم رسید که نشان از فرهنگ بالای مردم نصف جهان و عملکر خوب آنها در ارتباط با هشدارهای کارشناسان دارد؛ فرهنگی که در روزهای نخست شیوع کرونا نیز موجب شد تا اصفهان کمترین آمار مبتلایان به این بیماری منحوس را داشته باشد اما در ادامه عملکرد مسئولان تعادل این عملکرد را برهم زد!

مدارس اصفهان نه تنها بسیار دیرتر و با فاصله دو تا سه هفته‌ای ازدیگر نقاط کشور تعطیل شد بلکه حتی مدیر رده بالای استان از گفتن این جمله ساده «نوروز امسال به استان ما نیایید» که بسیاری از استانداران کشور به راحتی آن را بیان داشتند ابا کرد

«کرونا» از جمله دردهای مشترکی است که در روزهای پایانی سال به جان مردم نصف جهان نیز زد، مردم میهمان نوازی که استانشان هر ساله یکی از مبداهای اصلی سفرهای نوروزی بود امسال نمی‌توانست پذیرای گردشگران باشد، گرچه تلخ‌تر از کرونا برای نصف‌جهان باور این نکته است که متأسفانه به گفته کارشناسان بی تجربگی، غرور و عدم مشورت پذیری مسئولان بالارده استان اصفهان و نبود استفاده از نظریات کارشناسان با تجربه در شیوع بالای این بیماری در اصفهان نقش مهمی داشته است.

رتبه نخست اصفهان در سرعت شیوع کرونا / نادیده گرفتن ساده‌ترین اصلی ایمنی توسط استاندار ایمونولوژیست

در شرایطی که همه دنیا قرنطینه خانگی را مهم‌ترین اصل تا زمان کشف واکسن یا داروی این بیماری ناشناخته برشمردند، مدیر رده بالای استان اصفهان با این ادعا که به دلیل تحصیل در رشته ایمونولوژی علم بالاتری از بقیه دارد ساده‌ترین اصل ایمنی در شرایط ایپیدمی یک بیماری ویروسی یعنی قطع زنجیره انتقال را نادیده گرفت! و از تعطیلی مدارس و ادارت اصفهان تا لحظه آخر خودداری کرد و اصفهان کرونایی تا کنون نیز تعطیل نشده است.

در این میان مدارس اصفهان نه تنها بسیار دیرتر و با فاصله دو تا سه هفته‌ای ازدیگر نقاط کشور تعطیل شد بلکه حتی مدیر رده بالای استان از گفتن این جمله ساده «نوروز امسال به استان ما نیایید» که بسیاری از استانداران کشور به راحتی آن را بیان داشتند ابا کرد و به گفته بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همین سفرها که از استان‌های دیگر مانند مازندران، گیلان، قم و تهران به اصفهان هدایت شده است درجهش ناگهانی اصفهان به سمت کرونا و کسب رتبه نخست سرعت شیوع!! نقش داشته است.

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های چهارهفته ای برای درهم شکستن چرخه کرونا و جلوگیری از تعطیلی ۴ ماهه شهر اصفهان ضروری است، ابراز داشت: سفر از کلان‌شهرها به روستاها و شهرهای کوچک برخلاف تصور برخی افراد موجب ورود آلودگی از نقاط آلوده به نقاط کمتر آلوده‌ای می‌شود که افراد سالمند در آن زیاد هستند.

اتحاد اعضای شورای شهر و مسئولان علوم پزشکی برای قانع کردن استاندار اصفهان

این نالایقی موجب شد تا اعضای شورای شهر اصفهان و مسئولان علوم پزشکی اصفهان هماهنگ با یکدیگر یک روز از جلسات علنی شورای شهر اصفهان را به خواهش، تقاضا، درخواست، تهدید مسئولان استانی اختصاص دهند به نوعی که فتح‌الله معین رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این گونه با صراحت خطاب کرد که «استاندار اصفهان را برای تعطیلی نصف جهان توجیه کنید!»

وی با اشاره به اینکه باید از ابتدا اعمال محدودیت سفر در کشور انجام می‌شد، افزود: متأسفانه هیچ تصمیم جدی برای ممانعت از سفر دیده نمی‌شود و مردم در میان شهرها و روستاها در رفت و آمد هستند که انتقال بیماری بدین شکل زیاد می‌شود.

از سویی کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه شهر اصفهان در حال تبدیل شدن به کانون شیوع بیماری کرونا است از استاندار خواست تا فرصت باقی است و امکان کنترل بیماری کرونا در شهر وجود دارد تکلیف حفاظت از سلامتی مردم اصفهان را با جدیت تعیین کند.

جلسه‌ای که باز هم بی نتیجه ماند تا در شرایطی که اصفهان پیش از نوروز ۹۹ با توجه به رعایت اصول توصیه شده پزشکی اصفهان می‌رفت تا کاهش بی سابقه‌ای در شیوع روزانه کرونا را تجربه کند بار دیگر با افزایش سفرها در نوروز و به دلیل عدم قاطیعیت مسئول رده اول استان در سفر به این استان بار دیگر شاهد افزایش دو برابری روزانه مبتلایان باشیم.

مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله، جنجالی‌ترین مبحث مرتبط با میراث‌فرهنگی در سال ۹۸

در سال گذشته یکی از پربحث‌ترین اتفاقات مرتبط با امر میراث فرهنگی نیز مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله بود و همان طور که خبرگزاری مهر به شکل مستند در ارتباط با ضرورت مرمت کاشی‌های گنبد مسجد شیخ لطف الله اطلاع‌ریانی کرده بود، این بار نیز برای نخستین بار موضوع تغیر رنگ ترک مرمت‌شده مسجد را مطرح کرد.

فریدون الله‌یاری مدیر میراث فرهنگی اصفهان در آن زمان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، دلیل این امر را دوغابی کردن کاشی‌ها برای استحکام بیشتر عنوان کرده و گفت: این مشکل پس از شستن دوغاب برطرف می‌شود.

اواخر اسفندماه سال گذشته درج گزارش – فیلمی در خبرگزاری مهر با عنوان «ترک‌های مرمت شده گنبد مسجد شیخ لطف‌الله» پس از شستن دوغابک ه از کاشی‌های شست‌وشو شده گنبد گرفته شده بود نشان داد که رنگ کاشی‌های تازه مرمت شده گنبد ایرادی نداشته و تفاوتی با رنگ دیگر کاشی‌ها ندارد.

اما متأسفانه این تغییر رنگ کاشی‌ها و عدم انتخاب افراد خاص برای مرمت گنبد مسجد شیخ‌لطف الله موجب شد تا برخی رسانه‌ها با مصاحبه با کارشناسان خاص بی‌بهره از مزایای مرمت این گنبد تاریخی و بدون توجه به نظر کارشناسان میراث فرهنگی حتی در سطح ملی، یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های سیاسی با میراث فرهنگی را در اصفهان شکل دهند و تا ماه‌ها سرفصل نخست اخبارشان تنها به موضوع رنگ کاشی‌های مسجد اختصاص پیدا کند گویی هیچ امر میراثی مهم دیگری در این استان وجود ندارد.

کارخانه ریسباف در خیابان چهارباغ بالا، بین هتل پل و خیابان هفت دست واقع شده است، آخرین بار قرار بود به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود که لغو این قرار که سال‌ها دستمایه تبلیغ برای مسئولان اصفهان بود چندان خوشایند اصفهانی‌ها نبود

کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان به جای موزه، کاربری کارخانه نوآوری گرفت!

خبر احیای کارخانه تاریخی نساجی «ریسباف» اصفهان به عنوان کارخانه نوآوری که سالهاست توسط استانداران مختلف اصفهان کاربری‌ها مختلف برای آن ذکر شده و در نهایت به دلیل عدم توافق مناسب با بخش خصوصی و به دلیل واقع شدن در یکی از تجاری‌ترین نقاط اصفهان (چهارباغ بالا) سالهاست خاک بی تدبیری می‌خورد از دیگر اخبار سال ۹۸ بود که از جنبه رهایی از بلاتکلیفی ده‌ها ساله خبری خوش محسوب می‌شود.

این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، این کارخانه که در خیابان چهارباغ بالا، بین هتل پل و خیابان هفت دست واقع شده است، آخرین بار قرار بود به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود که لغو این قرار که سال‌ها دستمایه تبلیغ برای مسئولان اصفهان بود چندان خوشایند اصفهانی‌ها نبود.

نشان دیگری بر قدمت فرهنگ و تاریخ ایران زمین این بار درسمیرم

کشف کهن‌ترین کتیبه شناخته شده اوایل دوران اسلامی در ایران در سمیرم خبر خوب میراثی دیگر در استان اصفهان در سال ۹۸ بود.

این کتیبه در نتیجه کاوش‌های باستان شناسان و پژوهشگران مؤسسه باستان شناسی میراث مکتوب تهران و استان اصفهان در تپه‌های بخش مرکزی سمیرم کتیبه‌هایی به خط میخی، خط کوفی، عربی و فارسی کشف شد.

در این کتیبه برای اولین بار نام کشور ایران به خط عربی بر آن نوشته شده و می‌توان گفت کهن‌ترین کتیبه شناخته شده اوایل دوران اسلامی در ایران است.

بوسه زاینده رود بر چهره گاوخونی و همدلی کشاورزان و مردم

بوسه زاینده رود بر چهره باتلاق گاوخونی خبر خوش دیگری بود که برای یکی دو هفته اصفهانی‌ها را خوشحال کرد، گرچه این خوشحالی دیری نپایید اما در آستانه انتخابات اسفندماه ۹۸، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان را بر آن داشت که گزارش روزانه و گاه لحظه به لحظه‌ای از رسیدن جریان آب به این باتلاق ارائه کنند؛ گرچه کارشناسان محیط زیست میزان آب دریافتی اعلام شده توسط این نهاد را با دلایل کارشناسی رد کردند.

البته همین آب اندک سرمایه‌ای از همدلی مردم اصفهان را نمایان ساخت چراکه در واقع کشاورزان اصفهان با همدلی همچون سال‌های گذشته اجازه دادند که وزیع آب کشاورزی در شبکه رودشتین متوقف شده و این آب به سمت تالاب جاری شود.

تخصیص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل رصدخانه ملی ایران با پیگیری خبرنگار مهر

تخصیص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل رصدخانه ملی ایران در استان اصفهان که با پیگیری خبرنگار مهر، جواب داد از دیگر اخبار علمی خوش اصفهان در سال ۹۸ بود.

بدین ترتیب انتشار گزارش «بی مهری مسئولان به تأسیس رصدخانه ملی ایران در کاشان» که با واکنش‌های مختلفی در میان مسئولان شهرستان کاشان، استان و کشور همراه شده بود در تاریخ ۲۹ خردادماه در خبرگزاری مهر، موجب شد تا سورنا ستاری در سفر خود به کاشان از مسئولان این شهر، دلایل عدم تکمیل این رصدخانه را جویا شده و این مسئله در شورای اداری شهرستان کاشان نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

ستاری در گفت و گو با مهر از درنظر گرفتن اعتبار برای تکمیل پروژه خبر داد و گفت: از طرف معاون علمی فناوری رئیس جمهور برای این پروژه در نظر گرفته شده است که ۱۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار و مابقی به زودی تخصیص اعتبار داده می‌شود.

رتبه نخست فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یکی از برترین سازمان‌های دانشی نوآور در سال ۲۰۱۹

در اواخر سال ۹۸ شرکت فولاد مبارکه اصفهان پس از چهار مرحلۀ ارزیابی توسط کمیته بین‌المللی داوران از کشورهای سوئد، آلمان، انگلستان و رومانی به عنوان یکی از برترین سازمان‌های دانشی نوآور در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب جایزه جهانی MIKE شد که از موفقیت‌های اقتصادی اصفهان در سال ۹۸ محسوب می‌شود.

میزبانی از ۱۱ یار شهید خرازی در اصفهان، برگزاری مسابقات ملی قرآن کریم، کسب جایزه برگزاری ششمین کنفرانس ملی رادار و سامانه‌های مراقبتی در اصفهان و برپایی جشنواره نمایش‌های آئینی، پویایی تئاتر کشوردر کاشان، تخصیص ۵ میلیارد تومان برای تکمیل پارک علم و فناوری کاشان، کاهش ۳۲ درصدی جان‌باختگان تصادفات نوروزی در اصفهان و کلنگ زنی ابرپوژه قطار حومه‌ای اصفهان پس از سالیان سال از دیگر اخبار خوش اصفهان در سال ۹۸ بود.

کد خبر 4883673

منبع: مهر

کلیدواژه: زاینده رود سیل سیلاب تالاب گاوخونی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رصدخانه ملی ویروس کرونا استانداری اصفهان عباس رضایی میراث فرهنگی حفاظت از محیط زیست سازمان محیط زیست سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قاسم سلیمانی ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا بوشهر شیوع کرونا ایلام گرگان شهرکرد ماسک طبی حوادث چهارشنبه سوری قزوین شیراز استانداری سمنان نوروز ضدعفونی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان در سال ۹۸ مادی های اصفهان میلیارد تومان میراث فرهنگی پزشکی اصفهان استان اصفهان خبرگزاری مهر خبرنگار مهر زاینده رود شهر اصفهان اصفهانی ها برای تکمیل علوم پزشکی سال ۹۸ موجب شد رتبه نخست ملی ایران سال گذشته نصف جهان وقوع سیل کاشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۵۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات

یک دانشیار زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه اصفهان سال‌ها زبان بومی خود را داشته است، گفت: خاقانی از افرادی بود که هیچکس را به شاعری قبول نداشت اما در برابر شاعری به نام سنایی سر تعظیم فرو می‌آورد؛ در همین راستا باید بگوییم سنایی خود را شاگرد استادی چون ابوالفتح اصفهانی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد ابراهیم ایرج‌پور شامگاه سه‌شنبه _چهارم اردیبهشت_ در برنامه تلویزیونی بهار بهار با اشاره به فرهنگ غنی اصفهان در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: حقیقت این است که اصفهان در حوزه‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و ادبیات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: دریای سخنی که در اصفهان جوشیده تا اقصی نقاط جهان را پیموده و در همین راستا برنامه‌های بسیاری می‌توان از آن ساخت.

این دانشیار زبان و ادبیات فارسی با اشاره به سیر تاریخ ادبیات، شعر و فرهنگ اصفهان تصریح کرد: بعد از اسلام و در چند دوره تاریخی، اصفهان به‌عنوان پایتخت قرار گرفته و از مهم‌ترین این دوره‌ها می‌توان به دوره صفوی و سلجوقی اشاره داشت که رنگ و بوی ادبیات بیشتر بر مشام می‌رسد.

ایرج‌پور با نگاهی به سبک‌شناسی در شعر فارسی عنوان کرد: شعر فارسی از لحاظ سبک شناسی چند دوره عمده دارد که سبک خراسانی آغازین است چراکه زبان فارسی نو یا دری از خطه خراسان سرچشمه گرفته و طبیعتاً شعر فارسی نیز از آن دوره و مکان برخاسته است.

وی با اشاره به اینکه دوره بعدی سبک عراقی است که دو مکان عرب و عجم دارد، گفت: منظور از عراق عجم جایی است که ما در آن قرار داریم و شامل قسمت میانی ایران همچون اصفهان، ری، همدان، اراک و مواردی از این دست است که سبک عراقی برخاسته از این ناحیه است؛ همچنین سبک بعدی هندی است و بعد از آن دوره بازگشت را داریم.

این دانشیار زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه اصفهان سال‌ها زبان بومی خود را داشته و فارسی مشهور پس از دوره صفوی رایج شده است، اظهار کرد: خاقانی از افرادی بود که هیچکس را به شاعری قبول نداشته اما در برابر شاعری به نام سنایی سر تعظیم فرو می‌آورد؛ در همین راستا باید بگوییم سنایی خود را شاگرد استادی چون ابوالفتح اصفهانی می‌داند که به دو زبان شعر می‌گفته.

ایرج‌پور با بیان اینکه در سبک عراقی شاعران بزرگی همچون کمال‌الدین اصفهانی را داریم، ادامه داد: در دوره صفوی و سبک هندی که معروف به سبک اصفهانی است، چون از شعر کمتر استقبال می‌شد شاعران زیادی به هند رفتند اما ویژگی اصلی سبک هندی این است که پرورندگان آن همچون صائب و شاعران زیادی همچون او از اصفهان برخاستند.

وی با بیان اینکه پس از سبک هندی دوره بازگشت را داریم که در آن شاعران دانشمند با محوریت مشتاق اصفهانی کنار هم آمدند و انجمنی بنیانگذاری کرده و دوره جدیدی را در شعر آغاز کردند، تصریح کرد: اگرچه در این دوره تقلید و تکرار وجود داشته اما استاد صفا و سایر افرادی همچون او می‌گویند چه بسا زبان فارسی به طور کلی دچار نابودی می‌شد و این افراد تنها کسانی بودند که با بازگشت خود به شاعران بزرگ سعی کردند این زبان را پاس داشته و آن را حفظ کنند.

این دانشیار زبان و ادبیات فارسی با بیان داستانی از سفرنامه ناصرخسرو در ۱۰۰۱ سال پیش و در طی سفر کوتاه خود به اصفهان گفت: امید به اینکه بازگردیم و این شهر را بشناسیم و برای فرهنگ خود وقت بگذاریم چراکه فرهنگ، هنر و ادب ما غذای روح است که از آن غافل هستیم.

ایرج‌پور اظهار کرد: ما شهر، فرهنگ و داشته‌های اصفهان را نمی‌شناسیم در همین راستا معرفی کردن مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا جایگاه آن را شناخته، به او احترام بگذاریم و در حفظ و پویایی آن تلاش کنیم.

در بخشی دیگر از این برنامه نیز محمد قدسی استاد دانشگاه و حوزه اظهار کرد: از دیرباز شاعرانی همچون سعدی، مولانا، حافظ، صائب و افرادی از این دست را داشتیم که مطالعاتی در مورد معارف دینی داشتند و با دقت نظرهای خود در روایات و آیات و با آمیختن تخیل، شعر فارسی را ارائه و برای ما فرهنگ ساختند.

وی ادامه داد: در ابتدا به نظر می‌رسد که شاعر و شاعر شدن شدن ساده است، غافل از اینکه شاعری اگر بخواهد تمام ابعاد فرهنگی را داشته باشد باید مطالعات سنگینی کند، به خواندن هیچ کتابی بسنده نکند، رنج، تحقیق و تفحص کند، از شاعران پیشین خود الهام بگیرد و روز به روز ذوق خود را تقویت، خلوت سحر و تقوا داشته و مانند سعدی، مولانا و… جامعیت داشته باشد.

این استاد دانشگاه و حوزه تصریح کرد: هر عصری ویژگی‌ها و نقطه نظرات خود را دارد اما اگر شاعری بخواهد در عصر مدرنیته فرهنگ‌سازی کند باید خیلی رنج بکشد تا معارف خود یعنی قرآن و روایات را به اضافه زبان نو که جوان ما آن را بفهمد، تلفیق کند.

قدسی با بیان داستانی افزود: نام قدیمی اصفهان جی بوده و افتخار داریم که از جی ما سلمان فارسی برخاسته؛ همچنین لازم به ذکر است که در ۷۶۰ کتاب، از اصفهان سخن گفته شده و این عجیب است و نشان از مهم بودن آن در دوره‌ها و سلسله‌های مختلف دارد.

کد خبر 747389

دیگر خبرها

  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان
  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان
  • اصفهان، اقلیم معناست
  • خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان
  • (ویدئو) زواره اصفهان ونیز شد!
  • (ویدئو) بهترین اتفاقی که این روزها می‌توانست در اصفهان بیفتد!
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات