Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رضایی، رییس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه طبق پیش بینی هواشناسی، طی امروز تا دوشنبه جاری بارش‌ها را در استان کرمان و رفسنجان خواهیم داشت، گفت: کشاورزان باید در این مدت مراقبت‌های لازم را  برای  پیشگیری از خسارت سرمازدگی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان افزود: در روز ۲۰ اسفند ماه، سرما به رقم‌های احمدآقایی و کله قوچی خسارت وارد کرده است، اما  درصد این سرما به دلیل اینکه گل‌ها و جوانه‌ها هنوز سبز نشده بودند و در حالت تورم (مرحله قبل از گل دهی) قرار داشتند، کم بوده است.

رضایی با اشاره به وجود یک هزار و ۵۰۰ هکتار باغ بادام و بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه‌های سردسیری شامل زردآلو، هلو، سیب و به در مناطق کوهستانی داوران، خنامان، اودرج، راویز از توابع این شهرستان گفت: سالانه یک هزار تن بادام به دست می‌آید که سرمای اسفند ماه گذشته، کل این محصول و همچنین تا ۷۰ درصد میوه‌های سردسیری رفسنجان را  از بین برد.

او با بیان اینکه کشاورزان با یک دماسنج، هوای باغ را بسنجند و اگر زیر ۴ درجه بود، روش‌های مقابله با سرمازدگی را اجرا کنند، افزود: یکی از این روش‌ها آب پاشی و مرطوب کردن است و این عمل موجب  خیس ماندن درختان می شود و از یخ زدگی جلوگیری شود.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه حذف گیاهان پوششی، موجب افزایش جذب تابشی خاک می‌شود و انتقال و ذخیره گرما در خاک را بهبود می‌بخشد، گفت: عاری بودن زمین از علف هرز در حفاظت درخت موثر است و این کار را کشاورزان باید در اسفند ماه انجام دهند تا در بهار با مشکل سرمازدگی مواجه نشوند.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان، اجتناب از تیلر و خاکورزی را یکی دیگر از توصیه‌های کاربردی، قبل از وقوع سرما برای حفاظت درختان بیان کرد.

او اظهار کرد:  روش استفاده از دود برای کاهش خسارت سرمازدگی از جمله عملیات پیشگیرانه دیگری است که کشاورزان و باغداران می توانند به آن توجه کنند.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه کشاورزان از دود حاصل از سوختن نخاله‌ها و ضایعات پسته استفاده کنند، تصریح کرد: به این صورت که در هر هکتار به فاصله هر ۱۵ متر یک کپه از نخاله یا پوست خشک پسته را ایجاد و با کمی گازوئیل آتش بزنند که به خاطر دود زیاد و زمان ماندگاری بیشتر این دود در منطقه، درختان از سرمازدگی حفظ می‌شوند.

امسال پیش بینی شده است در صورتی که محصول پسته رفسنجان دچار سرمازدگی نشود،  بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تن از این محصول به دست آید. 

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ م 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سرمازدگی باغات پسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۶۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

جعفری زاده در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با شورای ترافیک شهرستان بم گفت: رفع نقاط حادثه خیز در شهرستان بم همواره دغدغه مسئولان شهرستان بوده است و طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است با این وجود هنوز هم شاهد تصادفات منجر به مرگ در این نقاط هستیم و تمام تلاش ما بر کاهش تصادفات و حفظ جان شهروندان است. 

وی افزود: ضرورت توجه به رفع نقاط حادثه خیز بلوار خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی، به دلیل واقع شدن در کردیدر شمال به جنوب و قرارگرفتن مدارس و ادارات حول این محور حائز اهمیت است؛ اما آنچنان که باید تاکنون به این مسیر توجه نشده است.   

 دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بم ضمن تاکید بر اهمیت کاهش حوادث منجر به مرگ بیان داشت: نصب دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت و ایجاد سرعتگاه‌ها مطابق با دستورالعمل‌های مصوب می‌تواند موجبات کنترل سرعت و کاهش تصادفات در این مسیر را به دنبال داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با مصوبات این جلسه طی یک ماه آینده، طرح آرام سازی مسیر عملیاتی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود
  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم
  • جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم
  • هشدار سرمازدگی تا ۲ روز آینده در استان همدان
  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • نروژ: کشور‌ها کمک رسانی به آنروا را از سر بگیرند
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته