Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:10:25 GMT

«مبارک» هم خانه‌نشین شد

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۶۶۹۵

«مبارک» هم خانه‌نشین شد

درست است که عید هر سال «مبارک»، عروسک سنتی نمایش عروسکی ایران، با شور و شوق بسیار در کنار حاجی فیروز، مژده آمدن بهار را به مردم ایران زمین داده است، اما عید امسال این عروسک بذله‌گو به جای شیرین زبانی و نقادی، در موزه خودش نشسته و به این شیوه مردم را به ماندن در خانه تشویق می‌کند.

به گزارش ایسنا، بزرگترها خوب به یاد دارند که این عروسک شیرین سخن و البته منتقد اجتماعی، یکی از فعالان سال نو خورشیدی است و همواره جای خاصی در برنامه‌های نوروز داشته و دارد اما امسال این عروسک ملی هم در خانه موزه خیمه شب بازی ایران مانده و حتی در روز جهانی نمایش عروسکی که اول فروردین است، به اجرای هیچ برنامه‌ای نپرداخته، بلکه با زدن ماسک، به مردم یادآوری می‌کند که مراقب سلامت خود و اطرافیان‌شان باشند و با ماندن در خانه‌های خود زحمت تازه‌ای برای کادر پزشکی بیمارستان‌ها ایجاد نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روزی پیش از شروع سال نو در بحبوحه همان روزهایی که کادر پزشکی بیمارستان‌ها بویژه در استان‌های شمالی با کمبود تجهیزات مورد نیاز خود رو به رو شدند، جمعی از نمایشگران عروسکی با همراهی هنرمندانی از سینما و دیگر شاخه‌ها گرد هم آمدند و کمپینی با نام «یادا» (یاران درمانگران ایران) تشکیل دادند.

آنان نخست کوشیدند با گردآوری کمک‌های مردمی این اقلام را تهیه و توزیع کنند اما از آنجا که هنرمندان عضو این کمپین خود در کار ساخت عروسک‌های نمایشی هستند، خیلی زود دریافتند می‌توانند بخشی از این اقلام را خودشان تهیه کنند و این گونه بود که با تایید مراجع ذی‌ربط، آماده‌سازی شیلد (محافظ صورت) را آغاز کردند.

 نمایشگران عروسکی حاضر در این کمپین پر شمار بودند به همین دلیل و برای رعایت اصول سلامتی و بهداشتی، بخشی از آنان در خانه عروسک مستقر شدند و تعدادی دیگر نیز با مشارکت خانه موزه خیمه شب بازی ایران در فضای این خانه موزه مستقر شدند تا فضای کافی در اختیار همه آنان باشد.

 آنان پیش از آغاز به کار با همراهی مراکز مربوط، ساختمان خانه عروسک و خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران را به طور کامل ضد عفونی کردند. سپس فعالیت خود را با هماهنگی دیگر نهادهای مرتبط همچون ستاد مقابله با کرونا در تهران و وزارت بهداشت آغاز کردند.

نازیلا نوری‌شاد، فعال نمایش عروسکی که در خانه موزه خیمه شب بازی حضور دارد، خبر داد که با همراهی سیاوش ستاری، مدیر این خانه موزه در کنار اعضایی که در این مکان مستقر شده‌اند، تاکنون حدود ۳۰۰۰ شیلد (محافظ صورت) آماده شده است.

عروسک خیمه‌شب‌بازی مبارک، نماد ملی نمایش عروسکی ایران در جهان است و جشنواره نمایش عروسکی ایران نیز به نام جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک در جهان شناخته شده است.

پیشنهاد نامگذاری یک روز به عنوان روز جهانی نمایش عروسکی، سال ۱۳۷۸ از سوی زنده یاد جواد ذوالفقاری ـ نمایشنامه‌نویس، کارگردان، مدرس و پژوهشگر نمایش عروسکی در کنگره جهانی یونیما ـ اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی ـ ارایه شد و سال ۱۳۸۱ به تصویب رسید.

بنا بر این پیشنهاد قرار شد روز اول فروردین به عنوان روز جهانی نمایش عروسکی نامگذاری شود اما از آنجا که این روز همزمان با آغاز سال نو خورشیدی است، برنامه‌های ویژه آن در نیمه دوم فروردین ماه برگزار می‌شود.

امسال که نوروز رنگی از کرونا به خود دارد، عروسک «مبارک» در روز جهانی نمایش عروسکی، با زدن ماسک در کنار نمایشگران عروسکی قرار گرفت تا همراه آنان در ساخت شیلد(محافظ صورت) برای کادر پزشکی بیمارستان‌ها حضور داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عروسک مبارک عید نوروز روز جهانی نمایش عروسکی خانه موزه خیمه شب بازی نمایشگران عروسکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این که این شست به منظور هماهنگی برای برپایی نمایشگاه آثار نفیس موزه ایران باستان در استان‌ها برگزار می‌شود گفت: از طرف وزارت خانه ۱۱ استان به عنوان استان هدف برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان، انتخاب شده است و آذربایجان شرقی هم یکی از این استان ها است.

حمزه زاده افزود: اموال مربوط به منطقه آذربایجان به خصوص سکه‌های زرین ضرب تبریز و چینی‌های آبی و سفید که در موزه آذربایجان موجود نیست، از تهران به این موزه منتقل و از روز ۲۹ اردیبهشت که روز جهانی موزه ها است، به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: نمایش این آثار نفیس به مدت سه ماه در موزه آذربایجان ادامه خواهد داشت و هموطنان به خصوص هم استانی‌ها می‌توانند از این آثار دیدن کنند.
به گفته حمزه زاده، در روز جهانی موزه ها بازدید از همه موزه‌های استان رایگان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در کنار نمایشِ اموال انتقالی از موزه ایران باستان، یافته‌های جدید باستان شناسی استان به خصوص یافته‌های بسیار مهم مربوط به تپه چمن شهرستان لیلان به مدت سه ماه در موزه آذربایجان به نمایش گذاشته می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • دراین موزه حسابی بچگی کنید | نوستالژی هایی که هیچ کجا پیدا نمی شوند
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • دومین جشنواره «عروسک خونه» پایان یافت
  • اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه»
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ و دست هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی