Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین دوربین حرارتی تب سنج ایران‌ساخت به بهره برداری رسید و روز گذشته در یکی از مراکز تحت پوشش شهرداری با موفقیت نصب و راه اندازی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، در روزهایی که شیوع کرونا بر زیست جامعه ایرانی اثرات نامطلوبی گذاشته است، فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری در تلاش‌اند تا با انتشار خبرهایی خوش در جامعه روح امید را پررنگ تر از قبل بدمند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین دوربین حرارتی تب سنج ایران ساخت بومی

ساخت این دوربین با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی انجام شد. پس از شیوع کرونا محققان شرکت برای تب سنجی تست دستگاه را انجام دادند که با موفقیت انجام شد.

کرونا با فناوری ایران ساخت شکست می‌خورد

دوربین‌های حرارتی با استفاده از فناوری آرایه صفحه کانونی در صنعت کاربردهای متعددی دارد که می‌توان به استفاده در کاربرد‌های پزشکی اشاره کرد. در اپیدمی‌های مشابه ویروس کرونا چون کنترل عبور و مرور افراد بیمار و هشدار فوری اهمیت فوق العاده‌ای دارد، از فناوری حرارتی می‌توان برای تشخیص فوری تب استفاده کرد و پس از آن بیماران را از افراد سالم جدا کرد.

برای کنترل دقت دما از دو دستگاه مرجع، که دمای آنها با دقت بهتری تنظیم شده استفاده می‌شود. دستگاه با مقایسه دمای صورت فرد با دمای مرجع، دمای صورت هر فرد را استخراج و در صورت بالاتر بودن از میزانی که نظام درمان تعیین کرده است، هشدار می‌دهد. 

پس با این دستگاه می‌توان دمای افراد را حین تردد و بدون نیاز به توقف آنها اندازه گیری کرد. تنها کافی است که مسیر عبوری افراد در راهرویی به عرض مناسب برای جلوگیری از تمرکز هدایت شود. پس از آن بدون نیاز به توقف فرد همینکه شخصی از جلوی دوربین عبور کرد دمای بدنش اندازه گیری شده و در صورت بالا بودن دستگاه به صورت خودکار هشدار می‌دهد.

ایران در زمره صاحبان فناوری دوربین‌های حرارتی قرار گرفت

کشورهای صنعتی جهان مانند آمریکا، چند کشور اروپایی و چین صاحب این فناوری هستند. در حال حاضر این فناوری با این اقدام دانش‌بنیان‌ها در کشورمان بومی شده است. با توجه به اینکه بخش‌های اصلی اجزای این سامانه به همراه کلیه نرم‌افزارهای آن در کشور و به صورت بومی تولید می‌شود، پس هزینه تمام شده دستگاه از نمونه‌های خارجی آن بسیار کمتر است.

در همین چند هفته ای که از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری خوش درخشیده‌اند. محصولات ضد کرونایی آنها مانند نور امیدی بر جامعه می‌تابد تا قدرتمندتر از پیش مسیر پیشرفت را طی کنیم. بومی‌سازی این دستگاه نمونه‌ای از فعالیت‌های آن‌ها است.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: معاونت علمی ایران ساخت حرارتی تب سنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۸۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» راه اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، امین عبداله‌زاده اظهار داشت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با هدف فراهم نمودن بستر مناسب جهت حمایت و کمک به تسریع فرایند تبدیل ایده به محصول و ساخت نمونه اولیه محصولات فناورانه، اقدام به راه اندازی ساختاری تحت عنوان " شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی" کرده است.

وی بیان کرد: تمرکز این شبکه بر ساخت و تولید محصول است و با تجربه مشابه اجرا شده در سال‌های گذشته، با عنوان ایجاد "شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی" که مبتنی بر ایجاد زیرساخت‌های سنجش و آزمون است، متفاوت است.

عبداله زاده تصریح کرد: در این شبکه ذینفعان زیست‌بوم نوآوری، با ثبت و معرفی زیرساخت‌ها و تجهیزات فیزیکی و نرم افزاری خود می‌توانند از خدمات قابل ارائه توسط این شبکه بهره‌مند شوند، که زیرساخت‌ها و تجهیزات میتواند شامل: دستگاه‌ها و تجهیزات ساخت نمونه اولیه، انواع پرینترهای سه بعدی، تجهیزات ساخت مواد مرکب (کامپوزیت‌ها، تجهیزات و دستگاه‌های جوشکاری، پرس‌کاری و فرز، تجهیزات مرتبط با قالب‌سازی و دستگاه تزریق پلاستیک، دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق، دستگاه‌های ساخت تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، دستگاه‌های تجهیزات نوری و اپتیکی، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی مورد استفاده برای ساخت و راه اندازی تجهیزات، تجهیزات ارتباطی و شبکه و ... است.

مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری افزود: با عنایت به موارد مذکور، "شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی" با فراهم نمودن اطلاعات از ظرفیت‌های موجود زیرساخت‌های فیزیکی و نرم افزاری هر یک از ذی‌نفعان زیست‌بوم نوآوری، بستر مناسبی را در جهت ایجاد فضاهای نوآورانه جهت ارتقاء ظرفیت صنعتی‌سازی، توسعه نوآوری و حمایت از تولید ایده‌های فناورانه و خلق سریع نمونه محصول، در قالب " فب لب‌های فناوری و ساخت" در پارک‌های علم و فناوری، فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به فب‌لب خاطرنشان کرد: "فب‌لب" Fabrication Laboratory محیط مناسبی است که زمینه همکاری مشترک میان مهندسان، طراحان، برنامه نویسان و افراد علاقه‌مند به همه ابزارها و منابع لازم را برای تبدیل ایده‌ها به تولید سریع نمونه محصول فراهم می سازد.

عبداله زاده در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: "فب لب" نه تنها یک مکان فیزیکی است، بلکه یک فرهنگ نوآورانه برای به اشتراک گذاشتن دانش و ایده‌ها را ایجاد می کند و ترویج خلاقیت و نوآوری، ایجاد محیط مهارت‌محور، تشکیل جامعه فنی، تسهیل تبادل دانش، تشویق به تولید مشترک، ترکیب دانش علمی و عملی، پیشرفت در حوزه‌های چند رشته‌های، تشکیل پلتفرمی برای استارتاپ‌های فنی و انتقال دانش از دانشگاه به صنعت را فراهم می‌نمایند و بر این اساس گام موثری در جهت تسریع و تسهیل فرایندهای ساخت و تولید نمونه محصول و حرکت در راستای تجاری‌سازی و تحقق اقتصاد دانش بنیان را فراهم خواهد ساخت.

کد خبر 6094471

دیگر خبرها

  • «شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» راه اندازی شد
  • زارع‌پور: پایگاه چابهار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • دو پروژه بزرگ آبرسانی در بیدهند و کرمجگان به بهره‌برداری می‌رسند
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای استان کرمانشاه در قالب پروژه‌های ملی، استانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی
  • پروژه بزرگ آبرسانی استان قم به بهره‌برداری می‌رسد
  • بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت گچساران سال جاری به بهره برداری می رسد
  • احداث و بهره‌برداری از ۲ جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان
  • تصویب اجرای ۱۰ طرح سرمایه گذاری، بهره برداری و بهینه سازی زیر ساخت های مدیریت تعاون روستائی
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید