Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@04:56:27 GMT

سایه کاهش قیمت نفت بر صادرات فرآورده‌های نفتی ایران

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۸۲۹۸

سایه کاهش قیمت نفت بر صادرات فرآورده‌های نفتی ایران

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: کاهش قیمت نفت بر قیمت فرآورده‌های نفتی اثر می‌گذارد و این موضوع می‌تواند بر درآمد ایران از محل صادرات این محصولات اثرگذار باشد.

به گزارش پول نیوز؛ «سید حمید حسینی» با اشاره به اینکه ایران در بخش فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار صادرات دارد، ادامه داد:‌ ۱۲ میلیارد دلار از این میزان مربوط به محصولات پتروشیمی است که در سه حوزه پلیمرها،‌ محصولات شیمیایی و انواع گازها قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: ‌هفت میلیارد دلار نیز شامل صادرات فرآورده‌های نفتی شامل گازوئیل،‌ بنزین،‌ مازوت و انواع هیدروکربور است. 

حسینی تاکید کرد:‌ سهم صادرات گاز به کشورهای همسایه نیز سالانه در حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار است. 

وی با اشاره به اینکه صادرات این محصولات همگی تحت تاثیر قیمت نفت قرار دارد،‌ گفت:‌ بنابراین در سال آینده اگر قیمت نفت پایین بماند،‌ ارزش صادراتی فرآورده‌های نفتی کاهش پیدا می‌کند. 

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: اما ‌از نظر تناژ به نظر نمی‌رسد شاهد کاهش صادرات باشیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در سال آینده به دلیل کاهش وابستگی بودجه به نفت چندان نفتی نیست، افزود:‌ صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و این موضوع بر استقلال اقتصاد از نفت موثر بوده است. 

حسینی با تاکید بر اینکه تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای کنترل ویروس کرونا است،‌ گفت: ‌اگر در این مدت اوج کرونا را پشت سر گذاریم می‌توان امیدوار بود تا واحدهای صنعتی در اوایل اردیبهشت به تولید برگردند. 

وی با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال آینده حداقل درآمد نفتی را در نظر گرفته است،‌ افزود: با توجه به رکود تولید و با توجه به شیوع ویروس کرونا،‌ دولت برای تامین درآمدهای سال آینده  کار سختی خواهد داشت. 

گفتنی است ،‌ ایران در سال ۹۸ به جمع صادرکنندگان بنزین پیوست و با توجه به این موضوع عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی در دستور کار قرار گرفت. این موضوع باعث شد تا بخش خصوصی نیز وارد این عرصه شود و مازاد تولید فرآورده‌های نفتی ایران صادر شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: نفت بودجه 99 مجلس دهم صادرکنندگان بنزین فرآورده های نفتی میلیارد دلار سال آینده قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۸۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر، پاکستان کشوری با جمعیت ۲۳۵ میلیون از بین کشورهای همسایه ایران بازار بزرگی برای بحث صادرات دارد. به طوری که آمار واردات محصولات کشاورزی این کشور سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده و سهم ایران از این بازار ۴۳۷ میلیون دلار بود.

با توجه به اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده، صادرات سال گذشته محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به پاکستان رشد ۲۶ درصدی تجربه کرد. ظرفیت بخش کشاورزی ایران ظرفیت بالایی در صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی داشته و می‌توان سالانه تا سقف یک میلیارد دلار صادرات به پاکستان داشت.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر جهاد کشاورزی حضور پررنگ در رویدادهای تجاری و نمایشگاه‌های بزرگ مرتبط اصلاح روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات و نیز توسعه زیرساخت‌های گمرکی و تجهیز زنجیره سرد لجستیک حمل و نقل کالای کشاورزی را از جمله برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به این هدف صادرات برشمرد و گفت: با توجه به اینکه پاکستان کشور اسلامی است، می‌توان بحث واردات گوشت و دام زنده از آن کشور را بررسی و پیگیری کرد.

وی افزود: از سوی دیگر ذرت دامی که در این کشور کشت می‌شود از کیفیت مطلوب و قیمت مناسب برخوردار بوده و جز نهاده‌های مورد نیاز ایران است.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران و پاکستان تا حدودی مکمل یکدیگر بوده که می‌تواند منجر به گسترش تعاملات شود.

گفتنی است؛ از جمله مواردی که در سفر ریاست جمهوری در سفر پاکستان پیگیری شد بحث کشت قراردادی، تهاتر کالاهای اساسی و سایر اقدامات زیرساختی بود.

کد خبر 6087611

دیگر خبرها

  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ تداوم کاهش قیمت شاهین در بازار
  • قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • ثبت بالاترین رکورد صادرات فرآورده‌های نفتی در بندر خرمشهر
  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل