Web Analytics Made Easy - Statcounter

چراغی با بیان اینکه بذر توتون بین کشاورزان تالش توزیع می‌شود گفت: درجه حرارت خاک، نقش عمده‌ای در رویش بذر توتون دارد.

«فتحعلی چراغی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از تالش اظهار کرد: از بیستم اسفندماه اقدام به بذرگذاری تخم توتون در سینی‌های مخصوص کشت، برای کشاورزان کرده‌ایم.

 

رییس دخانیات تالش با بیان اینکه این بذرها بین کشاورزانی که این محصول را کشت می‌کنند توزیع می‌شود افزود: توتون در اقلیم‌های مختلف تالش در منطقه جوکندان قابلیت رشد را دارد ولی به منظور افزایش عملکرد آن باید از مناطق گرم استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه درجه حرارت خاک، نقش عمده‌ای در رویش بذر توتون دارد گفت: دمای مطلوب برای جوانه‌زنی بذر توتون ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتیگراد و میانگین دما در مرحله رشد و نمو برگ‌ها ۲۰ درجه سانتیگراد مناسب است.

 

چراغی تصریح کرد: گیاه توتون به سرما حساس است ولی نشاءهای قوی برای مدتی قادر به تحمل (۱-) درجه سانتیگراد است و برای تهیه توتون سیگار باید از خاک‌هایی با بافت سبک استفاده کرد.

 

رییس دخانیات تالش با تاکید به اینکه ارقام مختلف توتون به خاک‌های متفاوتی نیاز دارند خاطرنشان کرد: در زمین‌هایی که توتون کشت می‌شود باید عاری از علف هرز و فاقد هر گونه سنگ و کلوخ باشد تا ریشه بتواند به سهولت در خاک گسترش یابد.

 

وی با بیان اینکه خاک باید رطوبت را به اندازه کافی در خود نگه دارد و از زهکشی مناسبی نیز برخوردار باشد اظهار کرد: توتون بهتر است با گیاهانی مانند گندم، شبدر، ذرت به تناوب کشت شوند.

 

چراغی با اشاره به اینکه توتون را می‌توان چند سال متوالی در یک زمین کشت کرد و کشت متوالی برای چند سال در یک زمین بلامانع است افزود: زمان مناسب برای کاشت بذر در خزانه به شرایط اقلیمی منطقه تالش بستگی دارد.

 

رئیس دخانیات تالش گفت: بذرهای توتون را می‌توان از اوایل زمستان تا اواسط بهار در خزانه کشت کرد همچنان که در شهرستان و بخشهای مرکزی کشاورزان در حال کشت این محصول هستند و بذرها را به صورت دست پاش یا ردیفهایی به فاصله دو سانتیمتر کشت می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه مقدار بذر به نوع گیاه، روش کاشت و شرایط اقلیمی محل رویش بستگی دارد تصریح کرد: نشاءها در ردیف‌هایی به فاصله ۶۰ تا ۸۰ سانتیمتر و فاصله دو بوته در طول ردیف ۴۰ سانتیمتر در زمین اصلی باید کشت شوند.

 

چراغی خاطرنشان کرد: چنانچه هوا ابری و نور کم باشد بوته‌ها در زمین اصلی در ردیف‌هایی به فاصله ۱۰۰ تا ۱۱۷ سانتیمتر و فاصله دو بوته در طول ردیف ۳۵ تا ۵۰  سانتیمتر باید کشت شوند.

 

رییس دخانیات تالش اظهار کرد: چنانچه بوته‌ها تراکم کمتری داشته باشند، بر اثر استفاده از نور بیشتر مقدار نیکوتین برگها افزایش می‌یابد.

 

وی در خصوص کاشت، داشت و برداشت محصول توتون در منطقه تالش افزود: برای هر هکتار زمین به ۵۰ تا ۷۰ متر مربع خزانه نیاز است و در هر متر مربع فضای خزانه می‌توان ۷۰۰ تا ۹۰۰ نشاء تولید کرد.

 

چراغی گفت: پس از کاشت به ضخامت ۳ تا ۵ سانتیمتر روی بذرها را باید خاک نرم پوشاند و روزهایی که هوا گرم و آفتابی باشد باید پوشش‌های پلاستیکی را به مدت سه تا چند ساعت جمع کرد و پس از آبیاری روی بستر کشت را مجدداً پوشاند تا سبز شدن بذرها، باید مرتباً آبیاری کرد.

 

رییس دخانیات تالش با بیان اینکه سه هفته پس از سبز شدن می‌توان به برچیدن پوشش‌های پلاستیکی اقدام کرد، تصریح کرد: رویش گیاه توتون شامل دو مرحله است، مرحله اول، از بدو رویش بذر تا تشکیل دومین برگهای حقیقی که کلاً ۱۲ تا ۱۵ روز طول می‌کشد و تنظیم درجه حرارت خزانه (بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد) و آبیاری باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه پس از مراحل کاشت و داشت مرحله برداشت، عمل برگ چینی از اواخر بهار آغاز می‌شود و طی چند مرحله تا اواخر شهریور انجام می‌گیرد خاطرنشان کرد: خشک کردن برگ‌های توتون به روش طبیعی احتیاج به زمان طولانی ۲۵ تا ۴۰ روز دارد ولی با استفاده از خشک کن‌های الکتریکی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت عمل خشک کردن زمان می‌برد.

 

گفتنی است، توتون گیاهی یکساله به ارتفاع یک تا ۲متر (گاهی بیشتر) و پوشیده از تارهای چسبنده بسیار کوتاه است که از کلیه اندام‌های آن بوی قوی و ناپسند استشمام می‌شود.

 

این گیاه ریشه راست دارد که طول آن با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش بین ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر بوده که در مناطق خشک به ۲۰۰ سانتیمتر هم می‌رسد، برگ‌های توتون نسبتاً بزرگ و فاقد دمبرگ و به اشکال قلبی، تخم مرغی، نیزه‌ای، خمیده (وسط برگ انحنا دارد) و یا صاف دیده می‌شود.

 

ساقه آغوش، بیضوی و به رنگ سبز دارد و گلهای آن نر – ماده و گلی رنگ است کاسه گل آن لوله‌ای شکل، منتهی به پنج تقسیم نوک تیز(غالباً نامساوی) و جام گل آن قیفی شکل و سه مرتبه بزرگتر از کاسه گل است، پنج پرچم دارد و میوه‌اش پوشینه، بیضوی و محتوای دانه‌های (بذر) بسیار است.

 

پایان پیام/526

منبع: شبستان

کلیدواژه: توتون تالش دخانیات تالش درجه حرارت رویش بذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۸۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۲ خانه بهداشت روستایی در تالش

ایسنا/گیلان دو باب خانه بهداشت به مناسبت هفته ملی سلامت در شهرستان تالش افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

صبح امروز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه و در هفته ملی سلامت دو باب خانه بهداشت در روستای مسجد قاباقی چوبر و روستای کوهستانی بره پشت و تنکاب افتتاح شد.

ایرج موذن، فرماندار شهرستان تالش در حاشیه این افتتاح درباره جزئیات این طرح اظهار کرد: این خانه‌های بهداشت به مساحت ۱۴۴ متر مربع با اعتبار هر خانه ۴۶ میلیارد ریال افتتاح شد.

موذن افزود: تمام خدمات بهداشتی و درمانی به خانوارهای تحت پوشش این مناطق ارائه می‌شود.

همچنین سعید رستمی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تالش ضمن تأکید بر لزوم بهره مندی آحاد جامعه از خدمات بهداشتی و درمانی مناسب و باکیفیت، اظهار کرد: امکانات اولیه برای ارائه خدمات کنترل بهداشت و سلامت مادران باردار و امکانات لازم برای واکسیناسیون اطفال نیز در این خانه‌های بهداشت قرار دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تالش افزود: یک روز در هفته، پزشک عمومی برای ویزیت رایگان اهالی روستا نیز در خانه بهداشت مستقر هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • دستگیری قاتل در کمتر از ۵ ساعت در تالش
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت
  • افتتاح ۲ خانه بهداشت روستایی در تالش
  • افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش
  • ماجرای کشف جسد یک زن ۵۹ ساله در تالش
  • راه‌یابی دو عضو برتر ادبی استان گلستان به باشگاه کشوری استعدادهای برتر "قاف"
  • کشف جسد زن ۵۹ ساله در تالش
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد